R1SHDNXmayW2w
Fotografia przedstawia złotą stalówkę pióra wiecznego wraz zamknięciem, pokazane z bliska na tle białej kartki.

Ryczy jak byk przed bitwą... Porównania, uosobienia i ożywienia

Okładka – pisać poezję
Pixabay, licencja: CC 0

Warto wiedzieć!

Obrazem poetyckim nazywamy świat przedstawiony językiem poezji, który przywołuje w wyobraźni czytelnika jakiś widok, np. ciemny las, chmury, łąki pokryte śniegiem itp. Może być realistyczny – pokazywać świat w jego rzeczywistej postaci – albo fantastyczny – wprowadzać elementy nieobecne w rzeczywistości. Ważną rolę w tworzeniu obrazu poetyckiego odgrywają środki poetyckie. Mogą one rozbudowywać go i wzbogacać lub być głównym składnikiem tworzącym taki zabieg literacki. Szczególne walory artystyczne, wpływające na plastyczność obrazów poetyckich i oddziałujące na wyobraźnię odbiorcy, tworzą porównania, uosobienia i ożywienia.

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższą animacją pt. Porównanie w roli głównej i wypisz pary wyrazów połączonych w porównaniu.

R1LZP2FTPCNGD
Na początku animacji pojawia się plansza z napisem: Porównanie w roli głównej. Potem trwa animacja, w której mim naśladuje wyglądem różne zwierzęta. Na końcu pojawia się plansza: czytał Krzysztof Kulesza. Realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E-podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015.
R1W0C3vL1IEvc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Na podstawie animacji Porównanie w roli głównej odpowiedz na poniższe pytania.

  • O jakich zwierzętach mówi Porównanie?

  • Dlaczego ulubionymi zwierzętami Porównania są -  jak i kameleon? Wyjaśnij, jak rozumiesz ten żart językowy.

  • Jakich słów użyjesz, żeby utworzyć porównanie? Jakie to części mowy?

R1TQjs8QAavas
Miejsce na notatkę
REOyHVTsOjfeK
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EGrKsfImGXg
Chudy jak patyk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjW0wL5QlkzpA
Lekki jak piórko
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Utwórz porównania. Dopisz poniżej brakujące rzeczowniki – nazwy zwierząt.

  1. Skacze na drzewach jak...

  2. Powolny jak...

  3. Skrzeczy jak...

  4. Wierny jak...

  5. Głodny jak...

  6. Wyciąga szyję jak...

  7. Łagodny jak...

RKVhom9datVcl
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w puste pola własnych porównań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RmRTcb0S2nMds
Wpisz nazwy kolorów, aby powstały porównania.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Roq17KQwOh9H6
Poniższa definicja nie jest kompletna. Uzupełnij ją.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza Pan Tadeusz opisujący wschód słońca, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment)

Nad Soplicowem słońce weszło i już padło
Na strzechystrzechastrzechy i przez szpary w stodołę się wkradło;
I po ciemnozielonym, świeżym, wonnymwonnywonnym sianie,
Z którego młodzież sobie zrobiła posłanie,
Rozpływały się złote, migające pręgipręgipręgi
Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi;
I słońce usta sennych promykiem poranka
Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka.
Już wróble skacząc, świerkać zaczęły pod strzechą;
Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo
Odezwały się chórem kaczki i indyki
I słychać bydła w pole idącego ryki.

tad_2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 44.
strzecha
wonny
pręgi
RyBSuNulntedW
Ćwiczenie 6
W poniższym fragmencie zaznacz cytaty, które zawierają porównania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Określ, jakie funkcje pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 6.

R1bYNGng71im5
Porównania. Funkcja w tekście. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, jaką funkcję pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 6.

RlxXcz1umC4pT
(Uzupełnij).
R1QNhxtANKtcA
Ożywienie i uosobienie
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Opisz, jak zachowuje się słońce wschodzące nad Soplicowem. Jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę?

R4Y3gNUE6kvFl
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z kolejnym fragmentem Pana Tadeusza, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment)

Na zielonym obrusie łąk, jako szeregi
Naczyń stołowych sterczą: tu z krągłemi brzegi
SurojadkisurojadkaSurojadki srebrzyste, żółte i czerwone,
Niby czareczki różnem winem napełnione;
KoźlakkoźlakKoźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe,
LejkilejekLejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe,
BielakibielakBielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie,
Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie,
I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
PurchawkapurchawkaPurchawka, jak pieprzniczka; zaś innych imiona,
Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku,
Od ludzi nie ochrzczone; a jest ich bez likubez likubez liku.
NiniNi wilczych, ni zajęczych nikt dotknąć nie raczy;
A kto schyla się ku nim, gdy błąd swój zobaczy,
Zagniewany, grzyb złamie albo nogą kopnie:
Tak szpecąc trawę, czyni bardzo nieroztropnie.

tad_3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 82.
surojadka
koźlak
lejek
bielak
purchawka
bez liku
ni
RI3T6nj3QWEPi
Ćwiczenie 9
Do czego zostały porównane grzyby? Na podstawie fragmentu Pana Tadeusza uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrażeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RMCy9KOpYgdH5
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj nazwy grzybów przedstawionych we fragmencie tekstu Adama Mickiewicza do odpowiedniej ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 10

Wybierz jeden z gatunków grzybów wymienionych we fragmencie „Pana Tadeusza” i wyszukaj informacji na jego temat.

R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
R1MNbMT9dwQeW
Ćwiczenie 11
Dopasuj nazwy środków stylistycznych do właściwych cytatów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj następny fragment Pana Tadeusza przedstawiający sad i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment)

Był sad.
Drzewa owocneowocneowocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy,
Tu kapusta, sędziwesędziwesędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bob obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruzakukuruzakukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuzaharbuzharbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość między buraki czerwone.
Grzędy rozjęterozjęterozjęte miedzą; na każdym przykopie
Stoją jakby na straży w szeregach konopie,
Cyprysy jarzyn: ciche, proste i zielone.
Ich liście i woń służą grzędom za obronę,
Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija,
A ich woń gąsienice i owad zabija,
Dalej maków białawe górują badyle;
Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle
TrzepiecąctrzepiecącTrzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni
Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni;
TylątyląTylą farb żywych, różnych mak źrenicę mami.
W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami
Krągły słonecznik licemlicolicem wielkiem, gorejącem,
Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem.

tad_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 55–56.
owocne
sędziwe
kukuruza
harbuz
rozjęte
trzepiecąc
tylą
lico
Ćwiczenie 12
RnMqlS6EY2n4d
Na podstawie przytoczonego fragmentu Pana Tadeusza oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz „Prawda”, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo „Fałsz” – jeśli jest fałszywe.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17lUqVYVWPmH
Ćwiczenie 13
Co można powiedzieć o właścicielu sadu? Połącz cechy z właściwymi uzasadnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Nazwij zmysł, na który najbardziej oddziałuje opis sadu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RQoSiNQwhgvvT
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15
R60xOHS3hxA77
.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXW5MIVH6RUGS
Ćwiczenie 16
Zaznacz fragmenty Pana Tadeusza zawierające uosobienia.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej obrazom przedstawiającym sad. Wybierz jeden z nich i opisz w kilku zdaniach. Postaraj się użyć przynajmniej po dwa porównania i uosobienia lub ożywienia.

R1HkqYmg7wUUq
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższymi opisami obrazów przedstawiających sad i w kilku zdaniach opisz  twoje skojarzenia związane z sadem. Mogą to być, np. wrażenia dotykowe, dźwięki, zapachy, przedmioty, osoby lub jakieś wspomnienie.

R1cEcnmvCT8k6
Miejsce na notatki
R149AEu7kdv6m
Dzieci w sadzie
Źródło: Carl Larsson [czyt. karl larson], 1903, domena publiczna.
R108Pl2uUbedh
Sad w rozkwicie
Źródło: Claude Monet [czyt. klod mone], 1879, domena publiczna.
R13RSOyDe4XPo
Kwitnący sad otoczony cyprysami
Źródło: Vincent van Gogh [czyt. winsent wan gog], 1888, domena publiczna.

Zapoznaj się z kolejnym fragmentem Pana Tadeusza opisującym zachód słońca. Możesz go przeczytać albo wysłuchać zamieszczonego poniżej nagrania. Następnie wykonaj ćwiczenia.

RqyzV7E3j0n3H
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Adam Mickiewicz „Zachód słońca". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment)

Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranekcyrankacyranek,
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło,
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.

tad_4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 356.
cyranka
Polecenie 2
RHYoB0xRYB0yg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wyszukaj fragment, w którym poeta opisuje, jak słońce układało się do snu, i przepisz go do zeszytu.

R8QKxg10Q0ZbC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18
R71s6ZwJC6SMd
Przygotuj notatkę, uzupełniając puste pola odpowiednimi słowami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R12Eoq4ncTRzp
Ćwiczenie 19
Rozwiąż krzyżówkę. Rozpoznaj i wpisz środki stylistyczne występujące w podanych cytatach z Pana Tadeusza.
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20

Określ funkcje, jakie w utworze literackim pełnią środki stylistyczne, których nazwy pojawiły się w powyższej krzyżówce.

RO1kpjgh6UoOm
Ćwiczenie 21
R15A66mdeWzcN
Zastanów się, do czego służą środki stylistyczne w utworze literackim. Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Opisz siebie za pomocą porównań. Użyj języka poetyckiego.

R1bECOfrLmczh