RYbtvQhzEIyqD
Ilustracja przedstawia siedem wyciętych z papieru gazetowego profili twarzy ludzkich. Ułożone są obok siebie na czarnym tle. Każda z twarzy jest inaczej ozdobiona – (od lewej) 1. ma trójkątną czapkę, 2. wysoką czapkę (szefa kuchni lub tiarę), 3. żółto – czarne symbole lalek testujących siłę zderzenia aut, 4. duże oko i ponad głową symbol windy z pasażerami, 5. czapkę marynarza, obok leży 1 grosz, 6. koralik zamiast oka, usta zasłonięte taśmą żółto‑czarną, pelerynę i czapeczkę, 7. tubę przyłożoną do ust oraz kółko (obrączkę) nad głową.

Jacy oni/one są? Charakterystyka porównawcza

Charakterystyka intro
Źródło: Jakub Niedziela, kolaż, licencja: CC BY-NC-ND 3.0.

Warto wiedzieć!

Charakterystyka porównawcza to forma wypowiedzi, w której porównujemy co najmniej dwie postacie, ukazując podobieństwa i różnice między nimi. Aby napisać charakterystykę porównawczą, należy wybrać zasadę porównywania: opisać osobno każdą postać i w zakończeniu pracy sformułować wnioski dotyczące podobieństw i różnic lub równocześnie scharakteryzować opisywane postacie pod kątem wybranych cech.

R1Ewmz8hox4WW
Wesoły - smutny
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Przykładowe elementy charakterystyki porównawczej postaci

Przedstawienie postaci

  • Jak się nazywają?

  • Skąd pochodzą?

  • Ile mają lat?

  • Gdzie mieszkają?

  • Czym się zajmują?

Wygląd postaci

  • Jaki mają wzrost?

  • Jaki mają kolor włosów?

  • Jak wygląda twarz?

  • Jak wygląda ich sylwetka?

  • W jaki sposób się poruszają?

Cechy charakteru

  • Jakie mają zalety?

  • Jakie mają wady?

  • Co wyróżnia ich charakter?

Sposób zachowania

  • W jaki sposób się zachowują?

  • Czy mają jakieś stałe przyzwyczajenia, powiedzonka?

  • W jaki sposób traktują innych ludzi?

Zainteresowania i umiejętności

  • Czym się interesują?

  • Jakie mają zdolności?

  • Na czym znają się dobrze?

  • Co umieją robić?

Poglądy i wartości

  • Jaki wyznają wartości?

  • Jakie mają życiowe cele?

  • Co pragną osiągnąć?

Wnioski wynikające z porównania postaci

Podsumowanie podobieństw i różnic pomiędzy postaciami.

Ćwiczenie 1
RfDntX3MUfWxX
Zadanie polega na uzupełnieniu komórek tabeli słownictwem zgromadzonym przez ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RDU7OLLXGaGUD
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne, 22 przymiotniki należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: oczy, włosy, usta, nos, twarz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19zT1FlxAgXc
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 5 par wyrazów o znaczeniu przeciwnym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4

Wypisz z powyższego ćwiczenia słownictwo wartościujące pozytywnie i negatywnie. Odpowiedz, co wyrażają słowa wartościujące.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Sformułuj krótkie definicje poniższych wyrazów. Następnie sprawdź w dowolnym słowniku języka polskiegosłowniksłowniku języka polskiego, czy udało ci się poprawnie wykonać zadanie.

a) sumienny,
b) rycerski,
c) skromny,
d) dociekliwy,
e) szczodry,
f) chciwy,
g) awanturniczy,
h) zręczny,
i) mężny,
j) chełpliwy.

uzupełnij treść

Przeczytaj zamieszczone poniżej fragmenty dramatu Juliusza Słowackiego, a następnie na ich podstawie i znajomości całej lektury wykonaj ćwiczenia.

BalladynaJuliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Balladyna

Akt I
Scena III (fragment)

WDOWA
Niech wszelki duch Boży
Boga wychwala... ja odemknę chatę...

Patrzy przez dziurkę od klucza.

O, jakie stroje złocisto‑bogate!

Otwiera.

Czy w imię Boga?...

Kirkor wchodzi.

KIRKOR
Tak, z Boga imieniem,
Proszę wybaczyć, ale nad strumieniem
Mostek pod moim załamał się kołem,
Szukam schronienia...

WDOWA
Proszę poza stołem,
Mój królewicu, siadać – proszę siadać.
Chata uboga – raczyłeś powiadać,
Że powóz... O! to nieszczęście! – Dziewczęta!
To moje córki, jasny królewicu –
A to już dawno człowiek nie pamięta
Takich przypadków, chyba przy księżycu
Młynarz, co jechał przeszłej wiosny.

BALLADYNA
Matko,
Dosyć – daj panu mówić...

Wchodzi Skierka niewidzialny dla aktorów.

KIRKOR
Przed tą chatką
Słyszałem dźwięki luteń... czy to córki
Wasze grywają na lutni?

WDOWA
Przepraszam –
Nie... królewicu...

SKIERKA
Z niewidzialnej chmurki
Sympatycznymi kwiaty poukraszam
Obie dziewice, bo moja królowa
Nie powiedziała, do której nakłonić
Serce Kirkora... Muzyka echowa
Zacznie hymnami powietrznymi dzwonić;
A wieniec kwiatów taką woń rozleje,
Że serce tego człowieka omdleje,
Że jednym sercem dwa serca pokocha.

Wkłada wieńce kwiatów na głowy dziewicom – słychać muzykę.

WDOWA
Może królewic chce odpocząć trocha?...

KIRKOR

z zadziwieniem i niespokojnością

Odpocząć, kiedy dźwięki takie cudne
Słyszę... Dziewice, wasze są to pieśni?...
Słyszę śpiewanie...

ALINA
Czy się panu nie śni?
Tu w chacie... cicho...

KIRKOR
Ach! jakże mi nudne
Wspomnienie zamku pustego!...

SKIERKA

na stronie

Czar działa...

KIRKOR
Z jakich kadzideł ta woń się rozlała?...
To z pewna wasze wieńce, uroszone
Łzami wieczora, dają takie wonie?

BALLADYNA
Lecz my nie mamy wieńców.

Wchodzi Sługa Kirkora bogato ubrany.

SŁUGA
Naprawione
Koło w powozie...

KIRKOR
Wyprząc z dyszla konie,
Ja tu zostanę...

Sługa odchodzi.

WDOWA
Cóż to za zjawienie?
Królewic w chacie! Na jakim on sienie
Spać będzie?... Jemu listki róży cisną...

KIRKOR

do siebie

Prawdę wróżyłeś, pustelniku stary:
Gdzie okienkami dwie różyczki błysną,
Gdzie dach słomiany...

SKIERKA

do siebie

Zakończone czary...

KIRKOR

do Wdowy

Słuchajcie, matko! na świat wyjechałem
Szukać ubogiej i cnotliwej żony;
Dalej nie jadę, bo tu napotkałem
Cudowne bóstwa!...O! gdybym dwa trony –
Ach! powiem raczej, gdybym miał dwa serca!
Lecz zdaje mi się, że dwa serca noszę...
Dwóma sercami o dwie córki proszę;
Ale Bóg jedną tylko wziąć pozwala
I do ślubnego prowadzić kobierca;
Więc trzeba wybrać... Czemuż losu fala
Rozbiła serce moje o dwie skały?
Ach, czemu oczy pierwej nie wybrały
I nie powiodły czucia? Dziś nie umiem
Wybrać...

WDOWA
Ja ciebie, panie, nie rozumiem...

KIRKOR
Proszę o rękę jednej z córek... może
Słyszałaś kiedy o hrabi Kirkorze,
Co ma ogromny zamek, cztery wieże,
Złocisty powóz, konie i rycerze
Na swych usługach?... Otóż Kirkor... to ja...
Proszę o jedną z córek...

WDOWA
Córka moja?...
Ja dwie mam córki – ale Balladyna...

KIRKOR
Czy starsza?

WDOWA
Tak jest... a młodsza Alina
Także jak anioł...

KIRKOR

do siebie

Jaki wybór trudny!
Starsza jak śniegi – u tej warkocz cudny
Niby listkami brzoza przyodziana;
Ta z alabastrów – a ta zaś różana –
Ta ma pod rzęsą węgle – ta fijołki –
Ta jako złote na zorzy aniołki,
A ta zaś jako noc biała nad rankiem.
Więc jednej mężem – drugiej być kochankiem;
Więc obie kochać, a jedną zaślubić?
Lecz którą kochać? którą tylko lubić?...
Niech się przynajmniej z ust różanych dowiem,
Która mnie kocha?...

do dziewic

Moje smugłe łanie,
Czy mnie kochacie?

BALLADYNA
Ach! ja ci nie powiem:
„Nie”... ale nie śmiem wymówić: „Tak, panie” –
Może ty zgadniesz, choć będę milczała;
Zgadnij, rycerzu.

KIRKOR

do Aliny

A ty, różo biała?

ALINA

rzucając się na łono matki

Kocham...

KIRKOR
Obiedwie kochają.

WDOWA
Zapewne,
Że muszą kochać!... toż by to dopiero,
Gdyby nie kochać rycerza, co szczerą
Mógłby za żonę wziąć sobie królewnę,
Piękny i śmiały.

KIRKOR
Któraż z was, dziewice,
Będzie mię więcej kochała po ślubie?
Jak będzie kochać? lubić, co ja lubię?
Jak mi rozchmurzać gniewu nawałnice?

BALLADYNA
O panie! jeśli w zamku są czeluście,
Z czeluści ogień bucha, a ty każesz
Wskoczyć – to wskoczę. Jeśli na odpuście
Ksiądz nie rozgrzeszy, to wezmę na siebie
Śmiertelne grzechy, którymi się zmażesz.
Jeżeli dzida będzie mierzyć w ciebie,
Stanę przed tobą i za ciebie zginę...
Czegóż chcesz więcej?...

WDOWA
Weź! weź Balladynę.
Szczera jak złoto.

KIRKOR

do Aliny

A ty, młodsza dziewo,
Co mi przyrzekasz?

ALINA
Kochać i być wierną.

KIRKOR
Ach, nie wiem, której oddać rękę lewą
Jako szwagierce – a której z pierścionkiem.
O! gdybym ujrzał tę gwiazdę przedsterną,
Co wiodła króle do Dzieciątka żłobu!
Serce mam jedno, a ciągnie do obu.
Którą odrzucić? której być małżonkiem?
Obie kochają, więc niesprawiedliwość
Poniesie jedna, jeśli wezmę drugą.
W obojgu jedna prostota i tkliwość,
W obojgu miłość jednaką zasługą...
Którą tu wybrać?...

ALINA
Jeśli mnie wybierzesz,
Szlachetny panie, to musisz obiecać,
Że mię do zamku twojego zabierzesz
Z matką i siostrą... Bo któż będzie matce
Gotować garnek? kto ogień rozniecać?
Ona nie może zostać w biednej chatce,
Kiedy ja będę w pałacach mieszkała.
Patrz, ona siwa jak różyczka biała.
O! widzisz, panie... musisz także ze mną
I matkę zabrać...

KIRKOR
O! jakąż tajemną
Rozkoszą serce napełnia... o! miła...

WDOWA
Lecz Balladyna to samo mówiła
W sercu i w myśli... Wierzaj mi, rycerzu,
I Balladyna kocha matkę starą.

KIRKOR
Jużem bym wybrał i znów mi w puklerzu
Dwa serca biją...

BALLADYNA
Byłabym poczwarą
Niegodną twojej ręki, ale piekła,
Żebym się matki kochanej wyrzekła.
Prócz matki, siostry, wszystko ci poświęcę.

KIRKOR
Oślepionego chyba losu ręce
Wskażą mi żonę...

SKIERKA

Śpiewa do ucha wdowy.

Matko, w lesie są maliny,
Niechaj idą w las dziewczyny,
Która więcej malin zbierze,
Tę za żonę pan wybierze.

WDOWA
Coś matce staruszce
Przyszło do głowy... Mój ty królewicu,
Jeśli pozwolisz twej pokornej służce,
To ci poradzi, piękny krasnolicu.
Oto niech rankiem idą w las dziewczyny,
A każda weźmie dzbanek z czarnej gliny;
I niechaj malin szukają po lesie;
A która pierwsza dzban pełny przyniesie
Świeżych malinek, tę weźmiesz za żonę.

KIRKOR
Wyborna rada... O! złota prostoto!
Ty mi dasz szczęście niczym nie skłócone,
Dnie rozkoszami przeplatane z cnotą.
Tak, moja matko... niech o słońca wschodzie
W las idą córki z dzbankami na głowie.
A my w lipcowym usiądziemy chłodzie;
Która powróci pierwsza, ta się zowie
Hrabini Kirkor... Sądź sam, wielki Boże!

WDOWA
Królewic znajdziesz w tej chateczce łoże,
Pachnące siano zakryte bielizną.
Wierzaj mi, panie, żabki się nie wślizną
Do twego sianka... proszę do alkowy.

KIRKOR

Klaszcze, wchodzi sługa.

Przynieś z powozu puchar kryształowy,
Wino i zimne żubrowe pieczywo...

Sługa odchodzi.

Bądźcie mi zdrowe, piękne narzeczone...

Odchodzi do alkowy poprzedzany przez wdowę.

ALINA
Siostrzyco moja... o! jakież to dziwo,
O! jakie szczęście!

BALLADYNA
Jeszcze nie złowione,
To szczęście, siostro, może nie dla ciebie...

ALINA
O! moja siostro... wszakże to na niebie
Jeśli nie słońce, to gwiazdy nad głową:
Jeśli nie będę panią Kirkorową,
To będę pani Kirkorowej siostrą.
A tobie jutro trzeba wziąć się ostro
Do tych malinek, bo wiesz, że ja zawsze
Uprzedzam ciebie i mam pełny dzbanek.
Nie wiem, czy na mnie jagody łaskawsze
Same się tłoczą... czy tam... twój kochanek...

BALLADYNA
Milcz!...

ALINA
Ha, siostrzyczko? A ja wiem, dlaczego
Malin nie zbierasz...

BALLADYNA
Co tobie do tego?

ALINA
Nic... tylko mówię, że ja bym nie chciała
Rzucić kochanka ani dla rycerza,
Ani dla króla... a gdybym kochała,
Wzajem kochana, rolnika, pasterza,
To już by żaden Kirkor...

BALLADYNA
Nie chcę rady
Od głupiej siostry...

Słychać klaskanie za chatą – Balladyna zapala świeczkę
i ukrywszy ją w dłoni wychodzi.

ALINA
Ha!... zaklaskał w borze –
Wyszła ze świeczką... O, mój wielki Boże!
Co tam pan Grabek powie na te zdrady?
Bo też ta siostra chce iść za Kirkora,
A jam widziała na kwiatkach ugora,
Ba! i pod naszą osiną słyszałam
Sto pocałunków... przebacz mi, o! Chryste,
Że sądzę miłość, której ach! nie znałam...

c_1 Źródło: Julisz Słowacki, Balladyna, Wrocław 1984, s. 42–44.

[...]

BalladynaJuliusz Słowacki
Juliusz Słowacki Balladyna

Akt II
Scena II (fragment)

WDOWA
[...] Wraca Balladyna...

KIRKOR
Gdzie?

WDOWA
O! nie widać... lecz matce wiadomo.
Patrz, panie! oto jaskółeczka sina
Zamiast wylecić, kryje się pod słomą,
I cicho siedzi... Gdyby zaś Alina
Wracała z gaju, tobyś to, mój panie,
Usłyszał w belkach szum i świergotanie,
Jedna za drugą pyrr... pyrr... lecą z gniazdek
Do tej dziewczynki i nad nią się kręcą
Niby chmureczka małych, czarnych gwiazdek
Nad białą gwiazdką...

KIRKOR
Dlaczegoż się nęcą
Ptaszki do młodszej córki?...

WDOWA
Któż to zgadnie?...

c_2 Źródło: Juliusz Słowacki, Balladyna, Wrocław 1984, s. 88.
RN2SBOj6in1IO
Ćwiczenie 6
Dopasuj do bohaterek poniższe cytaty charakteryzujące ich wygląd.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1b7Gz1xQ2h9w
Dopasuj do siebie na zasadzie przeciwieństwa cechy wyglądu Aliny i Balladyny.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RsBCfV3HWjEVg
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rik6hmPrgZTr8
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj właściwe cechy charakteru do bohaterek dramatu J. Słowackiego.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Uzasadnij, że Balladyna jest osobą, którą cechują:

  • egoizm;

  • nieuczciwość;

  • fałsz;

  • poczucie wyższości.

RvEHi3Liyj9Gt
RAJYy3dbf6WiS
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie Wdowy? Odwołując się do przytoczonego fragmentu Balladyny i całego tekstu, wyjaśnij powód odmiennych reakcji przyrody na każdą z sióstr.

R1KDPe6yRrC5M
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, co mogą symbolizować siostry. Zwróć uwagę nie tylko na ich zachowanie, ale także różny wygląd. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RzqTu6r4TcDX8
RHCOyMUJAXx5z
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu objaśnień do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
R1ViOe9NFd5kM
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu objaśnień do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Zastanów się i odpowiedz, czy jest coś, co łączy Alinę i Balladynę.

R13emP1rub3lM
słownik

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 17

Dopasuj podane określenia do wyrażeń „człowiek z charakterem” i „człowiek bez charakteru”. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika języka polskiego.

R1Mv7cwXf9Y5E
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Pamiętaj, że każdą opisaną w charakterystyce cechę należy uzasadnić. Przeczytaj zdania. Dobierz cechy pasujące do opisanych postaci.

RjhIvlC03i6m3
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Napisz krótką ocenę ulubionego lub nielubianego bohatera książkowego. Wykorzystaj podane zwroty:

  • zasługuje na podziw i uznanie/potępienie, ponieważ...

  • budzi uznanie i szacunek/niechęć i odrazę, gdyż...

  • to postać pozytywna/negatywna, ponieważ...

  • nie jest/jest wzorem do naśladowania, ponieważ...

RWiEMgFkD4TjU
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że jesteś scenarzystką/scenarzystą i właśnie pracujesz nad scenariuszem filmu przygodowego. Wymyśl postacie dwóch głównych bohaterów skonstruowanych na zasadzie kontrastu, przygotuj materiał do charakterystyki każdego z nich według podanego poniżej schematu, a następnie zredaguj ich charakterystykę porównawczą.

A. Imię i nazwisko bohatera.
B. Narodowość.
C. Wiek i płeć.
D. Wygląd.
E. Ubiór.
F. Zainteresowania.
G. Rodzina.
H. Dzieciństwo.
I. Plany na przyszłość.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Wykorzystując materiał zebrany na lekcji, zredaguj charakterystykę porównawczą Aliny i Balladyny.

RtTccRlvChqIr
didaskalia
R1NR4G8HmyAEk
Zemsta - plakat filmowy
Źródło: Piotr Bujnowicz, Zemsta, 2002, plakat barwny, dostępny w internecie: http://gapla.fn.org.pl/plakat/948/zemsta.html?typ=autor&q=%22Piotr+Bujnowicz%22 [dostęp 25.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 19

Wymień bohaterów komedii Fredry, którzy zostali przedstawieni na zamieszczonym powyżej  plakacie filmowym.

Rjb5buz7h8J7h
Ćwiczenie 19

Podaj nazwiska odtwórców ról pierwszoplanowych w filmie Andrzeja Wajdy „Zemsta”.

R1S53MbcC3LLs
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Wybierz dwie postacie z komedii Aleksandra Fredry „Zemsta” sportretowane w utworze na zasadzie kontrastu  i zredaguj ich charakterystykę porównawczą.

R47WExRxg2yv7

Słownik

lakoniczny
lakoniczny

wyrażony zwięźle