Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.
Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.
Działania na ułamkach zwykłych
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
4. Obliczanie ułamka danej liczby
Według mitologii staroegipskiej bóg nieba Horus stracił swoje lewe oko w walce z panem burz i pustyń Setem. Oko to zostało wyłupione i porąbane na kawałki, po czym w cudowny sposób zrosło się. W ten sposób stało się potężnym amuletem. Zapewniało życie, chroniło przed wszystkimi niebezpieczeństwami, symbolizowało też proces powracania zdrowia i stawania się całością. Rysunki poszczególnych części oka Egipcjanie wykorzystywali do zapisywania ułamków.
R8rPFKdQH6Zsq
Rysunek przedstawia lewe oko, tzw. oko Horusa. Nad powieką po lewej stronie umieszczony jest ułamek 1/8, w średnicy ułamek 1/4, obok niego ułamki 1/2 i 1/16. Umieszczone są także ułamki 1/64 - obok woreczka łzowego i 1/32 na lewo, pod okiem.
Oko Horusa
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0 Ten plik jest pochodną pracą: Eye of Horus 2.svg: od Kompak. Oryginał: Kompak; Praca pochodna: Benoît Stella; Wektoryzacja: Ignacio Icke - commons.wikimedia.org.
Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz sposoby obliczania ułamka danej liczby. Rozwiązując ćwiczenia - sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Polecenie 1
Zapoznaj się z animacją pokazującą, jak można obliczyć, jaką częścią doby jest dana liczba godzin.
R1Oa5olvkhXKm1
Animacja pokazuje zapisywanie i skracanie ułamków zwykłych.
Animacja pokazuje zapisywanie i skracanie ułamków zwykłych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja pokazuje zapisywanie i skracanie ułamków zwykłych.
Teraz pokażemy, jak można wyznaczyć liczbę godzin, wiedząc jaki to ułamek doby.
Przykład 1
Dwie trzecie doby możemy obliczyć w różny sposób. doby to z .
Zauważ, że taki sam wynik otrzymamy, mnożąc ułamek przez .
Obliczając z lub liczby , możemy po prostu pomnożyć przez .
Ważne!
Aby obliczyć ułamek danej liczby, mnożymy ułamek przez tę liczbę.
Przykład 2
liczby wynosi , ponieważ .
Przykład 3
z to
liczby to
Ważne!
Ponieważ mnożenie jest działaniem przemiennym, aby obliczyć ułamek danej liczby, możemy też daną liczbę mnożyć przez ten ułamek.
Przykład 4
Do pewnej szkoły uczęszcza uczniów, z czego trzy piąte to dziewczynki. Obliczmy, ile dziewczynek uczy się w tej szkole.
R1SdhPn78S3401
Ilustracja przedstawia dwa przykłady mnożenia ułamków przez liczbę. Pierwszy to trzy piąte razy 385 . Liczby 5 i 385 po skróceniu przez 5 są odpowiednio równe 1 i 77. Zatem wynikiem mnożenia jest liczba 231. Drugi przykład przedstawia dokładnie to samo mnożenie, ale ze zmianą kolejności składników mnożenia, czyli jest 385 razy trzy piąte. Skracanie i wynik są analogiczne jak w przykładzie pierwszym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ESvQJOxaTcY
Ćwiczenie 1
Podaj części doby w godzinach. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. doby to Tu uzupełnij godzin. doby to Tu uzupełnij godzin. doby to Tu uzupełnij godzin.
Podaj części doby w godzinach. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. doby to Tu uzupełnij godzin. doby to Tu uzupełnij godzin. doby to Tu uzupełnij godzin.
Uzupełnij.
doby to ............ godzin
doby to ............ godzin - tyle śpi pies Basi
doby to ............ godzin - tyle śpi Basia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RPyS6CAvRsuUd
Uzupełnij obliczenia, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. ze to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. ze to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Uzupełnij obliczenia, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. ze to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. ze to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. z to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxaWh909E9wXg
Ćwiczenie 3
Do pewnej szkoły uczęszcza uczniów, z czego pięć ósmych to chłopcy. Oblicz, ile dziewcząt i ilu chłopców uczy się w tej szkole. Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: W szkole uczy się Tu uzupełnij dziewcząt i Tu uzupełnij chłopców.
Do pewnej szkoły uczęszcza uczniów, z czego pięć ósmych to chłopcy. Oblicz, ile dziewcząt i ilu chłopców uczy się w tej szkole. Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: W szkole uczy się Tu uzupełnij dziewcząt i Tu uzupełnij chłopców.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RS3DAgJXSITPI
Ćwiczenie 4
Połącz w pary opisane słownie części danej liczby z ich wartością. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Połącz w pary opisane słownie części danej liczby z ich wartością. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiGNGSp4utKDg
Ćwiczenie 5
Odległość z domu Basi do szkoły wynosi . Trzy czwarte swojej drogi do szkoły Basia przebywa wolnym krokiem, a jedną czwartą - bardzo szybkim. Wskaż stwierdzenia fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Basia, idąc z domu do szkoły wolnym krokiem, przebywa trzy razy większą odległość, niż idąc szybkim krokiem., 2. Basia, idąc z domu do szkoły wolnym krokiem, przebywa metrów., 3. Basia, idąc z domu do szkoły wolnym krokiem, przebywa metrów., 4. Basia, idąc z domu do szkoły wolnym krokiem, przebywa metrów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WZYOJivLjci
Ćwiczenie 6
Jedną ósmą swoich miesięcznych dochodów rodzice Kasi wpłacają na konto oszczędnościowe. Ile złotych zaoszczędzili w ciągu trzech letnich miesięcy, jeżeli w czerwcu zarobili , w lipcu , a w sierpniu ? Możliwe odpowiedzi: 1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RP7OjYYBIJL1q
Ćwiczenie 7
Jeżeli chcesz się wybrać do kina na film pt. "Odważna Grażynka", musisz zarezerwować na seans pełne dwie godziny. Film nie trwa dwóch godzin, ale reklamy przed nim zajmują czasu seansu. Ile minut trwa film? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Film trwa Tu uzupełnij minut.
Jeżeli chcesz się wybrać do kina na film pt. "Odważna Grażynka", musisz zarezerwować na seans pełne dwie godziny. Film nie trwa dwóch godzin, ale reklamy przed nim zajmują czasu seansu. Ile minut trwa film? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Film trwa Tu uzupełnij minut.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OhZNyePG4Dj
Ćwiczenie 8
Na trzydniową wycieczkę uczniowie klasy piątej zabrali buteleczek jogurtu. Pierwszego dnia uczniowie wypili swoich zapasów jogurtu, drugiego zaś tego, co zostało. Ile buteleczek jogurtu zostało na ostatni dzień wycieczki? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. buteleczek.
Na trzydniową wycieczkę uczniowie klasy piątej zabrali buteleczek jogurtu. Pierwszego dnia uczniowie wypili swoich zapasów jogurtu, drugiego zaś tego, co zostało. Ile buteleczek jogurtu zostało na ostatni dzień wycieczki? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. buteleczek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.