R16xsG2UadN6v
Zdjęcie przedstawia budynek - dom jednopiętrowy w kształcie litery "L". Dom jest biały, natomiast jego dach zielony. Przed budynkiem widać trawę, gdzieniegdzie rosną krzewy i drzewa. Po prawej stronie stoi grupa ludzi. Dom znajduje się na wzniesieniu.

Ania znikąd na Zielonym Wzgórzu. Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

Domek Ani z Zielonego Wzgórza
Źródło: Dom Ani Shirley, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Ania ShirleyShirleyShirley to główna bohaterka powieścipowieśćpowieści L. M. MontgomeryMontgomeryMontgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”. Była sierotą, która przez przypadek znalazła się w domu rodzeństwa Maryli i Mateusza CuthbertówCuthbertówCuthbertów. Chcieli zaadoptować chłopca z Domu Sierot, aby pomagał im w prowadzeniu gospodarstwa na Wyspie Księcia EdwardaWyspa Księcia EdwardaWyspie Księcia Edwarda. Na wskutek pomyłki trafiła do nich Ania, dziewczynka o bardzo nietypowym wyglądzie i charakterze. 
Akcja powieści rozgrywa się pod koniec XIX wieku, głównie w AvonleaAvonleaAvonlea, na Zielonym Wzgórzu. Kiedy poznajemy Anię, ma ona jedenaście lat i do końca powieści obserwujemy jej dorastanie oraz przemianę z dziewczynki w niemal dorosłą kobietę.

Avonlea
Cuthbertów
Shirley
Montgomery
Ciekawostka

Ania z Zielonego Wzgórza, chociaż jest postacią fikcyjnąpostać fikcyjnapostacią fikcyjną, rozsławiła Wyspę Księcia Edwarda na całym świecie. W 1993 roku władze wyspy postanowiły, że twarz Anny Shirley stanie się jej oficjalnym symbolem, który zostanie umieszczony na tablicach rejestracyjnych.

Rrdu9ckcCXqp8
Kanadyjska tablica rejestracyjna z Wyspy Księcia Edwarda
Źródło: domena publiczna.

Lucy Maud Montgomery (1874‑1942)

R195FDtpm1uLl
Lucy Maud Montgomery w 1935 roku
Źródło: domena publiczna.
Lucy Maud Montgomery

Lucy Maud MontgomeryLucy Maud MontgomeryLucy Maud Montgomery urodziła się w małej miejscowości CliftonCliftonClifton, na Wyspie Księcia Edwarda. Kiedy miała dwa lata, zmarła jej matka. Ojciec oddał córkę pod opiekę teściów, mieszkających w rybackiej wiosce CavendishCavendishCavendish. Pisarka nie wspomina mile dzieciństwa, gdyż dziadkowie nie okazywali jej uczucia ani zrozumienia.

Cavendish
Clifton
R1dXmIopbw7YL
Lucy Maud Montgomery w wieku 10 lat
Źródło: domena publiczna.

Z ojcem nie miała bliższego kontaktu, pojawił się w jej życiu, kiedy miała 15 lat. Zamieszkała z jego nową rodziną, ale musiała ciężko pracować, gdyż macochamacochamacocha wykorzystywała ją do wszystkich prac domowych. Jedyną pociechą dla młodziutkiej LucyLucyLucy był fakt, że pisma publikowały jej wiersze. W szkole była pilną uczennicą, ukończyła dwuletni kurs dla nauczycieli, uzyskując dyplom nauczycielski. Pracowała w kilku szkołach, ale nie lubiła nauczania, pragnęła pisać książki. Kiedy umarł dziadek, przez 13 lat mieszkała z babcią, opiekując się nią do śmierci. Pomysł na książkę o Ani pojawił się w 1905 roku. Kiedy napisała „Anię z Zielonego Wzgórza” wydawca otrzymał od niej zalecenie, by na okładce umieszczono tylko inicjały L.M, gdyż autorka nie lubiła swojego imienia. Przez długi czas czytelnicy myśleli, że L.M. Montgomery jest mężczyzną. Zainteresowanie powieścią było tak duże, że musiała dopisywać kolejne tomy, kolejno ukazują się „Ania z AvonleaAvonleaAvonlea”, „Wymarzony dom Ani”, „Dolina Tęczy”, „Ania na Uniwersytecie”, „Ania z Szumiących Topoli”. Do dziś czytelnicy zachwycają się postacią Ani, uznając ją za najwspanialszą bohaterkę książek dla dzieci. Do autorki zaś przylgnęła łatkaprzylgnęła łatkaprzylgnęła łatka „pisarki dla młodzieży”, mimo iż pisała też książki dla dorosłych. Przez całe życie prowadziła dziennik, który jest źródłem wielu informacji o pisarce.

Lucy
przylgnęła łatka

Zmarła w Toronto, ale została pochowana na cmentarzu w CavendishCavendishCavendish na Wyspie Księcia Edwarda, niedaleko rodzinnego domu.

Rikft0YRMK1mF
Okładka pierwszego wydania "Ani z Zielonego Wzgórza" z 1908 roku
Źródło: domena publiczna.

„Ania z Zielonego Wzgórza” była wielokrotnie wydawana w wielu krajach i doczekała się wielu adaptacji filmowych.

Ciekawostka

Zielone Wzgórza leżą w środkowej części północnego wybrzeża Wyspy Księcia Edwarda. W 1937 roku  ustanowiono tu Park Narodowy Wyspy Księcia EdwardaWyspa Księcia EdwardaWyspy Księcia Edwarda. Działania te uchroniły miejsce przed zniszczeniem i dewastacjądewastacjadewastacją, do dziś zachowały się w dawnym kształcie pola, łąki, malownicze wydmy i plaże nad Oceanem Atlantyckim. W miejscowości New LondonNew LondonNew London znajduje się dom, w którym urodziła się Lucy Maud Montgomery. W posiadłości kuzynów pisarki mieści się muzeum poświęcone autorce. Wnętrze nawiązuje do fabuły powieści, można obejrzeć pomieszczenia, zobaczyć pokój Ani, przejść się po ogrodzie.

New London
Wyspa Księcia Edwarda
R1JkHeH3eDZyV
Wybrzeże Wyspy Księcia Edwarda widziane z Cavendish (czyt: kołendisz).
Źródło: domena publiczna.
R1NGD4w5DpT1W
Pola uprawne na Wyspie Księcia Edwarda.
Źródło: domena publiczna.
R1UAhbtDfk6sT
Ćwiczenie 1
Uzupełnij mapę. Umieść napisy w odpowiednim miejscu. Nazwij państwa oraz wyspę, na której mieszkała Ania z Zielonego Wzgórza.
Fragment mapy konturowej Ameryki Północnej
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Gdzie toczy się akcja „Ani z Zielonego Wzgórza”? Wpisz nazwę kraju i wyspy.

ROhs9vgRCL9UU
Ćwiczenie 2

Przed wykonaniem poleceń i ćwiczeń  sprawdź swoją wiedzę. Odpowiedz na pytania sprawdzające znajomość lektury.

1. Wyjaśnij, dlaczego Mateusz Cuthbert był zdumiony, widząc dziewczynkę na stacji.

RrP0Ras67BOEq

2. Opisz, w jaki sposób Ania trafiła  do Maryli i Mateusza.

R1YodGtL5DLPg

3. Kim byli rodzice Ani?

R21IpRzwRrUXt

4. Jakie było ulubione imię Ani?

RwNTAuTDC5FRo

5. Dlaczego Ania obraziła Panią Linde?

REYK8X7kXCTAp

6. Na czym polegała praca Ani u Pani Thomas i państwa Hammond?

R1BlELKUTNhCM

7. Dlaczego Ania rozbiła Gilbertowi tabliczkę na głowie?

RsJ2jq0C7tep2
R1Rn9I9QJa4UL
8. Opisz w kilku zdaniach historię zgubionej, ametystowej broszki Maryli.

9. Jak Ania nazywała swoich przyjaciół?

RSQ6sg55nrWaR

10. Jakie były tragiczne skutki podwieczorku z Dianą?

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

11. Czyje życie uratowała Ania?

R1bUS3vpR3j6R

12. Wyjaśnij, dlaczego ciotka Diany, Józefina Barry, obraziła się i postanowiła zakończyć wizytę u rodziny.

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

13. Jaki wymarzony prezent kupił Ani Mateusz?

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

14. Co zrobiła Ania ze swoimi włosami?

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

15. Do jakich egzaminów przygotowywała Anię panna Stacy?

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

16. Dlaczego Ania zrezygnowała ze studiów i została z Marylą?

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

17. Wyjaśnij, dlaczego tort upieczony przez Anię z okazji wizyty pani Allan nie nadawał się do jedzenia.

R1IxCdgO6cP9l
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

Dziewczynka w wieku około jedenastu lat ubrana była w bardzo krótką, wąską i brzydką sukienkę z szarożółtej szorstkiej wełny. Na głowie miała wyblakły, brunatny kapelusz marynarski,
spod którego opadały na ramiona dwa bardzo grube, czerwone jak ogień warkocze. Jej twarzyczka była drobna, blada, chuda i usiana piegami, usta szerokie, duże, podobnie jak zmieniające barwę oczy – to zielone, to znowu szare. Tyle zobaczyłby przeciętny obserwator. Ktoś bystrzejszy spostrzegłby,
że podbródek dziewczynki jest spiczasty i wystający, a z jej wielkich oczu emanująemanowaćemanują radość życia i inteligencja, usta ma wymowne i pełne słodyczy, czoło zaś szerokie i rozumne. Słowem, bardziej spostrzegawcza osoba doszłaby do wniosku,
że ta biedna, bezdomna istotka, której nieśmiały Mateusz CuthberCuthbertCuthbert tak bardzo się przeraził, kryje w sobie niepospolitąniepospolitaniepospolitą duszę.
[...]
Wyglądała dość dziwacznie w krótkiej i ciasnej sukience z szorstkiej wełny, przywiezionej z Domu Sierot, spod której chude jej nogi wydawały się jeszcze dłuższe, niż były w istocie. Piegi na twarzy żółciły się liczniej i widoczniej niż kiedykolwiek. Rozwiane przez wiatr włosy były w niezwykłym nieładzie, a barwa ich wydawała się jeszcze bardziej ognista niż kiedykolwiek.
- To pewne, że nie wybrali cię ze względu na twoją urodę - odezwała się pani Linde, przesadnie nadymając usta.
[...]
Ania zerwała się i usiadła wyprostowana na krześle tuż obok. Twarzyczka jej była opuchnięta i zalana łzami. Oczy nieruchomo utkwiła w podłodze.
- Ładnie postąpiłaś, Aniu! Czy ci nie wstyd?
- Ona nie miała prawa nazywać mnie brzydką i rudą - odpowiedziała dziewczynka z uporem.
- Tyś także nie miała prawa wpaść w taki gniew i mówić do niej w podobny sposób, Aniu. Wstydziłam się za ciebie… naprawdę wstydziłam się. Pragnęłam, byś się okazała grzeczną i uprzejmą wobec pani Linde, a tymczasem sprawiłaś mi taki wstyd. Nie pojmuję, dlaczego tak bardzo dotknęło cię powiedzenie pani Linde, że jesteś chuda i masz czerwone włosy. Przecież nieraz sama mówiłaś o tym.
- Ależ to wielka różnica, czy ktoś sam o sobie coś mówi, czy też słyszy to od innych osób - jęknęła Ania ze łzami w głosie.
- Można wiedzieć, jak coś naprawdę wygląda, lecz mieć trochę nadziei, że ludzie myślą inaczej. Maryla myśli zapewne, że mam bardzo niedobry charakter. Ale cóż mogę na to poradzić? Kiedy pani Linde zaczęła w ten sposób mówić do mnie, nagle coś jakby zerwało się we mnie i popchnęło naprzód. Musiałam jej odpowiedzieć.
- Pięknieś się przedstawiła, to nie ulega wątpliwości… Pani Linde zdobyła ładną historyjkę do opowiadania znajomym. A że opowiadać będzie… możesz być tego pewna. Bardzo źle się stało, żeś nie potrafiła zapanować nad sobą, Aniu.
- Czyby pani potrafiła, gdyby jej ktoś powiedział tak wprost, że jest chuda i brzydka? - broniła się Ania ze łzami.

ania_01 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 15–16, domena publiczna.
Cuthbert

Zapoznaj się z powyższym fragmentem „Ani z Zielonego Wzgórza”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RR1ql2h2rgh99
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie interaktywne - uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RX2BiAY0ibXsL
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne - zaznaczanie przymiotników, które odpowiadają opisowi wyglądu Ani.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ra15iy3i5gS45
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do rzeczowników z kolumny lewej przymiotników z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Podaj cztery synonimy, którymi można zastąpić imię bohaterki.

R1IcMnXxHtyZR
(Uzupełnij).
RJBNIognipi4d
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXjAhynZuJnhO
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXOKsdKyfovLm
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, dlaczego Ania zareagowała gwałtownie, gdy pani Linde zarzuciła jej brak urody. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1XifpUB4JCr6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Ustal, czy Ania podziela zdanie pani Linde na temat swojej urody.  Swoją wypowiedź poprzyj cytatem z tekstu.

R1XifpUB4JCr6
(Uzupełnij).
R11h9dZcbhJIH
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1K8OZThqwxbW
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Wyszukaj i zaznacz pięć wyrazów przydatnych w opisie wyglądu Ani. Przeciągnij kursor myszy po linii pionowej, poziomej lub po skosie od początku znalezionego wyrazu do jego końca. Pierwszą literę wyrazu zaznacz dwukrotnym kliknięciem. Określ, jaki częściami mowy są zaznaczone wyrazy.

R1PnD7p3uEc7Z
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WRLsdT5fPDS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Wymień pięć przymiotników opisujących wygląd Ani z Zielonego Wzgórza. Następnie ułóż z nimi zdania.

R1HhDWNtl5nv6

Wymień pięć przymiotników opisujących wygląd Ani z Zielonego Wzgórza. Następnie ułóż z nimi zdania.

RPTeNzdJ1wTV0
Ćwiczenie 15
Zdjęcie przedstawia stojącą w ogrodzie dziewczynę w szarozielonej sukience i czarnych butach oraz rajstopach. Na głowie ma słomkowy kapelusz z zieloną wstążką.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Napisz, jakie eksponaty, twoim zdaniem, mogłyby się znaleźć w Muzeum Ani z Zielonego Wzgórza. Wykorzystaj swoją wiedzę o lekturze.

R1RUbGatKW5p9
(Uzupełnij).
Polecenie 1
RmjP9Ldj5I8mN
Narysuj, jak ty wyobrażasz sobie Anię. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika. Podpisz rysunek swoim imieniem i nazwiskiem.
Polecenie 2

Zastanów się, czy znasz inną bohaterkę literacką o charakterystycznym wyglądzie. Wskaż, kto to jest?

RcjyoAfwsnCWz
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z animacją i wykonaj poniższe polecenia i ćwiczenia.

RKd72r7BK08nc
Animacja prezentująca wygląd Ani z Zielonego Wzgórza.
Polecenie 2

Wymień cechy wyglądu Ani, które najbardziej odzwierciedlały jej charakter. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1A67f3TZ8AOa
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się, czy na podstawie wyglądu jakiejś osoby, można wyciągnąć wnioski dotyczące jej cech wewnętrznych. Porozmawiajcie o tym w klasie. Uzasadnij swoją wypowiedź.

R9p1kVJaUzv9S
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Zastanów się i odpowiedz, o jakiej cesze charakteru mogą świadczyć „duże” oczy Ani. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1IJ5lKiYBPp8
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Ania często popadała w tarapaty. Umieść na linii chronologicznej opisy śmiesznych sytuacji, w których uczestniczyła bohaterka. Nadaj im tytuły, tworząc plan.

Uwaga! Powieść została wydana w 1908 roku.

R1ICFrUgGfc0k
Rf9Jz2vOXV5mq
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Ania często popadała w tarapaty. Wybierz najśmieszniejszą, według ciebie przygodę lub sytuację i opisz ją.

R1WEwoBqD0FJB
Ania z Zielonego WzgórzaLucy Maud Montgormery
Lucy Maud Montgormery Ania z Zielonego Wzgórza

Diana Barry mieszka w pobliżu nas, na Sosnowym Wzgórzu, i jest prawie w twoim wieku. To bardzo miła dziewczynka i kto wie, czy nie byłaby dla ciebie odpowiednią towarzyszką zabaw. Obecnie nie ma jej tutaj, gdyż pojechała w odwiedziny do swej ciotki, do Carmody. Ale przebywając z nią, musiałabyś zwracać baczną uwagę na swe sprawowanie, bo pani Barry jest bardzo wymagająca. Nie pozwoli córeczce zadawać się ze źle wychowaną dziewczynką. Ania patrzyła na Marylę poprzez kwiaty jabłoni oczami pełnymi zaciekawienia.

- Jak ta Diana wygląda? Nie ma rudych włosów, prawda? Z pewnością nie! To już wystarcza, że ja jestem ruda!

- Uchowaj, Boże, od tego moją serdeczną przyjaciółkę

- Diana jest bardzo ładna. Ma czarne włosy, czarne oczy i różowe policzki. Jest niezmiernie miła i dzielna, a to więcej warte niż być piękną.

ania_02 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Zaczyna się wychowanie Ani, [w:] Ania z Zielonego Wzgórza, s. 57–58, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ania z Zielonego WzgórzaLucy Maud Montgormery
Lucy Maud Montgormery Ania z Zielonego Wzgórza

Wyszły z domu, kierując się lasem ku porosłemu Sosnowemu Wzgórzu. Maryla zapukała do drzwi kuchni. Pani Barry natychmiast otworzyła. Była to osoba wysoka, o czarnych włosach i czarnych oczach, z wyrazem energii około ust. Mówiono o niej, że bardzo surowo wychowuje swe dzieci.

— Jak się masz, Marylo? — rzekła serdecznie. — Proszę, wejdź do pokoju. To jest pewnie dziewczynka, którą zaadoptowaliście?

— Tak, jest to Anna ShirleyShirleyShirley — odrzekła Maryla.

— Ania — podpowiedziała dziewczynka, która, jakkolwiek strwożona i drżąca, lękała się o jakieś nieporozumienie co do tego ważnego punktu. Pani Barry, nie dosłyszawszy czy też nie zrozumiawszy tej poprawki, serdecznie ujęła jej dłoń i rzekła:

— Jak się masz, dziecko?

— Czuję się bardzo dobrze fizycznie, lecz moralnie jestem znużona. Dziękuję pani bardzo — odpowiedziała Ania poważnie. A zwracając się do Maryli, dodała szeptem:

— Czy była w tym jaka przesada? Wszakże nie, Marylo?

Diana siedziała w rogu sofy, czytając książkę, którą na widok wchodzących natychmiast odłożyła. Było to bardzo ładne dziewczątko, o pięknych czarnych oczach i włosach swej matki, różowych policzkach i wesołym usposobieniu, odziedziczonym po ojcu.

— Oto moja córeczka Diana — rzekła pani Barry.

— Diano, zabierz Anię do ogrodu i pokaż jej swoje kwiaty. Będzie to dla ciebie korzystniejsze, niż ślęczenie nad książką.

Czyta niezmiernie wiele, za dużo,— mówiła dalej, zwracając się do Maryli, kiedy dziewczynki wyszły z pokoju — a nie mogę temu zapobiec, bo ojciec jej pozwala. Wiecznie ślęczy nad książkami. Cieszę się, że znalazła towarzyszkę zabaw... będzie więcej czasu spędzała na świeżym powietrzu.

ania_3 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 82–83, domena publiczna.
Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

Kiedy Maryla z Anią wracały do domu, Diana odprowadziła je aż do mostu. Dziewczynki szły razem, oplótłszy się ramionami. Przy rozstaniu kilkakrotnie przyrzekły sobie spotkać się nazajutrz po południu dla wspólnej zabawy.

— No, cóż, znalazłaś w Dianie pokrewną duszę? — spytała Maryla, powracając na Zielone Wzgórze.

— O, tak! — westchnęła Ania, szczęściem nie odczuwszy sarkazmu w zapytaniu Maryli. — Ach, Marylo, jestem obecnie najszczęśliwszą dziewczynką na Wyspie Księcia Edwarda. Upewniam Marylę, że ze szczerą chęcią odmówię dziś wieczór modlitwę. Diana i ja zbudujemy jutro domek dla zabawy w gaiku brzozowym. Czy mogę wziąć te kawałki potłuczonej porcelany, co leżą na stosie drzewa? Urodziny Diany są w lutym, moje zaś w marcu. Czy się to Maryli nie wydaje dziwnym zbiegiem okoliczności? Diana pożyczy mi książkę do czytania, bardzo ciekawą i strasznie zajmującą. Pokaże mi miejsce daleko w lesie, gdzie rosną konwalijki. Czy Maryla nie uważa, że Diana ma bardzo wymowne oczy? Chciałabym i ja mieć takie! Diana nauczy mnie piosenki: „Nelly z koszyczkiem w ręce“. Da mi też obrazek do zawieszenia w moim pokoiku. Jest to prześliczna rycina, mówi Diana: jakaś piękna dama w błękitnej jedwabnej sukni. Dostała ją od pewnego agenta, sprzedającego maszyny do szycia. Chciałabym posiadać cośkolwiek dla ofiarowania Dianie. Jestem troszeczkę wyższa od niej, ale ona jest tęższa. Mówi, że chciałaby być szczuplejszą, bo wtedy jest się zręczniejszą, ale obawiam się, że powiedziała tak dlatego, aby mi nie sprawić przykrości... Któregoś dnia pójdziemy nad morze zbierać muszle. Postanowiłyśmy nazwać źródło tam koło mostku Fontanną Driad. Czy to nie pięknie? Czytałam raz o jednym miejscu, mającym taką nazwę. Zdaje mi się, że driada jest to dorosły elf, czy nie?

— Obyś tylko nie zamęczyła Diany swoim gadulstwem — rzekła Maryla.

— Pamiętaj także przy układaniu waszych planów, że nie wolno bezustannie się bawić. Będziesz miała obowiązki, które muszą być spełniane przede wszystkim.

ania_4 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 85, domena publiczna.
Ważne!

Bratnia dusza, pokrewna dusza, przyjazna dusza - oznacza przyjaciela, bliską osobę, myślącą w podobny sposób, mającą podobne lub takie same zainteresowania. Pokrewne dusze rozumieją się bez słów.

Polecenie 4

Po pierwszym spotkaniu z Dianą, Ania była pewna, że spotkała pokrewną duszę.  Uzasadnij, że Diana była faktycznie pokrewną duszą. Przeczytaj powyższe fragmenty lektury i zbierz argumenty.

RHBIFbj3iGjsW
1
Polecenie 5

Stwórz mapę myśli, na której zgromadzisz słownictwo potrzebne do opisu Diany. Wykorzystaj podane fragmenty i tekst lektury.

R5ybBTuMPIj3L1
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Diana
    • Elementy należące do kategorii Diana
    • Nazwa kategorii: Wygląd
      • Elementy należące do kategorii Wygląd
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Wygląd
    • Nazwa kategorii: Zachowanie
      • Elementy należące do kategorii Zachowanie
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Zachowanie
    • Nazwa kategorii: Cechy charakteru
      • Elementy należące do kategorii Cechy charakteru
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Cechy charakteru
    • Nazwa kategorii: Zainteresowania
      • Elementy należące do kategorii Zainteresowania
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Zainteresowania
      Koniec elementów należących do kategorii Diana
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
R1203pqNwzAs4
Ćwiczenie 18
Przyporządkuj cechy do bohaterek.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Porównaj Anię i Dianę.  Narysuj je, do rysunku dołącz przymiotniki, określające wady i zalety dziewczynek.

RombIL8UWGX7y
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Zgromadź przymiotniki określające cechy Diany oraz Ani. Wypisz je poniżej.

R16Fgr6taziR8
Polecenie 7

Zredaguj opis wyglądu  Ani z Zielonego Wzgórza. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji wypracowania. Wykorzystaj w swojej pracy słownictwo zgromadzone podczas lekcji.

R1ZIyfO9CE0vs
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Bohaterowie powieści wielokrotnie podejmują trudne decyzje. Skutki tych decyzji mogą być, dla nich i innych osób, pozytywne lub negatywne. Korzystając ze schematu drzewka decyzyjnego, przeanalizuj wybory, jakich mogli dokonać bohaterowie powieści „Ania z Zielonego Wzgórza”, wpisz skutki ich decyzji.

Uwaga! Możecie podzielić się na trzy grupy, każda z grup analizuje jedną, wybraną sytuację.

RNAB9KoUE0fX4
1. Mateusz i Maryla zatrzymują Anię/nie zatrzymują Ani na Zielonym Wzgórzu.
R1dCPoMk8nHjE
2. Mateusz i Maryla oddają Anię/nie oddają Ani pani Blewett.
REkzLi3tlzJor
3. Po śmierci Mateusza Ania podejmuje decyzję/nie podejmuje decyzji o wyjeździe do College'u w Redmond.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RPHCxQHT17PEt1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Przeanalizuj, w formie notatki, wybory, jakich mogli dokonać bohaterowie „Ani z Zielonego Wzgórza”  oraz konsekwencje tych wyborów.

R1cFbWiiW72Fr
(Uzupełnij).
ReETqMt9WXhmb
Ćwiczenie 19
Zgromadź synonimy rzeczownika: wyobraźnia. Ułóż je w kolejności alfabetycznej.
Mikhail Larionov, Akacje na wiosnę, 1904 r.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Przeczytaj podane wyrazy i wybierz synonimy słowa: wyobraźnia. Zapisz je poniżej w kolejności alfabetycznej.
Mądrość, dowcip, wyobrażenie, spryt, inwencja, marzycielstwo, błyskotliwość, ruchliwość, talent, imaginacja, fantazja.

RgoWM3OYWbFt0
Ważne!

Wielowyrazowe nazwy geograficzne i miejscowe piszemy wielką literą.

PRZYKŁADY:

Zielona Góra (miasto), Morskie Oko (jezioro), Góra Kościuszki (szczyt)  

Ania z Zielonego Wzgórza miała bujną wyobraźnię, dostrzegała wspaniałość przyrody i potrafiła nadać miejscom piękne nazwy.

Ania z Zielonego WzgórzaLucy Maud Montgormery
Lucy Maud Montgormery Ania z Zielonego Wzgórza

Czy Maryla zna tę polankę pod drugiej stronie wzgórza, pomiędzy waszymi łąkami a łąkami pana Barry? Należy ona do pana Bella. W jednym jej kącie smukłe, białe brzozy utworzyły koło, najromantyczniejsze miejsce, jakie można sobie wyobrazić! Tam urządziłyśmy sobie z Dianą pokoik do zabawy. Nazwałyśmy go Zaciszem Słowika! Czy to nie poetyczna nazwa? Zapewniam Marylę, że przemyśliwałam całą godzinę, zanim ją obrałam. Nie spałam prawie calutką noc, a kiedy wreszcie sen zaczął mnie morzyć, nazwa ta zjawiła się jak natchnienie. Diana była zachwycona, gdy ją usłyszała.

Urządziłyśmy domek nasz elegancko. Maryla musi przyjść go obejrzeć, dobrze? Wielkie kamienie, pokryte mchem, służą nam za fotele, deski zaś, ułożone od drzewa do drzewa, za półki. Ustawiłyśmy na nich nasze serwisy. Rozumie się, że są to same skorupy, ale nic łatwiejszego, jak wyobrazić sobie, że są to całe talerze, półmiski, filiżanki itd. Jest między nimi kawałek półmiska z gałązką czerwonych i żółtych kwiatów, coś prześlicznego! Umieściłyśmy go w bawialni. Tam także jest Zwierciadło Elfów. Znalazła je Diana za kurnikiem, w swoim podwórzu. Widać przez nie cudne tęcze... maleńkie, różnobarwne... Mama Diany mówi, że szkiełko to pozostało z kryształowej lampy, którą kiedyś mieli. Poetyczniej jednak brzmi, że to elfy zgubiły je którejś balowej nocy; więc przezwałyśmy je Zwierciadłem Elfów.

Mateusz przyrzekł nam zrobić stolik. Małą, okrągłą sadzawkę na łące Barrych nazwałyśmy Jasnooką. Nazwę tę przeczytałam w książce, pożyczonej od Diany. (…)

ania_5 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 157, domena publiczna.
Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

Maryla osłupiała.

Las Duchów! Czyś ty oszalała? Gdzież, u licha, istnieje Las Duchów?

— Jest to lasek sosnowy po drugiej stronie strumienia — wyszeptała Ania.

— Co za głupstwa! Nigdy i nigdzie nie istniał w Avonlei Las Duchów!... Któż to wmówił ci takie bajki?

— Nikt — tłumaczyła się Ania. — Diana i ja wyobraziłyśmy sobie, że las jest zaczarowany. Wszystkie miejsca tu w pobliżu są tak bardzo... tak bardzo... pospolite. Więc ułożyłyśmy sobie tak dla przyjemności. Wpadłyśmy na ten pomysł już w kwietniu. Las Duchów to takie romantyczne, Marylo. Wybrałyśmy lasek sosnowy, dlatego, że jest w nim ciemno. Ach, wyobrażałyśmy sobie najbardziej wstrząsające obrazy. Oto na przykład właśnie o obecnej porze przechadza się wzdłuż strumienia biała dama, załamując dłonie i wydając żałosne jęki. Ukazuje się ona wówczas, gdy w rodzinie ma nastąpić wypadek śmierci. Gdzie indziej znowu błąka się duch maleńkiego zamordowanego dzieciątka. Podkrada się poza ciebie i zimnymi palcami dotyka się twojej ręki... ot, tak. Ach, Marylo, drżę cała, gdy myślę o tym. Tam znowu po ścieżce idzie chwiejąc się jakiś mężczyzna bez głowy... szkielety wychylają się spomiędzy krzaków. Ach, Marylo, za nic w świecie nie odważę się przejść w ciemności poprzez Las Duchów. Jestem pewna, że białe postacie wypadłyby spoza drzew i pochwyciły mnie.

ania_6 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 156–157, domena publiczna.
Polecenie 9

Przeczytaj uważnie fragmenty lektury i wyjaśnij, skąd Ania czerpała pomysły na nazwy strumyków, gajów, alei i źródełek.

R1QJYwuRJTHJw
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RFtv4jTxYLyae
Ćwiczenie 20
Połącz nazwy wymyślone przez Anię z prawdziwymi określeniami miejsc i zakątków.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 10

Ania była sierotą, wychowywaną przez obcych ludzi. Wyjaśnij jaką rolę w życiu dziewczynki odgrywała wyobraźnia?

R3Bd80t3PFEzM
Polecenie 11

Wymień zawody, w których wyobraźnia odgrywa ważną rolę. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RY8vGnKbYJhDT
Polecenie 12

Zorganizujcie w klasie spotkanie lub konferencję prasową z bohaterami lektury. Wybrani lub chętni uczniowie mogą się przebrać w stroje z epoki i odegrać swoje role. Przygotujcie pytania do Ani, Diany, Mateusza i Maryli.

RMNVEWnVKto4E

Możecie podyskutować o różnych zagadnieniach, które pojawiły się w trakcie omawiania lektury np. o roli wyobraźni, o skutkach podejmowanych decyzji, przyjaźni, lojalności.

Polecenie 13

Na kartach powieści Ania zmieniła się z nastolatki nieakceptującej swojego wyglądu w piękną, młodą kobietę. Zredaguj list dorosłej Ani do niej samej w wieku jedenastu lat. Zastanów się, jakich rad na temat podejścia do swojego wyglądu dorosła Anna udzieliłaby nastoletniej Ani.

R6gIrkKKzpbcx
(Uzupełnij).

Słownik

dewastacja
dewastacja

spustoszenie, zniszczenie, ruina

emanować
emanować

wydzielać coś z siebie

macocha
macocha

druga żona ojca

niepospolita
niepospolita

niezwykła, wybijająca się ponad zwykły poziom

powieść
powieść

dłuższy utwór epicki, wielowątkowy, z rozbudowanym światem przedstawionym (na który składają się: czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia); postacie i zdarzenia są na ogół fikcyjne

postać fikcyjna
postać fikcyjna

postać wymyślona przez autora dzieła

Notatki

R1JHSCa4tWJY3
(Uzupełnij).