Nieletni wobec prawa, czyli o odpowiedzialności i reagowaniu na przemoc

Element jest częścią wątku pt. "Wątek 1: O prawidłowościach życia społecznego". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach społecznych składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń jest wprowadzany w zagadnienia życia społecznego od najbliższej mu rzeczywistości tj. od problematyki człowieka jako istoty społecznej, poprzez funkcjonowanie w rodzinie i w systemie szkolnym aż do zasad prawnych określających funkcjonowanie człowieka w większych społecznościach. Moduł piąty został przeznaczony na treści związane z przemocą fizyczną i psychiczną, cyberprzemocą, odpowiedzialnością prawną nieletnich, korzyściami i zagrożeniami jakie niesie ze sobą Internet oraz uprawnieniami policjantów i innych służb porządkowych. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w drugi wątek pt. O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: Dlaczego nie reagujemy?, dostępny w internecie: https://www.pfs.pl/pl/przemoc.
  • Źródło: Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 28.08.2021].
  • Źródło: Sprawozdanie z podjętych przez policję działań wobec przemocy w rodzinie dotyczące procedury „Niebieskie Karty”., dostępny w internecie: https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/przemoc-w-rodzinie/201373,Przemoc-w-rodzinie-dane-od-2012-roku.html.
  • Źródło: Anna Borkowska, Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców., dostępny w internecie: https://www.gov.pl/attachment/530f02a2-8c60-4319-a218-9dd93e86ac3d.
  • Źródło: Kodeks Karny art. 190, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-karny-16798683/art-190 [dostęp 21.08.2021].
  • Źródło: dostępny w internecie: https://www.wprost.pl/411785/dramat-14-latki-powiesila-sie-przez-komentarze-w-internecie.html [dostęp 21.08.2021].
  • Źródło: Jacek Pyżalski, Elektroniczna przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc), [w:] Katarzyna Abramczuk, Jacek Pyżalski, Łukasz Tomczyk, Aldona Zdrodowska, Polskie badanie EU KIDS ONLINE 2018, Poznań 2019, s. 101.
  • Źródło: Zasady Etyki Zawodowej Funkcjonariuszy Straży Granicznej, dostępny w internecie: strazgraniczna.pl [dostęp 20.07.2020].
  • Źródło: bas, Twoje dziecko jedzie autokarem na kolonię? Poproś policjantów o kontrolę bezpieczeństwa, 23.06.2020, dostępny w internecie: tuwroclaw.com [dostęp 7.07.2020].