Kolorowa fotografia przedstawiająca taflę błękitnej wody, na której ukazane zostały krople deszczu. Tworzą one różnej wielkości kółka na wodzie. Gdzieniegdzie widać bąbelek na wodzie, który powstał w wyniku uderzenia kropli o nią. Po prawej stronie i bardziej na środku woda jest ciemniejsza.
Kolorowa fotografia przedstawiająca taflę błękitnej wody, na której ukazane zostały krople deszczu. Tworzą one różnej wielkości kółka na wodzie. Gdzieniegdzie widać bąbelek na wodzie, który powstał w wyniku uderzenia kropli o nią. Po prawej stronie i bardziej na środku woda jest ciemniejsza.
Co brzęczy w poezji? Onomatopeja i inne środki poetyckie
Krople deszczu na wodzie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Świat jest pełen dźwięków. Człowiek mówi, ptaki śpiewają, wicher huczy, piorun grzmi, śnieg pod nogami skrzypi. Wystarczy tylko wsłuchać się w przyrodę, w nasze otoczenie, aby wychwycić różnorodność odgłosów, które nam towarzyszą.
Aby oddać dźwięki i odgłosy świata, używamy specjalnych słów – wyrazów dźwiękonaśladowczych, inaczej nazywanych onomatopejami. Naśladują one dźwięki wydawane przez przedmioty, np. dzwonek: dzyń‑dzyń, trąbkę: trutututu, odtwarzają głosy zwierząt: hau hau, odgłosy maszyn: wrrr. Są to także słowa, których brzmienie przypomina odgłosy otaczającego świata, np. szuranie, chlapanie, kapanie, pukanie, kwiczenie.
Pisarze i poeci chętnie stosują onomatopeje, aby naśladować odgłosy otaczającego świata oraz podkreślić wyrazistość i plastyczność opisów.
Obejrzyj poniższy film, który przedstawia przykłady wykorzystania w literaturze środka stylistycznego, jakim jest onomatopeja. Zawiera on komentarz językoznawcy, dr. Bogusława Bednarka.
R1cBlznyk6b6M
Film rozpoczyna się od zaprezentowania w studiu radiowym wiersza Juliana Tuwima "Ptasie radio". Lektor szczególną uwagę zwraca na zastosowane w tekście onomatopeje. Następnie głos zabiera dr Bednarek, który, odnosząc się do wiersza, wyjaśnia, czym są onomatopeje, podaje ich przykłady, funkcje i zaznacza, że ten środek językowy był wykorzystywany w dawnej literaturze polskiej.
Film rozpoczyna się od zaprezentowania w studiu radiowym wiersza Juliana Tuwima "Ptasie radio". Lektor szczególną uwagę zwraca na zastosowane w tekście onomatopeje. Następnie głos zabiera dr Bednarek, który, odnosząc się do wiersza, wyjaśnia, czym są onomatopeje, podaje ich przykłady, funkcje i zaznacza, że ten środek językowy był wykorzystywany w dawnej literaturze polskiej.
Film "Onomatopeja" z komentarzem językoznawcy dr. Bogusława Bednarka
Źródło: film, Scholaris, Onomatopeja, licencja: CC BY-ND 3.0.
Film "Onomatopeja" z komentarzem językoznawcy dr. Bogusława Bednarka
Źródło: film, Scholaris, Onomatopeja, licencja: CC BY-ND 3.0.
Film rozpoczyna się od zaprezentowania w studiu radiowym wiersza Juliana Tuwima "Ptasie radio". Lektor szczególną uwagę zwraca na zastosowane w tekście onomatopeje. Następnie głos zabiera dr Bednarek, który, odnosząc się do wiersza, wyjaśnia, czym są onomatopeje, podaje ich przykłady, funkcje i zaznacza, że ten środek językowy był wykorzystywany w dawnej literaturze polskiej.
RtPJaRXT2MGTa
Ćwiczenie 1
Wskaż odpowiedzi, którymi można właściwe dokończyć poniższe zdanie.
Z filmu wynika, że onomatopeje to środki językowe, które...
Źródło: opracowanie ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Przypomnij sobie, jakie dźwięki wydaje padający deszcz. Naśladuj stukaniem odgłosy gwałtownej ulewy oraz szmer kapuśniaczka.
RTSVMihvfIzhO
(Uzupełnij).
Polecenie 1
Opisz krótko, co odczuwasz, gdy pada gwałtowny i silny deszcz.
RpQ7Y2Rj7iq0j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RMEwD2HEwQUm5
Przyporządkuj do właściwej kategorii podane określenia deszczu.
Przyporządkuj do właściwej kategorii podane określenia deszczu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bLCpmD2kkJh
Ćwiczenie 3
Połącz rodzaj deszczu z odpowiednimi czasownikami.
Połącz rodzaj deszczu z odpowiednimi czasownikami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17yywLXw7E0r
Ćwiczenie 4
Wskaż w podanych poniżej zdaniach odpowiedni rodzaj deszczu.
Wskaż w podanych poniżej zdaniach odpowiedni rodzaj deszczu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
KapuśniaczekJulian Tuwim
Julian TuwimKapuśniaczek
Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek, Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek, Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek, Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek. Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi, Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze, Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki, Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem. Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy, Miasto siec na ukos chlustającą chłostą, W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży, Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospą... Tak to sobie marzy kapanina biedna, Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu... Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.
kap_2 Źródło: Julian Tuwim, Kapuśniaczek, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Kraków 2017.
RGGJLb4n0FqXL
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj do odpowiedniej komórki tabeli podane poniżej fragmenty utworu Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Zachowaj taką kolejność, jaka jest w wierszu.
Przyporządkuj do odpowiedniej komórki tabeli podane poniżej fragmenty utworu Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Zachowaj taką kolejność, jaka jest w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TjuDgI6KxLB
Grafika przedstawia uśmiechniętą, dziecięcą twarz, z której ust wydobywa się dymek. NAPIS: Pamiętaj! Czasami poeci, opisujący jakieś przedmioty, zjawiska, nadają im cechy, których one w rzeczywistości nie posiadają. W wierszu radość może siedzieć i machać nogami, słonko płynąć po niebie, a marzenia mogą odbywać podróże. Taki zabieg nazywamy przenośnią.
Przenośnia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 6
W wierszu Juliana Tuwima Kapuśniaczek użyto środków stylistycznych takich jak: porównania, przenośnie, epitety. Wypisz po jednym przykładzie tych środków. Wyjaśnij, jak rozumiesz każdy z nich.
R7K5Qxw5aexf4
(Uzupełnij).
Porównanie – zestawienie cech dwóch zjawisk za pomocą słów: „jak”, „jakby”, „jakoby”, „na kształt”, „niby”, „niczym”. Używamy go, aby porównać ze sobą pewne słowa i uwidocznić ich cechy wspólne.
Przenośnia – połączenie wyrazów, które wspólnie tworzą nowy sens, niezgodny z ich podstawowymi znaczeniami.
Epitet – wyraz będący określeniem rzeczownika.
Przykłady środków stylistycznych występujących w wierszu:
porównanie: „Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek, sypie się”; deszczowa chmura porównana została do szarego worka, z którego wysypuje się mak;
przenośnia: „rośny pył jesienny”; rozpylone jak kurz drobinki rosy;
Grafika przedstawia uśmiechniętą, dziecięcą twarz, z której ust wydobywa się dymek. NAPIS: Pamiętaj! Jeśli zjawiskom natury, zwierzętom, roślinom, pojęciom dodaje się cechy typowo ludzkie, np. słońce się śmieje lub wiatr szepce, to taki rodzaj przenośni nazywa się uosobieniem.
Uosobienie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 7
Podaj przykłady animizacji (ożywienia) i uosobienia w utworze Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Wyjaśnij, jak je rozumiesz.
R1EX4lVRWsxUD
(Uzupełnij).
Animizacja - inaczej ożywienie jest to nadawanie zjawiskom i przedmiotom cech istot żywych.
Uosobienie - jest to nadawanie zwierzętom, roślinom czy zjawiskom cech ludzkich.
Przykłady animizacji w utworze Juliana Tuwima:
„skacze dżdżu wodnisty puszek”; kapuśniaczek, podobnie jak istota żywa ma możliwość skakania;
„sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu”; kapuśniaczek potraktowany jest jak istota żywa, która może stracić siły, mieć dreszcze i puszyć się jak ptak.
Przykłady uosobień w utworze Juliana Tuwima:
„Tak to sobie marzy kapanina biedna”; kapuśniaczek jest ukazany jak nieszczęśliwy człowiek, który marzy o tym, by być kimś ważniejszym, niż jest;
„co by strasznie chciały być dorosłym deszczem”; kapuśniaczek, podobnie jak człowiek, może czegoś chcieć, w tym przypadku deszczyk che być „dużym” deszczem.
Ćwiczenie 8
R1IAC3ldwulbu
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RuZljXUifPzs2
Ćwiczenie 9
Określ, jaki środek stylistyczny został zastosowany w cytowanych poniżej fragmentach wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Do wyboru masz: porównanie, epitet, ożywienie, przenośnia, uosobienie.
Określ, jaki środek stylistyczny został zastosowany w cytowanych poniżej fragmentach wiersza Juliana Tuwima Kapuśniaczek. Do wyboru masz: porównanie, epitet, ożywienie, przenośnia, uosobienie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
Określ, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do bohatera wiersza. Uzasadnij swojej zdanie, wykorzystując wiedzę o zdrobnieniach.
R1BC1UdjSxZkE
Pamiętaj, zdrobnienia wyrażają pozytywny stosunek do czegoś lub kogoś. Skorzystaj ze słownika terminów literackich.
Stosunek podmiotu lirycznego do bohatera wiersza jest życzliwy, czuły, przyjazny. Świadczy o tym użycie w wierszu zdrobnień nazw deszczu: „kapuśniaczek”, „deszczyk”, a także opartych na zdrobnieniach porównań: „puszek”, „maczek”, „muszek”. Podmiot liryczny wypowiada się o bohaterze, tak jak dorośli zwykli wypowiadać się z czułością i troską o dzieciach: „młodziutki deszczyk”; „słabe”; „maleńkie”; „nie potrafi jeszcze”; „kropki”, „co by chciały być dorosłym deszczem”.
Ćwiczenie 11
RhkMvO4brQBX3
Połącz powiedzenia z ich znaczeniami.
Połącz powiedzenia z ich znaczeniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Wymień jak najwięcej nazw zjawisk atmosferycznych towarzyszących burzy.
R4wsqrAdJUZlN
Miejsce na notatki
Zjawiska atmosferyczne (meteorologiczne, pogodowe) są widoczne w powietrzu lub na powierzchni ziemi, np. mgła, rosa czy tęcza.
Zjawiska atmosferyczne towarzyszące burzy to np.: błyskawice, grad, porywisty wiatr i ulewny deszcz.
Ćwiczenie 13
R1CLUCK8NSU7F
Połącz w pary związki wyrazowe z ich znaczeniami.
Połącz w pary związki wyrazowe z ich znaczeniami.
Wyjaśnij związki frazeologiczne.
kogoś spotkało coś zupełnie nieoczekiwanego (zwykle coś złego), wymyślać komuś, oburzać się na kogoś, pojawiać się lub przemieszczać się szybko, nagle, gwałtownie, awantura z błahego powodu, ktoś został ostro skarcony, zwymyślany, zapowiada się coś złego, atmosfera jest napięta, o gwałtownej reakcji na niespodziewaną wiadomość, na straszny widok
burza w szklance wody
burza wisi w powietrzu
spadło jak grom z jasnego nieba
rzucać gromy
gromy posypały się na czyjąś głowę
jakby w niego piorun strzelił
wpadać/lecieć jak burza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RUDd0UNM6vHWS
Uzupełnij tabelę odpowiednimi wyrazami pokrewnymi należącymi do rodziny wyrazu burza.
Uzupełnij tabelę odpowiednimi wyrazami pokrewnymi należącymi do rodziny wyrazu burza.
Odgadnij wyrazy należące do rodziny wyrazu: burza.
Znaczenia
Wyrazy do wpisania
przymiotnik «mający gwałtowny przebieg»
przymiotnik «związany z burzą»
czasownik «namawiać kogoś do zrobienia czegoś złego, do wystąpienia przeciw komuś; podjudzać, podżegać»
rzeczownik «irytacja, stan rozdrażnienia»
rzeczownik «ten, kto burzy coś, niszczy»
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem Pana Tadeusza autorstwa Adama Mickiewicza. Jest to jeden z najbardziej znanych opisów burzy w literaturze polskiej. Po przeczytaniu tekstu wykonaj ćwiczenia.
Pan Tadeusz (fragment)Adam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz (fragment)
A już deszcz wciąż pluszczy, Jak z sita, w gęstych kroplach; wtem rykły pioruny, Krople zlały się razem: to jak proste struny Długim warkoczem wiążą niebiosa do ziemi, To jak z wiader buchają warstwami całemi. Już zakryły się całkiem niebiosa i ziemia, Noc je z burzą od nocy czarniejszą zaciemia. Czasem widnokrąg pęka od końca do końca I anioł burzy na kształt niezmiernego słońca Rozświeci twarz, i znowu okryty całunemcałuncałunem Uciekł w niebo i drzwi chmur zatrzasnął piorunem. Znowu wzmaga się burza, ulewa nawalna I ciemność gruba, gęsta, prawie dotykalna. Znowu deszcz ciszej szumi, grom na chwilę uśnie. Znowu wzbudzi się, ryknie i znów wodą chluśnie. Aż się uspokoiło wszystko; tylko drzewa Szumią około domu i szemrze ulewa.
pan_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 370.
Ćwiczenie 15
Wyjaśnij, w jaki sposób narrator opisuje burzę. Uzasadnij swoją odpowiedź przykładami z tekstu.
R16CBrS3oiUPB
Miejsce na notatki
Zastanów się, czy opis jest statyczny czy pełen dynamizmu. Czy burza opisana jest jako niszczycielski żywioł, czy może w inny sposób?
Opis burzy jest dynamiczny (liczne czasowniki, wyrazy dźwiękonaśladowcze), sam żywioł opisany jest poetycko – jak spektakl natury oraz wzniosłe i groźne widowisko.
Polecenie 2
Własnymi słowami opisz przebieg burzy przedstawiony we fragmencie Pana Tadeusza.
RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16
Odszukaj i wypisz porównania zastosowane we fragmencie opisującym burzę. Określ ich funkcję w tym tekście.
RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Najczęściej stosowane w porównaniach słowa to: jak, jakby, niby, na kształt, podobnie.
Porównania obecne w utworze to np.: krople jak proste struny, anioł burzy na kształt niezmiernego słońca, jak z wiader buchają. Funkcja, jaką pełnią w zacytowanym fragmencie to m.in. wyolbrzymienie cech opisywanych zjawisk (błyskawic, deszczu) i pobudzenie wyobraźni czytelnika, dodanie dynamiki.
Ćwiczenie 17
Nazwij zastosowane w utworze środki stylistyczne. Wyjaśnij ich znaczenie oraz określ funkcje w tekście.
„długim warkoczem wiążą niebiosa do ziemi”;
„grom na chwilę uśnie”;
„ciemność gruba, gęsta, prawie dotykalna”.
RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Zwróć uwagę, że pierwszy z wymienionych środków stylistycznych ma znaczenie niedosłowne, drugi nadaje cechy istot żywych zjawisku atmosferycznemu, a trzeci wskazuje kilka cech zjawiska.
Zastosowane środki stylistyczne to:
przenośnia; znaczenie: deszcz pada tak gwałtownie, że krople nie padają pojedynczo, tylko tworzą pionowe smugi, które wyglądają, jakby łączyły ziemię z chmurami; funkcja: oddziałuje na wyobraźnię czytelnik;
ożywienie; znaczenie: grzmot na chwilę ucichnie; funkcja: oddziałuje na zmysły i wyobraźnię czytelnika;
epitety; znaczenie: na niebie zrobiło się bardzo ciemno; funkcja: odwołuje się do zmysłów czytelnika, podkreśla intensywność zachmurzenia.
Ćwiczenie 18
Wypisz z tekstu fragmenty, które oddziałują na zmysł wzroku, słuchu i dotyku.
R1YB93VQKTIGP
Miejsce na notatki
Spróbuj odczytać opis burzy za pomocą zmysłów. Zwróć uwagę na opisy nieba, zachmurzenia, ciemności (zmysł wzroku), opisy odgłosów deszczu, burzy (zmysł słuchu) oraz opis ciemności, w którym podkreślona jest jej gęstość (zmysł dotyku).
Fragmenty oddziałujące na zmysły to, np.:
– „Noc je z burzą od nocy czarniejszą zaciemia”, „Już zakryły się całkiem niebiosa i ziemia” (wzrok), – „Uciekł w niebo i drzwi chmur zatrzasnął piorunem” (słuch), – „I ciemność gruba, gęsta, prawie dotykalna” (dotyk).
Ćwiczenie 19
Wypisz z tekstu wyrazy dźwiękonaśladowcze.
RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Wyrazy dżwiękonaśladowcze to takie, które wskazują na zjawiska dźwiękowe (wieje, grzmi) oraz naśladują naturalne odgłosy, np. bum, stukot, hau‑hau.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze to np.: pluszczy, buchają, rykły, zatrzasnął, szumi, szemrze.
Polecenie 3
Przeczytaj na głos opis burzy ( przy wyrazach dźwiękonaśladowczych, mocno intonując głoski: r, sz, cz).
Rd3A9OTrSRd8Y
Polecenie 3
Przeczytaj opis burzy, każdą głoskę: r, sz, cz w wyrazach dźwiękonaśladowczych zaakcentuj klaskaniem.
R1NiOw40nuRkQ
Polecenie 4
Zilustruj w szkicowniku wybrany fragment poetyckiego opisu burzy z tekstu Adama Mickiewicza. Nadaj tytuł swojemu dziełu i podpisz się inicjałamiinicjałyinicjałami, pseudonimem lub imieniem i nazwiskiem.
R1N9yED0quVW2
Polecenie 4
Który fragment poetyckiego opisu burzy spodobał ci się najbardziej? Uzasadnij swój wybór.
RsK3MUoveL7kj
Miejsce na notatki
Ciekawostka
Według wierzeń ludowych, aby uchronić się przed burzą i uderzeniem pioruna, w oknie domu należało zapalić gromnicę, czyli świecę, którą święciło się w dzień Matki Boskiej Gromnicznej (2 lutego). Po powrocie z kościoła płomieniem gromnicy kopcono znak krzyża na belkach stropowych. Profilaktycznie, po zgaszeniu świecy gromnicznej, połykano jej dym, wierząc, że zapobiega bólowi gardła i próchnicy zębów.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 20
Wytłumacz znaczenie przysłowia: Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę.
RQA9BI3jXEYYz
Miejsce na notatki
Możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego.
Przysłowie „Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę” można zinterpretować następująco:
osoba, która wywołuje niepokój i powoduje gwałtowne zmiany, powinna spodziewać się skutków swojego ryzykownego postępowania.
Polecenie 5
Przypomnij sobie, co się dzieje przed rozpoczęciem burzy, w jej trakcie oraz po zakończeniu. Ułóż krótki wiersz, w którym przedstawisz trzy etapy burzy. Zastosuj onomatopeje i inne wybrane środki poetyckie.
RJytwHE48Laie
Miejsce na notatki
Polecenie 6
Czy zgadzasz się ze słowami Ericha Remarque'aErich RemarqueEricha Remarque'a, że deszcz to najstarsza kołysanka świata? Uzasadnij swoją odpowiedź.
RHIVmiw8Lx1Dc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21
Przeczytaj podane zdania, a następnie dopasuj wyjaśnienia do podanych związków frazeologicznych.
Monika zapomniała parasolki, więc w drodze powrotnej z kina przemokła do suchej nitki.
Po wygraniu trzech konkursów matematycznych na Kasię spłynął deszcz nagród.
To było prawdziwe oberwanie chmury, stanęły tramwaje i metro.
R1X1zyZ6FLVPc
Zadanie interaktywne polegające na połączeniu w pary frazeologizmów z opisami.
Zadanie interaktywne polegające na połączeniu w pary frazeologizmów z opisami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 22
Zaznacz wyrazy należące do rodziny wyrazu „deszcz”.
R1UXYydUaCvwk
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
Określ, w jaki sposób pada deszcz. Dopasuj czasowniki do rodzaju deszczu.
RDJmCR9tsl7wy
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do grup.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7
W podanych poniżej polach wpisz przymiotniki określające rodzaj i natężenie deszczu. Mogą one określać moc deszczu, temperaturę, obfitość, porę roku. Przenieś zapisane pola na ilustrację.
RH3j5Ow5d94LZ
Propozycje tekst, Tekst, tekst, tekst, tekst, tekst
Propozycje tekst, Tekst, tekst, tekst, tekst, tekst
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 7
Wypisz poniżej przymiotniki określające rodzaj i natężenie deszczu. Mogą one określać moc deszczu, temperaturę, obfitość, porę roku.
uzupełnij treść
Erich Remarque
[czytaj: eriś remark]
całun1
całun – tu: pokrywa, zasłona, przesłona
inicjały
inicjały – pierwsze litery imienia i nazwiska autora, oddzielone kropkami, np. inicjały Stanisława Lema to S.L.; w przypadku dwuznaku ch (np. Choromański) zapisujemy obie litery (Ch), w pozostałych, np. sz (Szymon) tylko pierwszą (S)