Na zdjęciu jest blat z lezącym kalkulatorem. Na wyświetlaczu kalkulatora jest liczba: 26,6666667. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
Na zdjęciu jest blat z lezącym kalkulatorem. Na wyświetlaczu kalkulatora jest liczba: 26,6666667. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
Zdjęcie stadionu, na którym rozpoczyna się bieg przez płatki. Na oddzielnych torach osiem startujących kobiet - widok z tyłu.
Mistrzostwa Holandii 2007, Amsterdam, bieg na 100 metrów przez płotki
Źródło: Rudolphous - Praca własna, domena publiczna.
Wyniki uzyskane przez lekkoatletów najczęściej podawane są za pomocą ułamków dziesiętnych. Na przykład w 2022 r. rekord świata w biegu przez płotki na 100 m kobiet wynosił 12,12 s.
Znajomość zagadnień dotyczących ułamków dziesiętnych, może się więc przydać w różnych obszarach życia codziennego.
W tym materiale zawarte są najważniejsze informacje o ułamkach dziesiętnych. Ułamki dziesiętne będziemy zapisywać w postaci dziesiętnej, porównywać, skracać, rozszerzać, przedstawiać na osi liczbowej. Będzie okazja, aby rozwinąć i utrwalić umiejętności związane z ułamkami dziesiętnymi.
Najczęściej ułamki te zapisujemy w postaci dziesiętnej z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Kolejne miejsca po przecinku oznaczają części dziesiąte, setne, tysięczne, itd.
Przykład 1
Zapiszemy ułamki dziesiętne w postaci dziesiętnej.
W postaci dziesiętnej możemy też zapisać szybko takie ułamki zwykłe, których mianownik jest dzielnikiem co najmniej jednej z liczb , , ,
Przykład 2
Zapiszemy w postaci dziesiętnej każdy z ułamków: , , , .
Aby zapisać podane ułamki w postaci dziesiętnej, rozszerzymy je najpierw tak, aby w mianowniku otrzymać jedną z liczb , , ,
Ułamki dziesiętne możemy skracać, „obcinając” końcowe zera w części ułamkowej. Możemy je też rozszerzać, dopisując końcowe zera w części ułamkowej.
Ułamek
Ułamek po skróceniu
Ułamek po rozszerzeniu
Ułamki dziesiętne porównujemy podobnie, jak liczby naturalne. Porównujemy kolejno cyfry w poszczególnych rzędach: najpierw części całkowite, następnie części dziesiąte, części setne, itp.
Przykład 3
Porównamy ułamki: i ; i oraz i .
, bo , bo , bo i
Chcąc na osi liczbowej zaznaczyć punkt, odpowiadający danemu, należy najpierw podzielić odcinek jednostkowy na odpowiednią liczbę części.
Przykład 4
Zaznaczymy na osi liczbowej ułamki i .
W obu ułamkach po przecinku występują tylko części dziesiąte, zatem na osi liczbowej odcinek jednostkowy dzielimy najpierw na dziesięć równych części. Czwartej z tych części (licząc od zera) odpowiada ułamek . Natomiast siedemnastej (licząc od zera) ułamek .
RJCf0tqpDnvMn
Ilustracja przedstawia oś liczbową od zera do dwóch, na której odcinek jednostkowy podzielony jest na dziesięć równych części. Na osi zaznaczono punkty o współrzędnych cztery dziesiąte, jeden oraz jeden i siedem dziesiątych.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
A teraz sprawdź swoja wiedzę rozwiązując poniższe zadania. Powodzenia.
R8FKp5UdrZMmT
Ćwiczenie 1
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej.
a) ............
b) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzQt2ptS1e7EW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie to Tu uzupełnij.
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie to Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Cyfra części tysięcznych w liczbie 7,048 to .............
b) Cyfra dziesiątek w liczbie 23,709 to .............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSedupWWRWrzi
Ćwiczenie 3
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej.
a) trzy i sześćdziesiąt pięć setnych ............
b) dwa i osiemnaście tysięcznych ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rsuobx634sdHy
Ćwiczenie 4
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. 1. , 2. , 3. , 4.
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. 1. , 2. , 3. , 4.
Przeciągnij i upuść.
=, <, >
a) 1,25 ............ 1,24
b) 6,0707 ............ 6,077
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ro47B4ztd21tR
Ćwiczenie 5
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Przeciągnij i upuść.
6, 2, 8, 3, 1, 4, 7, 9, 5, 0
a) 1, ............ 3 < 1,13
b) 8,99 < ............ ,00
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Zapisz w postaci dziesiętnej:
pięć dziesiątych,
szesnaście setnych,
trzy całe dwie dziesiąte,
dwie tysięczne.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
,
,
,
.
R19n7QjoHHZIJ
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 6 mm = ............ cm
b) 5 m 7 cm = ............ m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoqIQgCXex7lR
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 5,2 dag = 5 dag ............ g
b) 1,2 kg = 1 kg ............ dag
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RLhvCpDSTOnG4
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi wynosi Tu uzupełnij . Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi jest od niego o krótszy wynosi Tu uzupełnij .
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi wynosi Tu uzupełnij . Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi jest od niego o krótszy wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przed wykonaniem obliczeń zamień podane długości na centymetry.
Ćwiczenie 10
Odczytaj, jaką liczbę zaznaczono na osi liczbowej. Przeciągnij właściwą liczbę we wskazane miejsce.
RbRuXqzdv3VOO
Dwie osie liczbowe. Na pierwszej zaznaczono liczby 0.4, 0.5 i 0.7. Na drugiej zaznaczono liczby 1.7, 1.8 i 1.85.
Dwie osie liczbowe. Na pierwszej zaznaczono liczby 0.4, 0.5 i 0.7. Na drugiej zaznaczono liczby 1.7, 1.8 i 1.85.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1IbINOEFoKOu
Ćwiczenie 10
Na osi liczbowej zaznaczono dwie liczby obok siebie: i . Jaką długość ma jeden odcinek jednostkowy? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIvqc5qsAz27C
Ćwiczenie 11
Na osi liczbowej zaznaczono liczbę oraz . Między tymi liczbami znajdują się dwa odcinki jednostkowe. Jaką długość ma jeden odcinek jednostkowy? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7wmJsHc0fLm9
Ćwiczenie 11
Długość wyrażona w innej jednostce to. Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. , 2.
1. , 2.
Długość wyrażona w innej jednostce to. Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. , 2.
1. , 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TzZsj82A9si
Ćwiczenie 12
Sprawdź, czy obie liczby są równe. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
Podaj przykład współrzędnej punktu leżącego na osi liczbowej pomiędzy liczbami
i
i
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Aby wyznaczyć taką liczbę, trzeba wykorzystać części tysięczne i dziesięciotysięczne ułamka dziesiętnego.
np. ,
np. ,
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.