Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Poniżej znajdują się nazwy wybranych wodorotlenków. Wybierz i zaznacz wszystkie te, które są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Skorzystaj z dołączonej tablicy rozpuszczalności.

R1O06PMD340s4
Tabela rozpuszczalności na podstawie https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2009‑2014/tablice_chemia.pdf
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1er10KmjjlMP
Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek potasu, 2. wodorotlenek miedzi(II), 3. wodorotlenek magnezu, 4. wodorotlenek strontu, 5. wodorotlenek sodu, 6. wodorotlenek cynku, 7. wodorotlenek żelaza(II)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UGkTOdsfh8t
Poniżej zamieszczono nazwy wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie. Do każdego z wodorotlenków dopasuj odpowiadający mu wzór. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19SA4xIJHs7A2
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst. Kwasy i wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. Produktami procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów są kationy metalu / oksoniowe / reszty kwasowej oraz aniony wodorotlenkowe / oksoniowe / reszty kwasowej. Obecność jonów reszty kwasowej / wodorotlenkowych / oksoniowych sprawia, że wodne roztwory kwasów mają odczyn zasadowy / kwasowy / obojętny. Po wprowadzeniu wodnego roztworu oranżu metylowego do wodnego roztworu kwasu obserwuje się zmianę zabarwienia z żółtopomarańczowego na malinowe / żółte / czerwone. W procesie dysocjacji elektrolitycznej wodorotlenków, z ich sieci krystalicznych zostają do roztworu uwolnione kationy oksoniowe / metalu / wodorotlenkowe oraz aniony oksoniowe / reszty kwasowej / wodorotlenkowe. Obecność jonów oksoniowych / reszty kwasowej / wodorotlenkowych sprawia, że wodne roztwory wodorotlenków mają odczyn zasadowy / kwasowy / obojętny. Po wprowadzeniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny do wodnego roztworu kwasu obserwuje się zmianę zabarwienia z malinowego na niebieskie / odbarwienie malinowego roztworu / pojawienie się malinowego zabarwienia roztworu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RG1zARFGlfDmg2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń:. Podczas rozcieńczania stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) wydziela się ciepło.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) można otrzymać w wyniku reakcji chemicznej siarki z wodą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) ma właściwości higroskopijne, co oznacza, że można go wykorzystać do odwadniania niektórych substancji w laboratorium chemicznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wywar z czerwonej kapusty po wprowadzeniu go do kwasu siarkowego(VI) zmienia zabarwienie z czerwonego na różowofioletowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) wykorzystywany jest do wykrywania białek w tzw. próbie (reakcji) ksantoproteinowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rb4lu06iAoKOc3
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: . Polecenie: Poniżej znajdują się nieuzupełnione zapisy równań reakcji otrzymywania wybranych kwasów i wodorotlenków. Uzupełnij je, przeciągając w puste miejsca odpowiednie wzory i symbole oraz ewentualne współczynniki stechiometryczne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRtovcaTVB6fa1
Ćwiczenie 5
Wskaż, które z poniższych związków chemicznych (kwasów i wodorotlenków) można otrzymać w wyniku reakcji tlenków odpowiednich pierwiastków chemicznych z wodą: Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek potasu;, 2. kwas siarkowy(VI);, 3. kwas fosforowy(V);, 4. wodorotlenek baru;, 5. kwas krzemowy(IV);, 6. wodorotlenek glinu;, 7. wodorotlenek litu;, 8. kwas węglowy;, 9. kwas siarkowy(IV);, 10. wodorotlenek wapnia;, 11. kwas chlorowodorowy;, 12. kwas siarkowodorowy.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.

R7CD4sip4cgWI
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMQMI4p5MKjwA
Następnie, do każdego z uzyskanych roztworu uczeń wprowadził uniwersalny papierek wskaźnikowy. Na podstawie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego uczeń ustalił pH każdego z roztworów. Wskaż, które z roztworów miały pH niższe od 7, a które wyższe od 7. W tym celu, przeciągnij numer roztworu (1 - 8) w odpowiednie miejsce. Roztwory o pH<7: Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 5, 3. 7, 4. 3, 5. 2, 6. 6, 7. 1, 8. 8 Roztwory o pH>7 Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 5, 3. 7, 4. 3, 5. 2, 6. 6, 7. 1, 8. 8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie, w którym do ośmiu probówek zawierających wodę destylowaną wprowadził odpowiednio:
Probówka nr 1: tlenek sodu;
Probówka nr 2: tlenek siarkiVI;
Probówka nr 3: tlenek azotuV;
Probówka nr 4: tlenek baru;
Probówka nr 5: tlenek wapnia;
Probówka nr 6: tlenek węglaIV;
Probówka nr 7: tlenek litu;
Probówka nr 8: tlenek fosforuV.

Następnie, do każdego z uzyskanych roztworu, wprowadził uniwersalny papierek wskaźnikowy. Na podstawie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego, ustalił pH każdego z roztworów. Wskaż, które z roztworów miały pH niższe od 7, a które wyższe od 7. W tym celu, przeciągnij numer roztworu (1-8) w odpowiednie miejsce.

R12YbAIHvUTOI
Roztwory o pH niższym niż 7: Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 2, 7. 1, 8. 5 Roztwory o pH wyższym niż 7: Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 2, 7. 1, 8. 5
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Uczeń miał za zadanie identyfikację pewnej substancji X, która ma stały stan skupienia. W jednym z etapów identyfikacji przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.

RW6L5GUaT7lqZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NXEWcdRRYIz
Uczeń zaobserwował między innymi, że roztwór w kolbie zabarwił się na malinowo. Poniżej zapisano symbole i wzory różnych substancji chemicznych. Wskaż wśród nich tę substancję lub te substancje, która mogła lub które mogły być identyfikowaną przez ucznia substancją X. Możliwe odpowiedzi: 1. H3PO4, 2. P4O10, 3. Ba(OH)2, 4. Na2O, 5. KOH, 6. SiO2, 7. Zn(OH)2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8YGLQxvauucU
Uczeń miał za zadanie identyfikację pewnej substancji X, która ma stały stan skupienia. W jednym z etapów identyfikacji do kolby stożkowej, zawierającej wodę z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, wrzucił próbkę substancji X.
Uczeń zaobserwował między innymi, że roztwór w kolbie zabarwił się na malinowo. Poniżej zapisano symbole i wzory różnych substancji chemicznych. Wskaż wśród nich tę substancję lub te substancje, która mogła lub które mogły być identyfikowaną przez ucznia substancją X. Możliwe odpowiedzi: 1. H3PO4, 2. P4O10, 3. Ba(OH)2, 4. Na2O, 5. KOH, 6. SiO2, 7. Zn(OH)2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czego się nauczyłaś/nauczyłeś?

R12aXNLrHUnFx
(Uzupełnij).
RqezBnvSQSRZa
(Uzupełnij).
RYPkhltx6jA5Q
(Uzupełnij).
R17uWfOpxTWUf
(Uzupełnij).
bg‑gold

Notatnik

R17TY7A3VUjRk
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.