R1LTgBvq1fV0c
Zdjęcie przedstawia ustawiony z betonowych liter napis "Westerplatte" ozdobiony biało‑czerwonymi pasami, symbolizującymi barwy narodowe. Za konstrukcją widać drzewa, dookoła leży śnieg.

Lato było piękne tego roku...

Napis Westerplatte przy wjeździe na półwysep
Źródło: Tomasz Sienicki, licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski Pieśń XII

A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym, co służą ojczyźnie.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń XII, [w:] tegoż, Fraszki, pieśni, treny, Kraków 2010, s. 44.
tnzkcN84Fp_000000DR
Polecenie 1
RAWp6ZuYzYNlE
Tablica do uzupełnienia, pola tekstowe należy przeciągnąć w odpowiednie miejsca.
Westerplatte - skojarzenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Zastanów się i napisz, z czym kojarzy ci się  Westerplatte.

R15y9rgd5INHF
Miejsce na notatkę ucznia.

O autorze

Konstanty Ildefons Gałczyński19531905
RgeCiUmNQXKPr
Konstanty Ildefons Gałczyński
Źródło: Henryk Hermanowicz, 1947, fotografia, domena publiczna.

Konstanty Ildefons Gałczyński

- poeta, tłumacz, twórca Teatrzyku „Zielona Gęś”. Pisał zarówno utwory o charakterze żartobliwym (np. Dlaczego ogórek nie śpiewa, Strasna Zaba), jak i nastrojowe liryki (np. Zaczarowana dorożka, Niobe).

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Pieśń o żołnierzach z Westerplatte i wykonaj ćwiczenia.

Pieśń o żołnierzach z WesterplatteKonstanty Ildefons Gałczyński
Konstanty Ildefons Gałczyński Pieśń o żołnierzach z Westerplatte

Kiedy się wypełniły dni
i przyszło zginąć latem,
prosto do nieba czwórkami szli
żołnierze z Westerplatte.

(A lato było piękne tego roku).

I tak śpiewali: Ach, to nic,
że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.

(A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety).

W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
gwiżdżąc na szwabską armatę,
teraz wznosimy się wśród chmur,
żołnierze z Westerplatte.

I ci, co dobry mają wzrok
i słuch, słyszeli pono,
jak dudni w chmurach równy krok
Morskiego Batalionu.

I śpiew słyszano taki: – By
słoneczny czas wyzyskać,
będziemy grzać się w ciepłe dni
na rajskich wrzosowiskach.

Lecz gdy wiatr zimny będzie dął,
i smutek krążył światem,
w środek Warszawy spłyniemy w dół,
żołnierze z Westerplatte.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Pieśń o żołnierzach z Westerplatte, [w:] tegoż, Liryka 1926-1953, Warszawa 1962, s. 116–117.
1
Ćwiczenie 1

Określ, kto jest podmiotem lirycznym wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
R1VWFwcn1RAsn
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu roku, w którym rozgrywają się opisane wydarzenia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Nazwij wydarzenie historyczne, o którym jest mowa w utworze K. I. Gałczyńskiego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Przeczytaj słowa wypowiadane przez żołnierzy, a następnie wyjaśnij, co czują, idąc do nieba oraz jak oceniają swoje postawy.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, co zapowiadają żołnierze z Westerplatte. Zacytuj odpowiedni fragment.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Wskaż w utworze fragmenty nierealistyczne. Określ, czemu one służą.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jakie informacje zostały zawarte w wersach ujętych w nawias i jaką pełnią one funkcję w utworze.

uzupełnij treść
Giewont

Przeczytaj fragment „Legendy o rycerzach śpiących pod GiewontemGiewontGiewontem”, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenie.

Sandra Zalewska Legenda o rycerzach śpiących pod Giewontem

Dawno temu, w czasach, gdy Najjaśniejsza Rzeczpospolita rozciągała się od morza do morza, żył pewien młody juhas, który wypasał owce na kwiecistych łąkach pod Giewontem. […]

Pewnego dnia zapuścił się w skalny teren tak daleko, jak nigdy do tej pory. Gdy był już na znacznej wysokości, […] dostrzegł w skale szczelinę, która bardzo go zaintrygowała. Skuszony ciekawością postanowił wejść do środka. […]

Przez dłuższy czas błądził on po podziemnym labiryncie, gdy nagle z daleka usłyszał leniwe rżenie koni. […]

Wreszcie dostrzegł wielką salę, a w niej płonące ognisko, przy którym z głowami wspartymi o miecze spali zakuci w ciężkie zbroje rycerze. W pobliżu spokojnie odpoczywały konie […]. Chłopiec […] rzucił się do ucieczki. Był jednak tak przejęty, że potknął się o wielki kamień, czyniąc przy tym ogromny hałas. Zbudziło to ze snu jednego z rycerzy, który donośnym głosem zapytał młodzieńca:

- Czy już czas?

- Kim jesteście? – zapytał przerażony juhas.

- My, Rycerze Korony, śpimy tu od wieków – brzmiała odpowiedź. – Gdy Ojczyzna nasza znajdzie się w niebezpieczeństwie, mamy powstać, chwycić za miecze, dosiąść koni, by bronić Tatr i całej polskiej ziemi przed nieprzyjaciółmi. Czy już czas?

- Nie, Panie. Jeszcze nie czas.

- Zatem pozwól mnie i moim towarzyszom spać dalej.

Tak też uczynił juhas. Szybko wydostał się z jaskini i rozpowiedział o swojej przygodzie […].

wpis_02 Źródło: Sandra Zalewska, Legenda o rycerzach śpiących pod Giewontem, dostępny w internecie: https://portaltatrzanski.pl/wiedza/kultura/legenda-o-rycerzach-spod-giewontu,295 [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 8
Rit4VSntZVUa7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich fragmentów wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Przeczytaj myśl Jana Kochanowskiego umieszczoną jako motto do wiersza Gałczyńskiego. Wytłumacz jej związek z „Pieśnią o żołnierzach z Westerplatte”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Odszukaj rymy w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Opisz ich układ.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Odszukaj w dostępnych źródłach informację, jak w rzeczywistości skończyła się obrona Westerplatte. Sporządź notatkę na ten temat.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, dlaczego żołnierze majora Henryka Sucharskiego (dowódcy obrony Westerplatte) przeszli do legendy.

uzupełnij treść
R1bvCaKahSayf
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 14 sformułowań do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RIDebTSfIustb
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 6 par synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R136jLW643GZD
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne, 8 fragmentów wiersza należy przyporządkować do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlbVUL4R5ZHIg
Ćwiczenie 16
Odczytaj pisane wspak wyrazy należące do rodziny słowa „bohater” i zapisz je w kolejności alfabetycznej tutaj lub w zeszycie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

RvMDwf8Rq5RgR
Ćwiczenie 17
Zaznacz synonimy do wyrazu „bohaterstwo”. Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, 2. dzielność, 3. niecierpliwość, 4. odwaga, 5. herozim, 6. męstwo, 7. waleczność, 8. hart ducha, 9. ciekawość, 10. działanie, 11. niezdecydowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Weź udział w klasowej dyskusji na temat patriotyzmu. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem. Wyraź swoje zdanie.

RtUHAkOKXuuIn
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz, czy jesteś patriotą. Jakie zachowania mogą o tym świadczyć? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rofl5jvEgx2zI