R355qkqGy2ekf
Na ilustracji na ciemnym tle widoczna jest dłoń (pokazana jest od łokcia). Dłoń jest zaciśnięta w pięść i popękana. Na wysokości nadgarstka jest rana od zerwanego łańcucha. Zerwany łańcuch jest widoczny po jednej i drugiej stronie ręki.

Prawa człowieka - ich źródła i ochrona

Konstytucja RP gwarantuje każdemu człowiekowi nietykalność osobistą i wolność osobistą.
Źródło: pixaby, domena publiczna.

Geneza praw człowieka

Nauczysz się
  • wymieniać generacje praw człowieka,

  • kategoryzować prawa człowiekaprawa człowiekaprawa człowieka ze względu na przynależność do danej generacji praw człowieka,

  • przedstawiać cechy praw człowieka,

  • uzasadniać własne stanowisko w sprawie ograniczania praw człowieka,

  • wyjaśniać znaczenie godności ludzkiej w różnych systemach moralnych,

  • przedstawiać genezę praw człowieka,

  • analizować treść i formułować wnioski na temat znaczenia preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Polecenie 1

Poszukaj informacji na temat konfliktów, które w ostatnich latach stały się przyczyną rosnącej fali uchodźców w Europie. Przedstaw jeden z nich. Określ:

  • jakiego obszaru dotyczy i ile lat trwa,

  • strony konfliktu, przyczyny i przedmiot sporu.

Na wybranym przykładzie podaj rodzaje nadużyć, prześladowań i form dyskryminacji, których doświadcza ludność cywilna w czasie współczesnych konfliktów zbrojnych. Określ skalę zjawiska.

R7NxqGqgt57TB
(Uzupełnij) -.

Prawa człowieka

Koncepcja praw człowieka w swym współczesnym kształcie powstała dopiero po II wojnie światowej, choć jej korzeni można poszukiwać już w poglądach filozofów starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. Koncepcje te były rozwijane w średniowieczu, a później w epoce oświecenia. Wychodziły one z założenia, że każdy z nas posiada pewną indywidualną sferę wolności, która nie może zostać przez nikogo naruszona – ani drugą osobę, ani żadną organizację, w tym państwo. Sfera ta pozwala każdej jednostce zachować jej niepowtarzalność i indywidualność.

Współcześnie prawa człowiekaPrawa człowiekaprawa człowieka dzielimy na tak zwane trzy generacje.

Do pierwszej generacji należą fundamentalne prawa osobiste i polityczne. Zostały one sformułowane w XVIII w. Do praw tych należą prawo do życia, równość wobec prawa, nietykalność osobista, wolność słowa, sumienia czy wyznania. Prawa te akcentują konieczność zagwarantowania człowiekowi wolności od ingerencji władzy.

Prawa drugiej generacji powstały jako rezultat ruchów robotniczych i socjalistycznych w drugiej połowie XIX wieku. Dotyczą one sfery pracy, opieki medycznej i standardu życia. Mowa tu więc o prawach ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Należą do nich prawo do pracy, wynagrodzenia, wypoczynku czy prawo do nauki.

R1bZnHXN8ousg
Demonstracja robotników (ok. 1900 r.) pod parlamentem australijskim, żądających wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy.
Źródło: dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_union#/media/File:Melbourne_eight_hour_day_march-c1900.jpg, domena publiczna.

Prawa trzeciej generacji, zwane prawami solidarnościowymi lub zbiorowymi, są efektem procesu globalizacji. Należą do nich prawo do pokoju, prawa narodów do samostanowienia, rozwijania własnej kultury, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, pomocy humanitarnej czy wspólnego dziedzictwa ludzkości.

R1IIkja8b7YZs
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podane informacje do właściwej generacji praw. PIERWSZA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista DRUGA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista TRZECIA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa człowieka mają charakter:

  • powszechny, a więc są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii,

  • przyrodzony, a więc istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, państwo jedynie tworzy system ich ochrony,

  • niezbywalny, a więc żadna władza nie może nam ich odebrać, nie można się ich zrzec,

  • nienaruszalny, a więc istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane,

  • naturalny, a więc posiadamy je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania,

  • niepodzielny, a więc wszystkie stanowią integralną i współzależną całość.

RjJLhEJedEipD
Ćwiczenie 2
Połącz cechy praw człowieka z właściwymi wyjaśnieniami. powszechne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość przyrodzone Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niezbywalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość nienaruszalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niepodzielne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R14ncMDXHVbBU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Godność człowieka

Prawa człowieka to podstawowe normy przysługujące każdemu z nas. Wynikają one z samego faktu bycia człowiekiem, a ich źródłem wszystkich praw i wolności jest godnośćgodnośćgodność człowieka.

RJPlhWiVCnjmp
1
RvZRuXij2bz3U
Prezentacja - Godność człowieka w różnych systemach moralnych
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Godność człowieka w różnych systemach moralnych.

R1dB9K4vPqjBn
1
R12M3gSOH3RwU
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pojęcie godności wywodzi się z łacińskiego terminu dignitas, który oznaczał godność, poważanie, szacunek. Terminem tym określa się godność człowieka (osobową), godność osobowościową oraz godność osobistą. Godność osobowa jest właściwa każdej osobie i przynależna z racji samego bycia człowiekiem. Jest ona wrodzona, stała i niezniszczalna, a człowiek nie może się jej sam pozbyć. Godność osobowościowa jest zależna od podjętego przez człowieka wysiłku, od tego, czy i w jaki sposób postępuje, zmierzając do własnej doskonałości, której odzwierciedleniem są wyznawane przez niego wartości i przestrzegane zasady moralne. Z kolei godność osobista jest tłumaczona jako poczucie świadomości własnej wartości, szacunek do samego siebie, honor, duma, a także zaszczytny urząd, uzyskany tytuł bądź pełniona funkcja.

R18PLNY4hA0H6
1
Ro3eGryZhfDZx
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Godność człowieka związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem. Pojęcie to istnieje tylko w odniesieniu do istoty ludzkiej i nie może dotyczyć innych bytów, takich jak zwierzęta, rośliny czy rzeczy. Człowiek nie otrzymuje jej w zamian za swoje pochodzenie czy dokonania, a zatem nikt nie może mu jej odebrać. Godność jest więc wartością absolutnie nienaruszalną i nie może być ograniczona ze względu na płeć, stanowisko jakie się zajmuje, kraj z którego się pochodzi, rasę, wyznawaną religię czy obowiązujący porządek prawny.

R1dYhwouxTJog
1
RShaTD1re8eYQ
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pojęcie godności funkcjonuje już od starożytności. Antyczni Grecy rozumieli godność człowieka jako cześć, uznanie i szacunek dla cnoty (sprawność, dzielność, doskonałość). Przysługiwała ona czterem wzorcom osobowym: arystokraty‑wojownika, obywatela, mędrca oraz człowieka wielkodusznego. O godności obywatela decydowała przysługująca mu pełnia praw i związane z nią formy uczestnictwa w życiu politycznym. Prawa nie tylko nadawały obywatelom pewną miarę wolności politycznej i równości, ale również określały pozycję i status człowieka, który działał wspólnie z innymi. Największą karą dla starożytnego Greka była utrata praw, ponieważ pociągało to za sobą pozbawienie godności i czci obywatelskiej.

Rxun4h0EgE8OP
1
RLf4wfVSQ5zBO
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Jeden z najsłynniejszych greckich filozofów, Arystoteles, utożsamiał godność z różnorodnością charakterów ludzkich i pozycji człowieka w społeczeństwie. Uważał, że godność człowieka to złoty środek między jego wadami: zarozumialstwem i służalczością. Pierwsza oznaczała nachalne szukanie kontaktu z ludźmi różnego pochodzenia, a druga – izolowanie się od ludzi wynikające z własnego poczucia wyższości. Zdaniem Arystotelesa człowiekiem godnym jest wzorzec osobowy człowieka wielkodusznego, który nawiązuje do cnót bohatera, obywatela i mędrca, a zarazem wszystkie je przekracza. Człowiek godny szuka bowiem kontaktów z ludźmi, którzy na to zasługują.

RF4TYKw3nI6dG
1
R1ZIlTurxqfV9
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Herodot i Heraklit przypisywali godność każdemu człowiekowi, ze względu na jego wyjątkowe miejsce w kosmosie. Godności przyznali oni przyrodzony i niezbywalny charakter. Tym samym nikt nie mógł pozbawić godności człowieka. Ideę godności ludzkiej trafnie odzwierciedla maksyma stoików: człowiek dla człowieka rzeczą świętą (homo homini res sacra). To dla człowieka, zdaniem stoików, zostało stworzone wszystko, co znajduje się w świecie, a więc wszechświat.

R1FYYfdU41ID3
1
Rt3Tpi44JHOjH
Godność człowieka w starożytności.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Przypuszcza się, że podstawy pojęcia godności człowieka na przełomie V i VI wieku jako pierwszy zdefiniował rzymski filozof Boecjusz. Uważał on, że człowiek jest osobą, czyli „indywidualną substancją natury rozumnej”. Stwierdzenie to można interpretować w taki sposób, że człowiek jest świadomym i wolnym podmiotem swoich czynów, odpowiedzialnym za siebie, za drugiego człowieka i świat. Jest to właściwość, która stanowi o jego godności. Określenie sformułowane przez Boecjusza dało początek personalistycznemu pojmowaniu człowieka.

R1AZQv9BPND3E
1
R18nqN3Jc3d8X
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

W filozofii chrześcijańskiej godność człowieka wynika z faktu, że jest on imago Dei, co oznacza, iż został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Godność w myśli chrześcijańskiej przejawia się na dwóch powiązanych ze sobą poziomach bytowania. Na poziomie naturalnym obejmuje rozumność i wolność człowieka, na poziomie nadprzyrodzonym przysługuje człowiekowi ze względu na jego uczestnictwo w Dobru absolutnym, rozumiane jako powołanie do realizacji i obrony wartości duchowych, które stanowią o jego podobieństwie do Boga.

R9jzPbtrefNwx
1
RG8ER6Opm2Xv4
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Chrześcijańskie rozumienie pojęcia godności wywodzi się z judaizmu. Najstarszym dokumentem, w którym znajdujemy wyrażenie idei godności człowieka, jest Księga Rodzaju Starego Testamentu. Wyrażona jest ona w opisie stworzenia człowieka: „Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze”. Szczytem ludzkiej godności, co z kolei przekazuje treść Nowego Testamentu, jest to, że sam Bóg — jako Syn Boży – przyjął ludzką naturę. Znalazło to swój wyraz w wyznaniu wiary Kościoła: „Dla nas ludzi i dla naszego zbawienia Bóg zstąpił z nieba i za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem”.

RuNGbiVsQejyn
1
RLJ5W7ObxVQ1v
Godność człowieka w średniowieczu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Koncepcja godności człowieka była rozwijana także w teologii i filozofii średniowiecznej. Dla Tomasza z Akwinu, jednego z głównych piewców godności ludzkiej „to nie bycie osobą jest podstawą godności, ale to godność jest podstawą bycia osobą”. Definicja godności ludzkiej sformułowana przez św. Tomasza składa się z dwóch elementów. Pierwszy zakazuje instrumentalnego traktowania człowieka, gdyż jest on istotą wolną i może realizować samego siebie jako osobę oraz swój indywidualny cel życia. Drugi zakazuje bycia celem samym dla siebie, ponieważ człowiek istnieje nie tylko dla siebie, ale i dla innych.

RzAjHkGhKQbhM
1
Rh3rNGejjKYSq
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pod koniec XV wieku filozof i humanista Giovanni Pico della Mirandola w swej Mowie o godności człowieka stwierdził, że człowiek, jako jedyna istota w szeregu stworzeń boskich, może kształtować swą własną naturę, decydować o swym przeznaczeniu i wyznaczać swą drogę życiową w odróżnieniu od zwierząt lub wyższych istot boskich. To, zdaniem Mirandoli, nadaje człowiekowi godność niedostępną żadnemu innemu stworzeniu Boga. Tłumaczą to słowa, które filozof włożył w usta Boga: „Natura wszystkich innych istot została określona i zawiera się w granicach przez nas ustanowionych. Ciebie zaś, nieskrępowanego żadnymi ograniczeniami, oddaję w twoje własne ręce, abyś swą naturę sam sobie określił, zgodnie z twoją wolą. Nie uczyniłem cię ani istotą niebiańską, ani ziemską, ani śmiertelną, ani nieśmiertelną, abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.”

RkvQ9L1Hxo1h5
1
RsAygeDgBiiZC
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Tematowi ludzkiej godności poświęcił swoją twórczość także Jan z Trzciany, krakowski profesor i kanonik lwowski. Myśl przewodnia jego dzieła jest osnuta wokół tematu: „poznaj samego siebie” − poznaj naturę i godność człowieka. Poznanie to pozwala na określenie miejsca człowieka we wszechświecie − jego relacji ze światem materialnym, innymi ludźmi i Bogiem oraz określa postępowanie człowieka godne reprezentanta gatunku homo sapiens. Główną część dzieła stanowi opis dwudziestu jeden cech natury ludzkiej będących podstawą jego godności. Osiem z nich odnosi się do ciała, a trzynaście do duszy. Ciału przysługuje godność z tej racji, że Syn Boży wcielił się w ludzkie ciało, wywyższył je, czego przykładem jest zapowiedź Jego zmartwychwstania. Z kolei godność duszy objawia się w jej rozumności, opanowaniu przez człowieka zdolności do poznania intelektualnego, rozróżniania prawdy i fałszu, panowania nad światem i twórczej mocy przekształcania go, a także zdolności do doskonalenia się.

1
R1Y4m2OJSpjQE
Film przedstawia kolorowy tłum ludzi przechodzących przez przejście dla pieszych. W tle drzewo i budynki. Kadr powtarza się.
1

Godność człowieka była jednym z ulubionych tematów teologii i filozofii renesansowej. Autorzy renesansowi pojmowali godność jako zespół cech wyróżniających człowieka od innych stworzeń, a nie jako cechę wyróżniającą określoną grupę społeczną od innej grupy.

RdH6Rrtl9Oxtq
1
R15E3oG8XxD8m
Godność człowieka w epoce oświecenia
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Współczesne rozumienie pojęcia „godność” ma swoje korzenie w filozofii oświecenia. Równocześnie z ideą godności pojawiła się idea praw człowieka jako zestawu pewnych przymiotów przysługujących każdemu człowiekowi. Znaczenie godności człowieka oddaje sformułowanie Immanuela Kanta „W państwie celów wszystko ma jakąś cenę, albo godność. To, co ma cenę, można zastąpić także przez coś innego, jak jego równoważnik, co zaś cenę przewyższa, a więc nie dopuszcza żadnego równoważnika, posiada godność”. Dla Kanta godność była równoznaczna z posiadaniem wartości, której nie można się pozbyć, utracić ani zamienić. Według jego filozofii godność ludzka przysługuje każdemu tylko z powodu bycia człowiekiem. Jest więc wartością nieporównywalną z niczym innym.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2
RKVFM1MYv3GBS
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RF2WmTwdAsUEc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
R1AcjX7XMWzPx
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Historia praw człowieka i system ich międzynarodowej ochrony

RnzXhwlE8bL3D
Film przedstawiający genezę praw człowieka
Polecenie 5
RINHvog3ZTkjm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
RuKTq7ZdfPbOD
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7
RDhDmT5Jewy7k
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RAPIF6JnJliMh
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Polecenie 8
R1IpkXdSNTlQM
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9
Rv7ntgXqMoJmt
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10
R1KeqMt0aDOJf
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa człowieka w starciu z władzą państwową

Ze względu na relacje między władzą a jednostką, przysługujące jednostce prawa dzielimy na prawa i wolności.

  1. Prawa (prawa pozytywne), które każda władza ma obowiązek zapewnić, a każda jednostka ma prawo oczekiwać realizacji przysługujących jej praw. Chodzi tu o ochronę jednostki przed arbitralnością decyzji podejmowanych w imieniu państwa. Służą temu tzw. prawa proceduralnePrawa proceduralneprawa proceduralne np. prawo do bezpieczeństwa osobistego, które zabrania zatrzymania lub tymczasowego aresztowania inaczej niż zgodnie z procedurami przewidzianymi prawem. Z kolei prawo do rzetelnego procesu określa procedurę, zgodnie z którą przebiega przewód sądowy (proces dowodzenia winy i wymierzania kary).

  2. Wolności (prawa negatywne), które wyznaczają granice działania władz. Władza ma obowiązek powstrzymywania się od takich działań, które mogą ingerować w określone dziedziny życia jednostki. Wolność słowa, wyznania to zakazy wtrącania się władz państwowych w te dziedziny ludzkiej aktywności.

Różnicę między prawem, a wolnością można zatem sformułować w zdaniu:

„jeśli mam prawo, to obowiązkiem władzy jest coś dla mnie czynnie zrobić, jeśli przysługuje mi wolność, państwo ma się od działania wstrzymać”

W określonych sytuacjach władza może ograniczyć prawa człowieka, jednak dotyczy to wyjątkowych sytuacji, które są określone w dokumentach międzynarodowych lub w konstytucjach państwowych (potrzeba ochrony określonych wartości, ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego). Dzieje się tak najczęściej w warunkach wprowadzenia w państwie stanu wyjątkowegoStan wyjątkowystanu wyjątkowego lub stanu wojennegoStan wojennystanu wojennego.

Istnieją jednak prawa, które są prawami absolutnymi i pod żadnym pozorem nie mogą zostać ograniczone lub zniesione. Takimi prawami są na przykład wolność od tortur i wolność od niewolnictwa.

R3LGAqKvHwO4M
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczące praw i wolności człowieka są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub „F”, jeśli jest fałszywe.. Prawa człowieka są też nazywane prawami pozytywnymi, co odnosi się do obowiązku władzy, która musi zapewnić ich przestrzeganie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zadaniem praw jest także ochrona jednostki przed arbitralną ingerencją organów państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności człowieka są też nazywane prawami negatywnymi, co odnosi się do nakazu zapewnienia ich ochrony przez władze państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności jednostki wyznaczają jednocześnie granice ingerencji władze w różne dziedziny aktywności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawo można rozumieć jako obowiązek działania władzy i ochrony przez nią jednostki, zaś wolność to obowiązek wstrzymania się władzy od działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RdnvkZUNzDQFj
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Do XX w. uznawanie praw człowieka leżało jedynie w gestii poszczególnych państw. Nie istniał uniwersalny i wiążący katalog praw człowieka, który władze państw narodowych były zobowiązane respektować.

Niewyobrażalna zbrodnia ludobójstwaludobóstwoludobójstwa, jakiej dopuścił się demokratycznie wybrany rząd nazistowskich Niemiec podczas II wojny światowej uświadomiła światu potrzebę ograniczenia władzy państwowej w jego relacjach z jednostką. Istotą działań podejmowanych przez społeczność międzynarodową po zakończeniu wojny stało się więc stworzenie katalogu praw człowieka oraz międzynarodowego systemu ich ochrony.

Działania te doprowadziły do sformułowania w dniu 26 czerwca 1945 roku podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w San Francisco Karty Narodów Zjednoczonych. Dokument ten powoływał do życia Organizację Narodów Zjednoczonych, której jednym z celów miała być ochrona praw człowieka.

RjqdceRJzyVX4
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
"Podstawową przyczyną podjęcia przez społeczność międzynarodową działań w celu stworzenia katalogu praw człowieka i systemu ich ochrony" Możliwe odpowiedzi: 1. było wydarzenie określane jako Shoah., 2. był wybuch II wojny światowej., 3. był brak takiego katalogu i systemu., 4. był kryzys demokracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1FC34kz3AAiX
Sala obrad Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, która ma swoją siedzibę w Nowym Jorku.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Jego celem miało być z jednej strony sformułowanie katalogu praw jednostki, które każda władza powinna zapewnić i przestrzegać, a z drugiej zapewnienie tej samej jednostce mechanizmów pozwalających te prawa chronić.

R19VTu8xAFxpZ
Eleanor Roosevelt (czyt: ruzwelt] trzymająca wydrukowaną Powszechną Deklarację Praw Człowieka.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Powszechna_deklaracja_praw_cz%C5%82owieka#/media/Plik:Eleanor_Roosevelt_UDHR.jpg, licencja: CC BY 4.0.

Podstawowym dokumentem, który miał umożliwić realizację tego zadania stała się Powszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona 10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. W preambulepreambułapreambule tego dokumentu znajdują się informacje dotyczące motywów uchwalenia Deklaracji oraz wskazania mające służyć odczytaniu potwierdzonych praw.

RCMUqVQPMO7kY
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka nastąpiło: Możliwe odpowiedzi: 1. w 1945 r., 2. w 1948 r., 3. w 1950 r., 4. w 1989 r.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RoUKc5jD0KMWw1
Tekst preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Tekst składa się z sześciu punktów. Po prawej stronie sześć napisów pozwalających pozostawienie jednego punktu i rozjaśnienie pozostałych.
POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA PREAMBUŁA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 11
RnG3ZM600XL17
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 12
RFes24ikh8LAq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 13
RJLKPVIs0dQlH
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa zawarte w deklaracji są ujęte w kilka grup, a mianowicie:

  • praw osobistych, do których należą prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa, zakaz niewolnictwa, równość wobec prawa, prawo do prywatności, prawo do tajemnicy korespondencji, prawo własności, wolność myśli, sumienia i wyznania,

  • praw politycznych, do których należą prawo do obywatelstwa, wolność słowa, wolność zgromadzeń i stowarzyszeń, prawo do udziału w rządzeniu krajem i demokratycznych wyborów,

  • praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych, do których należą prawo do pracy, prawo do słusznego wynagrodzenia za pracę, prawo tworzenia i przystępowania do związków zawodowych, prawo do urlopu, opieki lekarskiej, zabezpieczenia społecznego, prawo do nauki, prawo do kultury.

R4f2EzmLoiNfp
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj podane przykłady praw i wolności do właściwej grupy praw uwzględnionych w "Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka". PRAWA OSOBISTE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA POLITYCZNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 2006 r. a weszła w życie w 2008 r.  Polska ratyfikowała konwencję w 2012 r. Konwencja ma przyczynić się do poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych, poprzez umożliwienie im rzeczywistego korzystania ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności, na równi z innymi osobami.

RSuoOK41kmbLS
Annette Roozen oddająca skok w dal podczas zawodów w 2006, w Assen.
Źródło: Wacka ryba, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Annette_Roozen#/media/File:AnnetteLongJump.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych

Artykuł 5 Równość i niedyskryminacja

1. Państwa Strony uznają, że wszyscy ludzie są równi wobec prawa i są uprawnieni, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, do jednakowej ochrony prawnej i jednakowych korzyści wynikających z prawa.

2. Państwa Strony zakażą jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność i zagwarantują osobom niepełnosprawnym jednakową dla wszystkich i skuteczną ochronę przed dyskryminacją z jakichkolwiek względów.

3. W celu popierania równości i likwidacji dyskryminacji, Państwa Strony podejmą wszelkie odpowiednie kroki celem zapewnienia racjonalnych usprawnień.

4. Za dyskryminację w rozumieniu niniejszej konwencji nie będą uważane szczególne środki, które są niezbędne celem przyśpieszenia osiągnięcia lub zagwarantowania faktycznej równości osób niepełnosprawnych.

CART15 Źródło: Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, dostępny w internecie: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych.

Ciekawostka

Polskim wkładem w kształtowanie uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka było opracowanie Konwencji Praw Dziecka. Została ona przyjęta przez ONZ w 1989 roku. Konwencja chroni osoby poniżej 18. roku życia. Ustanowiła ona międzynarodowe normy postępowania wobec dzieci. Zawiera ponadto pełny katalog praw dziecka (prawa cywilne, społeczne, polityczne i kulturowe).

Podsumowanie

Powszechny system ochrony praw człowieka powstał w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych po II wojnie światowej. Jest to jedyny uniwersalny system, jaki do tej pory udało się stworzyć. Mimo wielu mankamentów, takich jak: długi proces tworzenia aktów prawnych, słabe mechanizmy kontrolne, brak woli państw, aby wymuszać przestrzeganie praw człowieka wśród naruszycieli, system ten dla wielu krajów jest jedynym dostępnym. Dotyczy to szczególnie państw azjatyckich. Na kontynencie tym nie powstał żaden regionalny system ochrony praw człowieka. Oznacza to, że dla państw azjatyckich międzynarodowe standardy ochrony praw człowieka wyznacza ONZ.

Ćwiczenie 9

Przeczytaj uważnie preambułę Powszechnej deklaracji praw człowieka, a następnie sporządź listę przyczyn, które wpłynęły na jej przyjęcie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.

RqU61PqcUCeqf
(Uzupełnij) -.
Wstęp do Powszechnej deklaracji praw człowieka (Paryż, 10 grudnia 1948)
Wstęp do Powszechnej deklaracji praw człowieka (Paryż, 10 grudnia 1948)

Ponieważ uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków rodziny ludzkiej stanowi podstawę wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie;
ponieważ brak poszanowania i pogarda dla praw człowieka doprowadziły do czynów barbarzyńskich, które wstrząsnęły sumieniem ludzkości, a nadejście świata, w którym istoty ludzkie będą korzystać z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu i niedostatku, zostało ogłoszone jako najwyższy cel człowieka; ponieważ istotne jest, by prawa człowieka były chronione przez przepisy prawne, aby człowiek nie był zmuszony, doprowadzony do ostateczności, uciekać się do buntu przeciwko tyranii i uciskowi;
ponieważ jest istotne popieranie rozwoju przyjaznych stosunków między narodami;
ponieważ Ludy Narodów Zjednoczonych potwierdziły na nowo w Karcie swą wiarę w podstawowe prawa człowieka, w godność i wartość osoby ludzkiej, oraz w równe prawa mężczyzn i kobiet, jak również swe zdecydowanie, by popierać postęp społeczny i poprawę warunków życia w większej wolności;
ponieważ Państwa Członkowskie, we współdziałaniu z Organizacją Narodów Zjednoczonych, zobowiązały się zapewnić popieranie powszechnego poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności; ponieważ jednakowe rozumienie (ang. common understanding [czyt. komon understendin]; franc. une conception commune [czyt. uń konsepsjon komiun]) tych praw i wolności ma najwyższe znaczenie dla pełnego zrealizowania tego zobowiązania,

Zgromadzenie Ogólne
ogłasza niniejszą Powszechną deklarację praw człowieka jako wspólny standard (ang. common standard [czyt. komon standart]; franc. l'idéal commun [czyt. lideal komę]) do osiągnięcia przez wszystkie ludy i wszystkie narody, tak aby każda jednostka i każdy organ społeczny, mając stale na względzie niniejszą Deklarację, dążyły poprzez nauczanie i wychowanie do zapewnienia poszanowania tych praw i wolności, jak również do zabezpieczenia, poprzez rozwój środków o charakterze krajowym i międzynarodowym, ich powszechnego i skutecznego uznania i przestrzegania, tak pośród ludów Państw Członkowskich, jak też pośród ludów terytoriów znajdujących się pod ich jurysdykcją.

CART1 Źródło: Zgromadzenie Ogólne ONZ, Powszechna deklaracja praw człowieka, Paryż 1948.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, czy w skali globalnej możemy mówić o uniwersalizmie praw człowieka (tzn. że wszędzie na świecie uznawany jest ten sam katalog praw człowieka). Ułóż listę argumentów.

RtfKgUrHGiGok
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 11

Podaj, jakie są wady i zalety uniwersalnego systemu ochrony prawa człowieka.

R12bLo118l3Gy
(Uzupełnij) -.

Podaj, jakie są wady i zalety uniwersalnego systemu ochrony prawa człowieka.

RcsfshvVTb10k
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, czym różnią się prawa pierwszej i drugiej od praw trzeciej generacji. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1TVUkZTFmK50
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 13
R1P8w5oQbfPch1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

godność
godność

poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie

ludobóstwo
ludobóstwo

czyny o charakterze zbrodni dokonane w zamiarze zniszczenia w całości lub części grup narodowych, etnicznych, rasowych lub religijnych

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

zbiór zawierający katalog praw człowieka i zasady ich stosowania uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948 roku w Paryżu

prawa człowieka
prawa człowieka

zespół praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi; ich posiadanie nie jest niczym uwarunkowane (wiekiem, płcią, religią, kolorem skóry czy majątkiem), a wynika z samego faktu bycia człowiekiem

prawa proceduralne
prawa proceduralne

normy prawa, które regulują postępowanie zmierzające do wykonania przepisów określonych w obowiązującym prawie

preambuła
preambuła

uroczysty wstęp do aktu prawnego zawierający wyjaśnienia dotyczące motywów uchwalenia danego aktu oraz zasad i celów jego powstania

stan wojenny
stan wojenny

jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, w ramach którego kontrolę nad administracją przejmuje wojsko; jest wprowadzany w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i wolności obywatelskich

stan wyjątkowy
stan wyjątkowy

jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, którego celem jest odwrócenie lub zmniejszenie skutków zaistniałych zagrożeń, w sytuacji gdy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające; jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i swobód obywatelskich

Rk0d9iiVnjSau
(Uzupełnij).