Rk46c8lnh0soA1
Ilustracja przedstawia zeszyt w grubej tekturowej okładce. Zeszyt jest rozłożony i ma kartki w jedną linię. Na nim leży zatemperowany drewniany ołówek.

Dziel śmiało! czyli o tym, jak można przenosić wyrazy

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Warto wiedzieć!

Wyraz nie mieści się w linii. Co zrobić?

Jeżeli chcemy przenieść wyraz z jednej linijki do drugiej, to należy go podzielić zgodnie z podziałem na sylaby, pamiętając o kilku zasadach:

  1. Nie dzielimy wyrazów jednosylabowych, np. strzał, nawet jeśli są długie.

  2. Nie dzielimy liter oznaczających jedną głoskę, np. cz, dz, sz.

  3. Jeśli na granicy dwóch sylab znajduje się kilka spółgłosek, np. kartka, to wyraz dzielimy w dowolnym miejscu. Uwaga: w drugiej sylabie musi być chociaż jedna spółgłoska, np. ka‑rtka, kar‑tka, kart‑ka.

  4. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne spółgłoski, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. pan‑na.

  1. Nie dzielimy wyrazów jednosylabowych, np. strzał, nawet jeśli są długie.

  2. Nie dzielimy liter oznaczających jedną głoskę, np. cz, dz, sz.

  3. Jeśli na granicy dwóch sylab znajduje się kilka spółgłosek, np. kartka, to wyraz dzielimy w dowolnym miejscu. Uwaga: w drugiej sylabie musi być chociaż jedna spółgłoska, np. ka (myślnik) rtka, kar (myślnik) tka, kart (myślnik) ka.

  4. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne spółgłoski, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. pan (myślnik) na.

RDW1424GqsNwq
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Źródło: zpe.gov.pl.
Ważne!

W przypadku wątpliwości dotyczących poprawnego przeniesienia wyrazu do następnej linijki można skorzystać ze słownika ortograficznego. Wyrazy mają zaznaczone miejsce podziału w słowniku ortograficznym, np. przed●miot, pań●stwo, przed●szkole, przed●szkol●ny. Jeśli w słowniku znajdują się wyrazy niemające kropek czy ukośników, to znaczy, że możemy podzielić wyraz zgodnie z jego podziałem na sylaby.

R1VO6noM7bsFE
Okładka - Słowniki jako nasza pamięć
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R4QCFZ74hPiNN
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów zgodnie z liczbą sylab, z których się składają.
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R155K6pwEAhVH
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwie podzielonymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Znajdź podane poniżej wyrazy w słowniku ortograficznym i wyszukaj w nim wszystkie miejsca poprawnego ich przenoszenia do następnej linijki.

  • Hanna,

  • lekki,

  • poddany,

  • Europejczyk,

  • przedsprzedaż,

  • autostrada,

  • Australijczyk,

  • Aurelia,

  • Maurycy,

  • reumatyzm.

R18SbgE39pzYZ
1
Ćwiczenie 4

Zaproponuj, jak można podzielić na sylaby podane wyrazy: „różdżka”, „bazgrze”, „malwa”, „krasnal”. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.

Wzór: płaszczka

  • pła‑szczka

  • płasz‑czka

  • płaszcz‑ka

uzupełnij treść

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 1

Podane niżej wyrazy podziel na sylaby na tyle sposobów, na ile jest to możliwe, aby wskazać wszystkie miejsca poprawnego ich  przenoszenia do następnej linijki.

autobiografia, epoka, Europejczyk, najdoskonalszy, jabłko, niezapomniany, piśmiennictwo, supermarket, podkopać, przedstawić, nadrobić

R12g7dWuFhmaH