Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach
Człowiek jako istota społeczna
umiejscowić siebie i swoich najbliższych w społeczeństwie,
wyjaśniać znaczenie słów Arystotelesa: „Człowiek jest istotą społeczną”,
rozumieć, jakie czynniki wpływają na twoje zachowania wobec innych osób.
Co nas łączy?
Grzegorz i Hanna
nasi bracia się przyjaźnią
siedzimy w jednej ławce
jeździmy tym samym autobusem
chodzimy do tego samego dentysty
Wymień grup społeczne do których należysz.
Wymień grup społeczne do których należysz.
Przygotuj schemat według podanego poniżej wzoru. Na środku ilustracji wstaw swoje imię, a po bokach imiona czterech bliskich ci osób. Podaj jakie relacje, łączą ciebie z nimi.
Wymień imiona czterech bliskich ci osób. Podaj jakie relacje, łączą ciebie z nimi.
Jednostki istnieją i nikt temu nie zaprzeczy. Każdy tego doświadcza w swoim życiu. Elementem tego doświadczenia jest np. społeczne otoczenie, w którym to życie biegnie. Z drugiej strony fakt, że nikt z nas nie „widział” społeczeństwaspołeczeństwa, niekoniecznie oznacza, że jest ono jedynie konstruktem myślowym. Dla socjologii współczesnej istnieje całkiem realnie. I właśnie do wiedzy socjologicznej należy się odwołać, aby opisać sposób istnienia i funkcjonowania społeczeństwa, a przez to sposób istnienia i funkcjonowania człowieka jako istoty społecznej.
A społeczeństwo? Czy możemy powiedzieć o nim to samo? Czy społeczeństwo istnieje realnie, czy też stanowi jedynie konstrukt myślowy jednostek ludzkich wchodzących ze sobą w interakcje (co znaczy, że tylko jednostkom można przypisać status realności)?
Dlaczego jesteśmy istotami społecznymi?
Zaznacz zdanie fałszywe. Określenie: człowiek jest istotą społeczną oznacza, że...
- tworzymy więzi z innymi ludźmi.
- potrzebujemy wsparcia innych ludzi.
- potrafimy być niezależni od innych ludzi.
- inni ludzie wpływają na nasze zachowania.
Arystoteles, starożytny filozof, twierdził: CZŁOWIEK JEST ISTOTĄ SPOŁECZNĄ
Oznacza to, że człowiek nie może żyć poza społeczeństwem, w którym zaspokaja swoje potrzeby i ma możliwość rozwoju. Społeczeństwo jest potrzebne jednostce do określenia celów życiowych, sposobu funkcjonowania na co dzień oraz wzorów, według których ma postępować.
Zapoznaj się z filmem i rozważ dylemat wyrażony w jego tytule. Zastanów się, na ile indywidualna hierarchizacja potrzebpotrzeb, jakie realizujemy w różnej kolejności, a na ile sposób ich zaspokajania decyduje o „człowieczeństwie” człowieka.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R11BfeZOyejjm
Film nawiązujący do treści materiału Potrzeby człowieka a jego człowieczeństwo.
Do potrzeb wymienionych w piramidzie Abrahama Maslowa dodaj instytucje, grupy, relacje społeczne, dzięki którym możesz je zaspokoić.
Zapoznaj się z obrazem Auguste’a Renoira Śniadanie wioślarzy, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem obrazu Auguste’a Renoira Śniadanie wioślarzy, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Podsumowanie
Społeczeństwo, w którym przychodzimy na świat, ma na nas bardzo duży wpływ. W nim nabywamy koniecznych do życia umiejętności, uczymy się współpracy i współdziałania z innymi, rozwijamy nasze zainteresowania. To ono dostarcza nam bodźców, które pomagają nam w rozwoju emocjonalnym, intelektualnym i kulturowym. Krótko mówiąc, musimy zgodzić się z Arystotelesem: jesteśmy istotami społecznymi.
W powieści Daniela Defoe pojawia się towarzysz Robinsona, Piętaszek. W filmie Zameckisa Chuck Noland z piłki siatkowej „tworzy” Wilsona, fikcyjną pacynkę, z którą rozmawia. Wyjaśnij, jakie potrzeby zaspokajają Piętaszek i Wilson, dlaczego ich obecność jest ważna dla bohaterów. Możesz skorzystać z zamieszczonej poniżej piramidy Maslowa.

Słownik
silnie odczuwane pragnienie
to ludzie zamieszkujący określone terytorium; połączeni siecią zależności; np. wspólną kulturą, religią, warunkami życia