Ryej3A9xnSA7a
Kolorowa fotografia przedstawiająca taflę błękitnej wody, na której ukazane zostały krople deszczu. Tworzą one różnej wielkości kółka na wodzie. Gdzieniegdzie widać bąbelek na wodzie, który powstał w wyniku uderzenia kropli o nią. Po prawej stronie i bardziej na środku woda jest ciemniejsza.

Co brzęczy w poezji? Onomatopeja i inne środki poetyckie

Krople deszczu na wodzie
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Świat jest pełen dźwięków. Człowiek mówi, ptaki śpiewają, wicher huczy, piorun grzmi, śnieg pod nogami skrzypi. Wystarczy tylko wsłuchać się w przyrodę, w nasze otoczenie, aby wychwycić różnorodność odgłosów, które nam towarzyszą.

Aby oddać dźwięki i odgłosy świata, używamy specjalnych słów – wyrazów dźwiękonaśladowczych, inaczej nazywanych onomatopejami. Naśladują one dźwięki wydawane przez przedmioty, np. dzwonek: dzyń‑dzyń, trąbkę: trutututu, odtwarzają głosy zwierząt: hau hau, odgłosy maszyn: wrrr. Są to także słowa, których brzmienie przypomina odgłosy otaczającego świata, np. szuranie, chlapanie, kapanie, pukanie, kwiczenie.

Pisarze i poeci chętnie stosują onomatopeje, aby naśladować odgłosy otaczającego świata oraz podkreślić wyrazistość i plastyczność opisów.

Obejrzyj poniższy film, który przedstawia przykłady wykorzystania w literaturze środka stylistycznego, jakim jest onomatopeja. Zawiera on komentarz językoznawcy, dr. Bogusława Bednarka.

R1cBlznyk6b6M
Film rozpoczyna się od zaprezentowania w studiu radiowym wiersza Juliana Tuwima "Ptasie radio". Lektor szczególną uwagę zwraca na zastosowane w tekście onomatopeje. Następnie głos zabiera dr Bednarek, który, odnosząc się do wiersza, wyjaśnia, czym są onomatopeje, podaje ich przykłady, funkcje i zaznacza, że ten środek językowy był wykorzystywany w dawnej literaturze polskiej.
RtPJaRXT2MGTa
Ćwiczenie 1
Wskaż odpowiedzi, którymi można właściwe dokończyć poniższe zdanie.

Z filmu wynika, że onomatopeje to środki językowe, które...
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przypomnij sobie, jakie dźwięki wydaje padający deszcz. Naśladuj stukaniem odgłosy gwałtownej ulewy oraz szmer kapuśniaczka.

RTSVMihvfIzhO
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Opisz krótko, co odczuwasz, gdy pada gwałtowny i silny deszcz.

RpQ7Y2Rj7iq0j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RMEwD2HEwQUm5
Przyporządkuj do właściwej kategorii podane określenia deszczu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bLCpmD2kkJh
Ćwiczenie 3
Połącz rodzaj deszczu z odpowiednimi czasownikami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17yywLXw7E0r
Ćwiczenie 4
Wskaż w podanych poniżej zdaniach odpowiedni rodzaj deszczu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
KapuśniaczekJulian Tuwim
Julian Tuwim Kapuśniaczek

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,
Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.
Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.
Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospą...
Tak to sobie marzy kapanina biedna,
Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu...
Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna
Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.

kap_2 Źródło: Julian Tuwim, Kapuśniaczek, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Kraków 2017.
RGGJLb4n0FqXL
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj do odpowiedniej komórki tabeli podane poniżej fragmenty utworu Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Zachowaj taką kolejność, jaka jest w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TjuDgI6KxLB
Przenośnia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 6

W wierszu Juliana Tuwima Kapuśniaczek użyto środków stylistycznych takich jak: porównania, przenośnie, epitety. Wypisz po jednym przykładzie tych środków. Wyjaśnij, jak rozumiesz każdy z nich.

R7K5Qxw5aexf4
(Uzupełnij).
ReSqxq3N20A0g
Uosobienie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 7

Podaj przykłady animizacji (ożywienia) i uosobienia w utworze Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Wyjaśnij, jak je rozumiesz.

R1EX4lVRWsxUD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
R1IAC3ldwulbu
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RuZljXUifPzs2
Ćwiczenie 9
Określ, jaki środek stylistyczny został zastosowany w cytowanych poniżej fragmentach wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Do wyboru masz: porównanie, epitet, ożywienie, przenośnia, uosobienie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Określ, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohatera wiersza. Uzasadnij swojej zdanie, wykorzystując wiedzę o zdrobnieniach.

R1BC1UdjSxZkE
Ćwiczenie 11
RhkMvO4brQBX3
Połącz powiedzenia z ich znaczeniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Wymień jak najwięcej nazw zjawisk atmosferycznych towarzyszących burzy.

R4wsqrAdJUZlN
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13
R1CLUCK8NSU7F
Połącz w pary związki wyrazowe z ich znaczeniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RUDd0UNM6vHWS
Uzupełnij tabelę odpowiednimi wyrazami pokrewnymi należącymi do rodziny wyrazu burza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem Pana Tadeusza autorstwa Adama Mickiewicza. Jest to jeden z najbardziej znanych opisów burzy w literaturze polskiej. Po przeczytaniu tekstu wykonaj ćwiczenia.

Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment)

A już deszcz wciąż pluszczy,
Jak z sita, w gęstych kroplach; wtem rykły pioruny,
Krople zlały się razem: to jak proste struny
Długim warkoczem wiążą niebiosa do ziemi,
To jak z wiader buchają warstwami całemi.
Już zakryły się całkiem niebiosa i ziemia,
Noc je z burzą od nocy czarniejszą zaciemia.
Czasem widnokrąg pęka od końca do końca
I anioł burzy na kształt niezmiernego słońca
Rozświeci twarz, i znowu okryty całunemcałuncałunem
Uciekł w niebo i drzwi chmur zatrzasnął piorunem.
Znowu wzmaga się burza, ulewa nawalna
I ciemność gruba, gęsta, prawie dotykalna.
Znowu deszcz ciszej szumi, grom na chwilę uśnie.
Znowu wzbudzi się, ryknie i znów wodą chluśnie.
Aż się uspokoiło wszystko; tylko drzewa
Szumią około domu i szemrze ulewa.

pan_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 370.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, w jaki sposób narrator opisuje burzę. Uzasadnij swoją odpowiedź przykładami z tekstu.

R16CBrS3oiUPB
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Własnymi słowami opisz przebieg burzy przedstawiony we fragmencie Pana Tadeusza.

RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16

Odszukaj i wypisz porównania zastosowane we fragmencie opisującym burzę. Określ ich funkcję w tym tekście.

RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17

Nazwij zastosowane w utworze środki stylistyczne. Wyjaśnij ich znaczenie oraz określ funkcje w tekście.

  • „długim warkoczem wiążą niebiosa do ziemi”;

  • „grom na chwilę uśnie”;

  • „ciemność gruba, gęsta, prawie dotykalna”.

RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 18

Wypisz z tekstu fragmenty, które oddziałują na zmysł wzroku, słuchu i dotyku.

R1YB93VQKTIGP
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 19

Wypisz z tekstu wyrazy dźwiękonaśladowcze.

RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Przeczytaj na głos opis burzy ( przy wyrazach dźwiękonaśladowczych, mocno intonując głoski: r, sz, cz).

Rd3A9OTrSRd8Y
Polecenie 3

Przeczytaj opis burzy, każdą głoskę: r, sz, cz w wyrazach dźwiękonaśladowczych zaakcentuj klaskaniem.

R1NiOw40nuRkQ
Polecenie 4

Zilustruj w szkicowniku wybrany fragment poetyckiego opisu burzy z tekstu Adama Mickiewicza. Nadaj tytuł swojemu dziełu i podpisz się inicjałamiinicjałyinicjałami, pseudonimem lub imieniem i nazwiskiem.

R1N9yED0quVW2
Polecenie 4

Który fragment poetyckiego opisu burzy spodobał ci się najbardziej? Uzasadnij swój wybór.

RsK3MUoveL7kj
Miejsce na notatki
Ciekawostka

Według wierzeń ludowych, aby uchronić się przed burzą i uderzeniem pioruna, w oknie domu należało zapalić gromnicę, czyli świecę, którą święciło się w dzień Matki Boskiej Gromnicznej (2 lutego). Po powrocie z kościoła płomieniem gromnicy kopcono znak krzyża na belkach stropowych. Profilaktycznie, po zgaszeniu świecy gromnicznej, połykano jej dym, wierząc, że zapobiega bólowi gardła i próchnicy zębów.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 20

Wytłumacz znaczenie przysłowia: Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę.

RQA9BI3jXEYYz
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Przypomnij sobie, co się dzieje przed rozpoczęciem burzy, w jej trakcie oraz po zakończeniu. Ułóż krótki wiersz, w którym przedstawisz trzy etapy burzy. Zastosuj onomatopeje i inne wybrane środki poetyckie.

RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Polecenie 6

Czy zgadzasz się ze słowami Ericha Remarque'aErich RemarqueEricha Remarque'a, że deszcz to najstarsza kołysanka świata? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RHIVmiw8Lx1Dc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Przeczytaj podane zdania, a następnie dopasuj wyjaśnienia do podanych związków frazeologicznych.

  • Monika zapomniała parasolki, więc w drodze powrotnej z kina przemokła do suchej nitki.

  • Po wygraniu trzech konkursów matematycznych na Kasię spłynął deszcz nagród.

  • To było prawdziwe oberwanie chmury, stanęły tramwaje i metro.

R1X1zyZ6FLVPc
Zadanie interaktywne polegające na połączeniu w pary frazeologizmów z opisami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 22

Zaznacz wyrazy należące do rodziny wyrazu „deszcz”.

R1UXYydUaCvwk
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23

Określ, w jaki sposób pada deszcz. Dopasuj czasowniki do rodzaju deszczu.

RDJmCR9tsl7wy
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

W podanych poniżej polach wpisz przymiotniki określające rodzaj i natężenie deszczu. Mogą one określać moc deszczu, temperaturę, obfitość, porę roku.  Przenieś zapisane pola na ilustrację.

RH3j5Ow5d94LZ
Propozycje tekst, Tekst, tekst, tekst, tekst, tekst
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 7

Wypisz poniżej przymiotniki określające rodzaj i natężenie deszczu. Mogą one określać moc deszczu, temperaturę, obfitość, porę roku.

uzupełnij treść
Erich Remarque
całun1
inicjały