Grafika przedstawia niebieski zegar z rzymskimi cyframi.
Grafika przedstawia niebieski zegar z rzymskimi cyframi.
Co za czasy! O czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym
Czas_intro
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Czasownik to część mowy, która – jak wskazuje nazwa – ma związek z czasem. Kiedy o czymś opowiadasz, mówisz o wydarzeniach, które były, są albo będą, pomagają ci w tym czasowniki w określonych czasach gramatycznych. Czy wiesz, jak się one nazywają?
Określając czas, należy zwróć uwagę na to, czy czynność wyrażona czasownikiem jest wykonywana w chwili obecnej (czas teraźniejszy), czy została już wykonana (czas przeszły), czy dopiero zostanie wykonana (czas przyszły).
Czasowniki opisujące czynności, które się powtarzają albo nie mają rezultatu, odmieniają się przez trzy czasy:
przeszły – np.: czytałem, czytałeś, czytał...
teraźniejszy – np.: czytam, czytasz, czyta...
przyszły (złożony) – np.: będę czytał, będziesz czytał, będzie czytał...
Czasowniki opisujące czynności, które się zakończyły lub które się zakończą, odmieniają się tylko przez dwa czasy:
Dzięki odmiennym formom czasowniki pozwalają porządkować informacje zawarte w tekstach, np. pokazują je w różnym czasie – przeszłym (czytałem), teraźniejszym (czytam) i przyszłym (będę czytał). Używamy ich również do tego, aby pokazać, jakie osoby uczestniczą w komunikacji (np.: ja czytam; ty czytasz; on/ona/ono czyta; my czytamy; wy czytacie; oni/one czytają).
RnBmKK1FmcZZE
Grafika przedstawia schemat prezentujący informacje o tym, przez jakie czasy odmienia się czasownik. Tekst na schemacie: Czasownik odmienia się przez czasy: przeszły, teraźniejszy, przyszły (prosty i złożony).
Schemat: przez jakie czasy odmienia się czasownik
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
R1FNyFCZsD5tX
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, jakie czynności wykonujesz w ciągu dnia. Spróbuj ułożyć pytania do czasowników nazywających twoje czynności.
Czasowniki odpowiadają na pytania: co robi?, co się dzieje?, w jakim jest stanie? W zależności od czasu trwania czynności zmieniają się formy czasowników, np. rysowałem, rysuję, narysuję.
Ciekawostka
Mówienie o początkach czegoś, o czasie obecnym i przyszłości oraz układanie kolejności następujących po sobie wydarzeń czy zjawisk to chronologia.
Ćwiczenie 2
Rc4hezu0UjtiK
Ilustracja przedstawia trzy schematyczne, kreskówkowe postacie - są to czarne ludziki w czapkach z daszkiem, z szarymi plecakami. Pierwszy ludzik od lewej jest zwrócony w lewą stronę, środkowy jest zwrócony przodem do widza, trzeci ludzik od lewej jest zwrócony w prawą stronę.
Ilustracja przedstawia trzy schematyczne, kreskówkowe postacie - są to czarne ludziki w czapkach z daszkiem, z szarymi plecakami. Pierwszy ludzik od lewej jest zwrócony w lewą stronę, środkowy jest zwrócony przodem do widza, trzeci ludzik od lewej jest zwrócony w prawą stronę.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Pamiętaj, że przeszłe wydarzenia opisujemy przy pomocy czasowników w czasie przeszłym, obecne - w czasie teraźniejszym, a przyszłe opisujemy czasownikami w czasie przyszłym. Zwróć uwagę na to, że czas przyszły wyrażamy na dwa sposoby: prosty, np. napiszę oraz złożony, np. będę pisał.
czas przeszły (pierwszy ludzik) - zrozumiałem, przyszedłem, odpocząłem; czas teraźniejszy (środkowy ludzik) - piszę, czytam, chodzę, śpiewam; czas przyszły (trzeci ludzik) - ułożę, rozwiążę, będę pracował, będę jadł.
Rei8wsIqpJ8Gl
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poniższe czasowniki do grup: czas przeszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas teraźniejszy Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas przyszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem
Przyporządkuj poniższe czasowniki do grup: czas przeszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas teraźniejszy Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas przyszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1XknmSrKTSZo
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Poszukaj informacji na temat ptaków altanników i świątyń Majów. Napisz dwie krótkie notatki, które mogłyby służyć jako podpisy pod zamieszczone poniżej zdjęcia. W pierwszej notatce zastosuj czas teraźniejszy, w drugiej - czas przeszły.
Rain531j8txu7
Zdjęcie ptaka altannika. Czarny, niewielki ptak o lśniących piórach siedzi na ziemi wśród wyschniętych traw. Dookoła porozrzucane niebieskie nakrętki po napojach.
Altannik lśniący, zwany również fioletowym, występuje w lasach Australii.
Źródło: Summ, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MxBBI1S4xGt
Zdjęcie piramidy Majów. Wysoka, kamienna budowla w kształcie piramidy, złożona z dużych i małych bloków. Ściany piramidy tworzą schodkowy wzór. Po bokach strome schody, prowadzące do wieńczącej piramidę kamiennej świątyni. Świątynia jest niewysoka, z płaskim dachem, szerokim otwartym wejściem. W tle niebieskie czyste niebo. Dookoła żółta wyschnięta ziemia.
Świątynia boga Majów Kukulkana w Meksyku
Źródło: Frank Kovalchek, licencja: CC BY 2.0.
R1YzmwBIaaMXy
Ćwiczenie 4
R12VQ2OJxLZYe
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RE2JY0xw7oBAr
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1EcwuHylWe63
Ćwiczenie 5
Wypisz z przysłów po kolei: czasowniki w czasie przeszłym, czasowniki w czasie teraźniejszym, czasowniki w czasie przyszłym prostym, czasowniki w czasie przyszłym złożonym.
Wypisz z przysłów po kolei: czasowniki w czasie przeszłym, czasowniki w czasie teraźniejszym, czasowniki w czasie przyszłym prostym, czasowniki w czasie przyszłym złożonym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R1dTyPZyk56nM
Znajdź czasowniki w poniższych sentencjach i dopasuj do nich czas gramatyczny.
Znajdź czasowniki w poniższych sentencjach i dopasuj do nich czas gramatyczny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R4f9fcrp6HGzJ
Dopasuj do odpowiednich miejsc w tabeli poniższe formy czasowników w czasie teraźniejszym. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie.
Dopasuj do odpowiednich miejsc w tabeli poniższe formy czasowników w czasie teraźniejszym. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rbbb3x6BatqOt
Obrazek przedstawia mężczyznę w dwukolorowym, kremowo‑brązowym fraku, porwanych niebieskich spodniach, w koszuli w fioletowe kropki i dwukolorowych skarpetkach w paski. Mężczyzna ma na nosie przeciwsłoneczne okulary. Jedną rękę trzyma w kieszeni fraka, drugą podnosi do ust czarną filiżankę, z której coś pije. Obok dymek z informacją: Warto zapamiętać pięć czasowników, które w 1 osobie liczby pojedynczej mają zakończenie -em. Są to: jestem, jem, wiem, umiem, rozumiem. Pozostałe mają zakończenia: -ę (lubię, robię) lub -am (znam, kocham).
Zakończenia czasowników
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 8
R1SC7Nw47NKot
Odmień w czasie teraźniejszym czasowniki "umieć" i "rozumieć".
Odmień w czasie teraźniejszym czasowniki "umieć" i "rozumieć".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R7N178IPG6ZIk
Uzupełnij zdania poprawnymi formami czasownika "umieć" i "rozumieć". W zdaniach 1. i 2. dodaj przeczenie "nie" do czasownika.
Uzupełnij zdania poprawnymi formami czasownika "umieć" i "rozumieć". W zdaniach 1. i 2. dodaj przeczenie "nie" do czasownika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1EbnuImAnmsr
Uporządkuj podane czasowniki, dopasowując je do odpowiedniej nazwy czasu.
Uporządkuj podane czasowniki, dopasowując je do odpowiedniej nazwy czasu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RQDMjs1YIyo5x
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: zapłaciłem, kupiłem, przeczytałem, zapisałyśmy, zbudowaliście, kupią, przeczytamy, zapiszecie, zbudujecie, zapłacicie.
Kategorie czasowe: przeszłość, przyszłość.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: zapłaciłem, kupiłem, przeczytałem, zapisałyśmy, zbudowaliście, kupią, przeczytamy, zapiszecie, zbudujecie, zapłacicie.
Kategorie czasowe: przeszłość, przyszłość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!
Aspekt czasownika wskazuje czynność trwającą w czasie lub czynność zakończoną. Może być dokonany lub niedokonany.
Czasowniki niedokonane wskazują czynności i stany z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, które nie zakończyły się, np.: liczyłem, śpiewam, będę kupował. Czasowniki dokonane wskazują na czynności i stany z przeszłości i przyszłości, które mają lub będą miały swój koniec, rezultat, np.: odliczyłem, odkupię, zaśpiewam.
Ćwiczenie 12
R10sFZLZUtewC
Na podstawie przykładów z ćwiczenia 13. uzupełnij poniższy wniosek.
Na podstawie przykładów z ćwiczenia 13. uzupełnij poniższy wniosek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAcD01mEURXs2
Na obrazku widać chłopca stojącego w bramce do piłki nożnej. Chłopiec ubrany jest w biało‑czerwoną koszulkę, czerwone spodenki i podkolanówki. Podskakuje, łapiąc lecącą do bramki piłkę. Obok napis: Czasowniki dokonane, czyli określające czynności ukończone, np. strzeliłem, złapałem, nie występują w czasie teraźniejszym, o przyszłości mówią w czasie przyszłym prostym: strzelę, złapię. Czasowniki niedokonane mówią o czynnościach niedokończonych, trwających, np. łapię, będę strzelać. Występują we wszystkich czasach, a o przyszłości mówią w czasie przyszłym złożonym: będę łapać.
Czasowniki dokonane i niedokonane
Źródło: a. nn, domena publiczna.
Ćwiczenie 13
RSJtr4EZ0klQR
Uzupełnij tabelę brakującymi formami czasowników oraz nazwij czas przyszły. Wpisując formy czasu przyszłego, zastosuj 1. osobę liczby pojedynczej.
Uzupełnij tabelę brakującymi formami czasowników oraz nazwij czas przyszły. Wpisując formy czasu przyszłego, zastosuj 1. osobę liczby pojedynczej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
R1MZitmItc83G
Uzupełnij tabelę właściwymi formami czasowników w czasie przyszłym prostym.
Uzupełnij tabelę właściwymi formami czasowników w czasie przyszłym prostym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 15
RreSyHKBfVgc9
Określ formy czasowników i wpisz je do tabeli. Pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju.
Określ formy czasowników i wpisz je do tabeli. Pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
RnDMn4cRtcmWc
Bardzo często w języku za pomocą różnych części mowy nazywamy jednostki czasu lub opisujemy ich właściwości. W tekstach pojawiają się więc rzeczowniki (np. godzina), przymiotniki (np. poranny) albo przysłówki określające czas zdarzeń (np. teraz). Przyporządkuj podane określenia związane z czasem do właściwych kategorii oznaczających części mowy.
Bardzo często w języku za pomocą różnych części mowy nazywamy jednostki czasu lub opisujemy ich właściwości. W tekstach pojawiają się więc rzeczowniki (np. godzina), przymiotniki (np. poranny) albo przysłówki określające czas zdarzeń (np. teraz). Przyporządkuj podane określenia związane z czasem do właściwych kategorii oznaczających części mowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.