Zdjęcie przedstawia starą maszynę do pisania w ciemnym kolorze. Ma cztery rzędy okrągłych klawiszy z literami i znakami interpunkcyjnymi na każdym oraz podłużny przycisk spacji na dole. Nad klawiszami znajduje się miejsce do włożenia kartki.
Zdjęcie przedstawia starą maszynę do pisania w ciemnym kolorze. Ma cztery rzędy okrągłych klawiszy z literami i znakami interpunkcyjnymi na każdym oraz podłużny przycisk spacji na dole. Nad klawiszami znajduje się miejsce do włożenia kartki.
Zapanujmy nad uczuciami. Opis przeżyć wewnętrznych
Maszyna do pisania
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Uczucia towarzyszą nam od najmłodszych lat. Najczęściej wynikają z sytuacji, jakich jesteśmy świadkami lub w jakich uczestniczymy. Na co dzień doznajemy wielu uczuć, a opisanie ich nie jest wcale łatwym zadaniem, gdyż wymaga umiejętności opowiedzenia o nich. Jeśli opisujemy uczucia wewnętrzne bohaterów literackich, konieczne jest wczucie się w ich sytuację, wyciąganie wniosków na podstawie rozmaitych oznak zewnętrznych.
Czy trzeba przeżyć sytuacje, by interesująco o nich opowiedzieć? Niekonieczne. Potrzebna jest pewna sprawność językowa, której można się nauczyć i bogate słownictwo.
Polecenie 1
Na przerwie lub przed lekcjami przeprowadź sondę uczniowską. Poproś, aby uczestnicy sondy przypomnieli sobie sytuacje, w których czuli się szczęśliwi, oburzeni, zadowoleni lub źli. Zadaj koleżankom i kolegom pytania:
Czy uczucia wpływają na życie człowieka?
W jaki sposób wpływają?
Czy warto okazywać uczucia? Dlaczego?
Zapisz wyniki sondy poniżej.
R3CLcvu7qXNhH
Problem 1
Zbierzcie wyniki sondy i podyskutujcie w klasie o wynikach.
R12NyyyeKu84Y
Polecenie 2
Przeczytajcie fragment „Ani z Zielonego Wzgórza” z podziałem na role. Zwróćcie szczególną uwagę na uczucia Ani i Małgorzaty.
RnXFq0r7HL6wu
Lucy Maud MontgomeryAnia z Zielonego Wzgórza
- Ciężką odpowiedzialność wzięłaś na swe barki, — rzekła znowu pani Linde — tym bardziej, że nie masz wszakże najmniejszego doświadczenia w postępowaniu z dzieckiem. Z pewnością nie znasz prawie wcale jej charakteru, a nikt nie może przewidzieć, co się wyrodzi z takiego obcego stworzenia. Nie chcę ci jednak odbierać odwagi, Marylo.
— Nie potrafiłabyś tego uczynić — odpowiedziała Maryla sucho. — Nie waham się z chwilą, gdy raz co postanowię. Ale może chcesz zobaczyć Anię? Zawołam ją.
Po chwili wpadła Ania z twarzyczką rozpromienioną z powodu jakiegoś nowego „odkrycia” w sadzie. Lecz zdumiona niespodzianą obecnością obcej osoby, nieśmiało zatrzymała się u drzwi. Niewątpliwie wyglądała dość dziwacznie w krótkiej i ciasnej, domowej roboty sukience, przywiezionej z Domu Sierot, spod której chude jej nogi wydawały się jeszcze dłuższe, niż były w istocie. Piegi na twarzy żółciły się liczniej i widoczniej, niż kiedykolwiek. Wiatr rozwiał jej włosy w niezwykłym nieładzie, a barwa wydawała się jeszcze bardziej ognistą, niż kiedykolwiek.
— To pewne, że nie przygarnęli cię ze względu na twoją urodę — wyraziła się pani Linde, przesadnie nadymając usta.
Należała ona do osób, szczycących się tym, że bezwzględnie i wprost wypowiadają swe zdanie każdemu.
— Jakież to chude i nędzne stworzenie, Marylo! Zbliż się, dziecko, niech ci się lepiej przyjrzę! Ach, czy kto widział kiedy podobne piegi! A włosy czerwone, istna marchew! Chodźże bliżej, mała, powiadam ci!
Ania zbliżyła się, lecz wcale nie w ten sposób, jak pani Małgorzata tego oczekiwała. Jednym susem przeskoczyła kuchnię i znalazła się obok mówiącej z twarzyczką zapłonioną od gniewu, z drgającymi ustami, drżąca z rozgoryczenia od stóp do głów.
— Nienawidzę pani! — zawołała głosem przytłumionym, tupiąc nogą o podłogę. — Nienawidzę pani!... Nienawidzę pani!... — wołała głośniej za każdym wyrazem. — Jakim prawem śmie mnie pani nazywać chudą i brzydką? Jakim prawem pani mówi, że jestem piegowata i ruda? Czy to moja wina? Pani jest niewyrozumiałą, szorstkąszorstkiszorstką, pozbawioną uczucia kobietą!
— Aniu! — zawołała Maryla strwożona.
Ale Ania stała wprost pani Linde z głową wysoko podniesioną, z pałającymi oczami, z rękami zaciśniętymi. Od jej całej postaci wiało jakimś cierpieniem, pełnym oburzenia.
— Jak śmie pani mówić o mnie to wszystko? — powtarzała gwałtownie. — Co by też pani uczyniła, gdyby tak się o pani wyrażono? Co by też pani sobie pomyślała, jeśli powiedziano by jej, że jest niezgrabna i tęga oraz że nie posiada prawdopodobnie ani źdźbła wyobraźni? W tej chwili mało mnie obchodzi, że ranię pani uczucia! Przeciwnie, wiem, że je ranię! Nikt nigdy nie postąpił wobec mnie tak niegodziwie, nikt, prócz pijanego męża pani Tomas. I nigdy pani tego nie wybaczę! Nigdy!
Tupnięcie. I jeszcze raz tupnięcie.
— Czy ktokolwiek widział kiedy coś podobnego ? — zawołała oburzona pani Małgorzata.
— Aniu, pójdź do swego pokoju i nie wychodź, dopóki ja tam nie przyjdę! — rzekła Maryla, z trudnością odzyskując panowanie nad sobą.
Ania rozpłakała się i popędziła przez drzwi do sieni, które rzuciła za sobą z całych sił i jak wicher pomknęła po schodach na górę. Silny trzask na facjatce oznajmił, że drzwi jej pokoju rzucone zostały z nie mniejszą gwałtownością.
Ania_1 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, Warszawa 1937, s. 64–63, domena publiczna.
R16ms4bDrJvYS
Ćwiczenie 1
Jak zachowywała się Ania, kiedy usłyszała obraźliwe słowa Małgorzaty Linde? Zielonym kolorem zaznacz fragmenty tekstu, opisujące zewnętrzne przejawy uczuć.
Jak zachowywała się Ania, kiedy usłyszała obraźliwe słowa Małgorzaty Linde? Zielonym kolorem zaznacz fragmenty tekstu, opisujące zewnętrzne przejawy uczuć.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Problem 2
Czy zachowanie Ani było właściwe? Podyskutujcie o tym. Podzielcie się na dwie grupy. Jedna niech zbierze argumenty, uzasadniające, że Ania zachowała się odpowiednio do sytuacji, druga uzasadniające, że Ania zachowała się nieodpowiednio. Argumenty możecie zapisać poniżej.
R1KOVmhhTXxjg
Ważne!
Pamiętaj o najważniejszych zasadach prowadzenia dyskusji:
Słuchaj uważnie, co inni mówią.
Nie przerywaj wypowiedzi innych.
Mów na temat.
Wyrażaj się jasno i zwięźle.
Staraj się przekonać innych do głoszonych racji.
Szanuj opinię innych.
Stosuj przykłady ilustrujące twoje racje.
Polecenie 3
Przyjrzyj się poniższej grafice. Zwróć uwagę na mimikę twarzy mężczyzny. Które części twarzy wyrażają emocje? Wypisz je poniżej. Wykorzystaj swoje obserwacje w następnych ćwiczeniach.
RsJzILFnedt6d
Fotografia przedstawia dwie twarze tego samego mężczyzny, ale wyrażają skrajne emocje. Twarz po lewej stronie wyraża zadowolenie i podziw. Oczy są okrągłe, wytrzeszczone, usta uśmiechnięte. Druga twarz wyraża złość, usta są wykrzywione w dół, oczy półprzymknięte. Mężczyzna ma krótkie włosy i bujne brwi, jego twarz wygląda tak, jakby była białym proszkiem.
Emocje
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RvZglJgyY07Wk
Ćwiczenie 2
Jakie emocje i uczucia wyrażają oczy i usta? Wypisz je poniżej.
R14KbhrJHwwFI
Zastanów się, jak zachowują się mięśnie twarzy, kiedy wyrażasz różne emocje i uczucia np. strach, smutek, zniechęcenie, radość.
Oczy: szeroko otwarte oczy wyrażają przerażenie, zdziwienie, radość; półprzymknięte oczy wyrażają zadowolenie, złość, zawiść. Usta: usta uniesione do góry i rozchylone mogą wyrażać radość, zadowolenie; kąciki ust skierowane ku dołowi mogą wyrażać smutek, żal, obrzydzenie.
Polecenie 4
Wykonajcie ćwiczenie dramowe. Na kartkach napiszcie nazwy różnych uczuć i emocji. Podzielcie się na grupy i stwórzcie rzeźby przedstawiające ich zewnętrzne przejawy. Zwróćcie uwagę na gesty, mimikę twarzy, ułożenie ciała. Grupy prezentują swoje rzeźby, pozostali uczniowie zgadują nazwy emocji.
RUqZrDUmdFx7P
RiEIF1SogINuY
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1aEANKqpZP0U
Obok związków frazeologicznych wpisz pasujące do nich nazwy uczuć: radość, strach, złość.
Przypomnij sobie różne sytuacje życiowe, w których wyrażane są te emocje. Zastanów się, co wtedy czujesz.
wpadasz w furię, burzy się w tobie krew, czerwieniejesz - złość jaśnieje ci twarz, jesteś w siódmym niebie, chce ci się wysoko skakać - radość bledniesz, masz nogi jak z waty, drżysz niczym osika - strach
RO34o5AqNxmmS
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie interaktywne - dopasowanie części mowy do odpowiednich grup.
Ćwiczenie interaktywne - dopasowanie części mowy do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Lwi pazur
Lwi pazur
No, pięknie… Ale to nie moja wina, przecież to wina tego bałwana, co on robił na tej obronie, spał?! Drapał się po nosie?! A teraz wszyscy będą mieli do mnie pretensje. Każdy wie, jak być bramkarzem, szczególnie jak się siedzi na trybunach.
No, świetnie, cudownie! Znowu go wypuścili sam na sam! Dziurawa obrona! Jeśli teraz puszczę, to na pewno przegramy. I możemy się pożegnać z mistrzostwami. Trener na pewno wywali mnie z drużyny…
Co ty wyrabiasz, łamago?! Jeszcze tego brakowało! Karny!
Nidy nie obroniłem karnego na zawodach. Znowu wszyscy się będą ze mnie śmiali. Czuję, jak pot spływa mi po plecach, nogi mam jak z waty, żołądek podchodzi do gardła…
Dobra, trzeba się skupić. O rany, strzela ten dryblas, co na niego mówią „Snajper”. Mogę w ogóle zejść z bramki. Ale to głupie uczucie, kiedy wszyscy na ciebie patrzą. Nawet już nie krzyczą, tylko wlepiają oczy, jakby to mi miało pomóc. Nie pomaga, do ciężkiego licha! Dryblas się szczerzy, gapi się bezczelnie, język wystawił, skupia się. Krew napływa mi do twarzy. Ja mu pokażę!
Mam ją! Gorąca fala spływa od piłki po całym moim ciele. Nie wierzę! Obroniłem! Kamień spadł mi z serca! Czuję skrzydła u ramion! Hura! Tłumy szaleją! Koledzy się cieszą. Dryblas mamrocze coś pod nosem. He he, dobrze mu tak, nie trzeba mi było języka pokazywać. Cóż, miałem trochę szczęścia…
Kasia z VIb tak ładnie wygląda na trybunach, tak ślicznie się uśmiecha… Może do mnie? Tak, do mnie, nawet mrugnęła i pomachała mi ręką! Ooo… Dziś mam taki dobry dzień, może zaproszę ją po meczu na lody…
gol_1 Źródło: Lwi pazur, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R17D4UYmjg0fN
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Możesz skorzystać z listy synonimów poszczególnych uczuć:
Chłopiec na początku czuje wzburzenie, irytację i niepewność. Po obronie bramki odczuwa ulgę i radość.
Ćwiczenie 5
RH7vRvG1tShbV
Zadanie interaktywne- łączenie w pary synonimów.
Zadanie interaktywne- łączenie w pary synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1drzy7jLrROF
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli - dopasowaniu nazw uczuć do związków frazeologicznych.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli - dopasowaniu nazw uczuć do związków frazeologicznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Rt0XfFRJpSu9s
Ćwiczenie interaktywne - uzupełnianie luk w zdaniach odpowiednimi frazeologizmami.
Ćwiczenie interaktywne - uzupełnianie luk w zdaniach odpowiednimi frazeologizmami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rick RiordanMagnusChase i bogowie Asgardu. Miecz lata
Gdzieś nad nami rozległo się głośne trach!, które przetoczyło się echem przez pokój. Brzmiało to, jak by wściekły, trzytonowy boston terier zakrztusił się kością mamuta. Oczy HearthstoneHearthstoneHearthstone'a zrobiły się wielkie jak spodki. Dźwięk był tak głośny, że zapewne wyczuł wibracje przez podeszwy. - Wszechmocni bogowie! - BlitzenBlitzenBlitzen chwycił mnie za rękę. Razem z HearthstoneHearthstoneHearthstone'em wywlekli mnie z atriumatriumatrium. [...] - Co jest tam na górze? - zapytałem, czując że uginają się pode mną kolana. Przypomniała mi się przepowiednia NornNornyNorn, nazywająca mnie heroldem zła.
MagnusChase Źródło: Rick Riordan, MagnusChase i bogowie Asgardu. Miecz lata, tłum. Agnieszka Fulińska, Kraków 2015, s. 162–163.
Hearthstone
[czytaj: hirtston]
Blitzen
[czytaj: blicen]
Norny
Norny - w mitologii nordyckiej tkaczki ludzkiego losu
atrium
atrium - wewnętrzny dziedziniec otoczony ze wszystkich stron ścianami budynku
R6aO4hTBbMHil
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie interaktywne - zaznaczanie emocji, które odczuwali bohaterowie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Xvg6UpQLUWy
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie interaktywne - przesuwanie w odpowiednie rubryki cytatów, które wyrażają emocje bohaterów.
Ćwiczenie interaktywne - przesuwanie w odpowiednie rubryki cytatów, które wyrażają emocje bohaterów.
Ćwiczenie interaktywne - łączenie w pary frazeologizmów z pasującymi do nich fragmentami tekstu.
Ćwiczenie interaktywne - łączenie w pary frazeologizmów z pasującymi do nich fragmentami tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R4wNOz6mdztel
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że zdanie to wypowiedzenie, które zawiera co najmniej jedno orzeczenie. Rozpoczyna się wielką literą i kończy właściwym znakiem interpunkcyjnym.
Przykłady zdań: - Blady strach padł na Jarka, gdy zorientował się, że ktoś go śledzi. - Miał nogi jak z waty, gdy zapraszał ją do kina. - Na ten widok zrobił wielkie oczy.
R.J.PalacioCudowny chłopak
W którymś momencie przechyliłem głowę, żeby wyssać lody z dna rożka, i wtedy zobaczyłem tego chłopca, AugustaAugustAugusta, tuż obok mnie. Wiem, że powinienem się wstydzić, ale na jego widok krzyknąłem: „Och!”, jakie wyrywa się z gardła, gdy ogląda się straszny film albo gdy chuligan wypada z krzaków. W każdym razie zachowałem się niegrzecznie - chłopak tego nie zauważył, ale usłyszała mnie jego siostra. - Idziemy JackJackJack! - powiedziała VeronicaVeronicaVeronica. Już stała, odwracając spacerówkę, bo JamieJamieJamie też zobaczył tego chłopaka i zaraz by powiedział coś krępującego. Wobec tego zerwałem się z ławki, jakby wylądowała na mnie pszczoła i ruszyłem za prującą do przodu Veroniką. [...] - Co mu jest? - szepnąłem do Veroniki. - Cicho bądź! - mruknęła ze złością.
CudownyChłopak Źródło: R.J.Palacio, Cudowny chłopak, tłum. Maria Olenijczak-Skarsgård, Poznań 2018, s. 188–189.
Jamie
[czytaj: dżimi]
Veronica
[czytaj: weronika]
Jack
[czytaj: dżek]
August
Auggie (August) Pullman, dziesięcioletni chłopiec, tytułowy cudowny chłopak powieści R.J. Palacio; ze względu na chorobę genetyczną August urodził się z bardzo zniekształconą twarzą; w wieku 10 lat przebył już dwadzieścia siedem operacji
Ćwiczenie 13
Określ, co było przyczyną silnych przeżyć Jack'a.
R9K6z6fZwcEOh
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na fragment, gdy Jack wydaje z siebie okrzyk: Och! i czym ten okrzyk jest spowodowany.
Jack wystraszył się, gdy zobaczył Augusta. Powodem był wygląd chłopca.
R1IBpfZBLHLkE
Ćwiczenie 14
Ćwiczenie interaktywne - zaznaczanie emocji odczuwanych przez bohatera.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
Wypisz z tekstu fragmenty, które dotyczą zewnętrznych przejawów emocji Jack'a (zmiany w wyglądzie, zachowaniu). Za pomocą jakich środków stylistycznych zostały one wyrażone?
RgImcvNADn7RU
(Uzupełnij).
Znajdź te fragmenty w tekście, w których mowa o emocjach i zwróć uwagę na towarzyszące im zewnętrzne przejawy.
Fragmenty mówiące o zewnętrznych przejawach emocji: - „Och!” - wykrzyknienie; - „zerwałem się z ławki, jakby wylądowała na mnie pszczoła” - porównanie.
RWDAVEJFd3Lyn
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie interaktywne - przypisywanie emocji do ich możliwych zewnętrznych objawów.
Ćwiczenie interaktywne - przypisywanie emocji do ich możliwych zewnętrznych objawów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1NYl5ts54J76
Ćwiczenie 17
Ćwiczenie interaktywne -wybieranie epitetów i przesuwanie ich do odpowiednich rubryk tabeli.
Ćwiczenie interaktywne -wybieranie epitetów i przesuwanie ich do odpowiednich rubryk tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10dRpavxV7eN
Ćwiczenie 18
Ćwiczenie interaktywne - zaznaczanie odpowiednich słów spośród podanych.
Ćwiczenie interaktywne - zaznaczanie odpowiednich słów spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 19
Uzupełnij mapę myśli słownictwem opisującym przeżycia wewnętrzne. Skorzystaj ze słownika synonimów oraz związków frazeologicznych.
Rcb6hO6AaoOaD
Mapa myśli przedstawiająca słownictwo związane z opisem przeżyć wewnętrznych. Duże kółko na środku z napisem: OPIS PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH, od niego odchodzą linie prowadzące do trzech kolejnych, mniejszych kółek. Pierwsze kółko to: Słownictwo nazywające uczucia, od niego odchodzą mniejsze niepodpisane, wymagające uzupełnienia. Drugie kółko to: Słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne, od niego odchodzą mniejsze, wszystkie są podpisane: smutek, szczęście, wstyd, strach, zdenerwowanie, wściekłość, rozpacz, wzruszenie, zauroczenie. Przy każdym podpisanym kółku znajdują się koła wymagające uzupełnienia. Trzecie kółko to: Słownictwo opisujące zmiany w wyglądzie. Od niego odchodzą mniejsze koła, które wymagają uzupełnienia.
Mapa myśli przedstawiająca słownictwo związane z opisem przeżyć wewnętrznych. Duże kółko na środku z napisem: OPIS PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH, od niego odchodzą linie prowadzące do trzech kolejnych, mniejszych kółek. Pierwsze kółko to: Słownictwo nazywające uczucia, od niego odchodzą mniejsze niepodpisane, wymagające uzupełnienia. Drugie kółko to: Słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne, od niego odchodzą mniejsze, wszystkie są podpisane: smutek, szczęście, wstyd, strach, zdenerwowanie, wściekłość, rozpacz, wzruszenie, zauroczenie. Przy każdym podpisanym kółku znajdują się koła wymagające uzupełnienia. Trzecie kółko to: Słownictwo opisujące zmiany w wyglądzie. Od niego odchodzą mniejsze koła, które wymagają uzupełnienia.
Źródło: Learnetic SA, Przeżycia, licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na to, jak inaczej można nazwać na przykład uczucia: radości, smutku, rozpaczy, miłości, nienawiści, lęku, złości, wstydu. Wyszukaj odpowiednie związki frazeologiczne, które będą opisywały przeżycia wewnętrzne oraz zmiany zachodzące pod ich wpływem w wyglądzie człowieka.
słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne: smutek: z trudem powstrzymywałem łzy napływające mi do oczu, płakałem bezgłośnie, łzy spływały mi po policzku, poczułem jak zwilgotniały mi oczy, z piersi wyrwał się gwałtowny szloch, zaszlochałem w głos, płacz targał moim ciałem, moje plecy drżały od wstrzymywanego/tłumionego płaczu, straciłem panowanie nad sobą, świat zawirował mi przed oczyma, oczy zaszły mi mgłą łzami; szczęście: rozsadzało mnie niczym niezmącone szczęście, uśmiechałam się od ucha do ucha, uśmiech rozjaśnił/rozpromienił mi twarz, moją twarz rozjaśnił uśmiech szczęścia, chciałem tańczyć/śpiewać/podskakiwać z radości; wstyd: przestępowałem z nogi na nogę, zaczerwieniłem się po korzonki włosów, fala gorąca zalała mi twarz, spuściłem głowę, ze wstydu chciałem zapaść się pod ziemię; strach: oblał mnie zimny pot, spociłem się jak mysz kościelna, miałem duszę na ramieniu, oblał mnie zimny pot; zdenerwowanie: ręce zwilgotniały mi z przejęcia, zaniemówiłem z wrażenia, nagle zabrakło mi słów, poczułem pustkę w głowie, miałem sucho w gardle, język stanął mi kołkiem, zawirowało wokół mnie, z przejęcia zapomniałem, jak się nazywam, krew pulsowała w moich żyłach, serce łopotało jak spłoszony ptak, wszystkie słowa uleciały mi z głowy, serce chciało rozsadzić mi pierś; zauroczenie: oczy zalśniły dziwnym blaskiem, poczułem się jak w niebie; wściekłość: moje oczy rzucały pioruny, poczułem dziwne ukłucie w sercu, moje serce ścisnęło dziwne przeczucie; ulga: kamień spadł mi z serca, odetchnąć z ulgą, przynieść ulgę; rozpacz: pogrążyłem się w bezbrzeżnym smutku, byłem na samym dnie rozpaczy, opanowała mnie czarna rozpacz, wpadłem w czarną rozpacz; współczucie: serce mi się kraje; wzruszenie: coś ścisnęło mnie za gardło, wzruszenie odebrało mi głos, poczułem skrzydła u ramion, czułem się jak w siódmym niebie, ogarnął mnie głuchy żal, usychałem z żalu/z tęsknoty;
słownictwo opisujące zmiany w wyglądzie: zbladł z przerażenia, poczerwieniał z wściekłości, twarz pokryła się rumieńcem, twarz wykrzywił grymas złości, twarz rozjaśniła się w uśmiechu, oczy zalśniły dziwnym blaskiem, uśmiech rozpromienił twarz, roześmiał się od ucha do ucha, wybuchnął płaczem, trząsł się od płaczu, zalał się łzami, zanosił się płaczem, strach zjeżył mi włosy na głowie, strach chwyta kogoś za gardło, strach maluje się na twarzy, trząść się ze strachu, wargi wykrzywiają się ze strachu, zęby szczękają ze strachu, zdrętwieć ze strachu, dygotać ze strachu, strach rozszerzył mi źrenice.
Ćwiczenie 19
Wyszukaj słownictwo:
nazywające uczucia,
opisujące przeżycia wewnętrzne,
opisujące zmiany w wyglądzie pod wpływem przeżyć wewnętrznych.
Skorzystaj ze słownika synonimów oraz związków frazeologicznych.
R1cSvZYw8Iz5d
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, jak inaczej można nazwać na przykład uczucia: radości, smutku, rozpaczy, miłości, nienawiści, lęku, złości, wstydu. Wyszukaj odpowiednie związki frazeologiczne, które będą opisywały przeżycia wewnętrzne oraz zmiany zachodzące pod ich wpływem w wyglądzie człowieka.
słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne: smutek: z trudem powstrzymywałem łzy napływające mi do oczu, płakałem bezgłośnie, łzy spływały mi po policzku, poczułem jak zwilgotniały mi oczy, z piersi wyrwał się gwałtowny szloch, zaszlochałem w głos, płacz targał moim ciałem, moje plecy drżały od wstrzymywanego/tłumionego płaczu, straciłem panowanie nad sobą, świat zawirował mi przed oczyma, oczy zaszły mi mgłą łzami; szczęście: rozsadzało mnie niczym niezmącone szczęście, uśmiechałam się od ucha do ucha, uśmiech rozjaśnił/rozpromienił mi twarz, moją twarz rozjaśnił uśmiech szczęścia, chciałem tańczyć/śpiewać/podskakiwać z radości; wstyd: przestępowałem z nogi na nogę, zaczerwieniłem się po korzonki włosów, fala gorąca zalała mi twarz, spuściłem głowę, ze wstydu chciałem zapaść się pod ziemię; strach: oblał mnie zimny pot, spociłem się jak mysz kościelna, miałem duszę na ramieniu, oblał mnie zimny pot; zdenerwowanie: ręce zwilgotniały mi z przejęcia, zaniemówiłem z wrażenia, nagle zabrakło mi słów, poczułem pustkę w głowie, miałem sucho w gardle, język stanął mi kołkiem, zawirowało wokół mnie, z przejęcia zapomniałem, jak się nazywam, krew pulsowała w moich żyłach, serce łopotało jak spłoszony ptak, wszystkie słowa uleciały mi z głowy, serce chciało rozsadzić mi pierś; zauroczenie: oczy zalśniły dziwnym blaskiem, poczułem się jak w niebie; wściekłość: moje oczy rzucały pioruny, poczułem dziwne ukłucie w sercu, moje serce ścisnęło dziwne przeczucie; ulga: kamień spadł mi z serca, odetchnąć z ulgą, przynieść ulgę; rozpacz: pogrążyłem się w bezbrzeżnym smutku, byłem na samym dnie rozpaczy, opanowała mnie czarna rozpacz, wpadłem w czarną rozpacz; współczucie: serce mi się kraje; wzruszenie: coś ścisnęło mnie za gardło, wzruszenie odebrało mi głos, poczułem skrzydła u ramion, czułem się jak w siódmym niebie, ogarnął mnie głuchy żal, usychałem z żalu/z tęsknoty;
słownictwo opisujące zmiany w wyglądzie pod wpływem przeżyć wewnętrznych: zbladł z przerażenia, poczerwieniał z wściekłości, twarz pokryła się rumieńcem, twarz wykrzywił grymas złości, twarz rozjaśniła się w uśmiechu, oczy zalśniły dziwnym blaskiem, uśmiech rozpromienił twarz, roześmiał się od ucha do ucha, wybuchnął płaczem, trząsł się od płaczu, zalał się łzami, zanosił się płaczem, strach zjeżył mi włosy na głowie, strach chwyta kogoś za gardło, strach maluje się na twarzy, trząść się ze strachu, wargi wykrzywiają się ze strachu, zęby szczękają ze strachu, zdrętwieć ze strachu, dygotać ze strachu, strach rozszerzył mi źrenice.
Ćwiczenie 20
R132jPwKgawK4
Ćwiczenie interaktywne - grupowanie słów - nazw uczuć do odpowiednich kolumn.
Ćwiczenie interaktywne - grupowanie słów - nazw uczuć do odpowiednich kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 21
R1Pr2NVxmaaZE
Zadanie interaktywne - uzupełnianie związków wyrazowych.
Zadanie interaktywne - uzupełnianie związków wyrazowych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
Rwp3w9b3YIzS5
Ćwiczenie interaktywne - łączenie czasowników z rzeczownikami tak, aby powstały związki frazeologiczne opisujące uczucia.
Ćwiczenie interaktywne - łączenie czasowników z rzeczownikami tak, aby powstały związki frazeologiczne opisujące uczucia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
RY0va69rLwjeC
Ćwiczenie interaktywne - przesuwanie do odpowiednich kolumn przysłówków określających stany psychiczne czlowieka.
Ćwiczenie interaktywne - przesuwanie do odpowiednich kolumn przysłówków określających stany psychiczne czlowieka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24
R3gIIkpJdiEsN
Zadanie interaktywne - uzupełnianie liter w słowach z nazwami uczuć.
Zadanie interaktywne - uzupełnianie liter w słowach z nazwami uczuć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Obejrzyj poniższą animację i wykonaj ćwiczenia
Jak napisać opis przeżyć wewnętrznych?
Opis przeżycia wewnętrznego to forma wypowiedzi pisemnej, umożliwiająca zapis stanów autora lub postaci literackiej. Wymaga on umiejętności wczucia się w czyjąś sytuację, precyzyjnego nazywania uczuć i emocji oraz ich zewnętrznych przejawów. Tu może pomóc słownik wyrazów bliskoznacznych (synonimów), dzięki niemu wyczerpująco nazwiesz uczucia i emocje oraz unikniesz powtarzania wyrazów w bliskim sąsiedztwie. Z kolei słownik frazeologiczny jest kopalnią ciekawych zwrotów, wyrażeń, frazeologizmów, które możesz wykorzystać w opisie. Pamiętaj! Opis przeżyć wewnętrznych powinien uwzględniać niedostrzegalne dla innych, subiektywnesubiektywnysubiektywne reakcje, jak również zewnętrzne, widoczne przejawy emocji i uczuć.
Na przykład do opisania wewnętrznego przejawu wielkiego zdziwienia mogą służyć zwroty:
serce zamarło,
zatkało kogoś,
zamurowało,
nogi się ugięły.
Natomiast do opisu zewnętrznych przejawów można wykorzystać zwroty:
otworzyć szeroko oczy,
znieruchomieć,
zaniemówić ze zdziwienia. Jeśli nauczysz się sprawnie opisywać przeżycia wewnętrzne, tekst możesz wplatać w opowiadania, charakterystyki lub opisy postaci. W praktyce szkolnej uczniowie zazwyczaj piszą opowiadania z elementami opisu przeżyć wewnętrznych.
Polecenie 6
Wymień przykłady bohaterów literackich lub filmowych, którzy doświadczyli uczucia:
Grafika przedstawia uśmiechniętą, dziecięcą twarz, z której ust wydobywa się dymek. NAPIS: Ważne! W opisie przeżyć uwzględnij: - elementy opowiadania (pamiętaj, aby nie zdominowały opisu), - określenia emocji, - opisy ich wewnętrznych i zewnętrznych przejawów, - inne środki stylistyczne (epitety, przenośnie, porównania), które oddziałują na wyobraźnię odbiorcy.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Wskazówki
Nazywaj uczucia i emocje, nie opowiadaj o nich.
Nie opisuj wydarzeń, one są tylko tłem opisu przeżyć wewnętrznych.
Zadbaj, aby twoje wypracowanie było ciekawe, wczuj się w sytuację bohatera.
Zastanów się, jakie reakcje organizmu towarzyszą poszczególnym uczuciom.
Pamiętaj, że cechy mają różne natężenia.
Zgromadź słownictwo, korzystając ze słowników.
Do obrazowego opisania emocji i przeżyć możesz wykorzystać metafory. Umiejętność wyrażania uczuć i emocji jest sztuką, której warto się nauczyć. Każdy z nas, nie raz, znalazł się w sytuacji, która obudziła uczucia czy wyzwoliła silne emocje.
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.
RBuR6VxsLjQXN
W animacji przedstawiono, w jaki sposób zredagować opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich. Wyjaśniono, czym są emocje pozytywne, negatywne i ambiwalentne.
W animacji przedstawiono, w jaki sposób zredagować opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich. Wyjaśniono, czym są emocje pozytywne, negatywne i ambiwalentne.
Animacja – samouczek: Jak napisać opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich?
Animacja – samouczek: Jak napisać opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
W animacji przedstawiono, w jaki sposób zredagować opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich. Wyjaśniono, czym są emocje pozytywne, negatywne i ambiwalentne.
Polecenie 7
Za pomocą mowy ciała wyraź emocje: radość, zaskoczenie, strach, cierpienie, szok, spokój.
RfRMlCS7R4vJA
(Uzupełnij).
Polecenie 7
Przeczytaj kilka razy na głos zdanie: „Porozmawiamy jutro wieczorem”, za każdym razem próbując za pomocą głosu oddać jedną z podstawowych emocji: radość, oczekiwanie, zaufanie, zaskoczenie, wstręt, strach, złość, smutek.
R1Itqx28Zi5ZF
(Uzupełnij).
Polecenie 8
Opisz krótko zewnętrzne przejawy radości, zaskoczenia, strachu, cierpienia, szoku, spokoju.
R1bUFyYyOlVbR
(Uzupełnij).
Polecenie 9
Wymyśl porównania obrazujące: radość, smutek, strach, cierpienie, spokój, miłość np. cieszył się jak dziecko.
RPoavU4FfzwIS
(Uzupełnij).
RhGOhknFn7kLq
Ćwiczenie 25
Połącz poniższe związki frazeologiczne z emocjami, jakie opisują. doprowadzić kogoś do szewskiej pasji Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności spocić się jak mysz Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności zapaść się pod ziemię Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności opuścić nos na kwintę Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności bić głową w mur Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności być całym w skowronkach Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności oczy wyszły na wierzch komuś Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności
Połącz poniższe związki frazeologiczne z emocjami, jakie opisują. doprowadzić kogoś do szewskiej pasji Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności spocić się jak mysz Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności zapaść się pod ziemię Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności opuścić nos na kwintę Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności bić głową w mur Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności być całym w skowronkach Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności oczy wyszły na wierzch komuś Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności
Uporządkuj emocje od najsilniejszej do najsłabszej.
RIZJ7ctk13YGR
Elementy do uszeregowania: 1. euforia, 2. radość, 3. zadowolenie
Elementy do uszeregowania: 1. euforia, 2. radość, 3. zadowolenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlYvRYdxaKfcY
Elementy do uszeregowania: 1. zaduma, 2. smutek, 3. rozpacz
Elementy do uszeregowania: 1. zaduma, 2. smutek, 3. rozpacz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPPBlmNqWZ3z0
Elementy do uszeregowania: 1. zdenerwowanie, 2. wściekłość, 3. złość
Elementy do uszeregowania: 1. zdenerwowanie, 2. wściekłość, 3. złość
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rwn94u6wsPUUV
Elementy do uszeregowania: 1. onieśmielenie, 2. strach, 3. niepokój
Elementy do uszeregowania: 1. onieśmielenie, 2. strach, 3. niepokój
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Szatan z siódmej klasyKornel Makuszyński
Kornel MakuszyńskiSzatan z siódmej klasy
– …Nauczam od trzydziestu kilku lat… Jestem bardzo zmęczony i tego roku już na pewno odejdę ze szkoły… Ale nie skarżyłem się nigdy… Zdawało mi się, że kochali mnie zawsze ci, których nauczałem. Nie byłem nigdy srogi, może nawet byłem zbyt miękki… Więc mnie nigdy nie spotkało to, co mnie dzisiaj spotkało… Byłem dumny z siódmej klasy i oto mam nagrodę: w siódmej klasie zakpiono sobie ze starego człowieka…
– Panie profesorze! – ozwał się jakiś głos z tylnych ławek.
– …Nie przerywaj mi! Tak, dobrze mówię: zakpiono sobie ze mnie. Moi chłopcy naigrywają się ze starego człowieka… Jeden mówi, że nie na niego przypadła kolej, drugi nie chce odpowiadać, bo jest czwartek… Trudno. Mógłbym i jednego, i drugiego… Ale ja nie będę się mścił… Nie, moje dzieci… Jest mi tylko bardzo, bardzo smutno… Możecie się ze mnie śmiać… Bardzo proszę… Mścić się nie będę… Zbyt was kochałem… To moja wina… A teraz dość! Dzisiaj nie będę już pytał nikogo. Za chwilę rozpocznę wykład… Przepraszam was, że się rozżaliłem…
– Panie profesorze! – Słucham! W pierwszej ławce podniósł się Cisowski. Był to nieforemny chłopak, nieco pękatypękatypękaty, z rozmierzwioną czupryną; sądząc po jego budowie, musiał być sprężysty i silny. Spojrzenie miał śmiałe i dziwnie przenikliwe. W tej chwili był blady i wzruszony. Przemawiał głosem miękkim i melodyjnym.
– Panie profesorze – rzekł z czułością. – Ja wszystko wytłumaczę.
– Przede wszystkim: kto ty jesteś? Twarz oczywiście znam, lecz twoje nazwisko wymknęło mi się z pamięci.
– Nazywam się Adam Cisowski.
– Być może… Wszystko być może. Takie się dzisiaj między wami dzieją historie, że już zwątpiłem o wszystkim. Więc dobrze… Jesteś Cisowski i chcesz mi coś wyjaśnić. Bardzo proszę… Już jestem spokojny i mogę słuchać. Co mi masz do powiedzenia?
– To tylko, panie profesorze, że ja jestem winien wszystkiemu.
[…]
– Dzisiaj jest nasze WaterlooWaterlooWaterloo. Napoleon nie dojrzał głębokiego rowu na polu bitwy, a ja nie przewidziałem pomyłki pana profesora. Stąd pochodzi nasza sromotnasromotnysromotna klapa…
– Co stąd pochodzi? – Klapa, czyli nieszczęście… Nie udało się, bo pan profesor się pomylił.
– Ja! – zdumiał się staruszek.
– Niestety! Wedle najściślejszych obliczeń miał dzisiaj być pytany Napiórkowski, Stankiewicz i Wilczek. Tymczasem pan profesor zaczął szukać przez roztargnienie o jedną kartkę bliżej, niż należało, i zaczął od Kaczanowskiego, wskutek czego automatycznie wylazł potem Ostrowicki, a jako trzeci miał wypaść Wnuk. To trójka z nadchodzącej soboty.
Pan profesor zaczął szybko mrugać oczami i patrzył na Cisowskiego z nieukrywanym strachem.
– Młodzieńcze! – zawołał. – Czy ty jesteś przy zdrowych zmysłach? Co to wszystko znaczy?
– To znaczy, panie profesorze, że pan profesor ma swoją metodę…
– Ja? Metodę?
– Tak jest… Odkryłem ją już bardzo dawno. Prawie każdy z panów profesorów ma jakiś swój sposób i porządek egzaminowania. Pan profesor egzaminuje każdego razu trzech, a tych trzech wybiera z notesu wedle niezmiennego porządku. Najpierw pierwszego, z kolei dziesiątego i dwudziestego, następnym razem drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego i tak dalej. Ponieważ jest nas tu równo trzydziestu, a każdy w notesie pana profesora ma swój numer, więc łatwo było obliczyć, kto i kiedy będzie pytany.
Pan profesor cofnął się nagle i patrzył na Cisowskiego jak na czarownika.
– To przecież było najgłębszą tajemnicą! – zakrzyknął gromko.
– Z pewnością – mówił Cisowski. – Nie ma jednak na świecie takiej tajemnicy, której by nie można odgadnąć.
[…]
– Bardzo, bardzo przepraszam pana profesora… Cała klasa przeprasza pana profesora… Ale zawiniłem tylko ja…
– Pasy z ciebie zedrę! – wołał pan profesor.
Ponieważ trudna ta operacja wymaga czasu i osobliwych narzędzi, których nie było pod ręką, więc bystry młodzian, odkrywający potężne tajemnice, nie okazał zbytniego przerażenia.
Stał skruszony i smętny jak ten jawor, co w piosence „Tam na polu stoi”, i czekał na potworne męki albo na krótki, zwarty, treściwy piorun, ten, co ukatrupił niecną Balladynę i wiele innych grzesznych postaci. Pan profesor jednakże – serce gołębie – nie był zdolny do zbrodni. Wszystkie muchy harcowały bezkarnie na jego srebrnej głowie, wiedząc, że straszliwy ten pasjonat, co grozi darciem pasów, nie skrzywdziłby żadnej. Uniósł się jedynie gniewem potężnym i krwistym. Niemal przez lat czterdzieści ukrywał swoją świetną, nieporównaną metodę egzaminowania, opartą na przemyślnym dowcipie: trzeci – trzynasty – dwudziesty trzeci, dziesiąty – dwudziesty – trzydziesty i znowu z powrotem od pieca. W ten sposób żaden z urwipołciówurwipołećurwipołciów nie uniknął egzaminu, żaden nie wykpił się od dnia sądu, ale też nie był pokrzywdzony powtórnym pytaniem. Nikomu nigdy nie przyszło do głowy, bo i jakże mogło przyjść? Trzeba szatańskiego sprytu, aby odkryć szatański pomysł, a przecie pomysł pana profesora Gąsowskiego był najsprytniejszym wybiegiem, godnym wielkiego dyplomaty. Chociaż tedy gniew go zalewał jak czerwone morze, chociaż ręce dygotały mu z nadmiernego wzruszenia, spozierał z chmurnym podziwem na tego obwiesiaobwieśobwiesia z pierwszej ławki. Obwieś, bo obwieś, ale ma odwagę. Przyznał się, aby go nie smucić.
CART1 Źródło: Kornel Makuszyński, Szatan z siódmej klasy, Warszawa 1958, s. 15–19.
RGMc8r1qTaduo
Ćwiczenie 28
Zaznacz emocje jakie odczuwał profesor Gąsowski, gdy Adam Cisowski wyznał, iż odkrył jego tajemnicę. Możliwe odpowiedzi: 1. zdumienie, 2. rozczarowanie, 3. żal, 4. gniew, 5. podziw, 6. strach, 7. zwątpienie, 8. smutek, 9. zażenowanie, 10. rozbawienie, 11. rozgoryczenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 29
Jak zareagował profesor Gąsowski, kiedy dowiedział się, że uczniowie rozszyfrowali jego metodę odpytywania? Wypisz cytaty opisujące zachowanie i reakcje nauczyciela.
RzcwGup7ZqeCG
(Uzupełnij).
Opisy te znajdują się między partiami dialogów.
Fragmenty tekstu:
„Pan profesor zaczął szybko mrugać oczami i patrzył na Cisowskiego z nieukrywanym strachem”.
„Pan profesor cofnął się nagle i patrzył na Cisowskiego jak na czarownika”.
„Uniósł się jedynie gniewem potężnym i krwistym”.
„Chociaż tedy gniew go zalewał jak czerwone morze, chociaż ręce dygotały mu z nadmiernego wzruszenia, spozierał z chmurnym podziwem na tego obwiesia z pierwszej ławki”.
Ćwiczenie 30
„– …Nauczam od trzydziestu kilku lat… Jestem bardzo zmęczony i tego roku już na pewno odejdę ze szkoły… Ale nie skarżyłem się nigdy… Zdawało mi się, że kochali mnie zawsze ci, których nauczałem. Nie byłem nigdy srogi, może nawet byłem zbyt miękki… Więc mnie nigdy nie spotkało to, co mnie dzisiaj spotkało… Byłem dumny z siódmej klasy i oto mam nagrodę: w siódmej klasie zakpiono sobie ze starego człowieka…”
Na podstawie fragmentu tekstu „Szatana z siódmej klasy” nazwij uczucia profesora. Wybierz te, które pasują do opisanej sytuacji i uszereguj je od słabych do najsilniejszych.
Elementy do uszeregowania: 1. cichy smutek, wielki smutek, 2. głębokie przygnębienie, straszne przygnębienie, 3. lekkie rozczarowanie, gorzkie rozczarowanie
Elementy do uszeregowania: 1. cichy smutek, wielki smutek, 2. głębokie przygnębienie, straszne przygnębienie, 3. lekkie rozczarowanie, gorzkie rozczarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RzK3iipnjsnG4
Elementy do uszeregowania: 1. głębokie przygnębienie, 2. straszne przygnębienie
Elementy do uszeregowania: 1. głębokie przygnębienie, 2. straszne przygnębienie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UxfBV1SjDSq
Elementy do uszeregowania: 1. lekkie rozczarowanie, 2. gorzkie rozczarowanie
Elementy do uszeregowania: 1. lekkie rozczarowanie, 2. gorzkie rozczarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1TBlzIVgcKig
Ćwiczenie 31
Uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrazami. Zdjęła ją 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką litość, gdy zobaczyła głodnego, bezdomnego psa wałęsającego się po podwórku.
1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką złość ścisnęła jej serce, gdy dowiedziała się, że nie weźmie udziału w tej olimpiadzie.
Poczuł 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką wstyd, gdy zrozumiał, że niepoprawnie wymówił słowo, zmieniając jego znaczenie.
Ogarnął mnie 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką strach przed spojrzeniem w dół z nadmorskiej wieży widokowej.
Obydwie dziewczynki łączyła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką sympatia i przyjaźniły się jeszcze długo po zakończeniu szkoły.
We wczesnej młodości połączyła ich 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką miłość, która trwa już przez wiele lat.
Bohater baśni był nieszczęśliwy, ponieważ żywił do świata 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką nienawiść.
Poczuła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką ból w całym ciele, gdy dowiedziała się o poważnej chorobie bliskiej osoby.
Uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrazami. Zdjęła ją 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką litość, gdy zobaczyła głodnego, bezdomnego psa wałęsającego się po podwórku.
1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką złość ścisnęła jej serce, gdy dowiedziała się, że nie weźmie udziału w tej olimpiadzie.
Poczuł 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką wstyd, gdy zrozumiał, że niepoprawnie wymówił słowo, zmieniając jego znaczenie.
Ogarnął mnie 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką strach przed spojrzeniem w dół z nadmorskiej wieży widokowej.
Obydwie dziewczynki łączyła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką sympatia i przyjaźniły się jeszcze długo po zakończeniu szkoły.
We wczesnej młodości połączyła ich 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką miłość, która trwa już przez wiele lat.
Bohater baśni był nieszczęśliwy, ponieważ żywił do świata 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką nienawiść.
Poczuła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką ból w całym ciele, gdy dowiedziała się o poważnej chorobie bliskiej osoby.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLiUqQGNma4gs
Ćwiczenie 32
Profesor Gąsowski był rozczarowany zachowaniem uczniów. Zaznacz synonimy rzeczownika rozczarowanie. Możliwe odpowiedzi: 1. zrezygnowanie, 2. zmartwienie, 3. cierpienie, 4. rozgoryczenie, 5. zawód, 6. narzekanie, 7. czarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rbpvw28Qcw5Ot
Ćwiczenie 33
Uzupełnij zdania, nawiązujące do treści „Szatana z siódmej klasy”, podanymi poniżej zwrotami. Profesor Gąsowski 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na lekcji historii w klasie siódmej.
Lekcja historii w klasie siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania profesorowi Gąsowskiemu.
Uczniowie klasy siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania.
1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na twarzy profesora, kiedy dowiedział się o oszustwach uczniów.
Uzupełnij zdania, nawiązujące do treści „Szatana z siódmej klasy”, podanymi poniżej zwrotami. Profesor Gąsowski 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na lekcji historii w klasie siódmej.
Lekcja historii w klasie siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania profesorowi Gąsowskiemu.
Uczniowie klasy siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania.
1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na twarzy profesora, kiedy dowiedział się o oszustwach uczniów.
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie związków frazeologicznych do nazw uczuć.
Ćwiczenie interaktywne - przyporządkowanie związków frazeologicznych do nazw uczuć.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10
Wypisz po trzy związki frazeologiczne, synonimy, porównania i przenośnie, które będą wyrażały czyjś stan emocjonalny. Postaraj się przywołać inne przykłady niż przedstawione w animacji.
RHMmEgjuwjmT6
(Uzupełnij).
Polecenie 11
Nazwij emocje osoby, która odczuwa gniew.
R1VZ7UFIz0oDg
(Uzupełnij).
Polecenie 12
Jak można uatrakcyjnić opis przeżyć wewnętrznych? Podaj 2‑3 przykłady.
Rd3qzyN8YSg9s
(Uzupełnij).
Polecenie 13
W polu poniżej lub w zeszycie zredaguj opis przeżyć na wybrany temat.
RIGn3exu7cw7Y
Za chwilę sprawdzian.
Bez biletu?!
O Boże, boli mnie ząb!
Egzamin się nie odbędzie!
Umówiłem się z nią na dziewiątą...
Pamiętaj, że opis sytuacji cechuje dynamizm. Twoja praca powinna mieć trójdzielną budowę:
wstęp - przedstawienie sytuacji, która wywołała opisywane przeżycia,
rozwinięcie - dokładny opis odczuć i przeżyć związanych z sytuacją,
zakończenie - podsumowanie, np. ocena zachowania.
Tworząc opis przeżyć wewnętrznych, podaj przyczyny opisywanych przeżyć. Opisz zewnętrzne przejawy uczuć – emocje wyrażamy nie tylko przez to, co mówimy, lecz także w jaki sposób mówimy (np. krzyknąłem, wyszeptałem, powiedziałem drżącym głosem). Również wygląd zdradza nasze emocje – zmienia się wyraz twarzy (np. zarumieniłem się ze wstydu, zmarszczyłem czoło, podniosłem brwi), spojrzenie (np. wytrzeszczyłem oczy, miałem oczy pełne łez), gesty (np. trzęsły mi się ręce ze strachu, wzruszyłem lekceważąco ramionami, przygryzłem wargę). Nazwij stan psychiczny – radość, strach, zawstydzenie, niepokój, złość, zakłopotanie.
Polecenie 14
Zredaguj opis przeżyć wewnętrznych profesora Gąsowskiego.
RuM6GVO4lcjmv
(Uzupełnij).
Słownik
epitet
epitet
środek stylistyczny, który określa rzeczownik; jego funkcją jest oddziaływanie na wyobraźnię odbiorcy, zobrazowanie opisywanych przedmiotów i uwydatnienie ich cech
metafora
metafora
(inaczej przenośnia) to środek artystyczny polegający na zestawieniu wyrazów w taki sposób, że tworzą one nowy sens, zmieniają swoje dosłowne znaczenie
obwieś
obwieś
hultaj, nicpoń
pękaty
pękaty
tęgi
porównanie
porównanie
polega na zestawieniu dwóch wyrazów, porównywanego i porównującego, połączonych wyrazami: jak, jako, jak gdyby, niby, niczym, na kształt, podobnie do; często w poezji ma znaczenie przenośne (metaforyczne), ma na celu uwydatnić jakieś cechy opisywanego zjawiska
sromotny
sromotny
przynoszący hańbę, wstyd
subiektywny
subiektywny
osobisty; stronniczy; jednostronny; zależny od indywidualnej, osobistej opinii
szorstki
szorstki
o człowieku oschłym, niedelikatnym, surowym, ostrym, nieprzyjemnym w codziennych kontaktach
urwipołeć
urwipołeć
psotnik, urwis
Waterloo
Waterloo
miejscowość, w pobliżu której Napoleon Bonaparte stoczył swoją ostatnią bitwę, przegrywając z armią angielską; powiedzenie „Moje Waterloo” oznacza poniesienie klęski, porażki