Ania znikąd na Zielonym Wzgórzu. Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza
Warto wiedzieć!
Ania ShirleyShirley to główna bohaterka powieścipowieści L. M. MontgomeryMontgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”. Była sierotą, która przez przypadek znalazła się w domu rodzeństwa Maryli i Mateusza CuthbertówCuthbertów. Chcieli zaadoptować chłopca z Domu Sierot, aby pomagał im w prowadzeniu gospodarstwa na Wyspie Księcia EdwardaWyspie Księcia Edwarda. Na wskutek pomyłki trafiła do nich Ania, dziewczynka o bardzo nietypowym wyglądzie i charakterze.
Akcja powieści rozgrywa się pod koniec XIX wieku, głównie w AvonleaAvonlea, na Zielonym Wzgórzu. Kiedy poznajemy Anię, ma ona jedenaście lat i do końca powieści obserwujemy jej dorastanie oraz przemianę z dziewczynki w niemal dorosłą kobietę.
Ania z Zielonego Wzgórza, chociaż jest postacią fikcyjnąpostacią fikcyjną, rozsławiła Wyspę Księcia Edwarda na całym świecie. W 1993 roku władze wyspy postanowiły, że twarz Anny Shirley stanie się jej oficjalnym symbolem, który zostanie umieszczony na tablicach rejestracyjnych.

Lucy Maud Montgomery (1874‑1942)

Lucy Maud MontgomeryLucy Maud Montgomery urodziła się w małej miejscowości CliftonClifton, na Wyspie Księcia Edwarda. Kiedy miała dwa lata, zmarła jej matka. Ojciec oddał córkę pod opiekę teściów, mieszkających w rybackiej wiosce CavendishCavendish. Pisarka nie wspomina mile dzieciństwa, gdyż dziadkowie nie okazywali jej uczucia ani zrozumienia.

Z ojcem nie miała bliższego kontaktu, pojawił się w jej życiu, kiedy miała 15 lat. Zamieszkała z jego nową rodziną, ale musiała ciężko pracować, gdyż macochamacocha wykorzystywała ją do wszystkich prac domowych. Jedyną pociechą dla młodziutkiej LucyLucy był fakt, że pisma publikowały jej wiersze. W szkole była pilną uczennicą, ukończyła dwuletni kurs dla nauczycieli, uzyskując dyplom nauczycielski. Pracowała w kilku szkołach, ale nie lubiła nauczania, pragnęła pisać książki. Kiedy umarł dziadek, przez 13 lat mieszkała z babcią, opiekując się nią do śmierci. Pomysł na książkę o Ani pojawił się w 1905 roku. Kiedy napisała „Anię z Zielonego Wzgórza” wydawca otrzymał od niej zalecenie, by na okładce umieszczono tylko inicjały L.M, gdyż autorka nie lubiła swojego imienia. Przez długi czas czytelnicy myśleli, że L.M. Montgomery jest mężczyzną. Zainteresowanie powieścią było tak duże, że musiała dopisywać kolejne tomy, kolejno ukazują się „Ania z AvonleaAvonlea”, „Wymarzony dom Ani”, „Dolina Tęczy”, „Ania na Uniwersytecie”, „Ania z Szumiących Topoli”. Do dziś czytelnicy zachwycają się postacią Ani, uznając ją za najwspanialszą bohaterkę książek dla dzieci. Do autorki zaś przylgnęła łatkaprzylgnęła łatka „pisarki dla młodzieży”, mimo iż pisała też książki dla dorosłych. Przez całe życie prowadziła dziennik, który jest źródłem wielu informacji o pisarce.
Zmarła w Toronto, ale została pochowana na cmentarzu w CavendishCavendish na Wyspie Księcia Edwarda, niedaleko rodzinnego domu.

„Ania z Zielonego Wzgórza” była wielokrotnie wydawana w wielu krajach i doczekała się wielu adaptacji filmowych.
Zielone Wzgórza leżą w środkowej części północnego wybrzeża Wyspy Księcia Edwarda. W 1937 roku ustanowiono tu Park Narodowy Wyspy Księcia EdwardaWyspy Księcia Edwarda. Działania te uchroniły miejsce przed zniszczeniem i dewastacjądewastacją, do dziś zachowały się w dawnym kształcie pola, łąki, malownicze wydmy i plaże nad Oceanem Atlantyckim. W miejscowości New LondonNew London znajduje się dom, w którym urodziła się Lucy Maud Montgomery. W posiadłości kuzynów pisarki mieści się muzeum poświęcone autorce. Wnętrze nawiązuje do fabuły powieści, można obejrzeć pomieszczenia, zobaczyć pokój Ani, przejść się po ogrodzie.


Gdzie toczy się akcja „Ani z Zielonego Wzgórza”? Wpisz nazwę kraju i wyspy.
Przed wykonaniem poleceń i ćwiczeń sprawdź swoją wiedzę. Odpowiedz na pytania sprawdzające znajomość lektury.
1. Wyjaśnij, dlaczego Mateusz Cuthbert był zdumiony, widząc dziewczynkę na stacji.
2. Opisz, w jaki sposób Ania trafiła do Maryli i Mateusza.
3. Kim byli rodzice Ani?
4. Jakie było ulubione imię Ani?
5. Dlaczego Ania obraziła Panią Linde?
6. Na czym polegała praca Ani u Pani Thomas i państwa Hammond?
7. Dlaczego Ania rozbiła Gilbertowi tabliczkę na głowie?
9. Jak Ania nazywała swoich przyjaciół?
10. Jakie były tragiczne skutki podwieczorku z Dianą?
11. Czyje życie uratowała Ania?
12. Wyjaśnij, dlaczego ciotka Diany, Józefina Barry, obraziła się i postanowiła zakończyć wizytę u rodziny.
13. Jaki wymarzony prezent kupił Ani Mateusz?
14. Co zrobiła Ania ze swoimi włosami?
15. Do jakich egzaminów przygotowywała Anię panna Stacy?
16. Dlaczego Ania zrezygnowała ze studiów i została z Marylą?
17. Wyjaśnij, dlaczego tort upieczony przez Anię z okazji wizyty pani Allan nie nadawał się do jedzenia.
Ania z Zielonego WzgórzaDziewczynka w wieku około jedenastu lat ubrana była w bardzo krótką, wąską i brzydką sukienkę z szarożółtej szorstkiej wełny. Na głowie miała wyblakły, brunatny kapelusz marynarski,
spod którego opadały na ramiona dwa bardzo grube, czerwone jak ogień warkocze. Jej twarzyczka była drobna, blada, chuda i usiana piegami, usta szerokie, duże, podobnie jak zmieniające barwę oczy – to zielone, to znowu szare. Tyle zobaczyłby przeciętny obserwator. Ktoś bystrzejszy spostrzegłby,
że podbródek dziewczynki jest spiczasty i wystający, a z jej wielkich oczu emanująemanują radość życia i inteligencja, usta ma wymowne i pełne słodyczy, czoło zaś szerokie i rozumne. Słowem, bardziej spostrzegawcza osoba doszłaby do wniosku,
że ta biedna, bezdomna istotka, której nieśmiały Mateusz CuthberCuthbert tak bardzo się przeraził, kryje w sobie niepospolitąniepospolitą duszę.
[...]
Wyglądała dość dziwacznie w krótkiej i ciasnej sukience z szorstkiej wełny, przywiezionej z Domu Sierot, spod której chude jej nogi wydawały się jeszcze dłuższe, niż były w istocie. Piegi na twarzy żółciły się liczniej i widoczniej niż kiedykolwiek. Rozwiane przez wiatr włosy były w niezwykłym nieładzie, a barwa ich wydawała się jeszcze bardziej ognista niż kiedykolwiek.
- To pewne, że nie wybrali cię ze względu na twoją urodę - odezwała się pani Linde, przesadnie nadymając usta.
[...]
Ania zerwała się i usiadła wyprostowana na krześle tuż obok. Twarzyczka jej była opuchnięta i zalana łzami. Oczy nieruchomo utkwiła w podłodze.
- Ładnie postąpiłaś, Aniu! Czy ci nie wstyd?
- Ona nie miała prawa nazywać mnie brzydką i rudą - odpowiedziała dziewczynka z uporem.
- Tyś także nie miała prawa wpaść w taki gniew i mówić do niej w podobny sposób, Aniu. Wstydziłam się za ciebie… naprawdę wstydziłam się. Pragnęłam, byś się okazała grzeczną i uprzejmą wobec pani Linde, a tymczasem sprawiłaś mi taki wstyd. Nie pojmuję, dlaczego tak bardzo dotknęło cię powiedzenie pani Linde, że jesteś chuda i masz czerwone włosy. Przecież nieraz sama mówiłaś o tym.
- Ależ to wielka różnica, czy ktoś sam o sobie coś mówi, czy też słyszy to od innych osób - jęknęła Ania ze łzami w głosie.
- Można wiedzieć, jak coś naprawdę wygląda, lecz mieć trochę nadziei, że ludzie myślą inaczej. Maryla myśli zapewne, że mam bardzo niedobry charakter. Ale cóż mogę na to poradzić? Kiedy pani Linde zaczęła w ten sposób mówić do mnie, nagle coś jakby zerwało się we mnie i popchnęło naprzód. Musiałam jej odpowiedzieć.
- Pięknieś się przedstawiła, to nie ulega wątpliwości… Pani Linde zdobyła ładną historyjkę do opowiadania znajomym. A że opowiadać będzie… możesz być tego pewna. Bardzo źle się stało, żeś nie potrafiła zapanować nad sobą, Aniu.
- Czyby pani potrafiła, gdyby jej ktoś powiedział tak wprost, że jest chuda i brzydka? - broniła się Ania ze łzami.Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 15–16, domena publiczna.
Zapoznaj się z powyższym fragmentem „Ani z Zielonego Wzgórza”, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Podaj cztery synonimy, którymi można zastąpić imię bohaterki.
Wyjaśnij, dlaczego Ania zareagowała gwałtownie, gdy pani Linde zarzuciła jej brak urody. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ustal, czy Ania podziela zdanie pani Linde na temat swojej urody. Swoją wypowiedź poprzyj cytatem z tekstu.
Wyszukaj i zaznacz pięć wyrazów przydatnych w opisie wyglądu Ani. Przeciągnij kursor myszy po linii pionowej, poziomej lub po skosie od początku znalezionego wyrazu do jego końca. Pierwszą literę wyrazu zaznacz dwukrotnym kliknięciem. Określ, jaki częściami mowy są zaznaczone wyrazy.
Wymień pięć przymiotników opisujących wygląd Ani z Zielonego Wzgórza. Następnie ułóż z nimi zdania.
Wymień pięć przymiotników opisujących wygląd Ani z Zielonego Wzgórza. Następnie ułóż z nimi zdania.
Napisz, jakie eksponaty, twoim zdaniem, mogłyby się znaleźć w Muzeum Ani z Zielonego Wzgórza. Wykorzystaj swoją wiedzę o lekturze.
Zastanów się, czy znasz inną bohaterkę literacką o charakterystycznym wyglądzie. Wskaż, kto to jest?
Zapoznaj się z animacją i wykonaj poniższe polecenia i ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RKd72r7BK08nc
Animacja prezentująca wygląd Ani z Zielonego Wzgórza.
Wymień cechy wyglądu Ani, które najbardziej odzwierciedlały jej charakter. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zastanów się, czy na podstawie wyglądu jakiejś osoby, można wyciągnąć wnioski dotyczące jej cech wewnętrznych. Porozmawiajcie o tym w klasie. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, o jakiej cesze charakteru mogą świadczyć „duże” oczy Ani. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ania często popadała w tarapaty. Umieść na linii chronologicznej opisy śmiesznych sytuacji, w których uczestniczyła bohaterka. Nadaj im tytuły, tworząc plan.
Uwaga! Powieść została wydana w 1908 roku.
Ania często popadała w tarapaty. Wybierz najśmieszniejszą, według ciebie przygodę lub sytuację i opisz ją.
Ania z Zielonego WzgórzaDiana Barry mieszka w pobliżu nas, na Sosnowym Wzgórzu, i jest prawie w twoim wieku. To bardzo miła dziewczynka i kto wie, czy nie byłaby dla ciebie odpowiednią towarzyszką zabaw. Obecnie nie ma jej tutaj, gdyż pojechała w odwiedziny do swej ciotki, do Carmody. Ale przebywając z nią, musiałabyś zwracać baczną uwagę na swe sprawowanie, bo pani Barry jest bardzo wymagająca. Nie pozwoli córeczce zadawać się ze źle wychowaną dziewczynką. Ania patrzyła na Marylę poprzez kwiaty jabłoni oczami pełnymi zaciekawienia.
- Jak ta Diana wygląda? Nie ma rudych włosów, prawda? Z pewnością nie! To już wystarcza, że ja jestem ruda!
- Uchowaj, Boże, od tego moją serdeczną przyjaciółkę
- Diana jest bardzo ładna. Ma czarne włosy, czarne oczy i różowe policzki. Jest niezmiernie miła i dzielna, a to więcej warte niż być piękną.
Źródło: Lucy Maud Montgomery, Zaczyna się wychowanie Ani, [w:] Ania z Zielonego Wzgórza, s. 57–58, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ania z Zielonego WzgórzaWyszły z domu, kierując się lasem ku porosłemu Sosnowemu Wzgórzu. Maryla zapukała do drzwi kuchni. Pani Barry natychmiast otworzyła. Była to osoba wysoka, o czarnych włosach i czarnych oczach, z wyrazem energii około ust. Mówiono o niej, że bardzo surowo wychowuje swe dzieci.
— Jak się masz, Marylo? — rzekła serdecznie. — Proszę, wejdź do pokoju. To jest pewnie dziewczynka, którą zaadoptowaliście?
— Tak, jest to Anna ShirleyShirley — odrzekła Maryla.
— Ania — podpowiedziała dziewczynka, która, jakkolwiek strwożona i drżąca, lękała się o jakieś nieporozumienie co do tego ważnego punktu. Pani Barry, nie dosłyszawszy czy też nie zrozumiawszy tej poprawki, serdecznie ujęła jej dłoń i rzekła:
— Jak się masz, dziecko?
— Czuję się bardzo dobrze fizycznie, lecz moralnie jestem znużona. Dziękuję pani bardzo — odpowiedziała Ania poważnie. A zwracając się do Maryli, dodała szeptem:
— Czy była w tym jaka przesada? Wszakże nie, Marylo?
Diana siedziała w rogu sofy, czytając książkę, którą na widok wchodzących natychmiast odłożyła. Było to bardzo ładne dziewczątko, o pięknych czarnych oczach i włosach swej matki, różowych policzkach i wesołym usposobieniu, odziedziczonym po ojcu.
— Oto moja córeczka Diana — rzekła pani Barry.
— Diano, zabierz Anię do ogrodu i pokaż jej swoje kwiaty. Będzie to dla ciebie korzystniejsze, niż ślęczenie nad książką.
Czyta niezmiernie wiele, za dużo,— mówiła dalej, zwracając się do Maryli, kiedy dziewczynki wyszły z pokoju — a nie mogę temu zapobiec, bo ojciec jej pozwala. Wiecznie ślęczy nad książkami. Cieszę się, że znalazła towarzyszkę zabaw... będzie więcej czasu spędzała na świeżym powietrzu.
Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 82–83, domena publiczna.
Ania z Zielonego WzgórzaKiedy Maryla z Anią wracały do domu, Diana odprowadziła je aż do mostu. Dziewczynki szły razem, oplótłszy się ramionami. Przy rozstaniu kilkakrotnie przyrzekły sobie spotkać się nazajutrz po południu dla wspólnej zabawy.
— No, cóż, znalazłaś w Dianie pokrewną duszę? — spytała Maryla, powracając na Zielone Wzgórze.
— O, tak! — westchnęła Ania, szczęściem nie odczuwszy sarkazmu w zapytaniu Maryli. — Ach, Marylo, jestem obecnie najszczęśliwszą dziewczynką na Wyspie Księcia Edwarda. Upewniam Marylę, że ze szczerą chęcią odmówię dziś wieczór modlitwę. Diana i ja zbudujemy jutro domek dla zabawy w gaiku brzozowym. Czy mogę wziąć te kawałki potłuczonej porcelany, co leżą na stosie drzewa? Urodziny Diany są w lutym, moje zaś w marcu. Czy się to Maryli nie wydaje dziwnym zbiegiem okoliczności? Diana pożyczy mi książkę do czytania, bardzo ciekawą i strasznie zajmującą. Pokaże mi miejsce daleko w lesie, gdzie rosną konwalijki. Czy Maryla nie uważa, że Diana ma bardzo wymowne oczy? Chciałabym i ja mieć takie! Diana nauczy mnie piosenki: „Nelly z koszyczkiem w ręce“. Da mi też obrazek do zawieszenia w moim pokoiku. Jest to prześliczna rycina, mówi Diana: jakaś piękna dama w błękitnej jedwabnej sukni. Dostała ją od pewnego agenta, sprzedającego maszyny do szycia. Chciałabym posiadać cośkolwiek dla ofiarowania Dianie. Jestem troszeczkę wyższa od niej, ale ona jest tęższa. Mówi, że chciałaby być szczuplejszą, bo wtedy jest się zręczniejszą, ale obawiam się, że powiedziała tak dlatego, aby mi nie sprawić przykrości... Któregoś dnia pójdziemy nad morze zbierać muszle. Postanowiłyśmy nazwać źródło tam koło mostku Fontanną Driad. Czy to nie pięknie? Czytałam raz o jednym miejscu, mającym taką nazwę. Zdaje mi się, że driada jest to dorosły elf, czy nie?
— Obyś tylko nie zamęczyła Diany swoim gadulstwem — rzekła Maryla.
— Pamiętaj także przy układaniu waszych planów, że nie wolno bezustannie się bawić. Będziesz miała obowiązki, które muszą być spełniane przede wszystkim.
Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 85, domena publiczna.
Bratnia dusza, pokrewna dusza, przyjazna dusza - oznacza przyjaciela, bliską osobę, myślącą w podobny sposób, mającą podobne lub takie same zainteresowania. Pokrewne dusze rozumieją się bez słów.
Po pierwszym spotkaniu z Dianą, Ania była pewna, że spotkała pokrewną duszę. Uzasadnij, że Diana była faktycznie pokrewną duszą. Przeczytaj powyższe fragmenty lektury i zbierz argumenty.
Stwórz mapę myśli, na której zgromadzisz słownictwo potrzebne do opisu Diany. Wykorzystaj podane fragmenty i tekst lektury.
- Nazwa kategorii: Diana
- Nazwa kategorii: Wygląd
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Wygląd
- Nazwa kategorii: Zachowanie
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Zachowanie
- Nazwa kategorii: Cechy charakteru
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Cechy charakteru
- Nazwa kategorii: Zainteresowania
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Zainteresowania
- Elementy należące do kategorii Diana
- Elementy należące do kategorii Wygląd
- Elementy należące do kategorii Zachowanie
- Elementy należące do kategorii Cechy charakteru
- Elementy należące do kategorii Zainteresowania
Porównaj Anię i Dianę. Narysuj je, do rysunku dołącz przymiotniki, określające wady i zalety dziewczynek.
Zgromadź przymiotniki określające cechy Diany oraz Ani. Wypisz je poniżej.
Zredaguj opis wyglądu Ani z Zielonego Wzgórza. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji wypracowania. Wykorzystaj w swojej pracy słownictwo zgromadzone podczas lekcji.
Bohaterowie powieści wielokrotnie podejmują trudne decyzje. Skutki tych decyzji mogą być, dla nich i innych osób, pozytywne lub negatywne. Korzystając ze schematu drzewka decyzyjnego, przeanalizuj wybory, jakich mogli dokonać bohaterowie powieści „Ania z Zielonego Wzgórza”, wpisz skutki ich decyzji.
Uwaga! Możecie podzielić się na trzy grupy, każda z grup analizuje jedną, wybraną sytuację.

Przeanalizuj, w formie notatki, wybory, jakich mogli dokonać bohaterowie „Ani z Zielonego Wzgórza” oraz konsekwencje tych wyborów.
Przeczytaj podane wyrazy i wybierz synonimy słowa: wyobraźnia. Zapisz je poniżej w kolejności alfabetycznej.
Mądrość, dowcip, wyobrażenie, spryt, inwencja, marzycielstwo, błyskotliwość, ruchliwość, talent, imaginacja, fantazja.
Wielowyrazowe nazwy geograficzne i miejscowe piszemy wielką literą.
PRZYKŁADY:
Zielona Góra (miasto), Morskie Oko (jezioro), Góra Kościuszki (szczyt)
Ania z Zielonego Wzgórza miała bujną wyobraźnię, dostrzegała wspaniałość przyrody i potrafiła nadać miejscom piękne nazwy.
Ania z Zielonego WzgórzaCzy Maryla zna tę polankę pod drugiej stronie wzgórza, pomiędzy waszymi łąkami a łąkami pana Barry? Należy ona do pana Bella. W jednym jej kącie smukłe, białe brzozy utworzyły koło, najromantyczniejsze miejsce, jakie można sobie wyobrazić! Tam urządziłyśmy sobie z Dianą pokoik do zabawy. Nazwałyśmy go Zaciszem Słowika! Czy to nie poetyczna nazwa? Zapewniam Marylę, że przemyśliwałam całą godzinę, zanim ją obrałam. Nie spałam prawie calutką noc, a kiedy wreszcie sen zaczął mnie morzyć, nazwa ta zjawiła się jak natchnienie. Diana była zachwycona, gdy ją usłyszała.
Urządziłyśmy domek nasz elegancko. Maryla musi przyjść go obejrzeć, dobrze? Wielkie kamienie, pokryte mchem, służą nam za fotele, deski zaś, ułożone od drzewa do drzewa, za półki. Ustawiłyśmy na nich nasze serwisy. Rozumie się, że są to same skorupy, ale nic łatwiejszego, jak wyobrazić sobie, że są to całe talerze, półmiski, filiżanki itd. Jest między nimi kawałek półmiska z gałązką czerwonych i żółtych kwiatów, coś prześlicznego! Umieściłyśmy go w bawialni. Tam także jest Zwierciadło Elfów. Znalazła je Diana za kurnikiem, w swoim podwórzu. Widać przez nie cudne tęcze... maleńkie, różnobarwne... Mama Diany mówi, że szkiełko to pozostało z kryształowej lampy, którą kiedyś mieli. Poetyczniej jednak brzmi, że to elfy zgubiły je którejś balowej nocy; więc przezwałyśmy je Zwierciadłem Elfów.
Mateusz przyrzekł nam zrobić stolik. Małą, okrągłą sadzawkę na łące Barrych nazwałyśmy Jasnooką. Nazwę tę przeczytałam w książce, pożyczonej od Diany. (…)
Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 157, domena publiczna.
Ania z Zielonego WzgórzaMaryla osłupiała.
— Las Duchów! Czyś ty oszalała? Gdzież, u licha, istnieje Las Duchów?
— Jest to lasek sosnowy po drugiej stronie strumienia — wyszeptała Ania.
— Co za głupstwa! Nigdy i nigdzie nie istniał w Avonlei Las Duchów!... Któż to wmówił ci takie bajki?
— Nikt — tłumaczyła się Ania. — Diana i ja wyobraziłyśmy sobie, że las jest zaczarowany. Wszystkie miejsca tu w pobliżu są tak bardzo... tak bardzo... pospolite. Więc ułożyłyśmy sobie tak dla przyjemności. Wpadłyśmy na ten pomysł już w kwietniu. Las Duchów to takie romantyczne, Marylo. Wybrałyśmy lasek sosnowy, dlatego, że jest w nim ciemno. Ach, wyobrażałyśmy sobie najbardziej wstrząsające obrazy. Oto na przykład właśnie o obecnej porze przechadza się wzdłuż strumienia biała dama, załamując dłonie i wydając żałosne jęki. Ukazuje się ona wówczas, gdy w rodzinie ma nastąpić wypadek śmierci. Gdzie indziej znowu błąka się duch maleńkiego zamordowanego dzieciątka. Podkrada się poza ciebie i zimnymi palcami dotyka się twojej ręki... ot, tak. Ach, Marylo, drżę cała, gdy myślę o tym. Tam znowu po ścieżce idzie chwiejąc się jakiś mężczyzna bez głowy... szkielety wychylają się spomiędzy krzaków. Ach, Marylo, za nic w świecie nie odważę się przejść w ciemności poprzez Las Duchów. Jestem pewna, że białe postacie wypadłyby spoza drzew i pochwyciły mnie.
Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 156–157, domena publiczna.
Przeczytaj uważnie fragmenty lektury i wyjaśnij, skąd Ania czerpała pomysły na nazwy strumyków, gajów, alei i źródełek.
Sprawdź, czy umiesz!
Ania była sierotą, wychowywaną przez obcych ludzi. Wyjaśnij jaką rolę w życiu dziewczynki odgrywała wyobraźnia?
Wymień zawody, w których wyobraźnia odgrywa ważną rolę. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zorganizujcie w klasie spotkanie lub konferencję prasową z bohaterami lektury. Wybrani lub chętni uczniowie mogą się przebrać w stroje z epoki i odegrać swoje role. Przygotujcie pytania do Ani, Diany, Mateusza i Maryli.
Możecie podyskutować o różnych zagadnieniach, które pojawiły się w trakcie omawiania lektury np. o roli wyobraźni, o skutkach podejmowanych decyzji, przyjaźni, lojalności.
Na kartach powieści Ania zmieniła się z nastolatki nieakceptującej swojego wyglądu w piękną, młodą kobietę. Zredaguj list dorosłej Ani do niej samej w wieku jedenastu lat. Zastanów się, jakich rad na temat podejścia do swojego wyglądu dorosła Anna udzieliłaby nastoletniej Ani.
Słownik
spustoszenie, zniszczenie, ruina
wydzielać coś z siebie
druga żona ojca
niezwykła, wybijająca się ponad zwykły poziom
dłuższy utwór epicki, wielowątkowy, z rozbudowanym światem przedstawionym (na który składają się: czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia); postacie i zdarzenia są na ogół fikcyjne
postać wymyślona przez autora dzieła