RkvOf7U0CGQUN
Fotografia przedstawia rzeźbę siedzącego bokiem człowieka, z przysuniętymi do piersi kolanami. Na niebieskim tle widać tył głowy, plecy, ramiona i kolana. Sylwetka ażurowa, wykonana ze stalowych liter.

Podział rzeczowników

Dom Wiedzy
Źródło: Jaume Plensa, Adrien Sifre, Dom Wiedzy, fotografia barwna, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.
Już wiesz

1) Przygotuj dowolną fotografię. Może to być zdjęcie historyczne lub współczesne z podręcznika, albumu, gazety, a nawet baner reklamowy. Przyjrzyj się uważnie światu, który utrwalił fotograf.

R1DCvYS42tmJJ

2) Na podstawie swoich przemyśleń zredaguj notatkę, w której opiszesz elementy widoczne na ilustracji (np. ludzi, przedmioty, zjawiska, zdarzenia) oraz te, których możesz się domyślić na podstawie mowy ciała, gestów, wyrazu twarzy postaci (np. wyrażane emocje i nastroje).

Ru3yJH8OxCKj4
Miejsce na notatkę ucznia.

Już wiesz
Wyszukaj w dowolnej powieści fragment dotyczący spotkania dwóch lub więcej osób. Zwróć uwagę, jakie informacje na temat rozmówców przekazuje narrator (np. ich zachowania, postawy, gestów). Zapisz swoje wnioski.

RSRVm1fKFzRnr
Miejsce na notatkę ucznia.

Warto wiedzieć

Rzeczowniki konkretne i abstrakcyjne

Na przestrzeni dziejów każda wspólnota językowa tworzyła tysiące wyrazów, aby nazwać ludzi, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska przynależne do otaczającego 
ją świata. By wyrazić przemyślenia, naukowe dociekania, określić postawy i wartości, ludzie zaczęli również nadawać nazwy pojęciom i stanom emocjonalnym.

Wyrazy nazywające wszystkie wymienione wyżej elementy świata, w którym funkcjonuje człowiek, nazywamy rzeczownikami. W gramatyce istnieje kilka kategorii, zgodnie z którymi można przeprowadzić podział rzeczowników. Jedna z nich wyróżnia:
1) rzeczowniki konkretne - nazywają elementy świata, które można zobaczyć, dotknąć, czyli ludzi, zwierzęta, rośliny, miejsca, zjawiska atmosferyczne,
2) rzeczowniki abstrakcyjne - nazywają wytwory umysłu ludzkiego, takie jak pojęcia i terminy naukowe, uczucia, stany emocjonalne.

Rzeczownik to jedna z najważniejszych części mowy. Zgodnie z zasadami gramatyki języka polskiego rzeczowniki:

  • odpowiadają na pytania kto? co?,

  • odmieniają się przez przypadki (w języku polskim jest siedem przypadków: mianownik, dopełniacz, celownik, biernik, narzędnik, miejscownik, wołacz),

  • odmieniają się przez liczby (pojedynczą i mnogą),

  • każdy rzeczownik ma swój rodzaj, ale się przez niego nie odmienia (w liczbie pojedynczej: męski, żeński i nijaki, w liczbie mnogiej: męskoosobowy i niemęskoosobowy).

Ćwiczenie 1
R10WnIbtI5UiZ1
Zadanie interaktywne, wymieszane rzeczowniki konkretne i abstrakcyjne należy oddzielić od siebie, przeciągając je do odpowiedniej ramki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RAn0irh8MixWq1
Zadanie interaktywne, tekst z lukami, w które należy wpisać odpowiednią formę podanego w nawiasie rzeczownika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007UPB1v50_0000001N
Ważne!

Rzeczowniki mogą powstawać od różnych części mowy, w tym również od innych rzeczowników. Na przykład słowo „nauczycielka” powstało od rzeczownika „nauczyciel”, słowo „wesołek” od przymiotnika „wesoły”. Natomiast wyraz „uczeń”, czyli „ktoś, kto się uczy”, został utworzony od czasownika „uczyć”.

Wśród rzeczowników są też takie, które nazywają czynności. Powstają one od czasowników przez dodanie końcówki -anie lub -enie. Na przykład rzeczowniki: składanie, pisanie, latanie, myślenie, pieczenie powstały od czasowników: składać, pisać, latać, myśleć, piec.

Ćwiczenie 3
RYgBC3JrzTrAj1
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R4MtxX2jPGnP61
Zadanie interaktywne, podane wyrazy należy przeciągnąć do odpowiednich ramek, nazywających ich kategorię znaczeniową.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rzeczowniki żywotne i nieżywotne

Kolejnym kryterium podziału rzeczowników jest żywotnośćnieżywotność
1) Rzeczowniki żywotne nazywają ludzi i zwierzęta (np. człowiek, dziecko, lekarz, pies, kot, gołąb). Do tej kategorii zalicza się również nazwy abstrakcyjne, które zgodnie z wiarą i symboliką są nosicielami cech ludzkich - mówią, myślą (np. duch, anioł, diabeł).
2) Rzeczowniki nieżywotne nazywają rzeczy, rośliny, zjawiska, pojęcia, miejsca, czynności (np. list, dom, paproć, obraz, dym, szkoła, nauka, prawo, czytanie).

Podczas odmiany przez przypadki rzeczowniki żywotne i nieżywotne w części form gramatycznych przybierają charakterystyczne dla swej kategorii końcówki fleksyjne.

Na przykład rzeczowniki żywotne rodzaju męskiego w dopełniaczu liczby pojedynczej przyjmują końcówkę „-a”: człowiek‑a, ps‑a, gołębi‑a, duch‑a, anioł‑a. Natomiast część rzeczowników nieżywotnych w dopełniaczu przybiera końcówkę „-u”: list‑u, dom‑u, obraz‑u, dym‑u.

Różnicę tę łatwiej dostrzec, obserwując końcówki biernika. Rzeczowniki żywotne rodzaju męskiego będą w bierniku przyjmowały taką samą formę jak w dopełniaczu, np.:

  • Widzę ps‑a. (biernik)

  • Nie było ps‑a. (dopełniacz)

Z kolei rzeczowniki nieżywotne rodzaju męskiego w bierniku będą miały taką samą postać jak w mianowniku, np.:

  • Widzę mój dom. (biernik)

  • To jest mój dom. (mianownik)

Ćwiczenie 5
Rh9Y7ExSIyseX1
Zadanie interaktywne, osiem zdań zawierających wyróżnione pogrubieniem rzeczowniki, które należy rozpoznać jako żywotne lub nieżywotne i zaznaczyć odpowiednie okienko.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1988BqtkYCDG1
Zadanie interaktywne, dziesięć rzeczowników rodzaju męskiego należy przeciągnąć do odpowiednich kategorii (żywotnych lub nieżywotnych).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rzeczowniki osobowe i nieosobowe

Gramatyka języka polskiego wprowadza również rozróżnienie na rzeczowniki osobowe i nieosobowe:
1) Rzeczowniki osobowe obejmują nazwy ludzi, np. mężczyzna, dziecko, pani, lekarz, nauczycielka, muzyk, przedszkolak, artystka.
2) Rzeczowniki nieosobowe nazywają zwierzęta, rośliny, rzeczy, zjawiska, miejsca, pojęcia i czynności, np. kwita, jabłko, kot, telefon, deszcz, szkoła, nauka, czytanie.

Ćwiczenie 7
RhiK5ejJkWVkx1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1AzRSHdmdc1Y1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RW2w4Px5hQbqQ
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rzeczowniki własne i pospolite

Rzeczowniki własne to nazwy własne ludzi, zwierząt, miast, rzek, gór, utworów literackich itp., np.: Tatry, Marysia, Białystok, Pan Tadeusz.

Rzeczowniki pospolite to rzeczowniki, które nie odnoszą się do pojedynczych osób, rzeczy itd., ale do całych grup istot, przedmiotów, pojęć itd., np.: miasto, rzeka, ludzie itp.

Ćwiczenie 9

Z poniższego zdania wypisz wszystkie rzeczowniki pospolite i własne.

Wczoraj pojechałam pociągiem do mojej babci Stasi, która mieszka w Krakowie, i wspólnie zwiedziłyśmy Wawel - dawną siedzibę królów Polski.

RR5kCVe2lwDVP
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

RgOFCWTCuqVpT
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj podane rzeczowniki do odpowiednich kategorii.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Podaj po dwa przykłady rzeczowników, które są jednocześnie:

  • własne i żywotne,

  • pospolite i nieżywotne,

  • konkretne i żywotne.

RDdwUkep72dHN
tnzkcN84Fp_000000DR
R1IGG4IiPjFAH1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: rzeczownik, rzeczownik osobowy, rzeczownik nieosobowy, żywotność, nieżywotność, konkretność, abstrakcyjność.

RFZojK2Z3ZU0e
Miejsce na notatkę ucznia.