RXt1Fze9RkVC7
Na zdjęciu jest blat z lezącym kalkulatorem. Na wyświetlaczu kalkulatora jest liczba: 26,6666667. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne

Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne

Źródło: Polina Tankilevitch, domena publiczna. https://www.pexels.com/pl-pl.

8. Ułamki dziesiętne - podsumowanie

RdPgmBp89yT2f
Mistrzostwa Holandii 2007, Amsterdam, bieg na 100 metrów przez płotki
Źródło: Rudolphous - Praca własna, domena publiczna.

Wyniki uzyskane przez lekkoatletów najczęściej podawane są za pomocą ułamków dziesiętnych. Na przykład w 2022 r. rekord świata w biegu przez płotki na 100 m kobiet wynosił 12,12 s.

Znajomość zagadnień dotyczących ułamków dziesiętnych, może się więc  przydać w różnych obszarach życia codziennego.

W tym materiale zawarte są najważniejsze informacje o ułamkach dziesiętnych. Ułamki dziesiętne będziemy zapisywać w postaci dziesiętnej, porównywać, skracać, rozszerzać, przedstawiać na osi liczbowej.  Będzie okazja, aby rozwinąć i utrwalić umiejętności związane z ułamkami dziesiętnymi.

Ważne!

Ułamki zwykłe o mianownikach 10, 100, 1000, , nazywamy ułamkami dziesiętnymi.

Najczęściej ułamki te zapisujemy w postaci dziesiętnej z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Kolejne miejsca po przecinku oznaczają części dziesiąte, setne, tysięczne, itd.

Przykład 1

Zapiszemy ułamki dziesiętne w postaci dziesiętnej.

14110=14,1
34510=34510=34,5
87100=0,87
41000=0,004

W postaci dziesiętnej możemy też zapisać szybko takie ułamki zwykłe, których mianownik jest dzielnikiem co najmniej jednej z liczb 10, 100, 1000,

Przykład 2

Zapiszemy w postaci dziesiętnej każdy z ułamków: 34, 12, 7025, 3125.

Aby zapisać podane ułamki w postaci dziesiętnej, rozszerzymy je najpierw tak, aby w mianowniku otrzymać jedną z liczb 10, 100, 1000,

34=3·254·25=75100=0,75
12=1·502·50=50100=0,50
7025=70·425·4=280100=2,80
3125=3·8125·8=241000=0,024

Ułamki dziesiętne możemy skracać, „obcinając” końcowe zera w części ułamkowej. Możemy je też rozszerzać, dopisując końcowe zera w części ułamkowej.

Ułamek

Ułamek po skróceniu

Ułamek po rozszerzeniu

3,210

3,21

3,21000

0,0500

0,05

0,0500000

0,005060

0,00506

0,0050600

Ułamki dziesiętne porównujemy podobnie, jak liczby naturalne. Porównujemy kolejno cyfry w poszczególnych rzędach: najpierw części całkowite, następnie części dziesiąte, części setne, itp.

Przykład 3

Porównamy ułamki: 3,422,5; 0,080,13 oraz 2,52,51.

3,42>2,5, bo 3>2
0,08<0,13, bo 0<1
2,5<2,51, bo 2,5=2,5050<51

Chcąc na osi liczbowej zaznaczyć punkt, odpowiadający danemu, należy najpierw podzielić odcinek jednostkowy na odpowiednią liczbę części.

Przykład 4

Zaznaczymy na osi liczbowej ułamki 0,41,7.

W obu ułamkach po przecinku występują tylko części dziesiąte, zatem na osi liczbowej odcinek jednostkowy dzielimy najpierw na dziesięć równych części. Czwartej z tych części (licząc od zera) odpowiada ułamek 0,4. Natomiast siedemnastej (licząc od zera) ułamek 1,7.

RJCf0tqpDnvMn
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

A teraz sprawdź swoja wiedzę rozwiązując poniższe zadania. Powodzenia.

R8FKp5UdrZMmT
Ćwiczenie 1
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 3100= Tu uzupełnij 281100= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzQt2ptS1e7EW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie 7,048 to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie 23,709 to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSedupWWRWrzi
Ćwiczenie 3
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rsuobx634sdHy
Ćwiczenie 4
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1,25 1. <, 2. >, 3. >, 4. < 1,24 6,0707 1. <, 2. >, 3. >, 4. < 6,077
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ro47B4ztd21tR
Ćwiczenie 5
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1, 1. 7, 2. 3, 3. 5, 4. 0, 5. 1, 6. 2, 7. 8, 8. 9, 9. 4, 10. 6 3 < 1,13 8,99 < 1. 7, 2. 3, 3. 5, 4. 0, 5. 1, 6. 2, 7. 8, 8. 9, 9. 4, 10. 6 ,00
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Zapisz w postaci dziesiętnej:

  1. pięć dziesiątych,

  2. szesnaście setnych,

  3. trzy całe dwie dziesiąte,

  4. dwie tysięczne.

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19n7QjoHHZIJ
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 6 mm= Tu uzupełnij cm 5 m 7 cm= Tu uzupełnij m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoqIQgCXex7lR
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 5,2 dag=5 dag Tu uzupełnij g 1,2 kg=1 kg Tu uzupełnij dag
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RLhvCpDSTOnG4
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość 2,6 m, a drugi 1,75 m wynosi Tu uzupełnij m. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość 3,2 m, a drugi jest od niego o 1,3 m krótszy wynosi Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Odczytaj, jaką liczbę zaznaczono na osi liczbowej.  Przeciągnij właściwą liczbę we wskazane miejsce.

RbRuXqzdv3VOO
Dwie osie liczbowe. Na pierwszej zaznaczono liczby 0.4, 0.5 i 0.7. Na drugiej zaznaczono liczby 1.7, 1.8 i 1.85.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1IbINOEFoKOu
Ćwiczenie 10
Na osi liczbowej zaznaczono dwie liczby obok siebie: 0,40,5. Jaką długość ma jeden odcinek jednostkowy? Możliwe odpowiedzi: 1. 0,1, 2. 1, 3. 0,01
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIvqc5qsAz27C
Ćwiczenie 11
Na osi liczbowej zaznaczono liczbę 1,7 oraz 1,8. Między tymi liczbami znajdują się dwa odcinki jednostkowe. Jaką długość ma jeden odcinek jednostkowy? Możliwe odpowiedzi: 1. 0,05, 2. 0,01, 3. 0,5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7wmJsHc0fLm9
Ćwiczenie 11
Długość 4 dm 7 mm wyrażona w innej jednostce to.
Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. 0,407, 2. 40,7 cm
1. 0,407, 2. 40,7 m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TzZsj82A9si
Ćwiczenie 12
Sprawdź, czy obie liczby są równe. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 750=0,14, 2. 3,2=315, 3. 1920=1,09, 4. 3,024=3925, 5. 23=0,6, 6. 78=0,875
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Podaj przykład współrzędnej punktu leżącego na osi liczbowej pomiędzy liczbami

  1. 2,452,451

  2. 0,0010,0011

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.