Fotografia przedstawia złotą stalówkę pióra wiecznego wraz zamknięciem, pokazane z bliska na tle białej kartki.
Fotografia przedstawia złotą stalówkę pióra wiecznego wraz zamknięciem, pokazane z bliska na tle białej kartki.
Ryczy jak byk przed bitwą... Porównania, uosobienia i ożywienia
Okładka – pisać poezję
Pixabay, licencja: CC 0
Warto wiedzieć!
Obrazem poetyckim nazywamy świat przedstawiony językiem poezji, który przywołuje w wyobraźni czytelnika jakiś widok, np. ciemny las, chmury, łąki pokryte śniegiem itp. Może być realistyczny – pokazywać świat w jego rzeczywistej postaci – albo fantastyczny – wprowadzać elementy nieobecne w rzeczywistości. Ważną rolę w tworzeniu obrazu poetyckiego odgrywają środki poetyckie. Mogą one rozbudowywać go i wzbogacać lub być głównym składnikiem tworzącym taki zabieg literacki. Szczególne walory artystyczne, wpływające na plastyczność obrazów poetyckich i oddziałujące na wyobraźnię odbiorcy, tworzą porównania, uosobienia i ożywienia.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższą animacją pt. Porównanie w roli głównej i wypisz pary wyrazów połączonych w porównaniu.
R1LZP2FTPCNGD
Na początku animacji pojawia się plansza z napisem: Porównanie w roli głównej. Potem trwa animacja, w której mim naśladuje wyglądem różne zwierzęta. Na końcu pojawia się plansza: czytał Krzysztof Kulesza. Realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E-podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015.
Na początku animacji pojawia się plansza z napisem: Porównanie w roli głównej. Potem trwa animacja, w której mim naśladuje wyglądem różne zwierzęta. Na końcu pojawia się plansza: czytał Krzysztof Kulesza. Realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E-podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015.
Porównanie – animacja z lektorem
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0. Wykorzystane materiały na licencji CC cyberkineticfilms http://freesound.org.pl/people/Cyberkineticfilms/sounds/135434 harri http://freesound.org.pl/people/harri/sounds/12896 dobroide http://freesound.org.pl/people/dobroide/sounds/171119 exuberate http://freesound.org.pl/people/exuberate/sounds/254192.
R1W0C3vL1IEvc
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wyrazy znajdujące się między cechą a nazwą zwierzęcia.
Bohater animacji wymienia następujące porównania:
odważny jak lew;
dumny niby paw;
uparty jak kozioł;
kolorowy niczym motyl;
sprytny jak lis;
mądry jak sowa;
pracowity niczym mrówka.
Ćwiczenie 2
Na podstawie animacji Porównanie w roli głównej odpowiedz na poniższe pytania.
O jakich zwierzętach mówi Porównanie?
Dlaczego ulubionymi zwierzętami Porównania są - jak i kameleon? Wyjaśnij, jak rozumiesz ten żart językowy.
Jakich słów użyjesz, żeby utworzyć porównanie? Jakie to części mowy?
R1TQjs8QAavas
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wszystkie zwierzęta pojawiające się w animacji.
Zwróć uwagę na cechę charakterystyczną kameleona, jaką jest umiejętność zmiany koloru oraz na dwuznaczność słowa „jak”.
Zwróć uwagę na fragment animacji, w którym postać tworzy porównania. Jakich słów wówczas używa?
Porównanie mówi o: jaku, kameleonie, lwie, pawiu, koźle, motylu, lisie, sowie i mrówce.
Porównanie lubi kameleony, bo lubi zmiany. Kameleon zmienia kolory, co jest jego cechą charakterystyczną. Z kolei zwierzę jak brzmi tak samo jak spójnik „jak”, który jest elementem porównania.
Aby utworzyć porównanie można użyć słów: jak, niczym, niby. Te części mowy to przyimki, zaimki i spójniki.
REOyHVTsOjfeK
Grafika z tekstem: „Porównanie zawiera słowa: jak, jakby, jakoby, niczym, niby, na kształt. Przykłady: zwinny jak kot, wielki niczym słoń, piękna niby róża, kwiaty na kształt słońca, skacze jakby był kangurem”.
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EGrKsfImGXg
Grafika przedstawia chudego chłopca i patyk. Pośrodku znajduje się słowo "jak".
Chudy jak patyk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjW0wL5QlkzpA
Grafika przedstawia wagę i pióro. Pośrodku znajduje się spójnik „jak”.
Lekki jak piórko
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Utwórz porównania. Dopisz poniżej brakujące rzeczowniki – nazwy zwierząt.
Skacze na drzewach jak...
Powolny jak...
Skrzeczy jak...
Wierny jak...
Głodny jak...
Wyciąga szyję jak...
Łagodny jak...
RKVhom9datVcl
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w puste pola własnych porównań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Porównanie to uwydatnienie cech, np. opisywanego zjawiska, człowieka, zwierzęcia czy przedmiotu przez wskazanie na podobieństwo do czegoś innego, np. gorąco jak na patelni. Przy uzupełnianiu nazw zwierząt weź pod uwagę ich zachowanie i wygląd.
W porównaniach powinny się znaleźć kolejno rzeczowniki: małpa, żółw, papuga, pies, wilk, żyrafa, baranek.
Ćwiczenie 4
RmRTcb0S2nMds
Wpisz nazwy kolorów, aby powstały porównania.
Wpisz nazwy kolorów, aby powstały porównania.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Roq17KQwOh9H6
Poniższa definicja nie jest kompletna. Uzupełnij ją.
Poniższa definicja nie jest kompletna. Uzupełnij ją.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza Pan Tadeusz opisujący wschód słońca, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz (fragment)
Nad Soplicowem słońce weszło i już padło Na strzechystrzechastrzechy i przez szpary w stodołę się wkradło; I po ciemnozielonym, świeżym, wonnymwonnywonnym sianie, Z którego młodzież sobie zrobiła posłanie, Rozpływały się złote, migające pręgipręgipręgi Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi; I słońce usta sennych promykiem poranka Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka. Już wróble skacząc, świerkać zaczęły pod strzechą; Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo Odezwały się chórem kaczki i indyki I słychać bydła w pole idącego ryki.
tad_2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 44.
strzecha
strzecha – słomiane pokrycie dachu
wonny
wonny – dość mocny, przyjemny zapach
pręgi
pręgi – długie, wąskie pasy
RyBSuNulntedW
Ćwiczenie 6
W poniższym fragmencie zaznacz cytaty, które zawierają porównania.
W poniższym fragmencie zaznacz cytaty, które zawierają porównania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Określ, jakie funkcje pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 6.
R1bYNGng71im5
Porównania. Funkcja w tekście. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Porównanie polega na zestawieniu podobieństwa dwóch przedmiotów, osób lub zjawisk. W wierszach może służyć opisom osób lub miejsc, podkreślać emocje lub uczucia.
Porównania i ich funkcje:
Porównanie 1. „Rozpływały się złote, migające pręgi Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi” Funkcja: Porównanie pozwala wyobrazić sobie wnętrze stodoły prześwietlonej promieniami wschodzącego słońca.
Porównanie 2. „I słońce usta sennych promykiem poranka Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka”. Funkcja: Porównanie wpływa na zmysł dotyku, pozwala poczuć ciepło pierwszych promieni słońca.
Porównanie 3. „Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo Odezwały się chórem kaczki i indyki” Funkcja: Porównanie działa na zmysł słuchu, dzięki niemu można „usłyszeć” głosy zwierząt - ptactwa domowego.
Ćwiczenie 7
Określ, jaką funkcję pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 6.
RlxXcz1umC4pT
(Uzupełnij).
Porównanie polega na zestawieniu podobieństwa dwóch przedmiotów, osób lub zjawisk. W wierszach może służyć opisom osób lub miejsc, podkreślać emocje lub uczucia.
Porównania i ich funkcje:
Porównanie 1. „Rozpływały się złote, migające pręgi Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi;” Funkcja: Porównanie pozwala wyobrazić sobie wnętrze stodoły prześwietlonej promieniami wschodzącego słońca.
Porównanie 2. „I słońce usta sennych promykiem poranka Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka”. Funkcja: Porównanie wpływa na zmysł dotyku, pozwala poczuć ciepło pierwszych promieni słońca.
Porównanie 3 „Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo Odezwały się chórem kaczki i indyki” Funkcja: Porównanie działa na zmysł słuchu, dzięki niemu można „usłyszeć” głosy zwierząt - ptactwa domowego.
R1QNhxtANKtcA
Grafika przedstawiająca łysą dziecięcą głowę z otwartą buzią. Przy niej znajduje się dymek z następującym tekstem: Zapamiętaj! Ożywienie (animizacja) - rodzaj przenośni przypisującej przedmiotom, zjawiskom martwej natury oraz pojęciom abstrakcyjnym właściwości istot żywych. Uosobienie (personifikacja) - przenośnia ukazująca pojęcia abstrakcyjne, zjawiska itp. jako postacie ludzkie.
Ożywienie i uosobienie
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Opisz, jak zachowuje się słońce wschodzące nad Soplicowem. Jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę?
R4Y3gNUE6kvFl
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na czasowniki oznaczające czynności słońca.
Słońce wzeszło nad Soplicowem, najpierw oświetliło strzechy. Wkradło się do stodoły przez szpary i swymi promieniami zaczęło drażnić śpiącą młodzież. Słońce zachowuje się jak człowiek. Poeta zastosował uosobienie, nadał słońcu cechy ludzkie.
Zapoznaj się z kolejnym fragmentem Pana Tadeusza, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz (fragment)
Na zielonym obrusie łąk, jako szeregi Naczyń stołowych sterczą: tu z krągłemi brzegi SurojadkisurojadkaSurojadki srebrzyste, żółte i czerwone, Niby czareczki różnem winem napełnione; KoźlakkoźlakKoźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe, LejkilejekLejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe, BielakibielakBielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie, Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie, I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona PurchawkapurchawkaPurchawka, jak pieprzniczka; zaś innych imiona, Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku, Od ludzi nie ochrzczone; a jest ich bez likubez likubez liku. NiniNi wilczych, ni zajęczych nikt dotknąć nie raczy; A kto schyla się ku nim, gdy błąd swój zobaczy, Zagniewany, grzyb złamie albo nogą kopnie: Tak szpecąc trawę, czyni bardzo nieroztropnie.
tad_3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 82.
surojadka
surojadka - dość smaczny grzyb jadalny
koźlak
koźlak – jadalny grzyb o nazwie koźlarz, babka lub kozak
lejek
lejek – grzyb jadalny o doskonałym smaku
bielak
bielak – w większości krajów grzyb uznany za niejadalny ze względu na piekący smak
purchawka
purchawka – jej młode okazy nadają się do jedzenia, dojrzała pęka i uwalnia zarodniki
bez liku
bez liku - wiele
ni
ni - ani
RI3T6nj3QWEPi
Ćwiczenie 9
Do czego zostały porównane grzyby? Na podstawie fragmentu Pana Tadeusza uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrażeniami.
Do czego zostały porównane grzyby? Na podstawie fragmentu Pana Tadeusza uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrażeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RMCy9KOpYgdH5
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj nazwy grzybów przedstawionych we fragmencie tekstu Adama Mickiewicza do odpowiedniej ilustracji.
Przyporządkuj nazwy grzybów przedstawionych we fragmencie tekstu Adama Mickiewicza do odpowiedniej ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 10
Wybierz jeden z gatunków grzybów wymienionych we fragmencie „Pana Tadeusza” i wyszukaj informacji na jego temat.
R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
Skorzystaj z dostępnych źródeł wiedzy. Możesz podać informacje o wyglądzie tego gatunku, walorach smakowych, występowaniu itd.
Np.: Najpopularniejsi przedstawiciele rodzaju koźlaków to: koźlarz czerwony, koźlarz pomarańczowo‑żółty, koźlarz babka i koźlarz grabowy. Gatunki koźlarzy często nie są rozróżniane przez grzybiarzy. Nie ma to jednak większego znaczenia, bowiem wszystkie są smacznymi grzybami jadalnymi. Na przykład koźlarz czerwony ma intensywnie pomarańczowy kapelusz, który u młodych grzybów jest kulisty i wygląda jakby stanowił niemal całość z trzonem, potem staje się łukowato wygięty. Jego trzon jest białawy, pokryty ciemniejszymi łuskami, a po przekrojeniu jasny miąższ grzyba szybko ciemnieje.
R1MNbMT9dwQeW
Ćwiczenie 11
Dopasuj nazwy środków stylistycznych do właściwych cytatów.
Dopasuj nazwy środków stylistycznych do właściwych cytatów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Przeczytaj następny fragment Pana Tadeusza przedstawiający sad i wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz (fragment)
Był sad. Drzewa owocneowocneowocne, zasadzone w rzędy, Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy, Tu kapusta, sędziwesędziwesędziwe schylając łysiny, Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny; Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu, Wysmukły bob obraca na nią tysiąc oczu; Owdzie podnosi złotą kitę kukuruzakukuruzakukuruza; Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuzaharbuzharbuza, Który od swej łodygi aż w daleką stronę Wtoczył się jak gość między buraki czerwone. Grzędy rozjęterozjęterozjęte miedzą; na każdym przykopie Stoją jakby na straży w szeregach konopie, Cyprysy jarzyn: ciche, proste i zielone. Ich liście i woń służą grzędom za obronę, Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija, A ich woń gąsienice i owad zabija, Dalej maków białawe górują badyle; Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle TrzepiecąctrzepiecącTrzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni; TylątyląTylą farb żywych, różnych mak źrenicę mami. W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami Krągły słonecznik licemlicolicem wielkiem, gorejącem, Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem.
tad_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 55–56.
owocne
owocne – owocowe
sędziwe
sędziwe – stare
kukuruza
kukuruza – kukurydza
harbuz
harbuz – tu: dynia
rozjęte
rozjęte – rozdzielone
trzepiecąc
trzepiecąc – trzepocząc
tylą
tylą - taką ilością
lico
lico - tu: twarz
Ćwiczenie 12
RnMqlS6EY2n4d
Na podstawie przytoczonego fragmentu Pana Tadeusza oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz „Prawda”, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo „Fałsz” – jeśli jest fałszywe.
Na podstawie przytoczonego fragmentu Pana Tadeusza oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz „Prawda”, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo „Fałsz” – jeśli jest fałszywe.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R17lUqVYVWPmH
Ćwiczenie 13
Co można powiedzieć o właścicielu sadu? Połącz cechy z właściwymi uzasadnieniami.
Co można powiedzieć o właścicielu sadu? Połącz cechy z właściwymi uzasadnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
Nazwij zmysł, na który najbardziej oddziałuje opis sadu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RQoSiNQwhgvvT
Miejsce na notatki
Zwróć uwagę, jakiego rodzaju opisy przeważają w utworze – zapachów sadu, dźwięków czy wyglądu nasadzonych tam drzew, owoców i warzyw?
Opis sadu najbardziej oddziałuje na zmysł wzroku. Narrator przedstawił zarówno o opis wyglądu, jak i położenia w ogrodzie warzyw, owoców oraz kwiatów. Pojawiają się również barwy skrzydeł motyli:
„ [...] myślisz, iż rojem usiadły motyle Trzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni”.
Ćwiczenie 15
R60xOHS3hxA77
.
.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXW5MIVH6RUGS
Ćwiczenie 16
Zaznacz fragmenty Pana Tadeusza zawierające uosobienia.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej obrazom przedstawiającym sad. Wybierz jeden z nich i opisz w kilku zdaniach. Postaraj się użyć przynajmniej po dwa porównania i uosobienia lub ożywienia.
R1HkqYmg7wUUq
Miejsce na notatki
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższymi opisami obrazów przedstawiających sad i w kilku zdaniach opisz twoje skojarzenia związane z sadem. Mogą to być, np. wrażenia dotykowe, dźwięki, zapachy, przedmioty, osoby lub jakieś wspomnienie.
R1cEcnmvCT8k6
Miejsce na notatki
R149AEu7kdv6m
Na obrazie ludzie zbierający jabłka w sadzie. Na pierwszym planie, po prawej i lewej stronie trzy drzewka owocowe, których gałęzie uginają się pod ciężarem owoców. Kilkuletnia dziewczynka w czerwonej czapce stoi tyłem, ubrana jest w ciemne buty i rajstopy, niebieski płaszczyk, spod którego wystaje sukienka. Na plecach ma skrzyżowane pasy materiału, to mocowanie do torby umieszczonej na brzuchu, do której zbiera owoce. Jest zwrócona w kierunku klęczącej kobiety (przysłania ją), która zbiera jabłka do wiklinowego kosza. Ubrana jest w długą suknię, ramiona okryte ma wzorzystą chustą, ciemne nakrycie głowy. Za nią stoi oparta o drzewo drabina oraz kolejne dwa pełne kosze. W głębi widać drzewa, po prawej stronie stoi drewniany parterowy dom z poddaszem i dwuspadzistym dachem. Pomiędzy domem a postaciami z pierwszego planu rozciąga się teren porośnięty trawą. Widzimy kobietę w kapeluszu i długiej sukni, z dużym koszem w ręce, zmierza w stronę zbierających owoce. Znajduje się ona w centrum obrazu, pomiędzy domem a zbierającymi owoce.
Dzieci w sadzie
Źródło: Carl Larsson [czyt. karl larson], 1903, domena publiczna.
R108Pl2uUbedh
Na obrazie kwitnący sad z perspektywy osoby stojącej na dróżce pomiędzy drzewami. Wzdłuż dróżki, po jej obu stronach rosną niskie, zielone rośliny. W głębi widać postać mężczyzny. Teren z dwóch stron otoczony jest drewnianym, prostym płotem. Drzewa mają długie, splątane gałęzie, wyrastające w górę i na boki z niskich pni. Kwitnących kwiatów i młodych liści jest tak wiele, że przysłaniają niebo i przestrzeń w głębi sadu.
Sad w rozkwicie
Źródło: Claude Monet [czyt. klod mone], 1879, domena publiczna.
R13RSOyDe4XPo
Na obrazie widok na ogród z trawą i niską roślinnością oraz strumykiem na pierwszym planie. Przepływa on pod kładką obok niedużej, drewnianej chatki z lewej strony obrazu. Przysłania ją pojedyncze, kwitnące drzewo. Przez środek, równolegle do strumyka, biegnie ścieżka w kierunku dużego budynku. Po prawej stronie stoi druga drewniana chata, z dachem krytym słomą. W głębi posadzone w równych odstępach kwitnące drzewa owocowe. Z dwóch stron otoczone są wysokimi cyprysami. Ich zieleń kontrastuje z jasną kolorystyką pozostałych elementów.
Kwitnący sad otoczony cyprysami
Źródło: Vincent van Gogh [czyt. winsent wan gog], 1888, domena publiczna.
Zapoznaj się z kolejnym fragmentem Pana Tadeusza opisującym zachód słońca. Możesz go przeczytać albo wysłuchać zamieszczonego poniżej nagrania. Następnie wykonaj ćwiczenia.
RqyzV7E3j0n3H
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Adam Mickiewicz „Zachód słońca". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Adam Mickiewicz „Zachód słońca". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Fragment epopei Pan Tadeusz czyta Elżbieta Golińska
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz (fragment)
Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy, Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany, U góry błękitnawy, na zachód różany; Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące, Tam jako trzody owiec na murawie śpiące, Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranekcyrankacyranek, Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek, Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy, Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy, Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał, Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał; Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło, I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.
tad_4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 356.
cyranka
cyranka - gatunek ptaka
Polecenie 2
RHYoB0xRYB0yg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
Wyszukaj fragment, w którym poeta opisuje, jak słońce układało się do snu, i przepisz go do zeszytu.
R8QKxg10Q0ZbC
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na czasowniki związane z zachodzącym słońcem.
„Słońce już gasło (...)”
„Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło, I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.”
Ćwiczenie 18
R71s6ZwJC6SMd
Przygotuj notatkę, uzupełniając puste pola odpowiednimi słowami.
Przygotuj notatkę, uzupełniając puste pola odpowiednimi słowami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
R12Eoq4ncTRzp
Ćwiczenie 19
Rozwiąż krzyżówkę. Rozpoznaj i wpisz środki stylistyczne występujące w podanych cytatach z Pana Tadeusza.
Rozwiąż krzyżówkę. Rozpoznaj i wpisz środki stylistyczne występujące w podanych cytatach z Pana Tadeusza.
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
Określ funkcje, jakie w utworze literackim pełnią środki stylistyczne, których nazwy pojawiły się w powyższej krzyżówce.
RO1kpjgh6UoOm
Zastanów się, jaki wpływ na odbiór wiersza przez czytelnika mają zastosowane środki stylistyczne. Czy ułatwiają wyobrażenie sobie opisywanych zjawisk przyrody?
Funkcje środków stylistycznych: porównanie - uwydatnia cechy opisywanego zjawiska; epitet - podkreśla cechy opisywanego miejsca, nadaje plastyczności; ożywienie - tworzy obraz poetycki, zaskakuje odbiorcę i pobudza jego wyobraźnię; rym - rytmizuje wypowiedź; uosobienie - tworzy obraz poetycki, zaskakuje odbiorcę, pobudza wyobraźnię; zdrobnienie - podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy/osoby mówiącej do opisywanego zjawiska.
Ćwiczenie 21
R15A66mdeWzcN
Zastanów się, do czego służą środki stylistyczne w utworze literackim. Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Opisz siebie za pomocą porównań. Użyj języka poetyckiego.