Zdania pojedyncze i złożone
Warto wiedzieć!
Każdego dnia porozumiewamy się z otoczeniem, tworząc, przekazując i odbierając komunikaty. Wypowiadamy lub zapisujemy je w różnym celu, by oznajmić nasze przemyślenia, zapytać lub poprosić o coś, wyrazić emocje itp. Jedne są proste,
np. ostrzeżenia Uwaga! lub wskazówka na drzwiach Pchać. Inne składają się z wielowyrazowych zdań, np. Wczoraj przeczytałam niesłychanie interesujący artykuł. Takie komunikaty językowe nazywamy wypowiedzeniami.
Wypowiedzenie to uporządkowana, logiczna informacja przekazana za pomocą słów, rozpoczyna się wielką literą i kończy kropką, znakiem zapytania lub wykrzyknikiem.
Dział gramatyki, który zajmuje się budową wypowiedzeń, nazywamy składnią.
Zdanie to wypowiedzenie, które zawiera orzeczenie. Orzeczeniem nazywamy część zdania, która wskazuje na czynność wykonywaną przez podmiot.
Zdanie pojedyncze to wypowiedzenie, które zawiera jedno orzeczenie,
np. Prometeusz stworzył człowieka.
Zdanie złożone to wypowiedzenie zawierające więcej niż jedno orzeczenie,
np. Odyseusz myślał, że za kilka tygodni wróci do domu.
W zdaniu złożonym można wydzielić zdania składowe (lub wypowiedzenia składowe), czyli zdania pojedyncze, z których zostało utworzone zdanie złożone, np. Odyseusz myślał (1), że za kilka tygodni wróci do domu (2).
Zapoznaj się z poniższą animacją prezentującą w zabawny sposób życiowe sytuacje, w których szczególnie wskazane i uzasadnione jest posługiwanie się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1HgWH0mgeWw7
Zapoznaj się z poniższym tekstem prezentującym w zabawny sposób życiowe sytuacje, w których szczególnie wskazane i uzasadnione jest posługiwanie się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi.
Zdania pojedyncze i złożone
Czy słyszeliście kiedyś, jak komunikują się ze sobą zawodowi żeglarze na jachcie?
To specyficzny język komend przystosowanych do szybkiego wykrzyczenia i zrozumienia ich w każdych warunkach. Na przykład podczas próby zakotwiczenia jachtu sternik może zakrzyknąć: „Kotwicę rzuć!”. A prawidłowa odpowiedź, jaką zapewne usłyszy, to: „Kotwica trzyma!”.
Język polski przyjmuje różne normy dostosowane do okoliczności. W powyższym przykładzie żeglarze używają równoważnika zdania oraz zdania pojedynczego nierozwiniętego. Dzięki temu komunikują się łatwo i skutecznie, nie potrzebują rozbudowanych, kwiecistych wypowiedzi.
Zupełnie inaczej niż w języku literackim, gdzie zdania złożone pozwalają na budowanie oddziałujących na wyobraźnię opisów. I chociaż można scharakteryzować czworonoga słowami: „To jest pies. Ma cztery łapy. Jest brązowy”, to taka charakterystyka będzie niezwykle uboga i raczej nie zaskarbi sobie sympatii czytelników. Należy zatem pamiętać, aby zdania pojedyncze i złożone stosować rozważnie i rozwijać adekwatnie do sytuacji. Bo chociaż za powyższy opis nikt nie dostanie literackiego Nobla, to z pewnością zdania pojedyncze nierozwinięte wzbudzą sympatię u niejednego psiaka.
Nie będziemy przecież zamęczać zwierzęcia zdaniem: „Kochany Azorku, podaj mi swoją smukłą łapę, pokrytą brązowym, puchatym futerkiem!”, tylko powiemy po prostu: „Daj łapę!”.
Przekształć każdą podaną parę zdań w jedno zdanie pojedyncze. Zapisz je poniżej
lub w zeszycie.
Julia ma dwanaście lat. Chętnie ogląda filmy przyrodnicze.
Widzowie byli zdumieni. Patrzyli na sztuczki iluzjonisty.
Strażak zachował się odważnie. Otrzymał medal od komendanta.
Zasadzę kwiatki w ogrodzie. Obficie je podleję.
Podaj co najmniej dwa przykłady zdań złożonych .
Zastanów się i napisz, który ze współczesnych wynalazków technicznych jest według ciebie najważniejszy. Uzasadnij swoje zdanie, używając zdań złożonych.
Opisz jeden ze współczesnych wynalazków. Zastosuj zdania pojedyncze i złożone.
Wskazówka: Pamiętaj, że zdania złożone zawierają więcej niż jedno orzeczenie.
Połącz podane pary zdań pojedynczych w jedno zdanie złożone. Wykorzystaj wybrane spójniki spośród podanych: albo, i, więc, ale, lub, dlatego, lecz. Utworzone zdania zapisz poniżej lub w zeszycie.
Wygrasz. Przegrasz.
Wziąłem lekarstwa. Szybko wyzdrowieję.
Dostałam gitarę. Nie gram na niej.
Idą ulicą. Oglądają wystawy sklepowe.
Denerwujemy się. Musimy czekać.
Ułóż zdania złożone, wykorzystując podane słowa: ponieważ, żeby, który, kiedy, że. Zapisz je w wyznaczonym miejscu. Pamiętaj o użyciu właściwych znaków interpunkcyjnych.
Wyjaśnij znaczenie trzech wybranych przysłów z ćwiczenia 8. Zastanów się i napisz, w jakiej sytuacji można ich użyć.
Z podanych par zdań pojedynczych utwórz zdania złożone połączone spójnikami, zaimkami lub oddzielone przecinkami i zapisz je w wyznaczonym miejscu.
Zmarzłem. Nie rozchorowałem się.
Wieje wiatr. Liście spadają z drzew.
Szedł. Śpiewał.
Była to wielka sala. Służyła do przyjmowania gości.
Siedzę w fotelu. Czytam książkę.
Anna miała sześć lat. Rodzice kupili jej rower.
Dokończ zdania tak, aby powstały zdania złożone. Odpowiedz, jak zastosowany spójnik wpływa na ich treść.
W wakacje pojadę nad morze i...
W wakacje pojadę nad morze, ale...
W wakacje pojadę nad morze albo...
W zdaniach złożonych zdania składowe mogą być wobec siebie w stosunku współrzędności. W takich wypowiedzeniach zdania składowe są niezależne od siebie, nie określają się wzajemnie, np. Świeci słońce i pada deszcz. Tego typu wypowiedzenia nazywamy zdaniami złożonymi współrzędnie.
Zdania składowe współrzędne są połączone spójnikami: i, oraz, a, ani, ni, zarazem, a także, jak również, albo, lub, czy, bądź, a, ale, lecz, jednak, natomiast, tymczasem, zaś, więc, toteż, dlatego, zatem. Zdania składowe w zdaniach złożonych współrzędnie mogą się również łączyć bezspójnikowo za pomocą przecinka.
Zdania składowe mogą też być wobec siebie w stosunku nadrzędno‑podrzędnym, kiedy jedno ze zdań określa drugie (rozwija je, dopowiada jego treść), np. Śpieszę się, ponieważ zaraz mam pociąg.
Takie zdania nazywamy złożonymi podrzędnie. Zdania składowe są wówczas połączone spójnikami (np. ponieważ, że, żeby, bo, jeśli, aby itp.) lub zaimkami
(np. który, kiedy, ile, gdzie, kto).
Z podanych par zdań pojedynczych utwórz wypowiedzenia złożone współrzędnie. Zastosuj właściwe spójniki i odpowiednią interpunkcję.
Malował ściany swojego pokoju. Zabrakło mu farby.
Kupiłam bilet. Pójdę na koncert.
Oliwia lubi być tajemnicza. Nie powiedziała mamie o planowanej urodzinowej imprezie‑niespodziance.
Przeczytam książkę. Obejrzę film.
Sprawdź, czy umiesz!
Z podanych zdań pojedynczych utwórz zdania złożone. Możesz do tego wykorzystać następujące spójniki: i, więc, ale, lub, dlatego, lecz, ponieważ.
Uczę się. Dostanę piątkę.
Zjadłem obiad. Czuję głód. Zrobię sobie kanapkę.
Sprzątałem. Słuchałem muzyki.
Posłucham muzyki. Wyjdę na spacer. Poczytam książkę.
Ułóż zdania złożone, wykorzystując podane spójniki. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
........................................., która ..................................................
........................................., aby .....................................................
........................................., gdy .....................................................
........................................., że .......................................................
........................................., bo .......................................................
Ułóż pięć zdań złożonych. W każdym zdaniu wykorzystaj jeden ze spójników: „bo”, „która”, „aby”, „gdy”, „że”, „bo”.