RYG8EyZRk0M6F
Na zdjęciu dwójka dzieci podbiega do pary kobiety i mężczyzny. Po lewej stronie inna kobieta niesie na rękach małe dziecko. Ludzie znajdują się w parku.

Rodzina - szczególny rodzaj grupy społecznej

Źródło: Jessica Rockowitz, domena publiczna.

Funkcje rodziny

Nauczysz się
  • przedstawiać rolę rodziców i osób starszych w rodzinie,

  • analizować wartości ważne dla rodziny,

  • analizować wpływ jaki rodzina wywiera na dzieci.

Polecenie 1

 Narysuj plakat przedstawiający wybranego przez ciebie członka rodziny, zeskanuj i umieść go we wspólnej ramce.

R1Ysjekiavo3A
.
Polecenie 2

Opisz wybranego członka rodzinę, biorąc pod uwagę nie tylko swoich rodziców, ale także dalszych krewnych.

R1SneWWt6VxYP
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Dokonaj charakterystyki wybranego przez siebie członka rodziny.

R19UXNWdwA0oi
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij jaką rolę w twojej rodzinie pełni wybrany przez ciebie jej członek.

R19UXNWdwA0oi
(Uzupełnij).

Modele rodziny

Rodzina jest grupą pierwotnągrupa pierwotnagrupą pierwotną. Z tej racji trudno wskazać główny cel sformowania tej grupy i powody jej trwania. Znaczenie, jakie rodzina ma dla osób ją współtworzących oraz dla społeczeństwa, jest bezdyskusyjne.

Dziś rzadko spotykamy rodziny wielopokoleniowe, w których dziadkowie, rodzice i dzieci mieszkają pod jednym dachem. Nie często spotyka się rodziny wielodzietne, czyli takie, w których wychowuje się troje lub więcej dzieci. Współczesne rodziny są małe, dwupokoleniowe, tworzą je rodzice z dziećmi. Coraz więcej też jest rodzin niepełnych, w których wychowuje się około 20 procent dzieci, najczęściej opiekują się nimi samotne matki. Ale bywają też rodziny zrekonstruowane. Tak nazywane są rodziny, w których przynajmniej jeden z partnerów wchodzi w nowy związek, mając już dziecko. Niektóre dzieci znajdują dom i miłość w rodzinach adopcyjnych. Ich opiekunowie nie są ich biologicznymi rodzicami, ale wobec prawa tworzą rodzinę.
Szacuje się, że w Polsce żyje ponad 6 mln rodzin, w których wychowuje się blisko 10 mln dzieci w wieku do 24 lat.

Zapoznaj się z animacją i wykonaj ćwiczenia.

Rc5BYnWxhNjLT
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Modele życia małżeńskiego Polaków - badanie CBOS.
Polecenie 4
RFzuucTRECkCP
Podaj przyczyny, które twoim zdaniem mogą wpływać na rozbieżność między preferowanym modelem rodziny a realizowanym w rzeczywistości. Porównaj swoje spostrzeżenia z opiniami innych uczniów. (Uzupełnij).
Polecenie 5
RFO1WEs4GHzeN
Przeprowadź sondaż w zaprzyjaźnionej klasie, zadając koleżankom i kolegom te pytania, które pojawiły się przy okazji prezentacji danych w animacji. Porównaj wyniki z odpowiedziami całego społeczeństwa. Zastanów się, co z tego porównania wynika. Dokonaj interpretacji. (Uzupełnij).
Rndicx38cOeFQ
Ćwiczenie 1
Połącz w pary ekonomiczne modele rodziny z ich przykładami. tradycyjny Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo Nowakowscy pracują zawodowo, jednakże Pan Nowakowski poświęca więcej czasu na pracę zawodową (jest majstrem budowlanym), a Pani Nowakowska, oprócz pracy w księgowości, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich dzieci., 2. Pani Agnieszka pracuje w znanej korporacji, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jej mąż, Pan Krzysztof, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich syna, 3. Państwo Wiśniewscy mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową (oboje są lekarzami), oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi., 4. Pan Andrzej pracuje jako kolejarz, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jego żona, Pani Anna, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich córki odwrócony Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo Nowakowscy pracują zawodowo, jednakże Pan Nowakowski poświęca więcej czasu na pracę zawodową (jest majstrem budowlanym), a Pani Nowakowska, oprócz pracy w księgowości, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich dzieci., 2. Pani Agnieszka pracuje w znanej korporacji, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jej mąż, Pan Krzysztof, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich syna, 3. Państwo Wiśniewscy mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową (oboje są lekarzami), oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi., 4. Pan Andrzej pracuje jako kolejarz, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jego żona, Pani Anna, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich córki mieszany Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo Nowakowscy pracują zawodowo, jednakże Pan Nowakowski poświęca więcej czasu na pracę zawodową (jest majstrem budowlanym), a Pani Nowakowska, oprócz pracy w księgowości, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich dzieci., 2. Pani Agnieszka pracuje w znanej korporacji, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jej mąż, Pan Krzysztof, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich syna, 3. Państwo Wiśniewscy mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową (oboje są lekarzami), oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi., 4. Pan Andrzej pracuje jako kolejarz, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jego żona, Pani Anna, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich córki partnerski Możliwe odpowiedzi: 1. Państwo Nowakowscy pracują zawodowo, jednakże Pan Nowakowski poświęca więcej czasu na pracę zawodową (jest majstrem budowlanym), a Pani Nowakowska, oprócz pracy w księgowości, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich dzieci., 2. Pani Agnieszka pracuje w znanej korporacji, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jej mąż, Pan Krzysztof, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich syna, 3. Państwo Wiśniewscy mniej więcej tyle samo czasu przeznaczają na pracę zawodową (oboje są lekarzami), oboje w równym stopniu zajmują się domem i dziećmi., 4. Pan Andrzej pracuje jako kolejarz, zarabiając wystarczająco na zaspokojenie potrzeb rodziny, natomiast jego żona, Pani Anna, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem ich córki

Rodzina tradycyjna, rodzina współczesna

W rodzinach tradycyjnych mąż zajmował się utrzymaniem domu, a kobieta dbała o dzieci, gotowała, troszczyła się o dom. W XX wieku wojny światowe całkowicie wywróciły obowiązujący od lat porządek. Z wielu powodów kobiety musiały pójść do pracy, co przyspieszyło ich emancypację, czyli proces uzyskiwania praw, w tym przypadku obywatelskich. We współczesnej rodzinie najczęściej zarówno kobieta, jak i mężczyzna pracują, wspólnie wychowują dzieci i prowadzą dom. W praktyce jednak więcej obowiązków domowych i opieka nad dziećmi spoczywa na barkach kobiet.

Ciekawostka

Krewni po mieczu to krewni ze strony twojego taty, a po kądzieli to krewni ze strony twojej mamy. Od wieków bowiem miecz kojarzony był z mężczyzną, a kądziel (pęk lnu, konopi albo wełny przygotowany do uprzędzenia na kołowrotku) z kobietą, bo tylko ona zajmowała się przędzeniem. Dawniej potomkowie dziedziczyli nazwisko, herb lub tytuł arystokratyczny tylko po mieczu.

Polecenie 6

Przedstaw swoich krewnych po mieczu i po kądzieli.

R4Qm8n9a4JDpa
Miejsce na notatkę

Podstawowe funkcje rodziny

Przyjmuje się, że funkcje zaliczane do tej grupy rodzina pełniła zawsze. Mają więc charakter niezbywalny.

REE7TSoi8eoVf1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: podstawowe funkcje rodziny Elementy należące do kategorii podstawowe funkcje rodziny Nazwa kategorii: seksualna Nazwa kategorii: prokreacyjna Nazwa kategorii: socjalizacyjna Nazwa kategorii: opiekuńczo -zabezpieczająca Nazwa kategorii: ekonomiczna Nazwa kategorii: ekspresyjno‑ emocjonalna Koniec elementów należących do kategorii podstawowe funkcje rodziny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RL307x0evUcLn
Ilustracja przedstawia trzy leżące osoby. Na środku leży niemowlę w pieluszce. Po jego lewej stronie leży uśmiechnięty mężczyzna odwrócony twarzą do dziecka. Po prawie stronie dziecka leży kobieta, która jest także uśmiechnięta i odwrócona do niego twarzą. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Funkcja prokreacyjna Konsekwencją współżycia seksualnego małżonków są narodziny dziecka (dzieci). Dzięki prokreacji podtrzymywana jest ciągłość zbiorowości ludzkiej. W społeczeństwach współczesnych rozdziela się funkcję seksualną od prokreacyjnej. Na wcześniejszych historycznie etapach rozwoju rodziny funkcje seksualna i prokreacyjna stanowiły jedność. W rezultacie liczba dzieci w rodzinie warunkowana była przede wszystkim biologicznie: wiekiem małżonków i ich płodnością. Obecnie, w dobie tzw. planowania rodziny i świadomego macierzyństwa, to małżonkowie decydują o liczbie dzieci i czasie ich przyjścia na świat. 2. Funkcja prokreacyjna Konsekwencją współżycia seksualnego małżonków są narodziny dziecka (dzieci). Dzięki prokreacji podtrzymywana jest ciągłość zbiorowości ludzkiej. W społeczeństwach współczesnych rozdziela się funkcję seksualną od prokreacyjnej. Na wcześniejszych historycznie etapach rozwoju rodziny funkcje seksualna i prokreacyjna stanowiły jedność. W rezultacie liczba dzieci w rodzinie warunkowana była przede wszystkim biologicznie: wiekiem małżonków i ich płodnością. Obecnie, w dobie tzw. planowania rodziny i świadomego macierzyństwa, to małżonkowie decydują o liczbie dzieci i czasie ich przyjścia na świat. 3. Funkcja socjalizacyjna Od urodzin dziecka rozpoczyna się proces jego socjalizacji, który realizowany jest przede wszystkim przez rodziców i innych członków najbliższej rodziny (dziadków, ciotki, wujów czy starsze rodzeństwo). Ten rodzinny aspekt procesu socjalizacji jest konieczny, by niemowlę (a później dziecko) zdobyło cechy społeczne i niezbędne umiejętności. Są one nieodzowne, gdyż umożliwiają samodzielne zaspokojenie podstawowych potrzeb oraz wchodzenie do innych grup społecznych. 4. Funkcja opiekuńczo-zabezpieczająca Przyjście na świat dziecka (dzieci) związane jest z koniecznością zapewnienia im opieki, bowiem nie są one w stanie samodzielnie zaspokajać swych potrzeb. Jednak również inni członkowie rodziny – z powodu choroby czy zaawansowanego wieku – muszą korzystać z pomocy, jaką pozostali członkowie rodziny świadczą w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb. Na świadczeniu takiej pomocy polega właśnie funkcja opiekuńcza (lub opiekuńczo‑zabezpieczająca). Jest ona ściśle związana z funkcją ekonomiczną – w takim zakresie, w jakim wszystkie prace usługowe wykonywane w rodzinie (np. przygotowywanie posiłków), składające się na część funkcji ekonomicznej, są niezbędne przy opiece i zabezpieczeniu jej najsłabszych członków. 5. Funkcja ekonomiczna Rodzina, niezależnie od liczby członków, musi mieć ekonomiczne podstawy egzystencji. Tworzy je dzięki aktywności ekonomicznej rodziców lub/i posiadanym kapitałom. Najczęściej jest to praca zarobkowa jednego lub – co współcześnie występuje znacznie częściej – obojga rodziców. Ponadto rodzice mogą prowadzić działalność ekonomiczną na własną rękę. W zakres funkcji ekonomicznej wchodzą również pozyskiwanie, utrzymywanie i korzystanie z dóbr trwałych (mieszkania i jego wyposażenia, samochodu etc.) oraz dóbr kapitałowych (akcji, obligacji, oszczędności). W zakresie funkcji ekonomicznej wykonywane są różne czynności usługowe: aprowizacja, przygotowywanie posiłków, utrzymywanie czystości, dbałość o sprzęt i dobra indywidualne członków rodziny. 6. Funkcja ekspresyjno-emocjonalna Grupa rodzinna jest związana silną więzią emocjonalną. Relacje tego typu występują między małżonkami, rodzicami i dziećmi czy między kolejnymi pokoleniami (dziadkami i wnukami oraz innymi krewnymi). Rodzina zaspokaja potrzebę miłości małżonków i dzieci. Dostarcza w ten sposób emocjonalną gratyfikację swym członkom. Ponadto grupa rodzinna każdemu członkowi umożliwia ekspresję własnych emocji: miłości, przywiązania, zaufania, ale też gniewu, lęków, obaw związanych z uczestnictwem w życiu społecznym, począwszy od szkoły, pracy, a skończywszy na uczestnictwie w innych grupach społecznych, w których ekspresja emocji uważana jest za niestosowną i może być negatywnie oceniana. Tę funkcję rodziny określa się jako emocjonalno‑ekspresyjną lub emocjonalną.
Funkcje rodziny

Funkcje wtórne

Są to wszystkie funkcje niezaliczone do kategorii funkcji podstawowych. Ich wtórne znaczenie wynika z faktu, że nie przesądzają o trwaniu i funkcjonowaniu grupy (rodziny) oraz o relacjach między członkami grupy.

RcLwbas3XTLNg
Funkcja stratyfikacyjna Nazywana też funkcją klasową. Należąc do rodziny, zaliczani jesteśmy do klasy społecznej, w jakiej nasza rodzina się mieści z racji posiadania określonych cech położenia klasowego (np. klasa średnia, klasa robotnicza, klasa posiadaczy, klasa chłopska etc.). Tym samym funkcja stratyfikacyjna wyznacza miejsce grupy rodzinnej w szeroko rozumianej strukturze społecznej i jest czynnikiem utrwalającym istniejący podział społeczeństwa na warstwy, klasy czy kasty. Kontekst historyczny wskazuje, że niektóre funkcje rodziny mają w określonym czasie większe lub mniejsze znaczenie. Tak na przykład jest w przypadku funkcji stratyfikacyjnej: przy niskim poziomie ruchliwości społecznej miała ona podstawowe znaczenie. Większość członków społeczeństwa nie zmieniała bowiem statusów przypisanych (czyli np. kto się urodził w rodzinie chłopskiej, był chłopem; kto się urodził w rodzinie robotniczej, najczęściej w dorosłym życiu był robotnikiem)., Funkcja identyfikacyjna Urodzenie się w konkretnej rodzinie warunkuje miejsce jednostki w społeczeństwie. Uzyskuje ona bowiem przypisany status. Zmiana tego statusu możliwa jest dzięki aktywności życiowej jednostki (np. zmiana statusu przez pracę w określonym zawodzie), ale również dzięki zasobom ekonomicznym, kulturowym, którymi rodzina dysponuje (np. kupowanie szlachectwa w dawnych czasach). Rodzina pochodzenia, niezależnie od późniejszej biografii życiowej osobnika, służy identyfikacji przez otoczenie zewnętrzne. Przesądza też w znacznej mierze o biegu życia jednostki, jej szansach życiowych i ograniczeniach., Funkcja integracyjno‑kontrolna Nazywana też legalizacyjno-kontrolną. Członkowie rodziny kontrolują wzajemnie swoje zachowania, zgodnie z obowiązującym systemem wartości, norm oraz wzorów zachowań aprobowanych w swojej rodzinie i całym społeczeństwie. Kontroli podlegają wzajemne relacje między małżonkami, relacje rodziców z dziećmi, a przede wszystkim zachowania tych ostatnich. Kontrola społeczna wzmacnia spójność grupy, wywiązywanie się z ról społecznych pełnionych w rodzinie. Zakres funkcji legalizacyjno-kontrolnej jest jednak znacznie szerszy: legalizuje w sposób formalny relacje między małżonkami, prawny status dzieci, wspólnotę majątkową rodziny. Funkcjonowanie grupy rodzinnej poza regulacjami prawnymi warunkowane jest przez grupę religijną, do której należą współmałżonkowie, a także przez obyczaje i moralność. To wszystko mieści się w zakresie tej funkcji., Funkcja rekreacyjno‑towarzyska Polega na organizowaniu czasu wolnego członkom rodziny, wspólnym spędzaniu czasu wolnego zgodnie z wypracowanym przez grupę rodzinną stylem życia. W zakres tej funkcji wchodzi również sukcesywne wprowadzanie dzieci i młodzieży w świat powiązań towarzyskich, przyuczanie do reguł obowiązujących w kontaktach z osobami należącymi do kręgów towarzyskich rodziców, a także kontrola sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież w grupach rówieśniczych i ponoszenie przez rodziców kosztów związanych z uczestnictwem dzieci w grupach rówieśniczych.

Wpływ rodziny na dziecko

R1Shi0YjtxHQO
Polecenie 7
RVy3GRAoEWwQj
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8
ROQiKJQ8AToNa
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9
RhybRQipJlF3m
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rodzina a system wartości

Rodzina jest podstawowym środowiskiem, w którym kształtuje się system wartościwartościwartości dzieci i młodzieży. W rozumieniu psychologicznym wartości to potrzeby i pragnienia służące egzystencji. W ujęciu kulturowym wartości stanowią powszechnie obecne i funkcjonujące jakości o charakterze realnym lub symbolicznym. W znaczeniu społecznym wartości to właściwości o szczególnie dużym znaczeniu dla społeczeństwa, którego częścią jest rodzina.

Polecenie 10

Badanie opinii publicznej.

Czy szczęście rodzinne jest ważne? Przeprowadźcie ankietę. Możecie wykorzystać formularz wyboru znajdujący się poniżej. Na koniec zsumujcie wyniki.

RBP10FiyDY5V8
Z podanej listy wybierzcie wartość, którą uważacie za najważniejszą w swoim codziennym życiu. Aby dodać kolejne wartości, kliknij przycisk "Dodaj". Poprzestańcie na maksymalnie pięciu wartościach. (Wybierz: Zachowanie dobrego zdrowia, Szczeście codzienne, Spokój, Uczciwe życie, Grono przyjaciół, Szacunek innych ludzi, "Praca zawodowa, Wiara religijna, Dobrobyt, bogactwo, Wolność głoszenia własnych poglądów, Pomyślność ojczyzny, Wykształcenie, Kontak z kulturą, Życie pełne przygód i wrażeń, Sukces, sława, Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym, Trudno powiedzieć).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Za rodzinę uważa się grupę społecznągrupa społecznagrupę społeczną składającą się z rodziców, ich dzieci i krewnych. Rodziców łączy więź małżeńska, a rodziców z dziećmi – więź rodzicielska, która stanowi podstawę wychowania rodzinnego, oraz więzy pokrewieństwa (choć te ostatnie nie zawsze, np. w przypadku adopcji). Rodziców i dzieci łączy ponadto więź formalna, określająca ich obowiązki względem siebie. Rodzina, zbudowana na wymienionych rodzajach więzi, powinna mieć stały wzorzec postępowania oraz wiedzę na temat norm wzajemnego oddziaływania członków grupy rodzinnej. Rodzina jest wspólnotą, w której skupia się proces kształtowania się wartości rodzinnych, społecznych i państwowych. Wypracowanie i ukształtowanie właściwej i trwałej hierarchii wartości jest czynnikiem niezbędnym do świadomego życia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji, dokonywania wyborów oraz przejawiania określonych zachowań.

R3993M6iVT4YV
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się zdjęciu i zapoznaj z podpisem zamieszczonym pod nim, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia oraz z podpisem zamieszczonym pod nim, a następnie wykonaj polecenie.

REwLamkPL0DgO
Matka zawozi dziecko na odpłatne zajęcia z nauki pływania dla najmłodszych odbywające się w pobliskim miasteczku.
Źródło: Mabel Amber, domena publiczna.
R15OZRmaeyGz9
Wskaż, z jakimi funkcjami rodziny powiązana jest w tej sytuacji funkcja towarzysko-rekreacyjna realizowana przez rodzinę (za pośrednictwem matki) na rzecz dziecka. (Uzupełnij).
RhJeuank9V67Y
Zaznacz odpowiedzi najbliższe swoim. Możliwe odpowiedzi: 1. ekonomiczna, 2. opiekuńczo-zabezpieczająca, 3. identyfikacyjna, 4. socjalizacyjna, 5. stratyfikacyjna, 6. prokreacyjna
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisami ilustracji wykonaj polecenie.

R1OCrJu4hdUIT
Józef Chełmoński (1849–1914), Bociany
Źródło: domena publiczna.
RIITlKNpxyJqx
Ulica Wołoska w Warszawie, część warszawskiego „Mordoru”
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY 3.0.
Rh9MSJZEDVh5C
Rozstrzygnij, czy w obu światach społecznych, które ilustrują, w jednakowy sposób działa funkcja stratyfikacyjna rodziny? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
RT7JvWs91rxEA
Ćwiczenie 5
Połącz pojęcia wartości w różnych ujęciach z odpowiadającymi im wyjaśnieniami. wartość w ujęciu psychologicznym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie wartość w ujęciu kulturowym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie wartość w ujęciu społecznym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słownik

grupa pierwotna
grupa pierwotna

mała grupa społeczna, której członkowie mają bliskie i trwałe więzi; więzi społeczne w takiej grupie są nieformalne, spontaniczne, kontakty bezpośrednie, interakcje „twarzą w twarz”; członkowie rozpoznają się nawzajem, podejmują zróżnicowane działania, częściowo z pobudek autotelicznych

grupa społeczna
grupa społeczna

grupa jednostek o tożsamości zbiorowej, której towarzyszą kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie, częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz; inaczej: zbiorowość ludzi (co najmniej trzy osoby), między którymi występuje więź, a powiązane w obrębie grupy role służą realizacji wspólnych celów

prokreacja
prokreacja

(inaczej: rozmnażanie, reprodukcja); zjawisko charakterystyczne dla wszystkich żywych organizmów; oznacza wytwarzanie potomstwa przez organizmy rodzicielskie

socjalizacja
socjalizacja

(z łac. socialis – społeczny, towarzyski); uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania systemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami staje się dojrzała społecznie; w wyniku tego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości, zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym

stratyfikacja
stratyfikacja

(z łac. stratum – warstwa); hierarchiczne ułożenie wielkich zbiorowości społecznych (klas, warstw, kategorii społeczno‑zawodowych) wyróżnianych według dysponowania przez nie zasobami społecznymi, władzą, kapitałem, wykształceniem, prestiżem itp.

wartości
wartości

społecznie pożądane i cenione właściwości, którym społeczności i narody przypisują szczególnie cenione znaczenie

RyvBYShHL1m6E
(Uzupełnij).