Jaki charakter mogą wykazywać tlenki?

Tlenki mogą wykazywać charakter kwasowy, zasadowy, amfoteryczny lub obojętny. Takie tlenki nazywa się kolejno: kwasowymi, zasadowymi, amfoterycznymi lub obojętnymi. Aby określić, jaki charakter chemiczny wykazuje dany tlenek, należy sprawdzić czy dany tlenek reaguje z kwasem oraz czy reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku.

Pamiętaj, że charakter chemiczny tlenku określa nam jego zachowanie wobec zasad i kwasów, nie zaś np. wody czy innych tlenków. Nie mniej jednak i tutaj znajdziemy pewną prawidłowość, np. tlenki kwasotwórcze, a więc reagujące z wodą z wytworzeniem kwasów, mają również charakter kwasowy, a więc reagują z zasadami a nie reagują z kwasami. Jednak nie zawsze działa to w drugą stronę, tzn. nie każdy tlenek kwasowy jest jednocześnie tlenkiem kwasotwórczym, np. SiO2. Podobnie ma się rzecz w przypadku tlenków zasadowych. Wszystkie tlenki zasadotwórcze, a więc te reagujące z wodą z wytworzeniem zasad, wykazują charakter zasadowy, ale nie wszystkie tlenki zasadowe są jednocześnie zasadotwórcze, np. CrOMnO mimo zasadowego charakteru są obojętne wobec wody. Poniżej przedstawiono graf ilustrujący podział tlenków ze względu na charakter chemiczny.

RULUdq0xX7fSi1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Charakter chemiczny tlenków
    • Elementy należące do kategorii Charakter chemiczny tlenków
    • Nazwa kategorii: Kwasowy
      • Elementy należące do kategorii Kwasowy
      • Nazwa kategorii: Reagują z wodnymi roztworami wodorotlenków tworząc sole.
      • Nazwa kategorii: W większości reagują z wodą tworząc odpowiednie kwasy.
      • Nazwa kategorii: Tworzą sole z tlenkami zasadowymi.
      • Koniec elementów należących do kategorii Kwasowy
    • Nazwa kategorii: Zasadowy
      • Elementy należące do kategorii Zasadowy
      • Nazwa kategorii: Reagują z kwasami tworząc sole.
      • Nazwa kategorii: Tlenki litowców i berylowców reagują z wodą tworząc odpowiedni wodorotlenek.
      • Koniec elementów należących do kategorii Zasadowy
    • Nazwa kategorii: Amfoteryczny
      • Elementy należące do kategorii Amfoteryczny
      • Nazwa kategorii: Reagują z kwasami i wodnymi roztworami wodorotlenków tworząc sole.
      • Nazwa kategorii: Zazwyczaj nie reagują z wodą.
      • Koniec elementów należących do kategorii Amfoteryczny
    • Nazwa kategorii: Obojętny
      • Elementy należące do kategorii Obojętny
      • Nazwa kategorii: Nie reagują z kwasami, wodnymi roztworami wodorotlenków ani z wodą.
      • Koniec elementów należących do kategorii Obojętny
      Koniec elementów należących do kategorii Charakter chemiczny tlenków
Mapa pojęciowa pt. „Charakter chemiczny tlenków".
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tlenki kwasowe

Są to tlenki niemetali oraz tlenki niektórych metali, które reagują z wodnymi roztworami wodorotlenków, a nie reagują z kwasami.

Tlenki kwasowe pierwiastków

grupy grupy 1‑2 układu okresowego (bloku s

grupy 13‑18 układu okresowego (bloku p

grupy 3‑12 układu okresowego (bloku d

brak

B2O3
CO2
SiO2
GeO
N2O5
NO2
N2O3
P4O10
P4O6
As2O5
Bi2O5
SO2
SeO3
SeO2
TeO3
Cl2O7
ClO3
Cl2O
BrO2
Br2O
I2O5

CrO3
Mn2O7
MnO3

W reakcjach tlenków kwasowych z roztworami wodorotlenków powstaje sól i woda. Reakcję tą można zapisać w sposób ogólny jako:

tlenek kwasowy + wodorotlenek  sól + woda

Doświadczenie: Badanie charakteru chemicznego tlenku siarki(VI).

RPDM4AKMT9c3p
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje:

Probówka 1: Malinowy roztwór uległ odbarwieniu.

Probówka 2: Brak widocznych objawów reakcji.

Wniosek:

Tlenek siarki(VI) jest tlenkiem kwasowym, ponieważ reaguje z zasadą (wodnym roztworem wodorotlenku), a nie reaguje z kwasem.

Równanie reakcji chemicznej z zasadą:

  • W formie cząsteczkowej:

SO3+2 NaOHNa2SO4+H2O

  • W formie jonowej – skróconej:

SO3+2 OH-SO42-+H2O

Równanie reakcji chemicznej z kwasem:

SO3+HClreakcja nie zachodzi

Tlenki zasadowe

Są to tlenki metali, które reagują z kwasami, a nie reagują z wodorotlenkami.

Tlenki zasadowe metali

bloku s

bloku p

bloku d

Wszystkie za wyjątkiem BeO na przykład:
Na2O
Li2O
MgO
CaO itd.

- Tl2O3
Tl2O
Bi2O3

-CrO
MnO

W reakcjach tlenków zasadowych z kwasem powstaje sól i woda. Reakcję tą można zapisać w sposób ogólny jako:

tlenek zasadowy + kwas  sól + woda

Doświadczenie: Badanie charakteru chemicznego tlenku baru.

R6w9rcP2WcCHU
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje:

Probówka 1: Brak widocznych oznak reakcji z zasadą.

Probówka 2: Ciało stałe uległo roztworzeniu. Roztwór zmienił barwę z czerwonej na żółtopomarańczową.

Wniosek:

Tlenek baru jest tlenkiem zasadowym, ponieważ reaguje z kwasem, a nie reaguje z zasadą (wodnym roztworem wodorotlenku).

Równanie reakcji chemicznej z kwasem:

  • W formie cząsteczkowej:

BaO+2 HClBaCl2+H2O

  • W formie jonowej – skróconej:

BaO+2 H3O+Ba2++3 H2O

Równanie reakcji chemicznej z wodorotlenkiem:

BaO+NaOHreakcja nie zachodzi

Tlenki amfoteryczne

Są to tlenki metali oraz niemetali, które reagują zarówno z mocnymi kwasami jak i mocnymi zasadami (wodnymi roztworami wodorotlenków). Tlenki amfoteryczne nie reagują z wodą.

Tlenki amfoteryczne pierwiastków

bloku s

bloku p

bloku d

- BeO

- Al2O3
Ga2O3
In2O3
GeO2
SnO
SnO2
PbO
PbO2
As2O3
Sb2O5
Sb2O3
TeO2

- Cr2O3
ZnO
CuO
MnO2
Fe2O3

W reakcji tlenków amfoterycznych z mocnym kwasem powstaje sól i woda zgodnie z poniższym ogólnym równaniem reakcji:

tlenek amfoteryczny + kwas  sól + woda

W reakcji tlenków amfoterycznych z mocną zasadą (na przykład wodny roztwór NaOH lub KOH) powstaje związek koordynacyjny, tzw. sól kompleksowa, w której kation metalu stanowi atom centralny, a aniony wodorotlenkowe pełnią funkcję ligandów. W reakcji jednym z substratów jest również woda. Schemat równania tej reakcji można zapisać w sposób ogólny:

tlenek amfoteryczny + woda + wodorotlenek  związek koordynacyjny

Doświadczenie: Badanie charakteru chemicznego tlenku cynku.

RWvE2iQWVQtM4
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje:

Probówka 1: Ciało stałe uległo roztworzeniu. Powstał klarowny bezbarwny roztwór.

Probówka 2: Ciało stałe uległo roztworzeniu. Powstał klarowny bezbarwny roztwór.

Wniosek:

Tlenek cynku jest tlenkiem amfoterycznym, ponieważ reaguje z kwasem oraz z zasadą (wodnym roztworem wodorotlenku).

Równania reakcji chemicznych:

Probówka 1

  • W formie cząsteczkowej:

ZnO+2NaOH+H2ONa2ZnOH4tetrahydroksocynkan(II) sodu

  • W formie jonowej – skróconej:

ZnO+2 OH-+H2OZnOH42-anion tetrahydroksocynkanowy(II)

Probówka 2

  • W formie cząsteczkowej:

ZnO+2 HClZnCl2+H2O

  • W formie jonowej – skróconej:

ZnO+2 H3O+Zn2++3 H2O

Tlenki obojętnie

Są to tlenki, które nie reagują z kwasami, roztworami wodnymi wodorotlenków oraz z wodą. Tlenkami obojętnymi są np. tlenki pierwiastków bloku p: NO, CO, SiO, N2O.

Podsumowanie

Pewne zależności dotyczące charakteru chemicznego tlenków można odczytać z układu okresowego. Strzałki czerwone oznaczają wzrost właściwości kwasowych tlenków, a strzałki zielone oznaczają wzrost właściwości zasadowych tlenków w grupie i okresie.

RaLWk6jMM40mQ1
Ilustracja dotyczy zależności charakteru chemicznego tlenków od położenia w układzie okresowym. Na ilustracji znajduje się układ okresowy, w którym pierwiastki bloków s, p, d oznaczono kolorem niebieskim, lantanowce szaro‑niebieskim, a aktynowce fioletowym. Wokół układu okresowego umieszczono cztery strzałki. Pierwsza z nich, znajdująca się u góry, jest skierowana w prawo a na niej znajduje się napis: charakter kwasowy. Strzałka po prawej stronie układu jest skierowana w dół i ma napis: charakter zasadowy. Strzałka, znajdująca się pod układem skierowana jest w lewo, a napis na niej to: charakter zasadowy. ostatnia ze strzałek to ta po lewej stronie układu, skierowana w górę. Ma napis: charakter kwasowy.
Zależności dotyczące charakteru chemicznego tlenków na podstawie układu okresowego i ich zmiany na tle układu
Źródło: GroMar Sp. z o.o. na podstawie: pubchem.ncbi.nlm.nih.gov, licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, w jaki sposób zbadać charakter chemiczny następujących tlenków: P4O10, MgO, Al2O3? Zapoznaj się z poniższym laboratorium i zbadaj charakter chemiczny tych związków chemicznych. Następnie uzupełnij dzienniczek, wpisując do niego sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne, z których korzystałeś, a także instrukcję wykonywanego eksperymentu. Na koniec rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Rjv31P9PNYnwE
Wirtualne laboratorium pt. „Badanie charakteru chemicznego tlenków”
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R1A3i2cw0A0o6
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Analiza doświadczenia: Badanie charakteru chemicznego tlenków.

Problem badawczy: Jaki charakter chemiczny posiadają tlenki: magnezu, glinu oraz fosforu(V)?

Hipoteza: Tlenek magnezu ma charakter zasadowy, tlenek glinu ma charakter amfoteryczny, a tlenek fosforu(V) ma charakter kwasowy.

Odczynniki: wodny roztwór wodorotlenku sodu o stężeniu 4 moldm3; kwas chlorowodorowy o stężeniu 4 moldm3; MgOs, Al2O3s, P4O10s; roztwór oranżu metylowego; alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.

Sprzęt laboratoryjny: 6 probówek – podłużnych naczyń szklanych do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; 3 łyżki laboratoryjne – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką. Służą do nabierania sypkich substancji chemicznych; statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; 6 szklanych bagietek – sprzętów laboratoryjnych, o kształcie prostego pręta szklanego, czasami zakończonego z jednej strony małą rączką, a z drugiej małą łopatką; 3 pipety Pasteura – wąskie rurki do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Do trzech probówek wlano po 3 cm3 kwasu chlorowodorowego, a następnie dodano kilka kropli roztworu oranżu metylowego

2. Do każdej z trzech probówek dodano kolejno niewielką ilość (pół łyżeczki) tlenków: MgOs, Al2O3s,P4O10s.

3. Zawartość probówek zamieszano.

4. Do kolejnych trzech probówek wlano po 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu, a następnie dodano kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.

5. Do każdej z trzech probówek dodano kolejno niewielką ilość (pół łyżeczki) tlenków: MgOs, Al2O3s, P4O10s.

6. Zawartość probówek zamieszano.

Obserwacje:

  • Po dodaniu roztworu oranżu metylowego do probówek z kwasem chlorowodorowym roztwory w probówkach zabarwiły się na czerwono, a po dodaniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny do probówek z wodnym roztworem wodorotlenku sodu roztwory w probówkach zabarwiły się na malinowo.

  • Po wprowadzeniu tlenku magnezu oraz tlenku glinu do probówek z kwasem chlorowodorowym i oranżem metylowym zaobserwowano roztworzenie się obydwu tlenków oraz zmianę zabarwienia roztworów z czerwonego na żółtopomarańczowe. Po wprowadzeniu tlenku fosforu(V) do probówki z kwasem chlorowodorowym i oranżem metylowym zaobserwowano roztworzenie się tlenku (roztwór pozostał jednak czerwony).

  • Po wprowadzeniu tlenku glinu oraz tlenku fosforu(V) do probówek z wodnymi roztworami wodorotlenku sodu i fenoloftaleiną zaobserwowano roztworzenie się obydwu tlenków oraz odbarwienie się malinowych roztworów. Po wprowadzeniu tlenku magnezu do probówki z wodnym roztworem wodorotlenku sodu i fenoloftaleiną zaobserwowano roztwarzanie się tlenki i wytrącanie się białego osadu (uzyskano zmętniony malinowy roztwór).

Wyniki:

  • Tlenek magnezu zareagował z kwasem chlorowodorowym, czego skutkiem był wzrost pH roztworu, nie zareagował on z kolei z wodnym roztworem wodorotlenku.

  • W przypadku tlenku glinu doszło do reakcji zarówno z kwasem chlorowodorowym, jak i wodnym roztworem wodorotlenku sodu – w obydwóch przypadkach doszło do zmiany pH.

  • Tlenek fosforu(V) zareagował z wodnym roztworem wodorotlenku, czego wynikiem był spadek pH roztworu, nie uległ on jednak reakcji z kwasem chlorowodorowym.

Wnioski:

  • Tlenek magnezu nie uległ reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku, nie doszło do zmiany pH, a roztworzenie tlenku wynika z jego reakcji z wodą. Uległ on z kolei reakcji z kwasem, w wyniku czego nastąpił wzrost pH – była to zatem reakcja neutralizacji. Tlenek magnezu jest więc tlenkiem zasadowym.

  • Tlenek glinu uległ reakcji w obydwóch przypadkach i w obydwóch przypadkach doszło do zmiany pH – w reakcji z kwasem nastąpił wzrost, a w reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku nastąpił spadek pH. Jest on zatem tlenkiem amfoterycznym.

  • Tlenek fosforu(V) uległ reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku, czego skutkiem był spadek pH i nie zareagował on z kwasem (roztworzenie tlenku w tym przypadku było skutkiem jego reakcji z wodą). Jest to więc tlenek kwasowy.

Hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznych:

1. MgO+2 HClMgCl2+H2O

2. Al2O3+6 HCl2 AlCl3+3 H2O

3. P4O10+HCl → brak reakcji

4. MgO + NaOH → brak reakcji

5. Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O → 2 Na[AlOH4]

6. P4O10 + 12 NaOH → 4 Na3PO4 + 6 H2O

7. MgO + H2O → Mg(OH)2

8. P4O10 + 6 H2O → 4 H3PO4

Hipoteza została potwierdzona.

Rd9Q674v7JNUm
Ćwiczenie 1
Wybierz, jakim tlenkiem jest tlenek glinu: Możliwe odpowiedzi: 1. amfoterycznym, 2. kwasowym, 3. zasadowym
RvA9iEf2OsQvS
Ćwiczenie 2
Zaznacz, prawidłowe dokończenie następującej reakcji: SiO2+2 NaOH. Możliwe odpowiedzi: 1. Na2SiO3+H2O, 2. Na2SiO3+HCl, 3. NaSiO3+H2O

Słownik

tlenki
tlenki

dwupierwiastkowe związki chemiczne tlenu z innym pierwiastkiem, w których atomy tlenu występują na -II stopniu utlenienia

tlenki kwasowe
tlenki kwasowe

tlenki, które reagują z zasadami, a nie reagują z kwasami

tlenki zasadowe
tlenki zasadowe

tlenki, które reagują z kwasami, a nie reagują z zasadami

tlenki amfoteryczne
tlenki amfoteryczne

tlenki, które reagują z mocnymi kwasami oraz roztworami wodnymi mocnych wodorotlenków

tlenki obojętne
tlenki obojętne

tlenki, które nie reagują ani z kwasami, ani z roztworami wodnymi wodorotlenków; nie reagują również z wodą

Ćwiczenie 1

Zaklasyfikuj badane w wirtualnym laboratorium tlenki do odpowiedniej grupy.

R1RWHq1ODZi0Z
Tlenek kwasowy: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Tlenek zasadowy: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Tlenek amfoteryczny: 1. SiO2, 2. Al2O3, 3. MgO
Ćwiczenie 2

Poniżej podano nazwy różnych substancji chemicznych. Wybierz i zaznacz nazwy substancji, które mogły być produktami reakcji przeprowadzonych przez Ciebie w wirtualnym laboratorium.

RgVBmznmK56mC
chlorek magnezu heksahydroksoglinian sodu krzemian(IV) magnezu kwas chlorowy(I) wodorotlenek magnezu chlorek sodu tetrahydroksoglinian sodu chlorek glinu
Ćwiczenie 3

Podaj po dwa wzory sumaryczne tlenków, należących do grupy tlenków kwasowych, zasadowych, amfoterycznych oraz obojętnych, które można użyć zamiast P4O10, MgO, Al2O3 w eksperymencie przeprowadzonym przez Ciebie w wirtualnym laboratorium.

R2HLmK9tyyDyu
Tlenki kwasowe Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO Tlenki zasadowe Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO Tlenki amfoteryczne Możliwe odpowiedzi: 1. P4O10, 2. Na2O, 3. CO2, 4. Cr2O3, 5. ZnO, 6. MnO
bg‑gold

Notatnik

RJyfGLrcRFi0z
(Uzupełnij).