Charakterystyka krok po kroku
Warto wiedzieć!
W życiu codziennym i zawodowym ludzie często charakteryzują innych lub siebie. Każdy człowiek jest w pewnym sensie obserwatorem i jednocześnie badaczem osób, które spotyka na swojej drodze. W myślach sporządza ich opis, analizuje cechy charakterystyczne i zachowanie, zauważa podobieństwa i różnice. Na podstawie dostępnych informacji wyraża również swoją opinię o poznanych ludziach. W ten sposób tworzy prywatną charakterystykę postaci. Aby napisać dobrą charakterystykę, trzeba nauczyć się wnikliwej obserwacji, wnioskowania, precyzji w opisywaniu cech i zachowań, uzasadniania oraz wartościowania.
Charakterystyka to forma wypowiedzi ustnej lub pisemnej, która ma na celu przedstawienie cech postaci rzeczywistej lub literackiej. Analizie podlega nie tylko zewnętrzny wygląd prezentowanej osoby (jak w wypadku opisu postaci), lecz również jej sposób zachowania, charakter, intelekt, styl życia i wyznawane poglądy.
Jak napisać dobrą charakterystykę?
Pracę nad charakterystyką należy zacząć od umiejętnej selekcji materiału, uporządkowania i hierarchizacji danych, zgromadzenia różnorodnego słownictwa oceniającego.
Nie ma jednego przyjętego schematu pisania charakterystyki. Można zacząć od przedstawienia informacji ogólnych na temat postaci, a potem opisać szczegóły. Można też rozpocząć od prezentacji najważniejszych cech, następnie zaś przejść do mniej istotnych. Ważne jest, by charakterystyka miała trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
We wstępie należy krótko przedstawić charakteryzowaną osobę i podać podstawowe informacje na jej temat, np.: pełne imię i nazwisko, wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania. Warto też określić, czy jest to postać rzeczywista czy literacka.
Rozwinięcie stanowi główną i najobszerniejszą część charakterystyki. W tej części pracy należy skupić się nie tylko na cechach zewnętrznych przedstawianej osoby, ale również opisać jej charakter, sposób zachowania, zainteresowania i wyznawane wartości.
Zakończenie zawiera opinię piszącej osoby piszącej na temat prezentowanej postaci.
Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej animacją i wykonaj polecenia.
Pamiętaj, że:
charakterystyka jest bardziej rozbudowana niż opis;
można opisywać kogoś wprost, odnosząc się do jego wyglądu i cech (bezpośrednio);
można także scharakteryzować kogoś za pomocą opisu sytuacji, przemyśleń innych osób (pośrednio);
opisując siebie, posługujemy się autocharakterystyką.
W charakterystyce należy unikać:
stosowania zdań o tym samym schemacie składniowym
z czasownikami być i mieć;gromadzenia określeń w formie wyliczenia;
stosowania przymiotników typu fajny, miły;
stosowania języka mówionego;
powtórzeń stylistycznych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1c1HZ8zm0uJE
Animacja instruuje, jak napisać charakterystykę postaci. Podana jest budowa charakterystyki postaci oraz przykładowa charakterystyka postaci.
Przedstaw w trzech zdaniach osobę, którą bardzo dobrze znasz i często widujesz. Napisz krótko, kim jest i czym się zajmuje.
Opisz krótko wygląd koleżanki lub kolegi z klasy lub zajęć pozalekcyjnych. Weź pod uwagę sylwetkę, kolor i długość włosów, kolor oczu, wzrost, sposób poruszania się.
Podaj trzy, cztery określenia najtrafniej oddające charakter twojej najserdeczniejszej przyjaciółki lub przyjaciela albo dobrej znajomej lub znajomego.
Dopasuj podane określenia do poszczególnych części ciała.
Przyjrzyj się postaci namalowanej przez Olgę Boznańską. Do rzeczowników dopasuj wyrazy określające wygląd chłopca.

Wypisz te cechy twojego wyglądu, które najbardziej w sobie lubisz.
Przyjrzyj się namalowanym postaciom i wypisz cechy wyglądu, które są najbardziej widoczne.
Wyobraź sobie, że znany malarz lub malarka maluje twój portret. Podaj, w jakiej pozie i w jakim otoczeniu chcesz zostać sportretowany/sportretowana.
W podanym poniżej tekście występują powtórzenia wyrazów. Zastąp je, używając poniższych zwrotów.
cechuje go...
charakteryzuje go...,
odznacza się...,
wyróżnia się...,
dał się poznać jako...,
Marek jest energicznym dzieckiem. Jest bardzo żywy i ruchliwy, jest ciągle w ruchu. Jest wesołym i bardzo rozmownym dzieckiem. Jest bardzo spostrzegawczy i bystry. Marek jest bardzo uzdolniony matematycznie.
Przeczytaj zdania. Dobierz cechy pasujące do opisanych postaci.
Połącz wyrazy określające cechy charakteru i usposobienia w pary antonimów.
Podane zwroty połącz z pasującymi do nich określeniami cech człowieka.
Napisz krótką ocenę ulubionego lub nielubianego bohatera książkowego. Wykorzystaj podane zwroty:
zasługuje na podziw i uznanie/potępienie, ponieważ...
budzi uznanie i szacunek/niechęć i odrazę, gdyż...
to postać pozytywna/negatywna, ponieważ...
nie jest/jest wzorem do naśladowania, ponieważ...
„Chłopcy z Placu Broni” to bardzo popularna, wydana w 1907 r. powieść węgierskiego pisarza Ferenca MolnáraFerenca Molnára. Akcja dzieje się w Budapeszcie na początku XX wieku. Przedstawia historię dwóch zwaśnionych ze sobą grup chłopców. Czytelnik śledzi zmagania grupy zajmującej tytułowy Plac Broni oraz ich nieprzyjaciół z Ogrodu Botanicznego. To powieść o przyjaźni, bohaterstwie, lojalności i poświęceniu.
Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Chłopcy z Placu BroniNa samym czele z dzikim wrzaskiem pędził Feri AczFeri Acz, a w jego głosie brzmiała nadzieja na zwycięstwo:
– Za mną! Za mną!
W tym samym momencie jednak zatrzymał się tak nagle, jakby mu pod nogi rzucono kłodę. Zza budki wyskoczyła ku niemu drobna dziecięca postać. Wódz Czerwonych Koszul stanął jak wryty, a za nim zatrzymała się, wpadając na siebie i popychając się wzajem, cała jego walcząca armia. Przed Ferim Aczem stał mały, niższy od niego o głowę chłopiec. Ten wątły, jasnowłosy dzieciak podniósł do góry ręce i dziecinnym głosem zawołał:
– Stój!
Armia chłopców z Placu Broni, również zaskoczona tym nieoczekiwanym zwrotem, ochłonęła błyskawicznie i jednym gromkim głosem krzyknęła:
– Nemeczek!
W tej samej chwili wymizerowanywymizerowany chorobą chłopczyk chwycił Feriego Acza wpół i z jakąś nadludzką siłą spotęgowaną gorączką, powalił go według wszelkich reguł zapaśniczej walki na obie łopatki. Po czym sam padł na ziemię nieprzytomny. W tejże chwili armię Czerwonych Koszul ogarnął wielki zamęt. Gdy upadł ich wódz, wpadli w popłoch i los ich został w ten sposób przypieczętowany. Chłopcy z Placu Broni przytomnie wykorzystali to chwilowe załamanie wroga. Chwycili się za ramiona, utworzyli łańcuch i zaczęli wypierać z placu zaskoczoną armię napastnika. […]
Jano ostrożnie podniósł Nemeczka z ziemi i ułożył go na nasypie szańcaszańca. Potem zwilżyli mu powieki, skronie, twarz. Po kilku minutach Nemeczek otworzył oczy. Rozejrzał się z bladym uśmiechem. Chłopcy milczeli.
– Co się stało? – zapytał cichutko.
Wszyscy byli tak bardzo poruszeni, że nikomu nawet do głowy nie przyszło, żeby odpowiedzieć. Z przejęciem patrzyli na Nemeczka.
– Co się stało? – powtórzył i usiadł na nasypie.
Boka podszedł do Nemeczka.
– Jak się czujesz? – zapytał.
– Już lepiej.
– Nic cię nie boli?
– Nie.
Nemeczek uśmiechnął się znowu i zapytał:
– Zwyciężyliśmy?
Teraz już wszyscy odpowiedzieli chórem:
– Zwyciężyliśmy! […]
– Zwyciężyliśmy – powtórzył Boka – ale pod sam koniec bitwy marnie z nami było. I tylko tobie zawdzięczamy, że ostatecznie zwyciężyliśmy. Gdybyś nie pojawił się tak nagle wśród nas, gdybyś nie zaskoczył Feriego Acza, wówczas oni wypuściliby jeńców z budy i nie wiem, co by się dalej stało.
Jasnowłosy chłopiec odezwał się jakby rozdrażniony:
– Nieprawda – powiedział – mówicie tak, żeby zrobić mi przyjemność, bo ja jestem chory.
I potarł ręką czoło. Krew napłynęła mu do twarzy, policzki zaczerwieniły się. Widać było, że chłopca trawi gorączka.
– A teraz – powiedział Boka – natychmiast zaniesiemy cię do domu. Zrobiłeś straszne głupstwo, że tu przyszedłeś. Nie wiem, jak rodzice mogli cię wypuścić z domu.
– Wcale mnie nie wypuścili. Sam wyszedłem […].
– Jak to?
– Ojciec poszedł do kogoś z ubraniem do przymiarkiprzymiarki, mama była u sąsiadów, bo chciała zagrzać dla mnie na kuchni zupę kminkową; nie zamknęła drzwi i powiedziała, żebym krzyknął, kiedy będę czegoś potrzebował. Kiedy zostałem sam, usiadłem w łóżku i nadsłuchiwałem. Było cicho, ale jakbym coś słyszał. Szumiało mi w uszach. Słyszałem tętent koni, dźwięki trąbki, okrzyki. I usłyszałem głos Kolnaya, jakby mnie wołał: „Chodź, Nemeczku, mamy kłopoty!”. A potem ty, Boka, krzyknąłeś: „Nie przychodź, Nemeczku, nie przydasz się nam do niczego, bo jesteś chory, przychodziłeś do nas, kiedy graliśmy w kulki, kiedy bawiliśmy się, ale teraz, kiedy walczymy, nie możesz przyjść i my przegrywamy bitwę”. Tak powiedziałeś, Boka. l ja słyszałem, jak to mówiłeś. I dlatego szybko wyskoczyłem z łóżka, ale zaraz upadłem, bo już tak długo leżę w łóżku, że całkiem straciłem siły. Ale podniosłem się z podłogi i wyjąłem swoje ubranie z szafy... i buty wyjąłem... i prędko się ubrałem. […]
Ale ja nie jestem żadnym bohaterem, bo wcale nie wiedziałem, że to, co robię, będzie miało takie duże znaczenie. Przyszedłem tutaj tylko po to, żeby walczyć razem z wszystkimi, ale kiedy zobaczyłem Feriego Acza, pomyślałem, że to właśnie przez niego nie mogę być razem z wami, że to on kazał mnie wykąpać w zimnej wodzie, o co miałem do niego straszny żal, więc powiedziałem sobie: „No, Erno, teraz albo nigdy” – zamknąłem oczy i... i... rzuciłem się na niego...
Mały mówił z takim przejęciem, że aż zabrakło mu tchu. Zmęczył się i zaniósł kaszlem.
– Nie mów więcej – powiedział Boka – opowiesz nam o tym innym razem. Teraz zaniesiemy cię do domu. […]
Źródło: Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2012, s. 128–130.
Przedstaw krótko Nemeczka. Przeczytaj uważnie fragment powieści „Chłopcy z Placu Broni”, wyszukaj informacje, które pomogą skonstruować przedstawienie postaci.
Zaznacz cechy wyglądu Nemeczka.
Wyjaśnij, na czym polegał wyjątkowy czyn Nemeczka.
Przeczytaj uważnie cytaty i na ich podstawie dopasuj przymiotniki określające cechy Nemeczka.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego, mimo choroby, Nemeczek dołączył do przyjaciół i wziął udział w walce o Plac Broni. Wypisz cechy chłopca i uzasadnij odpowiedź.
Uzupełnij zdanie odpowiednimi wyrazami spośród poniżej podanych.
Dopasuj synonimy i antonimy do wyrazu „solidarny”.
Dopasuj podane określenia do wyrażeń „człowiek z charakterem” i „człowiek bez charakteru”. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika języka polskiego.
Sprawdź, czy umiesz!
Napisz charakterystykę Nemeczka. Pamiętaj o tym, że charakterystyka zawiera: przedstawienie postaci, opis wyglądu, opis charakteru, ocenę postaci.
Wyobraź sobie, że wykorzystujesz narzędzia sztucznej inteligencji (np. czat GPT) do sportretowania własnej osoby. Szczegółowo scharakteryzuj samego/samą siebie, by wykonany za pomocą aplikacji portret odzwierciedlał nie tylko cechy twojego zewnętrznego wyglądu, ale także charakter, usposobienie i zainteresowania.

