RlmdKIJQi60Pg
Ilustracja przedstawia białe i czerwone kawałki drewna układające się w kształt polskiej flagi.

Stefan Żeromski Syzyfowe prace

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Po upadku powstania styczniowego w zaborze rosyjskim nasiliła się rusyfikacjarusyfikacjarusyfikacja, której celem było wynarodowienie polskiego społeczeństwa poprzez stopniowe narzucanie rosyjskiego języka, obyczajów, kultury i wzorców w sztuce. Metody rusyfikatorów polegały na kontrolowaniu przez zaborców różnych obszarów życia polskich obywateli. Zaostrzyła się cenzura i utworzono tajną policję. Najgorsza sytuacja była jednak w szkołach. Wprowadzono obowiązkową naukę czytania i pisania po rosyjsku nawet w szkole elementarnej, język ten stał się również językiem wykładowym. Uczniowie jednak nie poddawali się bez walki...

Dlaczego Syzyfowe prace?

Aby zrozumieć sens powieściowego tytułu, niezbędne jest przypomnienie mitu o  Syzyfie. Bohater ten za swoje niezbyt chlubne czyny został skazany przez bogów na karę polegającą na wtaczaniu głazu pod górę. Praca ta miała nigdy się nie skończyć, bo kamień wciąż się wymykał z rąk strudzonego skazańca, który musiał ciągle zaczynać wszystko od nowa. Istotne tu zatem staje się znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca”, czyli taka praca, która mimo dużego nakładu sił  nie przynosi pożądanych korzyści. W takim kontekście można odczytywać wszelkie działania władz rosyjskich, które w czasie zaborów dążyły do zrusyfikowania polskiej młodzieży w szkołach. Proces rusyfikacji, czyli walki z polskością poprzez narzucanie uczniom rosyjskiej kultury i języka, przynosił pozorne efekty, bo w gruncie rzeczy polska młodzież potrafiła bronić swojej tożsamości narodowej i skutecznie opierać się polityce wynarodowienia. Tytuł Syzyfowe prace oznacza zatem daremny trud rusyfikatorów. Zaborcy wszelkimi sposobami próbowali zaszczepić w polskiej młodzieży obcego ducha i zdławić w nich poczucie polskości, ale ich wysiłki nie przynosiły efektów.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Syzyfowych prac oraz wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Syzyfowe prace (fragment)Stefan Żeromski
Stefan Żeromski Syzyfowe prace (fragment)

Po powrocie z wakacji Borowicz zastał w gimnazjum duże zmiany. [...] Nowy zarząd wprowadził nowe obrzędy szkolne. [...] Inspektor od razu rozwinął taką działalność, o jakiej uczniactwouczniactwouczniactwo klerykowskie nie miało nawet wyobrażenia.

Przede wszystkim zabrano się do stancyjstancyjstancyj i zaprowadzono różne nowatorstwa. Na każdej stancji wyznaczono „starszego”, który miał obowiązek czuwania nad bracią z klas niższych, zaprowadzono książki wydaleń się z mieszkania, gdzie należało wpisywać każdy krok, każdą chwilę nieobecności oraz skargi na złe sprawowanie się współlokatorów.

Pomocnicy gospodarzy klas i cały ogół nauczycieli wciągnięty został w pewien rodzaj kohortykohortakohorty policyjno‑śledczej. Wszyscy mieli obowiązek zwiedzania kolejno stancyj w pewnych odstępach czasu, dniem i nocą.

Inspektor i jego satelicisatelicisatelici chodzili po tych stancjach nieustannie, odbywali rewizję, zaglądali nie tylko do kuferków, ale nawet własnymi rękoma grzebali w siennikach, słuchali pod oknami, czaili się u drzwi, wbiegali do mieszkań uczniowskich z rana - itd. [...] książki drukowanej polskimi literami rzeczywiście nie było sposobu mieć na stancji.

To wygnanie książek polskich z pewnych izb w mieście, podczas gdy innym książkom wolno było w tych samych izbach leżeć nawet bezużytecznymi stosami - stanowiło zjawisko nadzwyczaj komiczne.

Częste rewizje, a szczególnie nagłe, a niespodziewane wizyty, trwoga oczekiwania, niepokój, że ktoś podsłuchuje, źle oddziaływały na umoralnianą młodzież pod rozmaitymi względami. Pobyt w szkole był dla wszystkich mieszkających na stancjach pobytem w więzieniu.

syz_1 Źródło: Stefan Żeromski, Syzyfowe prace, Kraków 2003, s. 92–93.
satelici
uczniactwo
stancyj
kohorta
RKAWMxyXXVZlT
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą odpowiedź.
Jakie obowiązki miał "starszy", o którym jest mowa w podanym fragmencie Syzyfowych prac?
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
RU4An1WccA0AN
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi na poniższe pytanie.
Czym zajmowali się inspektor i jego współpracownicy?
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: wygnanie książek polskich.

R4uIRtZd9pI4P
Ćwiczenie 4

Odwołując się do przykładów z tekstu, uzasadnij, że życie uczniów klerykowskiego gimnazjum przypominało więzienie.

R1z1Ol5HOSZBO

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Syzyfowych prac oraz związane z nim ćwiczenia.

Syzyfowe prace (fragment)Stefan Żeromski
Stefan Żeromski Syzyfowe prace (fragment)

- Jakiż utwór podobał się panu najbardziej?

- Czy ja wiem? „Trzecia częśćTrzecia częśćTrzecia część”... ImprowizacjaImprowizacjaImprowizacja, Pan Tadeusz, Księgi Pielgrzymstwa... [...] Uczeń wyraźnie, jasno i bardzo szczegółowo opisał w języku rosyjskim młodość poety, związek Promienistych, Filomatów i FilaretówPromieniściPromienistych, Filomatów i Filaretów, aresztowania, uwięzienie i deportację. [...]
- Umiesz pan może co na pamięć?
- Tak, umiem to i owo.
- Proszę powiedzieć.

Zygier złożył książkę, przez chwilę się namyślał i wnet zaczął mówić głosem nie donośnym, ale dźwięczącym jak szlachetny metal:

Nam strzelać nie kazano. Wstąpiłem na działo…

Usłyszawszy te wyrazy, Sztetter zerwał się na równe nogi i zaczął machać rękami, ale Zygier nie umilkł. [...]  W klasie stała się cisza. Wszystkie oczy skierowały się na wypowiadającego „wiersze polskie”. Ten mówił równo, ze spokojem i umiarkowaniem, ale jednocześnie z jakąś ukrytą w słowach wewnętrzną gwałtownością [...]. Dziwne, niesłychane słowa przykuwały uwagę, potężny obraz boju roztwierał się przed oczyma słuchaczów - i nagle mówca dźwignął swój głos w stopień wyżej:

Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiże,
Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże,
Warszawa jedna twojej mocy się urąga!
Podnosi na cię rękę...

Nauczyciel syknął i zaczął wstrząsać głową. Wtedy „Figa”- Walecki wylazł ze swej ławki, zbliżył się do drzwi, wspiął na palce i spoglądając uważnie w korytarz, machnął ręką na Zygiera, żeby gadał dalej. Nie była to już recytacja utworu wielkiego poety, lecz oskarżenie uczniaka polskiego zamknięte w zdarzeniach bitwy. Był to własny jego utwór, własna mowa. Każdy obraz walki dawno przegranej wydzierał się z ust mówcy jako pragnienie uczestnictwa w tym dziele zgubionym. Uczucia dziecięce i młodzieńcze, po milionkroćmilionkroćmilionkroć znieważane, leciały teraz między słuchaczów w kształtach słów poety, pękały wśród nich jak granaty, świszczały niby kule, ogarniały dusze na podobieństwo kurzawy bojowej. Jedni z nich słuchali wyprostowani, inni wstali z ławek i zbliżyli się do mówcy. Borowicz siedział zgarbiony, podparłszy pięścią brodę i rozpalone oczy wlepił w Zygiera. [...]

Serce Marcina szarpnęło się nagle, jakby chciało wydrzeć się z piersi, ciałem jego potrząsało wewnętrzne łkanie. Ścisnął mocno zęby, żeby z krzykiem nie szlochać. Zdawało mu się, że nie wytrzyma, że skona z żalu.

syz_2 Źródło: Stefan Żeromski, Syzyfowe prace, Kraków 2003, s. 138–140.
Promieniści
Trzecia część
Improwizacja
milionkroć
R1Cl5re74Si3B
Ćwiczenie 5
Zaznacz właściwą odpowiedź.
Na podstawie poniższego cytatu ustal, którego poetę przedstawił Zygier.

"Uczeń wyraźnie, jasno i bardzo szczegółowo opisał w języku rosyjskim młodość poety, związek Promienistych, Filomatów i Filaretów, aresztowania, uwięzienie i deportację".
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
R2peGqPUcHGoT
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych poniżej.
Utwór recytowany przez Zygiera na lekcji to...
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wyjaśnij, jak rozumiesz wypowiedź narratora - „Był to własny jego utwór, własna mowa”, skoro Zygier recytował nie swój utwór a  znanego poety.

RXZeqe7YZUwHS
Ćwiczenie 7

Omów zachowanie nauczyciela Sztettera po usłyszeniu recytacji Zygiera. Z czego ono wynikało?

RPN3neeUicxP6
R15gqKoJiMgWX
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tabelę, odwołując się do poniższego cytatu. Dopasuj do wskazanych środków stylistycznych ich przykłady i funkcje, jakie pełnią w podanym fragmencie tekstu.

"Uczucia dziecięce i młodzieńcze, po milionkroć znieważane, leciały teraz między słuchaczów w kształtach słów poety, pękały wśród nich jak granaty, świszczały niby kule, ogarniały duszę na podobieństwo kurzawy bojowej".
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Przedstaw reakcję Marcina Borowicza na recytację Zygiera. Ustal, z czego wynikały takie przeżycia bohatera.

R11JfgFGg7Oyi

Metody rusyfikacji

Z przykładem rusyfikacji w Syzyfowych pracach po raz pierwszy spotykamy się w szkole elementarnej w Owczarach, do której uczęszczał jeden z bohaterów utworu - Marcin Borowicz. W tej niewielkiej szkole nauczał Ferdynand Wiechowski i to on wprowadził obowiązek mówienia wyłącznie po rosyjsku. Kazał on nawet swoim uczniom śpiewać utwory kościelne po rosyjsku. Mimo usilnych starań nie mógł z zapanować nad uczniami i nad swoją żoną, która uczyła niektóre dzieci języka polskiego.

Kolejnym przykładem rusyfikacji w szkole było to, że uczniowie, którzy chcieli zdawać do klasy wstępnej gimnazjum, musieli mówić dobrze po rosyjsku i w tym celu przeprowadzano egzamin. Niesprawiedliwe było to, że uczniowie, których rodzice umieli mówić po rosyjsku, byli traktowani łagodniej i mieli większą szansę na dostanie się do szkoły. Natomiast dzieci, których rodzice nie znali tego języka, były traktowane z pogardą.

Najjaskrawszym przykładem rusyfikacji w gimnazjum w Klerykowie było prowadzenie lekcji języka polskiego po rosyjsku. Lekcje te były nieobowiązkowe, a nauczyciel obawiał się konsekwencji prowadzenia lekcji po polsku i dlatego nie starał się zachęcać uczniów do uczenia się polskiego.

W późniejszych latach nauki wprowadzono jeszcze gorsze sposoby rusyfikacji. W szkole w Klerykowie stosowano różnorodne kary cielesne za głośne rozmawianie w języku polskim. Zakazywano czytania polskich książek. W celu niedopuszczenia do czytania zakazanej literatury przeszukiwano stancje, w której mieszkali uczniowie i ich śledzono. Pozornie życzliwi i pomocni nauczyciele i dyrektor w szpiegostwo i donosicielstwo wciągali także uczniów, którzy osłabiali więzi między kolegami i nieświadomie uczestniczyli w procesie rusyfikacji.

R2vq3fr6YUcRJ
Ćwiczenie 10
Na podstawie znajomości całej lektury Syzyfowe prace wskaż metody rusyfikacji stosowane przez zaborców wobec uczniów klerykowskiego gimnazjum.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1DUNcmNwfmCj
Ćwiczenie 11
Na podstawie znajomości całego utworu Syzyfowe prace wskaż, w jaki sposób uczniowie klerykowskiego gimnazjum przeciwstawiali się rusyfikacji.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że udało ci się przenieść do klerykowskiego gimnazjum i spotkać wybranych bohaterów lektury Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego. Napisz opowiadanie o tym spotkaniu, w czasie którego doświadczyłaś/doświadczyłeś metod rusyfikacji oraz doceniłaś/doceniłeś to, że żyjesz w wolnej ojczyźnie.
Twoje wypracowanie powinno liczyć przynajmniej 200 wyrazów.

RQIotcIOoApFF

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Syzyfowe prace nazywa się powieścią o dorastaniu. Rozważ, czy łatwiej jest żyć młodemu pokoleniu w czasach zaborów  czy współcześnie. W uzasadnieniu swojego zdania zwróć uwagę na problemy młodych ludzi w okresie dojrzewania.

RqIbUP1BTVDW5
Polecenie 4

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy młodzi Polacy są patriotami. W argumentacji odwołaj się do Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego oraz wybranej lektury.
Twoje wypracowanie powinno liczyć przynajmniej 200 wyrazów.

RGeqo1crKvxOf

Słownik

rusyfikacja
rusyfikacja

- walka z polskością poprzez zwalczanie polskiej kultury i języka oraz wprowadzanie, często pod przymusem, rosyjskiej kultury i języka w szkołach
i urzędach; proces ten nasilił się na ziemiach polskich pod zaborami szczególnie
w II połowie XIX wieku, po upadku powstania styczniowego