Prawa człowieka - ich źródła i ochrona
Geneza praw człowieka
wymieniać generacje praw człowieka,
kategoryzować prawa człowiekaprawa człowieka ze względu na przynależność do danej generacji praw człowieka,
przedstawiać cechy praw człowieka,
uzasadniać własne stanowisko w sprawie ograniczania praw człowieka,
wyjaśniać znaczenie godności ludzkiej w różnych systemach moralnych,
przedstawiać genezę praw człowieka,
analizować treść i formułować wnioski na temat znaczenia preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Poszukaj informacji na temat konfliktów, które w ostatnich latach stały się przyczyną rosnącej fali uchodźców w Europie. Przedstaw jeden z nich. Określ:
jakiego obszaru dotyczy i ile lat trwa,
strony konfliktu, przyczyny i przedmiot sporu.
Na wybranym przykładzie podaj rodzaje nadużyć, prześladowań i form dyskryminacji, których doświadcza ludność cywilna w czasie współczesnych konfliktów zbrojnych. Określ skalę zjawiska.
Prawa człowieka
Koncepcja praw człowieka w swym współczesnym kształcie powstała dopiero po II wojnie światowej, choć jej korzeni można poszukiwać już w poglądach filozofów starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. Koncepcje te były rozwijane w średniowieczu, a później w epoce oświecenia. Wychodziły one z założenia, że każdy z nas posiada pewną indywidualną sferę wolności, która nie może zostać przez nikogo naruszona – ani drugą osobę, ani żadną organizację, w tym państwo. Sfera ta pozwala każdej jednostce zachować jej niepowtarzalność i indywidualność.
Współcześnie prawa człowiekaprawa człowieka dzielimy na tak zwane trzy generacje.
Do pierwszej generacji należą fundamentalne prawa osobiste i polityczne. Zostały one sformułowane w XVIII w. Do praw tych należą prawo do życia, równość wobec prawa, nietykalność osobista, wolność słowa, sumienia czy wyznania. Prawa te akcentują konieczność zagwarantowania człowiekowi wolności od ingerencji władzy.
Prawa drugiej generacji powstały jako rezultat ruchów robotniczych i socjalistycznych w drugiej połowie XIX wieku. Dotyczą one sfery pracy, opieki medycznej i standardu życia. Mowa tu więc o prawach ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Należą do nich prawo do pracy, wynagrodzenia, wypoczynku czy prawo do nauki.

Prawa trzeciej generacji, zwane prawami solidarnościowymi lub zbiorowymi, są efektem procesu globalizacji. Należą do nich prawo do pokoju, prawa narodów do samostanowienia, rozwijania własnej kultury, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, pomocy humanitarnej czy wspólnego dziedzictwa ludzkości.
Prawa człowieka mają charakter:
powszechny, a więc są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii,
przyrodzony, a więc istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, państwo jedynie tworzy system ich ochrony,
niezbywalny, a więc żadna władza nie może nam ich odebrać, nie można się ich zrzec,
nienaruszalny, a więc istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane,
naturalny, a więc posiadamy je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania,
niepodzielny, a więc wszystkie stanowią integralną i współzależną całość.
Godność człowieka
Prawa człowieka to podstawowe normy przysługujące każdemu z nas. Wynikają one z samego faktu bycia człowiekiem, a ich źródłem wszystkich praw i wolności jest godnośćgodność człowieka.
Historia praw człowieka i system ich międzynarodowej ochrony

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RnzXhwlE8bL3D
Film przedstawiający genezę praw człowieka

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RAPIF6JnJliMh
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Prawa człowieka w starciu z władzą państwową
Ze względu na relacje między władzą a jednostką, przysługujące jednostce prawa dzielimy na prawa i wolności.
Prawa (prawa pozytywne), które każda władza ma obowiązek zapewnić, a każda jednostka ma prawo oczekiwać realizacji przysługujących jej praw. Chodzi tu o ochronę jednostki przed arbitralnością decyzji podejmowanych w imieniu państwa. Służą temu tzw. prawa proceduralneprawa proceduralne np. prawo do bezpieczeństwa osobistego, które zabrania zatrzymania lub tymczasowego aresztowania inaczej niż zgodnie z procedurami przewidzianymi prawem. Z kolei prawo do rzetelnego procesu określa procedurę, zgodnie z którą przebiega przewód sądowy (proces dowodzenia winy i wymierzania kary).
Wolności (prawa negatywne), które wyznaczają granice działania władz. Władza ma obowiązek powstrzymywania się od takich działań, które mogą ingerować w określone dziedziny życia jednostki. Wolność słowa, wyznania to zakazy wtrącania się władz państwowych w te dziedziny ludzkiej aktywności.
Różnicę między prawem, a wolnością można zatem sformułować w zdaniu:
„jeśli mam prawo, to obowiązkiem władzy jest coś dla mnie czynnie zrobić, jeśli przysługuje mi wolność, państwo ma się od działania wstrzymać”
W określonych sytuacjach władza może ograniczyć prawa człowieka, jednak dotyczy to wyjątkowych sytuacji, które są określone w dokumentach międzynarodowych lub w konstytucjach państwowych (potrzeba ochrony określonych wartości, ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego). Dzieje się tak najczęściej w warunkach wprowadzenia w państwie stanu wyjątkowegostanu wyjątkowego lub stanu wojennegostanu wojennego.
Istnieją jednak prawa, które są prawami absolutnymi i pod żadnym pozorem nie mogą zostać ograniczone lub zniesione. Takimi prawami są na przykład wolność od tortur i wolność od niewolnictwa.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Do XX w. uznawanie praw człowieka leżało jedynie w gestii poszczególnych państw. Nie istniał uniwersalny i wiążący katalog praw człowieka, który władze państw narodowych były zobowiązane respektować.
Niewyobrażalna zbrodnia ludobójstwaludobójstwa, jakiej dopuścił się demokratycznie wybrany rząd nazistowskich Niemiec podczas II wojny światowej uświadomiła światu potrzebę ograniczenia władzy państwowej w jego relacjach z jednostką. Istotą działań podejmowanych przez społeczność międzynarodową po zakończeniu wojny stało się więc stworzenie katalogu praw człowieka oraz międzynarodowego systemu ich ochrony.
Działania te doprowadziły do sformułowania w dniu 26 czerwca 1945 roku podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w San Francisco Karty Narodów Zjednoczonych. Dokument ten powoływał do życia Organizację Narodów Zjednoczonych, której jednym z celów miała być ochrona praw człowieka.
"Podstawową przyczyną podjęcia przez społeczność międzynarodową działań w celu stworzenia katalogu praw człowieka i systemu ich ochrony" Możliwe odpowiedzi: 1. było wydarzenie określane jako Shoah., 2. był wybuch II wojny światowej., 3. był brak takiego katalogu i systemu., 4. był kryzys demokracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego

Jego celem miało być z jednej strony sformułowanie katalogu praw jednostki, które każda władza powinna zapewnić i przestrzegać, a z drugiej zapewnienie tej samej jednostce mechanizmów pozwalających te prawa chronić.

Podstawowym dokumentem, który miał umożliwić realizację tego zadania stała się Powszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona 10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. W preambulepreambule tego dokumentu znajdują się informacje dotyczące motywów uchwalenia Deklaracji oraz wskazania mające służyć odczytaniu potwierdzonych praw.
Uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka nastąpiło: Możliwe odpowiedzi: 1. w 1945 r., 2. w 1948 r., 3. w 1950 r., 4. w 1989 r.
Prawa zawarte w deklaracji są ujęte w kilka grup, a mianowicie:
praw osobistych, do których należą prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa, zakaz niewolnictwa, równość wobec prawa, prawo do prywatności, prawo do tajemnicy korespondencji, prawo własności, wolność myśli, sumienia i wyznania,
praw politycznych, do których należą prawo do obywatelstwa, wolność słowa, wolność zgromadzeń i stowarzyszeń, prawo do udziału w rządzeniu krajem i demokratycznych wyborów,
praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych, do których należą prawo do pracy, prawo do słusznego wynagrodzenia za pracę, prawo tworzenia i przystępowania do związków zawodowych, prawo do urlopu, opieki lekarskiej, zabezpieczenia społecznego, prawo do nauki, prawo do kultury.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 2006 r. a weszła w życie w 2008 r. Polska ratyfikowała konwencję w 2012 r. Konwencja ma przyczynić się do poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych, poprzez umożliwienie im rzeczywistego korzystania ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności, na równi z innymi osobami.

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnychArtykuł 5 Równość i niedyskryminacja
1. Państwa Strony uznają, że wszyscy ludzie są równi wobec prawa i są uprawnieni, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, do jednakowej ochrony prawnej i jednakowych korzyści wynikających z prawa.
2. Państwa Strony zakażą jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność i zagwarantują osobom niepełnosprawnym jednakową dla wszystkich i skuteczną ochronę przed dyskryminacją z jakichkolwiek względów.
3. W celu popierania równości i likwidacji dyskryminacji, Państwa Strony podejmą wszelkie odpowiednie kroki celem zapewnienia racjonalnych usprawnień.
4. Za dyskryminację w rozumieniu niniejszej konwencji nie będą uważane szczególne środki, które są niezbędne celem przyśpieszenia osiągnięcia lub zagwarantowania faktycznej równości osób niepełnosprawnych.
Źródło: Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, dostępny w internecie: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych.
Ciekawostka
Polskim wkładem w kształtowanie uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka było opracowanie Konwencji Praw Dziecka. Została ona przyjęta przez ONZ w 1989 roku. Konwencja chroni osoby poniżej 18. roku życia. Ustanowiła ona międzynarodowe normy postępowania wobec dzieci. Zawiera ponadto pełny katalog praw dziecka (prawa cywilne, społeczne, polityczne i kulturowe).
Podsumowanie
Powszechny system ochrony praw człowieka powstał w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych po II wojnie światowej. Jest to jedyny uniwersalny system, jaki do tej pory udało się stworzyć. Mimo wielu mankamentów, takich jak: długi proces tworzenia aktów prawnych, słabe mechanizmy kontrolne, brak woli państw, aby wymuszać przestrzeganie praw człowieka wśród naruszycieli, system ten dla wielu krajów jest jedynym dostępnym. Dotyczy to szczególnie państw azjatyckich. Na kontynencie tym nie powstał żaden regionalny system ochrony praw człowieka. Oznacza to, że dla państw azjatyckich międzynarodowe standardy ochrony praw człowieka wyznacza ONZ.
Przeczytaj uważnie preambułę Powszechnej deklaracji praw człowieka, a następnie sporządź listę przyczyn, które wpłynęły na jej przyjęcie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
Wstęp do Powszechnej deklaracji praw człowieka (Paryż, 10 grudnia 1948)Ponieważ uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków rodziny ludzkiej stanowi podstawę wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie;
ponieważ brak poszanowania i pogarda dla praw człowieka doprowadziły do czynów barbarzyńskich, które wstrząsnęły sumieniem ludzkości, a nadejście świata, w którym istoty ludzkie będą korzystać z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu i niedostatku, zostało ogłoszone jako najwyższy cel człowieka; ponieważ istotne jest, by prawa człowieka były chronione przez przepisy prawne, aby człowiek nie był zmuszony, doprowadzony do ostateczności, uciekać się do buntu przeciwko tyranii i uciskowi;
ponieważ jest istotne popieranie rozwoju przyjaznych stosunków między narodami;
ponieważ Ludy Narodów Zjednoczonych potwierdziły na nowo w Karcie swą wiarę w podstawowe prawa człowieka, w godność i wartość osoby ludzkiej, oraz w równe prawa mężczyzn i kobiet, jak również swe zdecydowanie, by popierać postęp społeczny i poprawę warunków życia w większej wolności;
ponieważ Państwa Członkowskie, we współdziałaniu z Organizacją Narodów Zjednoczonych, zobowiązały się zapewnić popieranie powszechnego poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności; ponieważ jednakowe rozumienie (ang. common understanding [czyt. komon understendin]; franc. une conception commune [czyt. uń konsepsjon komiun]) tych praw i wolności ma najwyższe znaczenie dla pełnego zrealizowania tego zobowiązania,Zgromadzenie Ogólne
ogłasza niniejszą Powszechną deklarację praw człowieka jako wspólny standard (ang. common standard [czyt. komon standart]; franc. l'idéal commun [czyt. lideal komę]) do osiągnięcia przez wszystkie ludy i wszystkie narody, tak aby każda jednostka i każdy organ społeczny, mając stale na względzie niniejszą Deklarację, dążyły poprzez nauczanie i wychowanie do zapewnienia poszanowania tych praw i wolności, jak również do zabezpieczenia, poprzez rozwój środków o charakterze krajowym i międzynarodowym, ich powszechnego i skutecznego uznania i przestrzegania, tak pośród ludów Państw Członkowskich, jak też pośród ludów terytoriów znajdujących się pod ich jurysdykcją.Źródło: Zgromadzenie Ogólne ONZ, Powszechna deklaracja praw człowieka, Paryż 1948.
Wyjaśnij, czy w skali globalnej możemy mówić o uniwersalizmie praw człowieka (tzn. że wszędzie na świecie uznawany jest ten sam katalog praw człowieka). Ułóż listę argumentów.
Podaj, jakie są wady i zalety uniwersalnego systemu ochrony prawa człowieka.
Podaj, jakie są wady i zalety uniwersalnego systemu ochrony prawa człowieka.
Wyjaśnij, czym różnią się prawa pierwszej i drugiej od praw trzeciej generacji. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przyporządkuj poszczególne prawa i wolności do generacji praw człowieka.
bierne i czynne prawo wyborcze, prawo do obywatelstwa, wolność stowarzyszania się i zgromadzeń, prawo do słusznych warunków pracy, zakaz niewolnictwa, prawo do pokoju, prawo do azylu, prawo do sądu, prawo do wypoczynku, prawo narodów do samostanowienia, prawo do wynagrodzenia, ochrona życia prywatnego i rodzinnego, prawo do pracy, prawo do życia, prawo do wolności sztuki, prawo do korzystania z dóbr dziedzictwa kulturowego, prawo do wszechstronnego rozwoju, prawo do udziału w życiu publicznym, prawo do pomocy humanitarnej, prawo do ubezpieczeń zdrowotnych, zakaz dyskryminacji, prawo do ochrony zdrowia
| I generacja | |
|---|---|
| II generacja | |
| III generacja |
Słownik
poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie
czyny o charakterze zbrodni dokonane w zamiarze zniszczenia w całości lub części grup narodowych, etnicznych, rasowych lub religijnych
zbiór zawierający katalog praw człowieka i zasady ich stosowania uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948 roku w Paryżu
zespół praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi; ich posiadanie nie jest niczym uwarunkowane (wiekiem, płcią, religią, kolorem skóry czy majątkiem), a wynika z samego faktu bycia człowiekiem
normy prawa, które regulują postępowanie zmierzające do wykonania przepisów określonych w obowiązującym prawie
uroczysty wstęp do aktu prawnego zawierający wyjaśnienia dotyczące motywów uchwalenia danego aktu oraz zasad i celów jego powstania
jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, w ramach którego kontrolę nad administracją przejmuje wojsko; jest wprowadzany w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i wolności obywatelskich
jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, którego celem jest odwrócenie lub zmniejszenie skutków zaistniałych zagrożeń, w sytuacji gdy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające; jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i swobód obywatelskich













