R13Qmr0UnXfmR
Zdjęcie przedstawia dwóch nastolatków bawiących się w lesie. W tle drzewa, chłopcy są ukazani z profilu, pierwszy z  prawej ma kręcone włosy, nosi koszulę koloru khaki i żółte spodenki, ma zawieszoną lornetkę na szyi i ręką coś pokazuje przed sobą. Za nim po lewej stronie stoi drugi chłopiec w szarej czapce z daszkiem na głowie, ciemnozielonej koszuli i w jasnobeżowych spodenkach. Drugi chłopiec strzela z procy.

Charakterystyka krok po kroku

Zabawa
Źródło: pexels, licencja: CC BY 4.0.

Warto wiedzieć!

W życiu codziennym i zawodowym ludzie często charakteryzują innych lub siebie. Każdy człowiek jest w pewnym sensie obserwatorem i jednocześnie badaczem osób, które spotyka na swojej drodze. W myślach sporządza ich opis, analizuje cechy charakterystyczne i zachowanie, zauważa podobieństwa i różnice. Na podstawie dostępnych informacji wyraża również swoją opinię o poznanych ludziach. W ten sposób tworzy prywatną charakterystykę postaci. Aby napisać dobrą charakterystykę, trzeba nauczyć się wnikliwej obserwacji, wnioskowania, precyzji w opisywaniu cech i zachowań, uzasadniania oraz wartościowania.

Charakterystyka to forma wypowiedzi ustnej lub pisemnej, która ma na celu przedstawienie cech postaci rzeczywistej lub literackiej. Analizie podlega nie tylko zewnętrzny wygląd prezentowanej osoby (jak w wypadku opisu postaci), lecz również jej sposób zachowania, charakter, intelekt, styl życia i wyznawane poglądy.

Jak napisać dobrą charakterystykę?

Pracę nad charakterystyką należy zacząć od umiejętnej selekcji materiału, uporządkowania i hierarchizacji danych, zgromadzenia różnorodnego słownictwa oceniającego.

Nie ma jednego przyjętego schematu pisania charakterystyki. Można zacząć od przedstawienia informacji ogólnych na temat postaci, a potem opisać szczegóły. Można też rozpocząć od prezentacji najważniejszych cech, następnie zaś przejść do mniej istotnych. Ważne jest, by charakterystyka miała trójdzielną budowę: wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

We wstępie należy krótko przedstawić charakteryzowaną osobę i podać podstawowe informacje na jej temat, np.: pełne imię i nazwisko, wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania. Warto też określić, czy jest to postać rzeczywista czy literacka.

Rozwinięcie stanowi główną i najobszerniejszą część charakterystyki. W tej części pracy należy skupić się nie tylko na cechach zewnętrznych przedstawianej osoby, ale również opisać jej charakter, sposób zachowania, zainteresowania i wyznawane wartości.

Zakończenie zawiera opinię piszącej osoby piszącej na temat prezentowanej postaci.

Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej animacją i wykonaj polecenia.

Ważne!

Pamiętaj, że:

  • charakterystyka jest bardziej rozbudowana niż opis;

  • można opisywać kogoś wprost, odnosząc się do jego wyglądu i cech (bezpośrednio);

  • można także scharakteryzować kogoś za pomocą opisu sytuacji, przemyśleń innych osób (pośrednio);

  • opisując siebie, posługujemy się autocharakterystyką.

W charakterystyce należy unikać:

  • stosowania zdań o tym samym schemacie składniowym
    z czasownikami być i mieć;

  • gromadzenia określeń w formie wyliczenia;

  • stosowania przymiotników typu fajny, miły;

  • stosowania języka mówionego;

  • powtórzeń stylistycznych.

R1c1HZ8zm0uJE
Animacja instruuje, jak napisać charakterystykę postaci. Podana jest budowa charakterystyki postaci oraz przykładowa charakterystyka postaci.
Polecenie 1

Przedstaw w trzech zdaniach osobę, którą bardzo dobrze znasz i często widujesz. Napisz krótko, kim jest i czym się zajmuje.

RH8HGfTMdi51a
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Opisz krótko wygląd koleżanki lub kolegi z klasy lub zajęć pozalekcyjnych. Weź pod uwagę sylwetkę, kolor i długość włosów, kolor oczu, wzrost, sposób poruszania się.

R1OW4Qu2J1gYu
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Podaj trzy, cztery określenia najtrafniej oddające charakter twojej najserdeczniejszej przyjaciółki lub przyjaciela albo dobrej znajomej lub znajomego.

RmQxDPCjq76xi
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Dopasuj podane określenia do poszczególnych części ciała.

R1V3CJg7LRnzK
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się postaci namalowanej przez Olgę Boznańską. Do rzeczowników dopasuj wyrazy określające wygląd chłopca.

Rgde4LOMPD9LT
Olga Boznańska Portret chłopca w gimnazjalnym mundurku
Źródło: Olga Boznańska, Portret chłopca w gimnazjalnym mundurku, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R1TU1l88TlxY5
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wypisz te cechy twojego wyglądu, które najbardziej w sobie lubisz.

R1N2bydXueLBU
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się namalowanym postaciom i wypisz cechy wyglądu, które są najbardziej widoczne.

R17S2ZcRXWSx4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Wyobraź sobie, że znany malarz lub malarka maluje twój portret. Podaj, w jakiej pozie i w jakim otoczeniu chcesz  zostać sportretowany/sportretowana.

RPWsKKNb1g3Ph
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

W podanym poniżej tekście występują powtórzenia wyrazów. Zastąp je, używając poniższych zwrotów.

  • cechuje go...

  • charakteryzuje go...,

  • odznacza się...,

  • wyróżnia się...,

  • dał się poznać jako...,

Marek jest energicznym dzieckiem. Jest bardzo żywy i ruchliwy, jest ciągle w ruchu. Jest wesołym i bardzo rozmownym dzieckiem. Jest bardzo spostrzegawczy i bystry. Marek jest bardzo uzdolniony matematycznie.

R1Pb6nxnhhwmc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj zdania. Dobierz cechy pasujące do opisanych postaci.

R1dM01Szsc91i
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Połącz wyrazy określające cechy charakteru i usposobienia w pary antonimów.

RvH90fbLqByyX
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Podane zwroty połącz z pasującymi do nich określeniami cech człowieka.

Rub5EfJbg93Zx
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R18OdeD9laV7n
Ćwiczenie 8
Zaznacz wyrazy nazywające pozytywne i negatywne cechy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Napisz krótką ocenę ulubionego lub nielubianego bohatera książkowego. Wykorzystaj podane zwroty:

  • zasługuje na podziw i uznanie/potępienie, ponieważ...

  • budzi uznanie i szacunek/niechęć i odrazę, gdyż...

  • to postać pozytywna/negatywna, ponieważ...

  • nie jest/jest wzorem do naśladowania, ponieważ...

R18fminh0tr6k
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9
RlX1pVUNwsJns
Podane określenia dopasuj do odpowiedniego zbioru.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1Z5nGodMUvO2
Określ, jaki typ charakterystyki reprezentuje każdy z podanych poniżej fragmentów.
Źródło: Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

„Chłopcy z Placu Broni” to bardzo popularna, wydana w 1907 r. powieść węgierskiego pisarza Ferenca MolnáraferencFerenca Molnára. Akcja dzieje się w Budapeszcie na początku XX wieku. Przedstawia historię dwóch zwaśnionych ze sobą grup chłopców. Czytelnik śledzi zmagania grupy zajmującej tytułowy Plac Broni oraz ich nieprzyjaciół z Ogrodu Botanicznego. To powieść o przyjaźni, bohaterstwie, lojalności i poświęceniu.

ferenc
feri acz

Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni

Na samym czele z dzikim wrzaskiem pędził Feri Aczferi aczFeri Acz, a w jego głosie brzmiała nadzieja na zwycięstwo:

– Za mną! Za mną!

W tym samym momencie jednak zatrzymał się tak nagle, jakby mu pod nogi rzucono kłodę. Zza budki wyskoczyła ku niemu drobna dziecięca postać. Wódz Czerwonych Koszul stanął jak wryty, a za nim zatrzymała się, wpadając na siebie i popychając się wzajem, cała jego walcząca armia. Przed FeriAczem stał mały, niższy od niego o głowę chłopiec. Ten wątły, jasnowłosy dzieciak podniósł do góry ręce i dziecinnym głosem zawołał:

– Stój!

Armia chłopców z Placu Broni, również zaskoczona tym nieoczekiwanym zwrotem, ochłonęła błyskawicznie i jednym gromkim głosem krzyknęła:

– Nemeczek!

W tej samej chwili wymizerowanywymizerowanywymizerowany chorobą chłopczyk chwycił Feriego Acza wpół i z jakąś nadludzką siłą spotęgowaną gorączką, powalił go według wszelkich reguł zapaśniczej walki na obie łopatki. Po czym sam padł na ziemię nieprzytomny. W tejże chwili armię Czerwonych Koszul ogarnął wielki zamęt. Gdy upadł ich wódz, wpadli w popłoch i los ich został w ten sposób przypieczętowany. Chłopcy z Placu Broni przytomnie wykorzystali to chwilowe załamanie wroga. Chwycili się za ramiona, utworzyli łańcuch i zaczęli wypierać z placu zaskoczoną armię napastnika. […]

Jano ostrożnie podniósł Nemeczka z ziemi i ułożył go na nasypie szańcaszaniecszańca. Potem zwilżyli mu powieki, skronie, twarz. Po kilku minutach Nemeczek otworzył oczy. Rozejrzał się z bladym uśmiechem. Chłopcy milczeli.

– Co się stało? – zapytał cichutko.

Wszyscy byli tak bardzo poruszeni, że nikomu nawet do głowy nie przyszło, żeby odpowiedzieć. Z przejęciem patrzyli na Nemeczka.

– Co się stało? – powtórzył i usiadł na nasypie.

Boka podszedł do Nemeczka.

– Jak się czujesz? – zapytał.

– Już lepiej.

– Nic cię nie boli?

– Nie.

Nemeczek uśmiechnął się znowu i zapytał:

– Zwyciężyliśmy?

Teraz już wszyscy odpowiedzieli chórem:

– Zwyciężyliśmy! […]

– Zwyciężyliśmy – powtórzył Boka – ale pod sam koniec bitwy marnie z nami było. I tylko tobie zawdzięczamy, że ostatecznie zwyciężyliśmy. Gdybyś nie pojawił się tak nagle wśród nas, gdybyś nie zaskoczył Feriego Acza, wówczas oni wypuściliby jeńców z budy i nie wiem, co by się dalej stało.

Jasnowłosy chłopiec odezwał się jakby rozdrażniony:

– Nieprawda – powiedział – mówicie tak, żeby zrobić mi przyjemność, bo ja jestem chory.

I potarł ręką czoło. Krew napłynęła mu do twarzy, policzki zaczerwieniły się. Widać było, że chłopca trawi gorączka.

– A teraz – powiedział Boka – natychmiast zaniesiemy cię do domu. Zrobiłeś straszne głupstwo, że tu przyszedłeś. Nie wiem, jak rodzice mogli cię wypuścić z domu.

– Wcale mnie nie wypuścili. Sam wyszedłem […].

– Jak to?

– Ojciec poszedł do kogoś z ubraniem do przymiarkiprzymiarkaprzymiarki, mama była u sąsiadów, bo chciała zagrzać dla mnie na kuchni zupę kminkową; nie zamknęła drzwi i powiedziała, żebym krzyknął, kiedy będę czegoś potrzebował. Kiedy zostałem sam, usiadłem w łóżku i nadsłuchiwałem. Było cicho, ale jakbym coś słyszał. Szumiało mi w uszach. Słyszałem tętent koni, dźwięki trąbki, okrzyki. I usłyszałem głos Kolnaya, jakby mnie wołał: „Chodź, Nemeczku, mamy kłopoty!”. A potem ty, Boka, krzyknąłeś: „Nie przychodź, Nemeczku, nie przydasz się nam do niczego, bo jesteś chory, przychodziłeś do nas, kiedy graliśmy w kulki, kiedy bawiliśmy się, ale teraz, kiedy walczymy, nie możesz przyjść i my przegrywamy bitwę”. Tak powiedziałeś, Boka. l ja słyszałem, jak to mówiłeś. I dlatego szybko wyskoczyłem z łóżka, ale zaraz upadłem, bo już tak długo leżę w łóżku, że całkiem straciłem siły. Ale podniosłem się z podłogi i wyjąłem swoje ubranie z szafy... i buty wyjąłem... i prędko się ubrałem. […]

Ale ja nie jestem żadnym bohaterem, bo wcale nie wiedziałem, że to, co robię, będzie miało takie duże znaczenie. Przyszedłem tutaj tylko po to, żeby walczyć razem z wszystkimi, ale kiedy zobaczyłem Feriego Acza, pomyślałem, że to właśnie przez niego nie mogę być razem z wami, że to on kazał mnie wykąpać w zimnej wodzie, o co miałem do niego straszny żal, więc powiedziałem sobie: „No, Erno, teraz albo nigdy” – zamknąłem oczy i... i... rzuciłem się na niego...

Mały mówił z takim przejęciem, że aż zabrakło mu tchu. Zmęczył się i zaniósł kaszlem.

– Nie mów więcej – powiedział Boka – opowiesz nam o tym innym razem. Teraz zaniesiemy cię do domu. […]

CART1 Źródło: Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni, tłum. Tadeusz Olszański, Warszawa 2012, s. 128–130.
Ćwiczenie 11

Przedstaw krótko Nemeczka. Przeczytaj uważnie fragment powieści „Chłopcy z Placu Broni”, wyszukaj informacje, które pomogą skonstruować przedstawienie postaci.

RRO8ZGE6zTOfg
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 12

Zaznacz cechy wyglądu  Nemeczka.

RTc6bvsy0YUr9
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, na czym polegał wyjątkowy czyn Nemeczka.

RBqM2WHuUEdF9
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14

Przeczytaj uważnie cytaty i na ich podstawie dopasuj przymiotniki określające cechy Nemeczka.

RAzuSo2zYAJ01
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu określeń do cytatów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego, mimo choroby, Nemeczek dołączył do przyjaciół i wziął udział w walce o Plac Broni. Wypisz cechy chłopca i uzasadnij odpowiedź.

R1M7Tk5iFrxhQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 16

Uzupełnij zdanie odpowiednimi wyrazami spośród poniżej podanych.

RPIGmsnaWMqW2
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Dopasuj synonimy i antonimy do wyrazu „solidarny”.

RwoDCW2atNcLU
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Dopasuj podane określenia do wyrażeń „człowiek z charakterem” i „człowiek bez charakteru”. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika języka polskiego.

RCqQEYEZPqdnE
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Napisz charakterystykę Nemeczka. Pamiętaj o tym, że charakterystyka zawiera: przedstawienie postaci, opis wyglądu, opis charakteru, ocenę postaci.

RuBKPhujLBJ22
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Wyobraź sobie, że wykorzystujesz narzędzia sztucznej inteligencji (np. czat GPT) do sportretowania własnej osoby. Szczegółowo scharakteryzuj samego/samą siebie, by wykonany za pomocą aplikacji portret odzwierciedlał  nie tylko cechy twojego zewnętrznego wyglądu, ale także charakter, usposobienie i zainteresowania.

R1HzJbMS0Ynps
wymizerowany
szaniec
przymiarka