Samogłoski i spółgłoski
Ruchoma grafika przedstawia kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz. Są też elementy bez napisów. Kilka puzzli zawieszonych jest na linie.Warto wiedzieć!
Jedną z samogłosek zapisujemy na dwa sposoby: u lub ó.
Wymień wszystkie samogłoski, które występują w języku polskim.
Do podanych nazw owoców dopisz litery oznaczające samogłoski.
............n............n............s
j............błk............
śl............wk............
p............m............r............ńcz............
m............r............l............
b............n............n
p............rz............czk............
Żydzi (podobnie jak inne ludy Bliskiego Wschodu) zapisywali tylko spółgłoski.
To one decydowały o znaczeniu słów. Samogłoski nie były potrzebne do zrozumienia tekstu. W czasie czytania uzupełniano tekst samogłoskami.
Imię Boga Jahwe zapisywano za pomocą czterech spółgłosek JHWH. Nie ma więc pewności, jakich używano samogłosek podczas jego wymawiania.

Wypisz z podanych nazw zwierząt wszystkie samogłoski:
kameleon,
żmija,
żółw,
krokodyl.
Które wyrazy łatwiej było odgadnąć: pozbawione samogłosek czy spółgłosek? Spróbuj wyjaśnić dlaczego.
Dwie twarze głoski „i”...
Jedną z samogłosek jest i. Ale czy zawsze nią jest? Czasem i oznacza jedynie miękkość spółgłoski. Na przykład w wyrazie nie jest tylko jedna samogłoska – e, natomiast znak i oznacza, że n wymawiamy miękko: ń.

Podziel wyrazy na te, w których głoska „i” oznacza samogłoskę, i na te, w których oznacza tylko miękkość spółgłoski.
dziadziuś, cień, miasto, klisza, litera, blisko, film
| „i” oznacza samogłoskę | |
|---|---|
| „i” oznacza tylko miękkość spółgłoski |
Podane poniżej wyrazy podziel na głoski. Wypisz samogłoski.
Wzór: książeczka – k‑si‑ą-ż‑e-cz‑k-a
Wzór: książeczka - k (myślnik) si (myślnik) ą (myślnik) ż (myślnik) e (myślnik) cz (myślnik) k (myślnik) a
kisiel –
silnie –
pióro –
miło –
miś –
ślicznie –
Zaznacz zielonym kolorem te wyrazy, w których litera „i” oznacza samogłoskę i jednocześnie miękkość poprzedzającej spółgłoski. Czerwonym kolorem zaznacz pozostałe wyrazy, z których następnie ułóż cztery przysłowia i zapisz je poniżej lub w zeszycie.
Zaznacz zielonym kolorem te wyrazy, w których litera „i” oznacza samogłoskę i jednocześnie miękkość poprzedzającej spółgłoski. Czerwonym kolorem zaznacz pozostałe wyrazy, z których następnie ułóż cztery przysłowia i zapisz je w zeszycie.
{czerwony}dwie{/czerwony} {czerwony}co{/czerwony} {zielony}trafiła{/zielony} {czerwony}to{/czerwony} {zielony}głupi{/zielony} {czerwony}nie{/czerwony} {czerwony}głowy{/czerwony} {zielony}nigdy{/zielony} {czerwony}jedna{/czerwony}
{czerwony}rąbią{/czerwony} {zielony}pijak{/zielony} {czerwony}gdzie{/czerwony} {zielony}chrzciny{/zielony} {czerwony}drwa{/czerwony} {czerwony}tam{/czerwony} {zielony}zabije{/zielony} {czerwony}lecą{/czerwony} {zielony}afisz{/zielony} {czerwony}wióry{/czerwony}
{czerwony}nie{/czerwony} {zielony}krukowi{/zielony} {czerwony}dymu{/czerwony} {zielony}zgubić{/zielony} {czerwony}ognia{/czerwony} {zielony}nic{/zielony} {czerwony}bez{/czerwony} {zielony}pić{/zielony} {czerwony}ma{/czerwony}
{czerwony}wiatr{/czerwony} {zielony}miłe{/zielony} {czerwony}zawsze{/czerwony} {czerwony}w{/czerwony} {zielony}traci{/zielony} {zielony}lipa{/zielony} {czerwony}oczy{/czerwony} {zielony}zima{/zielony} {czerwony}biednemu{/czerwony}
Zapisz poniżej 3 wyrazy, w których litera „i” oznacza samogłoskę i jednocześnie miękkość poprzedzającej spółgłoski.
Które wyrazy łatwiej było odgadnąć: pozbawione samogłosek czy spółgłosek? Spróbuj wyjaśnić dlaczego.
Sprawdź, czy umiesz!
Wymyśl jak najwięcej wyrazów, które będą pasowały do poniższych opisów.
Przeczytaj starannie podane niżej zdanie. Znajdź w nim i wypisz wszystkie spółgłoski będące dwuznakami.
W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie, strząsa skrzydła z dżdżu, a trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, straszny wszczyna szum.
W wyrazie jest tyle sylab, ile...
- głosek
- samogłosek
- liter
- spółgłosek