Troja XX wieku... - Zbigniew Herbert O Troi
Warto wiedzieć!
Historia Troi jest właściwie znana - to starożytne miasto, o którym wiemy z mitów greckich... A wszystko zaczęło się od Parysa, który, przebywając w Sparcie jako poseł, porwał żonę króla Menelaosa i wywiózł ją do Troi. Helena niespecjalnie protestowała, bo zakochała się w księciu Troi i właściwie zgodziła się z nim uciec, by szukać szczęśliwszego życia. Menelaos oczywiście upomniał się o zwrot małżonki, a gdy spotkał się z odmową Priama, króla Troi, poprosił o pomoc swojego brata Agamemnona, króla Myken. W ten sposób rozpoczęła się dziesięcioletnia wojna, w której brali udział ludzie, herosi i bogowie. Jak wiemy – starożytna Troja była głównie drewniana i została spalona. Wszystkich mężczyzn zabito, kobiety poszły w niewolę. Tę opowieść o ludzkich i boskich namiętnościach podawano w starożytnej Grecji z pokolenia na pokolenie, choć najsłynniejszy przekaz, dotyczący kilkudziesięciu ostatnich dni wojny, pozostawił nam Homer - starożytny grecki pieśniarz i recytator, domniemany autor „Iliady” i „Odysei”.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Zbigniewa HerbertaZbigniewa Herberta O Troi i wykonaj ćwiczenia.
O Troi1
O Trojo Trojo
archeolog
przez palce twój przesypie popiół
a pożar większy od Iliady
na siedem strun –za mało strun
potrzebny chór
lamentów morze
i łoskot gór
kamienny deszcz– jak wyprowadzić
z ruin ludzi
jak wyprowadzić
z wierszy chór -myśli poeta doskonały
jak soli słup
dostojnie niemy- Pieśń ujdzie cało
Uszła cało
płomiennym skrzydłem
w czyste nieboNad ruinami wschodzi księżyc
O Trojo Trojo
Milczy miastoPoeta walczy z własnym cieniem
Poeta krzyczy jak ptak w pustceKsiężyc powtarza swój krajobraz
łagodny metal w zgorzelisku2
Szli wąwozami byłych ulic
jak przez czerwone morze zgliszcza wiatr podnosił pył czerwony
wiernie malował zachód miastaSzli wąwozami byłych ulic
chuchali na czczo w zmarzły świtmówili: przejdą długie lata
zanim tu stanie pierwszy domszli wąwozami byłych ulic
myśleli że odnajdą śladna harmonijce
gra kaleka
o wierzb warkoczach
o dziewczyniepoeta milczy
pada deszczŹródło: Zbigniew Herbert, O Troi, [w:] tegoż, Struna światła, Wrocław 1994, s. 27–29.
Utwór Zbigniewa Herberta dzieli się na dwie części. Opisz sytuację liryczną przedstawioną w każdej z nich.


Przeczytaj uważnie wiersz i wskaż osobę, która łączy obie jego części. Ustal, jaką rolę pełni w opisanych w utworze historiach.
Porównaj dwie części utworu. Wskaż te elementy, które budują nastrój, oraz zapisz określenia charakteryzujące poetę. Zanotuj odpowiedzi w formie mapy myśli.
- Nazwa kategorii: O Troi
- Nazwa kategorii: II część wiersza
- Nazwa kategorii: nastrój
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii nastrój
- Nazwa kategorii: poeta
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii poeta
- Nazwa kategorii: I część wiersza
- Nazwa kategorii: nastrój
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii nastrój
- Nazwa kategorii: poeta
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii poeta
- Elementy należące do kategorii O Troi
- Elementy należące do kategorii II część wiersza
- Elementy należące do kategorii nastrój
- Elementy należące do kategorii poeta
- Elementy należące do kategorii I część wiersza
- Elementy należące do kategorii nastrój
- Elementy należące do kategorii poeta
-
O Troi
-
II część wiersza
-
nastrój
-
poeta
-
-
I część wiersza
-
nastrój
-
poeta
-
-
Rozważ, z czego wynika fakt, iż dramat antycznej Troi i Troi XX‑wiecznej można odnieść do obrazów, które znamy z wielu bezpośrednich relacji uczestników i świadków zagłady współczesnych miast, np. wojennych uchodźców z Ukrainy.
Sprawdź, czy umiesz!
Sformułuj co najmniej trzy argumenty, którymi uzasadnisz stanowisko, iż wciąż powinno się przypominać, czym jest i co niesie ze sobą wojna. Każdy z argumentów zilustruj odpowiednim przykładem.
Wspólnie z kolegami i koleżankami z klasy zorganizuj szkolny konkurs na plakat o tematyce antywojennej, a następnie wystawę najciekawszych prac. O pomoc w przygotowaniu przedsięwzięcia możesz poprosić nauczycieli języka polskiego, plastyki, historii i muzyki.