Czy każdy może tworzyć słowa? Wyraz podstawowy i pochodny. Formant
Warto wiedzieć!
Język, którym na co dzień się posługujemy, nieustannie się zmienia - z użycia „wychodzą” niektóre wyrazy - inne zaś pojawiają się w nim.
Wyszukaj w dostępnych źródłach wyrazy, które już nie funkcjonują w polszczyźnie. Podaj powody zaniku tych wyrazów w naszym języku.
Wyjaśnij, co znaczą i od jakich wyrazów mogły powstać słowa używane w gwarze uczniowskiej: nara, narka, ziomal, dyr.

Wyszukaj w tekstach współczesnych zespołów młodzieżowych (np. w tekstach zespołów reprezentujących hip‑hop) neologizmy. Wypisz przykłady kilku z nich.
Dział językoznawstwa zajmujący się budową wyrazów i wyjaśniający sposób ich tworzenia nosi nazwę słowotwórstwa (od ‘tworzyć słowa’). Wyrazy powstają w różny sposób, wiele z nich pochodzi od słów istniejących już w naszym języku. Wystarczy przejrzeć dowolny słownik języka polskiego, by odnaleźć słowa, które choć występują w swoich indywidualnych znaczeniach i w różnej formie, to mają coś wspólnego – zawierają podobne cząstki. Wiele z nich tworzy tak zwane rodziny wyrazów, np.: dom, domowy, domownik, domator, domostwo, domek, domeczek.
Ze słowotwórstwem łączy się dział językoznawstwa zajmujący się badaniem pochodzenia wyrazów, ustalaniem ich dawniej występujących i pierwotnych znaczeń, który nazywa się etymologią. Współcześnie można korzystać z wielu słowników etymologicznych (np. autorstwa Aleksandra Brücknera, Władysława Borysia czy Krystyny Długosz‑Kurczabowej), w których zawarte są informacje na temat tego, skąd do polszczyzny trafiły najbardziej znane zapożyczenia, jak się zmieniały ich formy oraz jakie wyrazy pokrewne od nich utworzono. Na przykład podobną historię, a więc etymologię, mają wyrazy ojciec i ojczyzna.
Wyraz podstawowy i pochodny
Wyraz podstawowy – wyraz, od którego utworzono wyraz pochodny.
Wyraz pochodny – wyraz utworzony od innego wyrazu (wyrazu podstawowego), składa się z podstawy słowotwórczej i formantu.
Podstawa słowotwórcza – część wyrazu przeniesiona z wyrazu podstawowego do pochodnego.
Formant – cząstka, za pomocą której tworzony jest wyraz pochodny.

Warto zapamiętać!
Niekiedy trudno poprawnie wyznaczyć podstawę słowotwórczą i formant w wyrazie pochodnym. Warto więc zapamiętać, że w wielu wypadkach podstawa słowotwórcza pokrywa się z tematem fleksyjnym wyrazu podstawowego, np.:
1. czasowniki dokonane, np. liczyć →policzyć
2. rzeczowniki należące do różnych grup znaczeniowych:
nazwy czynności np. malować → malowanie,
nazwy wykonawców czynności, np. piosenka → piosenkarz,
nazwy urządzeń, np. prać → pralka,
nazwy cech, np. mądry → mądrość,
wyrazy zdrobniałe, np. herbata → herbatka,
wyrazy zgrubiałe, np. pies → psisko
3. stopień wyższy przymiotników i przysłówków, np. milszy, weselej
4. stopień najwyższy przymiotników i przysłówków, np. najdelikatnieszy, najprościej.

Rodzaje formantów
Formant to cząstka, za pomocą której od wyrazu podstawowego tworzony jest wyraz pochodny. W ten sposób powstają zdrobnienia (np. domek, kotek, maczek) lub zgrubienia (np. bucisko, domisko). Cząstki -ek/-isko świadczą o małości/wielkości czegoś, a także przekazują informacje o emocjach i ocenach: pierwszy formant pojawia się w wyrazach nacechowanych pozytywnie, a drugi – w wyrazach nacechowanych negatywnie lub ironicznie.
Formant to cząstka, która odróżnia wyraz pochodny od wyrazu podstawowego. Może występować w wyrazie pochodnym w różnych miejscach, dlatego też wyróżnia się kilka rodzajów formantów:
przedrostki (prefiksy) - czyli cząstki słowotwórcze znajdujące się przed podstawą słowotwórczą, np. prze + czytać → przeczytać, naj + ciekawszy → najciekawszy,
przyrostki (sufiksy) - czyli cząstki słowotwórcze znajdujące się po podstawie słowotwórczej, np. dom + ek → domek, kolor + owy → kolorowy,
wrostki (interfiksy) - czyli cząstki znajdujące się między podstawami słowotwórczymi pochodzącymi z dwóch wyrazów, np. księga + o + zbiór → księgozbiór, żywy + o + płot → żywopłot,
formanty zerowe (ø) - występują, gdy w wyrazie pochodnym zostaje odrzucona końcowa cząstka wyrazu podstawowego, np. czołgać → czołg‑ø, dźwigać → dźwig‑ø.


Znaczenie wyrazu pochodnego można odczytać, tworząc jego definicję, która nazywa się parafrazą słowotwórczą. Na przykład mędrzec to ‘ktoś, kto jest mądry’, a drukarz to ‘ktoś, kto drukuje’. Definicje te nie zawsze pokrywają się z tymi, które znamy ze słowników. Mają one jedynie pokazać, jak za pomocą formantów tworzy się nowe znaczenia wyrazów.

W wyrazach pochodnych wskaż temat słowotwórczy i formant. Uzupełnij tabelę wegług wzoru.
| Wyraz podstawowy | Wyraz pochodny | Temat słowotwórczy | Formant |
|---|---|---|---|
| druk | druczek | drucz- | -ek |
| nauczyciel | nauczycielka | ||
| stół | stolik | ||
| czerwony | czerwonawy | ||
| wesoły | wesoło | ||
| trawa | trawiasty | ||
| chodzić | chodnik | ||
| zaprosić | zaproszenie |
Dopisz wyrazy podstawowe do wyrazów pochodnych.
trawnik – ............
aptekarz – ............
chodnik – ................
płotek – ............
ptactwo – ............
Przyporządkuj wyrazy do odpowiedniej grupy.
spisać, czytelnik, stulatek, liczykrupa, nanieść, eksksiążę, arcydzieło, bieganie, wywołać, mapnik, brudnawy, nadinspektor, ciekawostka, parostatek, wyczytać, drogowskaz
| Wyrazy utworzone za pomocą przyrostka | |
|---|---|
| Wyrazy utworzone za pomocą przedrostka | |
| Wyrazy złożone, utworzone za pomocą formantu wewnętrznego |
Utwórz własne wyrazy pochodne, które będą zawierać podane formanty.
| Typ wyrazu pochodnego | Wyraz pochodny |
|---|---|
| Rzeczownik z przyrostkiem -owca | kier-owca |
| Przymiotnik z przyrostkiem -alny | |
| Czasownik z przedrostkiem prze- | |
| Przymiotnik z przyrostkiem -owy | |
| Rzeczownik złożony z formantem wewnętrznym -i- | |
| Rzeczownik z przyrostkiem -ość | |
| Czasownik z formantem -ować |
Wpisz własne propozycje wyrazów do odpowiedniej rubryki – zgodnie ze znaczeniem zawartym w formancie.
| Wykonawca czynności | Czynność | Abstrakcyjna cecha | Miejsce | Zbiór | Wielkość | Małość | Rezultat czegoś | Powtarzalność | Płeć | Możliwość | Nazwy mieszkańców |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|

Odpowienio pogrupuj wyrazy należące do jednej rodziny słowotwórczej.
pismak, rozkwitnąć, przepisać, rozkwit, nauczanie, kwiateczek, napisać, uczeń, kwitnąć, odpisać, napis, pouczenie, nauczyciel, nauczyć, pouczyć, kwiatek, uczelnia, odpis, kwiatowy, uczniowski, pismo, nauczycielka
| I | |
|---|---|
| II | |
| III |
Sprawdź, czy umiesz!
Określ, jakie cechy stylistyczne mogą mieć w języku potocznym lub młodzieżowym następujące wyrazy:
zalka;
focia;
ziomal.
Wymień kilka wyrazów z języka młodzieżowego, które powstały w wyniku skrócenia wyrazów podstawowych, np. na razie → nara → narka.
Zredaguj zabawny dialog, w którym użyjesz wyrazów pochodnych będących zdrobnieniami i zgrubieniami.