R1XfKR5kqdc02
Obraz przedstawia scenę, w której spotykają się najważniejsze dla insurekcji kościuszkowskiej postaci pośród tłumu bezimiennych bohaterskich chłopów kosynierów. Tłum ludzi ukazany został w promieniach chylącego się ku zachodowi słońca, padających zza lewej krawędzi obrazu. Kompozycję obrazu malarz podzielił na trzy poziome pasy: środkowy ukazujący wiwatujących zwycięstwo, dolny ofiary rozegranej właśnie bitwy, a górny sztandary kościelny z prawej strony na tle nieba, a z lewej narodowy, mający za tło las. W środkowym pasie wyróżnia się, zgromadzona przy dwóch zdobycznych armatach, grupa ubranych w białe sukmany kosynierów. Z lewej strony otwierają ją, wyznaczając swoimi postaciami centrum obrazu, dwaj chłopi. Po ich lewej stronie na gniadym koniu postać Tadeusza Kościuszki na gniadym koniu. Mężczyzna ubrany w mundur, trzyma w prawej dłoni oficerską rogatywkę, którą zdjął z głowy w geście pozdrowienia.

Bohater literacki - bohater historyczny

Bitwa pod Racławicami
Źródło: Jan Matejko, olej na płótnie, 1888 r., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Kim  jest bohater? Pewnie kojarzysz go z wielkimi czynami, osiągnięciami i cechami godnymi podziwu i naśladowania. W literaturze każda postać to bohater literacki, w życiu natomiast nieco trudniej jest zasłużyć sobie na miano bohatera. Przykłady bohaterskich postaw można odnaleźć także w historii, zwłaszcza kiedy jest mowa o służbie ojczyźnie. Czym zatem różni się bohater literacki od bohatera historycznego?

Ćwiczenie 1

Na podstawie definicji ze słownika języka polskiego wyjaśnij, jakie cztery znaczenia ma słowo „bohater”.

RcWtxORoHPeLv
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RvHR0xKGF2NNt
Ustal, w jakim znaczeniu zostało użyte słowo „bohater” w podanych zdaniach. Połącz je z odpowiednimi objaśnieniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19EXnb5kKtCw
Ćwiczenie 3
Odczytaj pisane wspak wyrazy należące do rodziny słowa „bohater” i zapisz je w kolejności alfabetycznej tutaj lub w zeszycie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Ułóż dwa zdania z wyrazami pokrewnymi do słowa „bohater”.

R1chmHpptLwjY
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zbierz i zapisz poniżej informacje na temat ważnych dla Polaków wydarzeń historycznych w 1794 roku. Pomogą ci w tym pytania:

  • O jakie zdarzenie chodzi? Jak je nazywamy?

  • Jakie postaci historyczne są z nim związane?

  • Jakie bitwy wtedy stoczono? Kto w nich uczestniczył? Czyim zwycięstwem się zakończyły?

  • Jakie znaczenie dla Polaków miały te wydarzenia w tamtym czasie i później?

RoZrOhXBQuVZU
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z informacjami  dotyczącymi polskich bohaterów narodowych czasów powstania kościuszkowskiego zawartymi na poniższych ilustracjach interaktywnych.

Ciekawostka

Tadeusz Kościuszko to niezwykle ciekawa postać historyczna, znana na całym świecie. Napoleon nazwał go bohaterem północy, Tomasz JeffersonJeffersonTomasz Jefferson − „najczystszym synem wolności […] i to wolności dla wszystkich, a nie tylko dla nielicznych i bogatych”, zaś caryca Katarzyna Wielka mówiła o nim, że jest bestią.
Juliusz VerneVerneJuliusz Verne uhonorował Tadeusza Kościuszkę, umieszczając jego portret w gabinecie Kapitana Nemo w książce 20 000 mil podmorskiej żeglugi.
Aby uczcić pamięć bohatera, Paweł Edmund Strzelecki nazwał odkryty przez siebie najwyższy szczyt Australii Górą Kościuszki (2228 m n.p.m.).

Ćwiczenie 5

Uzupełnij mapę myśli, podając przykład bohaterskiego czynu każdej z powyżej przedstawionych postaci.

R1Q5S2zpRFlft
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Element 0Elementy należące do kategorii Element 0Nazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Element 0
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Podaj, jakimi bohaterskimi czynami odznaczyli się: Tadeusz Kościuszko, Jan Kiliński, Jan Henryk Dąbrowski i Bartosz Głowacki.

RXZvjbvpfEIY6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Określ, na czym polega bohaterstwo: Bartosza Głowackiego, Jana Henryka Dąbrowskiego, Jana Kilińskiego i Tadeusza Kościuszki.

RnPDgkjeXCKS9
(Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment opowiadania Marii KrügerMaria KrugerKrüger i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Więcej niż królMaria Krüger
Maria Krüger Więcej niż król

Dziwna i niespokojna była wiosna w 1794 roku. Wiadomo, co prawda, że w marcu, jak w garncu – śnieg i słońce na zmianę, ale takiego marca to jeszcze ludzie w Rzędowicach nie pamiętali. Bo albo mróz, ostry, lutowy – albo za chwilę słońce zaczynało grzać mocno, jak w czerwcu. Toteż dziewuszki od Bartoszów, te dwie starsze, Helenka i Cecylka, wybiegały co chwila z chaty zwabione ciepłem, a potem, kiedy znów sypnęło śniegiem i zimno się zrobiło, ze śmiechem wracały do domu. Aż matka zaczęła się na nie gniewać, że od trzaskania drzwiami opadnie ciasto w dzieżydzieżadzieży zaczynionezaczynićzaczynione na chleb.
– Lepiej byście Justynkę zabawiły i Felisia pokołysały zamiast tych psot! – wołała za nimi.
– A pozwoli nam mama pomagać przy pieczeniu? Będziemy mogły upiec wyskrobekwyskrobekwyskrobek? – dopytywały się dziewczynki.
– Pozwolę, pozwolę – zgodziła się. Ale najwidoczniej nie była skora do przekomarzania się, tylko chodziła zamyślona, jakby zatroskana. I chociaż przed chwilą przykazywała dziewczynkom, by drzwi nie otwierały ze względu na to ciasto w dzieży, to przecież sama co jakiś czas otwierała je i wyglądała na drogę, co wiodła przed chatą. Aż wreszcie już o późnym zmierzchu dało się słyszeć radosne ujadanie Burka i zanim mama zdążyła podejść do drzwi, aby wyjrzeć – do chaty wszedł ojciec.
– Tatulko! – pisnęły radośnie dziewczynki i podbiegły do niego, a mama wołała uszczęśliwiona: – Wojtuś! Przecież jesteś nareszcie. Czemu tak późno! Gdzieżeś chodził?
A Wojciech Bartosz stał przez chwilę w progu, oświetlony czerwonym blaskiem buchającym z pieca. Krzepki był, rozrośnięty w ramionach. Jasne włosy, prawie do ramienia długie i przycięte nad czołem w równą grzywkę, wyglądały w tym świetle jak złote, wąsy miał jasne, bujne jak dwa kłosy pszeniczne. Stał tak, a w ręce trzymał kosę. Dziewczynki zaś zadziwiły się, czemu ta kosa wyglądała inaczej niż wtedy, kiedy ojciec brał ją do kośbykośbakośby? Czemu jej srebrem połyskujące ostrze postawione jest teraz do góry, sztorcem? Nie śmiały jednak pytać. Zresztą ojciec zaraz sam zaczął opowiadać mamie, że musiał długo czekać u kowala Ambroża, aby kosę odkuł jak należy, na sztorc. I stuknął drzewcem kosy o polepępolepapolepę, aby pokazać, jak to teraz ostrze się mocno trzyma. Potem jeszcze powiedział, że chłopi ze wsi, którzy razem z nim idą do Naczelnika Kościuszki, to wszyscy mają tak samo kosy odkute.
– Na wojnę idziecie? Jezu, na wojnę! – mama przestraszyła się i zaczęła płakać.
Ojciec pokiwał tylko głową.
– Ano tak trzeba, Jaguś, tak trzeba. Idą młodzi i idą starsi gospodarze. Wieczorem każdy z nas cichcem się z chaty wymknie. Nie pójdziemy dużą gromadą, tylko tak po kilku. Chyłkiem, aby chyłkiem, bo ruskie wojska stoją wokoło. TormasowAleksander TormasowTormasow, jak powiadają, samych kozaków ma dwa pułki i jazdy więcej niż dziesięć szwadronówszwadronszwadronów. A jeszcze za DenisowemFiodor DenisowDenisowem idą jego wojska… Na SkalmierzSkalmierzSkalmierz będziemy się przedzierać!

RV4bK1PtOqFRc1
Kosynier
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Kosynier, akwarela, 1843 r., domena publiczna.

I zaraz zaczął szykować się do drogi. Ale odświętnie, jakby na odpust. Wziął nową sukmanęsukmanasukmanę z czerwonym i czarnym wyszywaniem i buty nowe, a na głowę wcisnął czerwoną krakuskękrakuskakrakuskę, tę, co ją niedawno kupił na jarmarku. Kazał też mamie naszykować zawiniątko, a były w nim dwie koszule, prześcieradło z grubego płótna i kawał chleba (…). Jeszcze tylko zjadł trochę zacierekzacierkazacierek, które mama przed nim postawiła, aby nie szedł głodny na tę wyprawę, a potem wąsy otarł, mamę objął i przytulił.
– Nie płacz, Jagna – powiedział. – Nie płacz! Muszę iść. Tak trzeba. Naczelnik wzywa ku ojczyzny ratowaniu. Wygonimy carskie wojska.
Pocałował mamę w czoło, dziewczynki pogłaskał po włosach i wziął tę swoją kosę na sztorc odkutą, zawiniątko i szybko wyszedł z chaty.
– Reta! – jęknęła mama – jakże dadzą radę? Z kosą na armaty? Zginie niechybnie! – i rozpłakała się gorzko, a za nią wszystkie dzieci: Helenka, Cecylka, Justynka i ten mały Feliś w kołysce.
W dwa dni później przyszła wiosna, taka już prawdziwa. I słońce przygrzało na dobre, i sady zaczęły rozkwitać, i łąki nagle pozieleniały. A zaraz potem do Rzędowic, do dworu, przybył jakiś gość. Po wsi od razu rozeszło się, że to młody oficer z wieściami od Kościuszki. A wieści były nie byle jakie: pod RacławicamiRacławiceRacławicami bitwa była ogromna, carscy mieli armaty i z nimi ruszyli na polskie szeregi. Ale Naczelnik Kościuszko, widząc tę przewagę nieprzyjaciela, wezwał do ataku kosynierówkosynierkosynierów.
– Kosynierów? Na armaty? – pytali z niedowierzaniem ludzie we wsi.

RWGfX6A7dTZvK1
Pomnik Bartosza Głowackiego w Janowiczkach
Źródło: Wikimedia Commons/Przykuta, licencja: CC BY-SA 3.0.

– Ano tak! A wiecie, kto szedł pierwszy do ataku? Nasz Bartosz! Zaś za nim ławą ruszyli chłopi z kosami i pikami. I zabrali te armaty! A Bartosz to jedną zatkał swoją krakuską.
– Mój Wojtek? – dopytywała się Jagna, bo pobiegła do dworu posłuchać nowin. – A czy aby nie ranny?
Cecylka i Helka, trzymając się maminego fartucha, słuchały tylko tego, co mówili dorośli, i już nie wiedziały, czy płakać, czy cieszyć się, bo takie to wszystko wydało się im niezwykłe. Tymczasem ten oficer, który od Naczelnika przyjechał z wieściami, stał teraz na ganku i opowiadał ludziom, jak to Naczelnik, sam też w chłopską sukmanę przyodziany, zawiesił szarfę na piersi Bartosza i zrobił go dowódcą regimentu grenadierówregiment grenadierówregimentu grenadierów krakowskich. I szlachectwo mu nadał, i do herbu swojego przyjął. „Jako, żeś urodzony we wsi Głowacz, będziesz się teraz zwał Bartosz Głowacki, herbu Korczak!” — tak mówił Naczelnik. I jeszcze list przysłał do dziedzica w Rzędowicach, „aby o żonie i dzieciach oficera Bartosza Głowackiego miał staranie”. I pisał też Naczelnik do dziedzica, aby Bartosza od pańszczyznypańszczyznapańszczyzny uwolnił.
– Nie tylko uwalniam, ale i tę zagrodę, w której mieszkał, na wieczne czasy jemu, jego żonie i dzieciom na własność oddam – powiedział na to dziedzic. A tymczasem już cała wieś szykowała się na przyjęcie Naczelnika Kościuszki i jego wojska, bo właśnie przez posła zapowiedział swoje przybycie.
Potem już było jak w bajce, która się dobrze kończy. Wszyscy zabrali się do roboty. Dziewczęta i chłopcy niedorośli zabrali się do strojenia świerkowymi gałązkami chat i płotów. Starsi, ci, co na wojnę pójść nie mogli, ustawili stoły i ławki, kobiety zabrały się do szykowania jedzenia i pieczenia chleba i mięsa, bo nikt niczego nie żałował na tak wielkie święto. A kiedy na białym koniu przyjechał na czele kosynierów pan Kościuszko w krakowskiej sukmanie, to potem razem z Bartoszem Głowackim i jego żoną za jednym ze stołów siadł i winem z dworu przyniesionym pił zdrowie Bartosza. A wszyscy żołnierze, a także ludzie z wioski i ze dworu wołali:
Vivat! Niech żyje nasz Naczelnik! Vivat! Niech żyje Bartosz Głowacki! Niech żyje nasz bohater! (…) Zaś Helka i Cecylka, wyszorowane, przystrojone odświętnie, z warkoczykami pięknie splecionymi, patrzyły na to wszystko, siedząc z boku na zydelkuzydelzydelku i pojadając słodkie placuszki. Nie wszystko jeszcze tak dobrze rozumiały, bo przecież Helka miała dopiero osiem lat, a Cecylce szło na siódmy. Były jednak bardzo szczęśliwe.
A wieczorem Helka, senna już po tak niezwykłym dniu, kiedy Bartoszowa układała ją do spania, zapytała:
– Matulko, a co to znaczy bohater?
Jagna Bartoszowa uśmiechnęła się.
– Bohater, córciu, to znaczy bardzo dużo, to znaczy więcej niż król…
– Więcej niż król? – powtórzyła Helcia. I zasnęła spokojnie.

kru_1 Źródło: Maria Krüger, Więcej niż król, [w:] tejże, Złota korona: opowiadania z historii Polski, Wrocław 2001, s. 249–253.
Ćwiczenie 7

Wyszukaj w tekście informacje o tym, w jaki sposób Wojciech przygotowywał się do pójścia na wojnę. Wymień w punktach jego kolejne działania.

R1AfKo3hs8P6D
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Na podstawie powyższego tekstu wyjaśnij, jak argumentował swoją decyzję mąż, który postanowił wziąć udział w wojnie.

R1E61qgGSMQ65
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem mężczyzny na wojnę, oraz emocje, których doświadczają po jego powrocie.

R8ntoLF6pHN7S
. Co czuły żona i dzieci Bartosza?. Dobro. Zło. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem mężczyzny na wojnę, jak również po jego powrocie.

RLeT2jWqdm98b
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Opisz zasługi chłopskiego bohatera oraz wymień nagrody, jakie za zasługi na polu walki otrzymał.

RQO4kLYmwioW2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wymień postacie historyczne występujące w tekście Marii Krüger.

R40AlUyedAmio
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Jagny Bartoszowej: „bohater to więcej niż król”.

RO3H50LBYkwkS
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Znajdź informacje o wymienionych poniżej orderach i odznaczeniach. Zredaguj krótką notatkę na temat każdego z nich i dołącz ich fotografie:

  • Virtuti Militari (łac. cnocie wojskowej – dzielności żołnierskiej),

  • Order Orła Białego,

  • Medal za Ofiarność i Odwagę.

RymNmNHTqozwX
.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Znajdź informacje o wymienionych poniżej orderach i odznaczeniach. Zredaguj krótką notatkę na temat każdego z nich:

  • Virtuti Militari (łac. cnocie wojskowej – dzielności żołnierskiej),

  • Order Orła Białego,

  • Medal za Ofiarność i Odwagę.

R5hnhjlHi2wAw
. Nazwa (Uzupełnij) Kiedy i przez kogo ustanowiony? (Uzupełnij) Za co przyznawany? (Uzupełnij) Sławni odznaczeni (Uzupełnij).
RbqHdqUl40oWu
Ćwiczenie 13
Uzupełnij przysłowia podanymi poniżej wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1DuO9gOOtpxO
Ćwiczenie 14
Połącz związki wyrazowe z ich właściwymi objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1XgtXQZRGlll
Ćwiczenie 15
Uzupełnij zdania poniższymi związkami wyrazowymi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym twoim zdaniem polega bohaterstwo w czasach wojny i pokoju.

Ry4hbHkRR2F7T
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyszukaj bohaterów związanych ze swoim regionem. Opisz krótko ich bohaterskie czyny.

RQRhS023ND53z
Polecenie 5

Podaj imię i nazwisko lub pseudonim postaci, która jest dla ciebie bohaterem i uzasadnij swój wybór. Czy i jak można by ją naśladować?

Ryrjd1jU5KDLZ
(Uzupełnij).
Maria Kruger
dzieża
zaczynić
wyskrobek
kośba
polepa
Aleksander Tormasow
Fiodor Denisow
szwadron
Skalmierz
sukmana
krakuska
Racławice
kosynier
regiment grenadierów
zydel
Jefferson
Verne
zacierka
pańszczyzna