Zdjęcie przedstawia zasadę trójpodziału. Na niebie w lewym górnym narożniku znajdują się chmurki ułożone w serce, a z lewej stony pies z różą w zębach. Zdjęcie nosi tytuł "Biologiczne walentynki"
Zdjęcie przedstawia zasadę trójpodziału. Na niebie w lewym górnym narożniku znajdują się chmurki ułożone w serce, a z lewej stony pies z różą w zębach. Zdjęcie nosi tytuł "Biologiczne walentynki"
Cyfrowe sztuczki - Obróbka cyfrowa
Źródło: pixabay.com, domena publiczna
Zasady kompozycji
Pamiętaj, że nie wystarczy posiadanie odpowiedniego sprzętu fotograficznego, aby wykonać wartościową, piękną fotografię. Musisz pamiętać o kilku zasadach komponowania uchwyconego w aparacie obrazu.
Kompozycja obrazu fotografowanego lub tworzonego przez rysownika, czy malarza, jest niezwykle ważnym elementem w przekazie autora. Nie bez znaczenia dla odbiorcy jest ułożenie poszczególnych elementów na obrazie, tworzących właśnie jego kompozycję.
Marek Waśkiel, znany fotografik, dziennikarz i podróżnik, twierdzi, iż „kompozycja i kolor są rodzajem języków, za pomocą których fotograf komunikuje się z osobą oglądającą zdjęcie”. Kompozycja jest więc procesem składania elementów obrazu w sposób uporządkowany i celowy w jeden obraz (compono – składam).
RhVnd3s2nKMEN1
Fotografia przedstawiająca drewnianą łódkę płynącą po jeziorze o zmierzchu na tle zachodzącego słońca. W łódce tyłem siedzi długowłosa osoba. W oddali widać zarys zacienionego lądu.
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Sposób, w jaki przedstawimy fotografowany temat, zależy od wielu czynników. Inaczej prezentowane są portrety, martwa natura i pejzaże fotografowane w czasie wakacji. Te ostatnie mogą prezentować zarówno wielkomiejskie zabytki architektury, jak również przepiękne nadmorskie plaże. W zależności od obiektu, który chcesz sfotografować, możesz dobrać do niego odpowiedni kadr.
Ćwiczenie 1
R18pBvmztdfUW1
Interaktywne zadanie z przyporządkowaniem odpowiedniego kadru do obrazu. Możliwe kadry do wyboru to: poziomy, pionowy oraz środkowy. Fotografie przedstawiają: Prawie symetryczny okrągły kwiatek; niski budynek na tle wysokiego wieżowca; Uluru - szeroką formację skalną znajdującą się na tle stepów.
Interaktywne zadanie z przyporządkowaniem odpowiedniego kadru do obrazu. Możliwe kadry do wyboru to: poziomy, pionowy oraz środkowy. Fotografie przedstawiają: Prawie symetryczny okrągły kwiatek; niski budynek na tle wysokiego wieżowca; Uluru - szeroką formację skalną znajdującą się na tle stepów.
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Wersja alternatywna: Przyjrzyj się poniższej ilustracji. Zwróć uwagę na wyróżniające się na niej elementy: drzewo, dom, ławka. Pod obrazem znajdziesz pozornie niepasujący do przedstawionego krajobrazu rysunek chłopca siedzącego przy komputerze w różnych wielkościach. Korzystając z interaktywnych możliwości komponentu postaraj się dopasować go do obrazu. Który efekt wydaje ci się najlepszy? Weź pod uwagę proporcje i skalę, pojęcia opisane w ćwiczeniu powyżej. Ten sam element w różnych miejscach będzie wyglądał bardziej lub mniej naturalnie.
Wersja alternatywna: Przyjrzyj się poniższej ilustracji. Zwróć uwagę na wyróżniające się na niej elementy: drzewo, dom, ławka. Pod obrazem znajdziesz pozornie niepasujący do przedstawionego krajobrazu rysunek chłopca siedzącego przy komputerze w różnych wielkościach. Korzystając z interaktywnych możliwości komponentu postaraj się dopasować go do obrazu. Który efekt wydaje ci się najlepszy? Weź pod uwagę proporcje i skalę, pojęcia opisane w ćwiczeniu powyżej. Ten sam element w różnych miejscach będzie wyglądał bardziej lub mniej naturalnie.
Ilustracja interaktywna prezentująca znaczenie proporcji i skali.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, Grzegorz Zwoliński, GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RSWL19IIt23h1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj opis danego pojęcia związanego z kadrowaniem fotografii. Wyjaśnienie znaczenia tych pojęć ułatwi ci zrozumienie podstaw fotografii.
Przyporządkuj opis danego pojęcia związanego z kadrowaniem fotografii. Wyjaśnienie znaczenia tych pojęć ułatwi ci zrozumienie podstaw fotografii.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RITTkN1etjJVc
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj opis danego słowa związanego z kadrowaniem fotografii. Wyjaśnienie znaczenia tych słów ułatwi ci zrozumienie podstaw fotografii.
Przyporządkuj opis danego słowa związanego z kadrowaniem fotografii. Wyjaśnienie znaczenia tych słów ułatwi ci zrozumienie podstaw fotografii.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1YCLe9ioLjif1
Interaktywne zadanie z przyporządkowaniem kompozycji do fotografii. Możliwe kompozycje do wyboru to otwarta i zamknięta. Na jednej z fotografii znajduje się zwinięty wąż leżący między kamieniami, na drugiej szczyt skały wystający z gęstej dżungli na tle gęstej mgły i chmur.
Interaktywne zadanie z przyporządkowaniem kompozycji do fotografii. Możliwe kompozycje do wyboru to otwarta i zamknięta. Na jednej z fotografii znajduje się zwinięty wąż leżący między kamieniami, na drugiej szczyt skały wystający z gęstej dżungli na tle gęstej mgły i chmur.
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Dane kompozycje mają charakterystyczne dla siebie cechy:
Zwróć uwagę jakie znaczenie w fotografii odgrywa linia. Obejrzyj pokaz i przeczytaj o znaczeniu linii w fotografii.iTfSFSwB0R_d222e143znaczeniu linii w fotografii.
RElNbr9rGGLTr
Galeria prezentująca znaczenie linii w fotogorafii.
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Linie poziome to dobre miejsce do umieszczenia np. linii horyzontu na zdjęciu. Jeśli chcesz zwrócić uwagę widza na niebo, linie horyzontu należy umieścić na dolnej linii. Jeśli bardziej znacząca jest dla ciebie dolna część zdjęcia (góry, las, morskie fale), linie horyzontu należy umieścić w górnej linii. Wówczas zdjęcie staje się bardziej atrakcyjne, niż w przypadku przecięcia linii horyzontu w połowie.
Mocne punkty kompozycji
Robiąc zdjęcie, pamiętaj, że niezwykle istotne jest ułożenie najważniejszych obiektów (plam) w kadrze obrazu, tak aby wywierały na odbiorcę największy wpływ. Miejsca ułożenia najważniejszych elementów na obrazie wyznaczane są za pomocą tzw. „złotego podziału” oraz dzięki stosowaniu „zasady trójpodziału”.
Zasada trójpodziału Fotografowie uprościli metodę wyznaczania mocnych punktów. Zastosowali w tym celu trójpodział kadru.
Boki prostokąta zostały podzielone na trzy odcinki i połączone liniami. Miejsca przecięć wyznaczają mocne punkty obrazu, w których należy umieścić główny motyw zdjęcia. Zwróć uwagę, może w twoim aparacie cyfrowym uda ci się wywołać tę funkcję i zobaczysz charakterystyczne linie trójpodziału na wyświetlaczu.
RZVzeGsRLqywP1
Fotografia przedstawiająca dzieci w jesiennym lesie z nałożonym na zdjęcie trójpodziałem kadru w postaci czarnych linii. Przecięcia linii wskazują mocne punkty. Jedno z przecięć linii znajduje się na twarzy dziecka znajdującego się na pierwszym planie, drugie przecina jego udo. Trzeci mocny punkt znajduje się na dziewczynce stojącej w tle, a czwarte na liściastej ziemi.
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
iTfSFSwB0R_d222e102
Charakteryzuje się przewagą linii poziomych. Przykładem może być nadmorski pejzaż, w którym dominują linie horyzontu i brzegu morza. Kadr poziomy o przewadze linii poziomych działa uspokajająco na odbiorcę.
iTfSFSwB0R_d222e108
W kadrze pionowym dominują linie pionowe. Zdjęcia w tym kadrze przedstawiają wysokie budynki, postacie, pojedyncze drzewa. Obraz skupiający takie obiekty jest dynamiczny.
iTfSFSwB0R_d222e114
Do zaprezentowania fotografii, w której występuje porównywalna liczba linii poziomych i pionowych stosuje się stosuje się kadr środkowy, nazywany także kwadratowym. Nie dominuje w nim żaden kierunek linii. Kadr ten używany jest często do zaprezentowania kompozycji centralnych, symetrycznych.
iTfSFSwB0R_d222e128
W kompozycji zamkniętej wszystkie prezentowane obiekty mieszczą się na zdjęciu. Nie musisz sobie wyobrażać, co znajduje się poza sfotografowanym obszarem, ponieważ istotne elementy znajdują się w kadrze obrazu.
iTfSFSwB0R_d222e135
Prezentuje fragment większego obrazu. Oglądając fotografię w tej kompozycji wyobrażasz. sobie jej niewidoczną część. W kompozycji otwartej często prezentowane są pejzaże. Oglądając je możesz mieć poczucie niedosytu z powodu braku pewnych elementów na zdjęciu.
iTfSFSwB0R_d222e143
Linie nie muszą być stworzone przez jednolitą kreskę. Mogą zostać utworzone na granicy światła i cienia, jak również mogą je tworzyć prezentowane na fotografii obiekty, na przykład: pień drzewa, ślady stóp na śniegu, odbicie zachodzącego słońca na wodzie. Zadaniem linii jest podział kompozycji. Najczęściej spotykaną linią dzielącą obraz jest linia horyzontu. Jeśli jest ona umieszczona pośrodku, wówczas sugeruje, że obie części obrazu są tak samo ważne. Jest to połączenie symetryczne. Ciekawsze jest połączenie niesymetryczne. Opuszczona linia horyzontu podkreśla obraz nieba, zaś podniesiona linia horyzontu uwypukli pierwszy plan. Linie na fotografii zarówno mogą prowadzić twój wzrok w kierunku najważniejszych jej elementów, jak i być jej głównym tematem, tworząc jej nastrój. Ułożenie poziome tych linii uspokaja widza. Dynamiki dodają linie pionowe i ukośne.