R1LZoSZsLNBp31

Środki poetyckiego obrazowania - epitet, porównanie, ożywienie i uosobienie

Rysunek przedstawia skaliste zbocza górskie w różnych odcieniach brązu. Zbocza tworzą wąwóz. Na skałach z obu stron wąwozu siedzą śpiące sępy. Są brązowe z żółtymi dziobami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Na czym polega moc poezji? Czy jest to sprawność w posługiwaniu się środkami wyrazu artystycznegośrodki wyrazu artystycznegośrodkami wyrazu artystycznego, czy może umiar w ich stosowaniu, bo słowo, gdy zbyteczne, wnet z duszy odpływa?

Starożytny poeta Horacy uważał, że literatura zapewnia autorowi nieśmiertelność, jego życie potwierdziło tę tezę. Jest uważany za najważniejszego poetę swoich czasów, cenionym we wszystkich epokach.

Co zatem należy zrobić, aby dzieło miało wysoką wartość literacką, jakich środków wyrazu artystycznegośrodki wyrazu artystycznegośrodków wyrazu artystycznego należałoby użyć?

Na początek przyjrzyj się epitetowi.

Polecenie 1

Kiedy kończy się dzień, a noc zaprasza do wygodnych łóżek, żegnamy się z najbliższymi i udajemy na spoczynek. Co mówisz domownikom? „Dobrej nocy”, „Słodkich snów”, a może używasz innych słów, by wyrazić swoje życzenia?

Czy wiesz, co oznaczają życzenia: „Dobranoc, pchły na noc, karaluchy pod poduchy…”? Co to znaczy „być w objęciach Morfeusza”? Jakie znasz inne określenia snu?

R1UMp3Ifje4JY
Ćwiczenie 1
RbGIWeojLoneH
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wybierz trzy określenia z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania.

R1Q48HQuJD8Dt

Obejrzyj film z recytacją wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Snów dobrych życzenia” lub przeczytaj utwór. Zastanów się, o czym opowiada.

RNjlkyJXTdD9H
Nagranie video. Wyświetla się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Snów dobrych życzenia”. Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędem bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Snów dobrych życzenia
Stanisław Grochowiak Snów dobrych życzenia

Otwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Białe jaśminy...
Księżniczka z koszykiem zbiera jeżyny
To tam, to tu.

Jeżyn są grona czarne jak noce,
Niebieskie kwiaty stoją przy drodze,
Lis ścieżkę omiata płomienną kitą,
Nad trawą bocian stoi obmytą
Rosą czy deszczem? Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...

Otwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Potężny zamek,
Zamknięty na tysiąc tajemnych klamek,
Przeciwko złu.

Straże was strzegą na strzelistych wieżach,
Konie dyszące w żelaznych pancerzach,
Książę choć dobry dzieciom dobrotliwy,
Któremu służą potworki i dziwy:
Jakie? pytacie. Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...

e_1 Źródło: Stanisław Grochowiak, Snów dobrych życzenia, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977, s. 8–9.
R9IihCtpVp5xU
Obraz poetycki
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Co widać za „złotą furtką snu”? Jakie obrazy poetyckie „widzisz”? Zatytułuj je.

R1K3lhXcnPWRm
Polecenie 2
R11Qj4vfwgEY7
Co widać, kiedy otwiera się „złota furtka snu”? Narysuj obrazy z wiersza. Zadbaj o kolorystykę.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Na podstawie wiersza napisz, co się dzieje, kiedy otwiera się „złota furtka snu”.

R1WfKRjdThFO1
Ćwiczenie 4
R9f4NQlgQIcxM1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Do cytatów z wiersza  Grochowiaka dopasuj podane zdania.

RYUONlpS0Kq0I
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1ULGJufDFmhN
Rozmowa Epitetu z Porównaniem
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Epitet to wyraz, który w tekście pełni funkcję określenia rzeczownika. Jest on najczęściej wyrażony przymiotnikiem, np. czerwony burak, czarny kot. Za pomocą epitetu można podkreślić lub uwypuklić wybraną cechę rzeczownika, nadać mu odcień emocjonalny, wyrazić uczucia, uplastycznić opis zjawiska, przedmiotu, osoby itp.

Ćwiczenie 5
ReWr82xC6632m
Otwieram złotą furtkę snu: Cóż za tą furtką? – Białe jaśminy... Księżniczka z koszykiem zbiera jeżyny To tam, to tu. Jeżyn są grona czarne jak noce, Niebieskie kwiaty stoją przy drodze, Lis ścieżkę omiata płomienną kitą, Nad trawą bocian stoi obmytą Rosą czy deszczem? Ja sprawę tą Zostawiam snom, co wam się śnią... Otwieram złotą furtkę snu: Cóż za tą furtką? – Potężny zamek, Zamknięty na tysiąc tajemnych klamek, Przeciwko złu. Straże was strzegą na strzelistych wieżach, Konie dyszące w żelaznych pancerzach, Książę choć dobry dzieciom dobrotliwy, Któremu służą potworki i dziwy: Jakie? pytacie. Ja sprawę tą Zostawiam snom, co wam się śnią...
Źródło: Contentplus pl. sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RTpIykgH1e8FS
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Człowiek wymyślił obuwie około 5000 lat temu.  Od początku miało ono chronić stopy przed ranami związanymi z poruszaniem się po różnych podłożach oraz przed chłodem. Pierwsze buty miały więc funkcję podobną do dzisiejszej, jednak ich wygląd znacznie odbiegał od wyglądu współczesnych butów - wykonane były z twardych skór zwierzęcych. Dziś istnieje mnóstwo rodzajów butów o przeróżnym przeznaczeniu. Oprócz obuwia codziennego produkuje się specjalistyczne buty do pracy, do uprawiania różnego rodzaju sportów, dostosowane do różnych warunków pogodowych, a nawet specjalistyczne obuwie medyczne.

Ćwiczenie 7
R1cbrPp0CiEUC
Zadanie interaktywne polega na podpisaniu wskazanych elementów na ilustracji.
Źródło fotografii: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wypisz znane ci nazwy części budowy buta.

RXBZS4qOoEA0D
Miejsce na odpowiedź
RDcpGc52doPWL
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na rozpoznaniu elementów budowy buta i przyporządkowaniu ich do odpowiedniego pola.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Do elementów, z których zbudowany jest but,  dopisz po jednym określającym je epitecie, np. wysoka cholewa.

RAOCbDthmYlBC
Ćwiczenie 9
RvmXvwdXj5vZj
Ćwiczenie interaktywne polega na przeciągnięciu podpisów do elementów na ilustracji.
Źródło fotografii: Pixabay, domena publiczna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wypisz nazwy pięciu znanych ci rodzajów obuwia.

R8ITF3LDykj4a
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Do każdej z nazw butów wymienionych w ćwiczeniu powyżej dopisz po jednym określającym je epitecie, np. wygodne trampki.

RIVTG7DQKxllj
R1TkVbxDnelzo
Para butów
Źródło: Vincent van Gogh, 1887, olej na płótnie, Baltimore Museum of Art, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 10

Przyjrzyj się zamieszczonemu powyżej obrazowi Vincenta van GoghaVincenta van GoghaVincenta van Gogha przedstawiającemu parę butów. Wypisz określenia, którymi można by scharakteryzować ich właściciela. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10

Na podstawie opisu obrazu Vincenta van GoghaVincenta van GoghaVincenta van Gogha przedstawiającego parę butów wypisz określenia, którymi można scharakteryzować ich właściciela. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RWlN6uZpUz6dG
Miejsce na notatkę
Vincenta van Gogha
BuciczkiMieczysław Jastrun
Mieczysław Jastrun Buciczki

Stoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van GoghaVincenta van Goghavan Gogha.

CART1 Źródło: Mieczysław Jastrun, Buciczki, „Rodzina, tygodnik katolicki” Warszawa 5.08.1979, nr 31 (989), s. 16.
Ćwiczenie 11
RvOTuVaZztTct
Ćwiczenie interaktywne polega na odnalezieniu wyrazów ukrytych w wykreślance.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Zgromadź słownictwo do opisu tytułowych buciczków. W tym celu wypisz z wiersza epitety, porównania i przenośnie.

Ro3xWYtjHJSkG
Miejsce na odpowiedź
1
Ćwiczenie 12

Na podstawie wiersza wyjaśnij, czego w opisanych w wierszu butach doświadczył ich właściciel.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 13

W kilku zdaniach opisz właściciela butów z  wiersza Mieczysława Jastruna „Buciczki”.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę:
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van GoghaVincenta van Goghavan Gogha.

R1BV9jDL2Bdsb

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 6
RtpXRk7puj4wz
Co widzisz, kiedy otwierasz „złotą furtkę snu”? Narysuj fragment swojego sennego obrazu.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Opisz jeden ze swoich kolorowych, pogodnych snów.

R13GBUBJYlogG
1
Ćwiczenie 14

Wymyśl przepis na udany sen. Postaraj się użyć jak najwięcej epitetów.

uzupełnij treść
Polecenie 7

Zapoznaj się ze zdjęciami butów zamieszczonymi w poniższej  galerii poniżej lub ich opisem. Wybierz jedną parę i napisz krótkie opowiadanie o drodze, którą przeszły pewnego dnia. Narratorem uczyń wybraną przez ciebie parę butów. W zredagowanym tekście podkreśl wszystkie epitety.

R1BMLdV9IGYfW
(Uzupełnij).
Polecenie 8
R15C9hGi0IqMl
Zadanie polega na wypełnieniu pól informacjami dotyczącymi butów ucznia i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Buty
Źródło: Pixbay, domena publiczna.
Polecenie 8

Opisz swoje ulubione buty - takie, w których jest twój „nabazgrany poemat”. Napisz na przykład, jaki mają kolor, krój, gdzie z tobą były.

Ra0DyYFx1gBQX
Miejsce na notatkę

Słownik

środki wyrazu artystycznego
środki wyrazu artystycznego

środki stylistyczne stosowane w literaturze, do których zalicza się między innymi: metaforę, porównanie, epitet, powtórzenie, pytanie retoryczne