R1BRRB8872KFT1
Ilustracja przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina w Parku Łazienkowskim w Warszawie. Na zdjęciu widoczna jest rzeźba przedstawiająca siedzącą, odchyloną do tyłu postać kompozytora. Monument oświetlony jest naturalnym słonecznym światłem. W tle widoczne są zielone korony drzew. Na środku napis: Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel

Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przejdźmy do tematu

Fryderyk Chopin

Polecenie 1

Wysłuchaj informacji z audiobooka a następnie rozwiąż ćwiczenia.

Audiobook - Życie i twórczość Fryderyka Chopina

RcIPd7vxICrBC1
Audiobook Życie i twórczość Fryderyka Chopina
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R17rLaHDLWfWF
Ćwiczenie 1
Gdzie urodził się Fryderyk Chopin? Możliwe odpowiedzi: 1. W Warszawie, 2. W Żelazowej Woli, 3. W Krakowie
RHt9g96xDE0e8
Ćwiczenie 2
W jakim wieku Fryderyk Chopin rozpoczął naukę gry na fortepianie u Wojciecha Żywnego? Możliwe odpowiedzi: 1. 5 lat, 2. 6 lat, 3. 7 lat, 4. 8 lat
RLBUKN958PU6X
Ćwiczenie 3
Bazując na wysłuchanym audiobooku, krótko omów biografię Chopina.
RdFbPjx5R5hLp
Ćwiczenie 3
Wskaż zdanie prawdziwe.
RLKBSBBVFS6X3
Ćwiczenie 4
Jakie utwory pisał Fryderyk Chopin? Możliwe odpowiedzi: 1. Etiudy, Nokturny, 2. Preludia, Koncerty, 3. Polonezy, Mazurki, 4. Opery, Symfonie.
R1DYHvf67CEc1
Ćwiczenie 5
Dopasuj datę do wydarzenia. Rok urodzenia Fryderyka Chopina Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Pierwsza kompozycja Fryderyk Chopina Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Fryderyk Chopin na stałe opuszcza Polskę Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Śmierć kompozytora Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815
R14DMZQQTBV12
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytania: 1. W jakiej miejscowości urodził się Fryderyk Chopin? 2. W jakim wieku Fryderyk Chopin zaczął uczyć się grać na fortepianie? 3. Jak nazywał się pierwszy nauczyciel gry na fortepianie Fryderyka Chopina? 4. Jaka była pierwsza kompozycja Fryderyka Chopina? 5. W jakim kraju Chopin spędził większość swojego dorosłego życia?
Polecenie 2

Obejrzyj film o Fryderyku Chopinie.

R1JWhzX5GtdYN
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Fryderyk Chopin

Muzyczna podróż po Europie – śladami Fryderyka Chopina

Poniższa mapa przedstawia muzyczną podróż Chopina po Europie. Dowiesz się, jakie utwory kompozytor skomponował lub pierwszy raz wykonał w Stuttgarcie [czytaj: sztutgarcie], Wiedniu, Paryżu, Londynie oraz na Majorce.

R3O9ZND3C38J51
Mapa interaktywna „Muzyczna podróż po Europie – śladami Fryderyka Chopina”. Na grafice przedstawiającej mapę Europy, z podziałem na poszczególne kraje, wybrane miasta zostały wyróżnione aktywnymi punktami, które zawierają następujące informacje i nagrane utwory: Punkt pierwszy: napis: Londyn, Fryderyk Chopin, Walc a-moll, Nagranie: Utwór taneczny o bardzo lekkim, pogodnym i radosnym charakterze. W melodii pojawiają się liczne ozdobniki. Punkt drugi: napis: Paryż, Fryderyk Chopin, Mazurek f-moll op. 68 nr 4, nagranie: wzruszający, spokojny utwór. Pierwsze takty są melancholijne i nostalgiczne, potem melodia staje się pogodniejsza a następnie powraca smutek. I tak wielokrotnie zmienia się charakter muzyki. Punkt trzeci: napis: Stuttgart, Fryderyk Chopin, Etiuda c-moll op. 10 nr 12 „Rewolucyjna”, nagranie: utwór bardzo dynamiczny, dźwięki imitują wzburzenie i gniew. Punkt czwarty: napis: Wiedeń, Fryderyk Chopin, Nokturn Fis-dur op. 15 nr 2. Punkt piąty: Majorka, Fryderyk Chopin, Preludium Des-Dur op. 28 nr 15 „Deszczowe”, nagranie: utwór o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów a muzyka staje się dużo głośniejsza . Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
Mapa interaktywna „Muzyczna podróż po Europie – śladami Fryderyka Chopina
Źródło: Online Skills Sp. z o.o.
RRg90Z3dTr1PN
Ćwiczenie 7
Wskaż miejsce, w którym Chopin skomponował Etiudę "Rewolucyjną".
R1Noek5ithh8t
Ćwiczenie 8
Wskaż miejsce, w którym został skomponowany Walc Minutowy Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. Londyn, 2. Majorka, 3. Paryż, 4. Wiedeń
R1PW5VUjjwyVn
Ćwiczenie 8
Chopin komponował wiele utworów w rytmach różnych tańców. Wskaż ten, który nie jest tańcem polskim.
R1Baq9f0018fs
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj nazwy utworów do ich tytułów. Nazwy: Etiuda, Preludium, Koncert fortepianowy, Mazurek Tytuły: 1. a-moll „Żydek”, 2. „Deszczowe”, 3. f-moll op. 21, 4. c-moll „Rewolucyjna”.

Pierwiastki polskie w muzyce Chopina

Fryderyk Chopin pisał utwory często nawiązujące do tradycyjnych tańców polskich, a wśród tych kompozycji znajdują się m.in. mazurkiMazurekmazurki i polonezyPolonezpolonezy. Jednym z najbardziej znanych utworów jest Polonez A‑dur op. 40 no. 1, nazywany często Polonezem Wojskowym, który jest sygnałem Programu I Polskiego Radia. Utwór grany jest w szybkim tempie (allegro) oraz ma uroczysty charakter.

R1GUJQf5xmZUa
RNOJLT6BR9hmg
(Uzupełnij).
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur” opus 40 numer 1 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 4 minuty i 57 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.

Innym znanym utworem jest Wielkie Rondo koncertowe Krakowiak F‑dur op. 14, znane także jako Rondo à la Krakowiak. Utwór przeznaczony jest na fortepian i orkiestrę, rozpoczyna się 59‑taktowym wstępem, w którym partia fortepianu gra melodię opartą na pentatonicePentatonikapentatonice. Potem następuje właściwe rondoRondorondo stylizowane na krakowiakaKrakowiakkrakowiaka.

RkAL7r9FwjAcw
Na ilustracji cztery takty Ronda a la Krakowiak autorstwa Fryderyka Chopina. Metrum określono jako dwie czwarte, we wszystkich czterech taktach synkopy: ósemka, ćwierćnuta, ósemka. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Wielkie Rondo a la Krakowiak. Wykonawca: pianista Garrick Ohlsson, dyrygent Jerzy Maksymiuk, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Utwór wykonywany jest przez pianistę i orkiestrę symfoniczną. Rozpoczyna się nostalgicznym wstępem, partia fortepianu opiera się na kilku dźwiękach pentatoniki. Po wstępie następuje jakby przebudzenie, kilka donośnych pasaży fortepianu. Następnie kilka taktów wykonanych przez orkiestrę w charakterystycznym dla krakowiaka synkopowanym rytmie. Później pianista wykonuje główny temat - bardzo żywą, wesołą melodię w charakterze właściwym krakowiakowi - która w utworze pełni rolę refrenu. Następnie orkiestra gra dramatyczne akordy, charakter muzyki zmienia się, staje się groźna. Pianista wykonuje szybkie przebiegi dźwięków. Na tle tych przebiegów pojawiają się partie instrumentów dętych drewnianych. Później powraca „krakowiakowy” refren. Kolejny kuplet jest dramatyczny i nostalgiczny, na tle dynamicznych pasaży fortepianu instrumenty dęte drewniane snują melancholijne, tęskne melodie.
Fryderyk Chopin Rondo a la Krakowiak
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=OEXimFK0bU8.

Chopin napisał także Fantazję na tematy polskie A‑dur op. 13, która w całości nawiązuje do polskiej ludowości i tradycji. Utwór składa się ze wstępu i trzech wariacjiWariacjawariacji. Pierwsza oparta jest na temacie pieśni Laura i Filon, druga na dumceDumkadumce napisanej prawdopodobnie przez Karola Kurpińskiego, w trzeciej temat został zaczerpnięty z  melodii ludowej Idzie Jasio do Toruni.

R1cNUl5TykRIp
Na zdjęciu strona partytury Fantazji na tematy polskie, Chopina. W partyturze umieszczono partię następujących instrumentów: flety, oboje, klarnety, fagoty, rogi, trąbki, puzony, fortepian, skrzypce pierwsze, skrzypce drugie, altówki, wiolonczele i kontrabasy. Na partyturze widać, że utwór rozpoczyna się grą kwintetu smyczkowego , klarnetu i fagotu. W dziewiątym takcie zaczynają grać pozostałe instrumenty, oprócz fortepianu. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Fryderyk Chopin, Fantazja na tematy polskie A‑dur opus trzynaste i pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie rozpoczyna się łagodnym wstępem w wykonaniu orkiestry, później muzyka na krótką chwilę staje się dynamiczna, a później znów łagodna, orkiestra buduje nastrój, by po minucie rozpoczęła się melancholijna i melodyjna, pełna ornamentów partia fortepianu. Muzyka jest tęskna, spokojna.
Fryderyk Chopin, Fantazja na tematy polskie A‑dur opus 13.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=2krOIVVDvIs.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie. Jakie rytmy innych tańców są zawarte w mazurku? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1aEdkskWfPek
Utwór pod tytułem „Mazurek As‑dur opus 7 nr 4” autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ewy Pobłockiej. Fragment trwający 52 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma bardzo dynamiczne, nostalgiczne, ale też żywe i wesołe brzmienie. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm mazurka – polskiego tańca narodowego.
RKIaY9aQgVCu4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Popularną kompozycją Fryderyka Chopina jest Etiuda op.10 no. 12, nazywana Etiudą Rewolucyjną. Uważa się, że powstała, kiedy Chopin dowiedział się o upadku powstania listopadowego. Utrzymana jest w szybkim tempie, składa się z molowych pasażyPasażpasaży, granych lewą ręką, co wymaga wielkiego kunsztu wykonawczego.

RTxtZow0KBosS
Na zdjęciu pożółkła kartka, na której wydrukowany jest początek Etiudy Rewolucyjnej Chopina. Przy kluczu trzy bemole. Nad pięciolinią oznaczenie wykonawcze Con fuoco. W zapisie widać mocny akord na pierwszej części taktu i dużą ilość szesnastek, zapisanych coraz niżej, przez dwa takty i znowu w drugiej linijce: akord i szereg szesnastek, zagranych coraz niżej. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, Etiuda Rewolucyjna opus dziesiąte numer dwunasty oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest bardzo dynamiczny, dźwięki imitują wzburzenie i gniew. Etiuda przeznaczona jest do wykonania na fortepianie.
Chopin, Etiuda Rewolucyjna
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=cQnC3qqO93w.

Chopin pisał nie tylko utwory fortepianowe. Jest autorem kilkunastu pieśniPieśńpieśni, napisanych głównie do słów Stefana Witwickiego, jednak kilka z nich zostało skomponowanych do tekstów innych poetów, m.in. Adama Mickiewicza. Najbardziej znanym utworem wokalnym Chopina jest Życzenie.

RHt3dHp0aoHRX
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca sopranem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonywany przez fortepian ma wiele ozdobników, stwarza to wrażenie błyszczącej, skrzącej się muzyki. Partia wokalna jest łagodna, pogodna. Tekst pierwszej zwrotki pieśni to: Gdybym ja była słoneczkiem na niebie, Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie, Ani na wody, ani na lasy, Ale po wszystkie czasy. Pod twojem okienkiem i tylko dla ciebie. Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie.
R16NpkMhofuCc
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca altem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonany na fortepianie jest smutny i dramatyczny. Śpiewaczka śpiewa dramatyczną melodię, z każdą strofą dramatyzm utworu wzrasta. Tekst pierwszej zwrotki utworu to: Precz z moich oczu!... posłucham od razu, Precz z mego serca! — i serce posłucha; Precz z mej pamięci!... Nie — tego rozkazu Moja i twoja pamięć nie posłucha!

Fryderyk Chopin, będąc na emigracji w Paryżu tęsknił za ojczyzną. Tę nostalgię słychać w Scherzu h‑moll op. 20 [czytaj: skercu], w którym zawarł temat polskiej kolędy Lulajże Jezuniu. Pomimo swojej formy (scherzoScherzoscherzo to z języka włoskiego żart), utwór zachowany jest w powolnym tempie oraz spokojnym, melancholijnym nastroju.

R3EKKK4ZNUS91
Nagranie fragmentu scherza h‑moll opus dwudzieste. Utwór wykonany na fortepianie. W melodii słychać motywy zaczerpnięte z kolędy „Lulajże Jezuniu". Po kilku taktach kompozytor na moment odchodzi od tematu i snuje smętną melodię, by po chwili znów wrócić do melodii kolędy - kołysanki, zagranej w wyższym rejestrze. Utwór jest spokojny, tęskny, melancholijny.
RKbFwrwZS7w7R
Ćwiczenie 10
Jaką kolędę ukrył Chopin w Scherzu h moll?
R194sbuR0aStq
Ćwiczenie 11
Wskaż autora słów napisanych tuż po śmierci Chopina "Rodem - Warszawianin, sercem – Polak, a talentem – świata obywatel…"

Rola fortepianu w utworach Chopina

W romantyzmie kompozytorzyKompozytorkompozytorzy zwracali uwagę na wyrażanie emocji w dziele. Utwory nie były pisane na zamówienie, lecz powstawały pod wpływem natchnienia. Idealnym instrumentem, na który powstawało wiele kompozycji był fortepian. Jego możliwości techniczne pozwalały na ekspresyjne wykonanie, wykorzystanie dynamiki i modyfikację barwy brzmienia. Sam Chopin znaczącą część swojej twórczości poświęcił właśnie temu instrumentowi, na który skomponował aż 207 z 237 utworów.

R1N7AQtuheMqk
Fortepian Chopina, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Wikipedia
Źródło: Online Skills, licencja: CC0.

W odróżnieniu od innych kompozytorów romantycznych, nie licząc młodzieńczych utworów na fortepian z orkiestrą oraz pieśni Chopin komponował prawie wyłącznie na fortepian. Wytworzył swój oryginalny styl fortepianowy. Komponował głównie mazurkiMazurekmazurki, walceWalcwalce, sonatySonatasonaty, polonezyPolonezpolonezy, scherzaScherzoscherza, impromptuImpromptuimpromptu. Stworzył nowy romantyczny gatunek w historii muzyki – balladęBalladaballadę fortepianową, a także znacznie rozwinął inne: nokturnNokturnnokturn, etiudęEtiudaetiudę, preludiumPreludiumpreludium.

Polecenie 4

Wysłuchaj poniższych utworów oraz zwróć uwagę na rolę fortepianu.  W dwóch z prezentowanych utworów: Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 fortepian pełni dominującą funkcję, jest instrumentem solowym, natomiast w pieśni Życzenie fortepian akompaniuje solistce.

RbnBFUnup17CL
Nagranie fragmentu Fantazji A‑dur opus trzynaste, autorstwa Fryderyka Chopina. Utwór jest przeznaczony na fortepian i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Fragment rozpoczyna się sielankową, spokojną melodią pieśni „Laura i Filon”. Pianista wykonuje temat, a orkiestra dyskretnie mu towarzyszy. W melodii pojawiają się perliste ozdobniki. Później orkiestra gra melodię, a pianista gra ozdobną partię towarzyszącą melodii. Później temat przejmuje pianista, gra melodię w wysokim rejestrze, akompaniament jest bardzo ozdobny. Później melodia pojawia się, grana przez różne instrumenty, pianista wykonuje w tym czasie pasaże i ozdobniki.
R1HXzY55bp1h7
Fryderyk Chopin, „Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13”, partytura
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: hz.imslp.info, licencja: CC BY 3.0.
Rs0dDnCyDFXd21
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda c‑moll op. 10 nr 12”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
R10kF5TQ3pH7m
Fryderyk Chopin, „Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 Rewolucyjna”, partytura, hz.imslp.info, CC BY 3.0
Źródło: online-skills.
RkV9we7HnHuc11
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca sopranem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonywany przez fortepian ma wiele ozdobników, stwarza to wrażenie błyszczącej, skrzącej się muzyki. Partia wokalna jest łagodna, pogodna. Tekst pierwszej zwrotki pieśni to: Gdybym ja była słoneczkiem na niebie, Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie, Ani na wody, ani na lasy, Ale po wszystkie czasy. Pod twojem okienkiem i tylko dla ciebie. Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie.
R54XPZGMJXKVZ
Zapis nutowy pieśni Życzenie autorstwa Fryderyka Chopina
Źródło: online-skills.
Polecenie 4

Zapoznaj się z opisami alternatywnymi nagrania i partytury Fantazji A‑dur na tematy polskie i pieśni życzenie Fryderyka Chopina. Zwróć uwagę na rolę fortepianu.  W dwóch z prezentowanych utworów: Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 fortepian pełni dominującą funkcję, jest instrumentem solowym, natomiast w pieśni Życzenie fortepian akompaniuje solistce.

RbnBFUnup17CL
Nagranie fragmentu Fantazji A‑dur opus trzynaste, autorstwa Fryderyka Chopina. Utwór jest przeznaczony na fortepian i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Fragment rozpoczyna się sielankową, spokojną melodią pieśni „Laura i Filon”. Pianista wykonuje temat, a orkiestra dyskretnie mu towarzyszy. W melodii pojawiają się perliste ozdobniki. Później orkiestra gra melodię, a pianista gra ozdobną partię towarzyszącą melodii. Później temat przejmuje pianista, gra melodię w wysokim rejestrze, akompaniament jest bardzo ozdobny. Później melodia pojawia się, grana przez różne instrumenty, pianista wykonuje w tym czasie pasaże i ozdobniki.
R1HXzY55bp1h7
Fryderyk Chopin, „Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13”, partytura
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: hz.imslp.info, licencja: CC BY 3.0.
Rs0dDnCyDFXd21
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda c‑moll op. 10 nr 12”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
R10kF5TQ3pH7m
Fryderyk Chopin, „Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 Rewolucyjna”, partytura, hz.imslp.info, CC BY 3.0
Źródło: online-skills.
RkV9we7HnHuc11
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca sopranem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonywany przez fortepian ma wiele ozdobników, stwarza to wrażenie błyszczącej, skrzącej się muzyki. Partia wokalna jest łagodna, pogodna. Tekst pierwszej zwrotki pieśni to: Gdybym ja była słoneczkiem na niebie, Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie, Ani na wody, ani na lasy, Ale po wszystkie czasy. Pod twojem okienkiem i tylko dla ciebie. Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie.
R54XPZGMJXKVZ
Zapis nutowy pieśni Życzenie autorstwa Fryderyka Chopina
Źródło: online-skills.
RPPE1xwmOKIJO
Ćwiczenie 12
Dopasuj obsadę wykonawczą do tytułów utworów Fryderyka Chopina: 1. Życzenie. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra. 2. Fantazja na tematy polskie op. trzynaste. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra 3. Etiuda rewolucyjna op. dziesiąte nr 12. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra.
Rf0kDXRj7kjgk
Ćwiczenie 12
Połącz w pary tytuł utwory z osadą wykonawczą.
Ro5FPetigmfFe
Ćwiczenie 13
Organizujesz koncert muzyki Fryderyka Chopina, wybierz na plakat utwory stworzone przez tego kompozytora. Możliwe odpowiedzi: 1. Etiuda c-moll op. 10 nr 12, 2. Bagatela a-moll (Dla Elizy), 3. Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13, 4. Czarodziejski Flet KV 620, 5. Polonez g-moll młodzieńczy, 6. Koncert fortepianowy f-moll op. 21, 7. Symfonia g-moll KV 550

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

Polecenie 5

Zapoznaj się z prezentacją dotyczącą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

RJry7czeQ7Wcd1
Pokaz slajdów, z towarzyszącym mu nagraniem, dotyczący Konkursu Chopinowskiego. Na pierwszym slajdzie: wnętrze sali koncertowej w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na tle umieszczono napis: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – (nazywany często Konkursem Chopinowskim) należy do najstarszych i najbardziej prestiżowych turniejów muzycznych, a jednocześnie jest jedynym monograficznym konkursem tej rangi na świecie. Pianiści wykonują wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina. Konkurs organizowany co 5 lat w Warszawie, zainicjowany został w 1927 przez polskiego pianistę, profesora Jerzego Żurawlewa. 17. edycja Konkursu odbyła się dniach 1‑23 października 2015. Na drugim slajdzie plakat reklamujący wydarzenie. Na plakacie dwie dłonie ułożone tak, jakby grały na fortepianie i ich cienie w różnych kolorach. Na tle plakatu napis: Konkurs Chopinowski jest imprezą wieloetapową, trwającą z uwagi na liczbę kandydatów zwykle kilkanaście dni. (Na XVII edycję wpłynęło 455 zgłoszeń z całego świata). Konkurs jest przeznaczony dla pianistów w wieku od 16 do 30 lat. Konkursom Chopinowskim towarzyszą liczne wydarzenia – koncerty okolicznościowe, spotkania i dyskusje panelowe oraz wystawy. Grę pianistów ocenia międzynarodowe jury, którego przewodniczącymi byli tacy wybitni chopiniści, jak: Kolejne slajdy to osoby związane z Konkursem Chopinowskim: Jan Ekier, Andrzej Jasiński oraz polscy zwycięzcy konkursu: w 1949 roku wygrała Halina Czarny‑Stefańska (ex aequo), w 1955 roku Adam Harasiewicz, w 1975 roku Krystian Zimerman, w 2005 roku Rafał Blechacz. Slajdom towarzyszy muzyka Chopina i wypowiedzi dotyczące konkursu w różnych językach świata. Na ostatnim slajdzie zdjęcie Rafała Blechacza na tle otwartego fortepianu, zdjęciu towarzyszy zapowiedź występu pianisty w czasie konkursu, a potem wykonanie Poloneza As‑dur.
Źródło: online-skills.
R2qIhIQlx6TyL
Ćwiczenie 14
W jakim mieście i co ile lat odbywa się Konkurs Chopinowski? Możliwe odpowiedzi: 1. W Warszawie, co 5 lat, 2. W Żelazowej Woli, co 5 lat, 3. W Warszawie, co 6 lat
RLiVf0Yncnqwd
Ćwiczenie 15
Wskaż, zdania które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest konkursem monograficznym. Pianiści wykonują wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina. 2. Konkurs odbywa się co 5 lat w Warszawie. 3. Konkurs został zainicjowany w 1997 przez polskiego pianistę, profesora Jerzego Żurawlewa. 4. W 2005 roku laureatem pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina został Rafał Blechacz. 5. Osiemnasta edycja Konkursu odbędzie się w 2025.
RsQ5rt6opsRZh1
Ćwiczenie 16
Określ w jakich miejscowościach znajdują się: 1. Dom Urodzenia Fryderyka Chopina, 2. Muzeum Fryderyka Chopina w Pałacu Ostrogskich, 3. Pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach.
R1CwIjnn7ugw9
Ćwiczenie 16
Wskaz miasto, w którym znajduje się pomnik Fryderyka Chopina
w Łazienkach Królewskich
R1IqGEU0n2Ku9
Ćwiczenie 17
Wskaż instrument, na który przeznaczona jest większość kompozycji Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: A. skrzypce, B. fortepian, C. flet.
RTHrA2reGkqpj
Ćwiczenie 17
Wskaż kompozytora, z którym Chopin nie mógłby się spotkać w czasie swojego życia.
R19FtYOjSFRL4
Ćwiczenie 18
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin pochowany został na warszawskich Powązkach. 2. Serce Fryderyka Chopina znajduje się w Bazylice św. Krzyża w Warszawie. 3. Fryderyk Chopin urodził się w Żelazowej Woli. 4. Fryderyk Chopin żył 64 lata.
RNLQ23NaW1wbX
Ćwiczenie 19
Podaj tytuł jednego z polonezów, skomponowanego przez Fryderyka Chopina.
R1R3GFC1SRK74
Ćwiczenie 19
Wskaż utwór, który został napisany w metrum 3/4.
RfIe3M2xJ1Ig7
Ćwiczenie 20
Wskaż tytuł kolędy, której temat wykorzystany został w Scherzu h-moll Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, 2. Lulajże Jezuniu, 3. Gdy śliczna Panna, 4. Cicha noc.
RVljHq2KELtet
Ćwiczenie 21
Odpowiedz na pytanie: Jaki jest tytuł pieśni rozpoczynającej się słowami: Gdybym ja była?Możliwe odpowiedzi: 1. Życzenie, 2. Precz z moich oczu, 3. Scherzo h-moll, 4. Etiuda rewolucyjna.
R1D32LaUTGCDw
Ćwiczenie 21
Wskaż tytuł pieśni, z której pochodzi fragment tekstu "Gdybym ja była słoneczkiem na niebie..."
R16YiPAOPzHyI
Ćwiczenie 22
Wskaż poetów, których teksty wykorzystane zostały w pieśniach Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, 2. Zygmunt Krasiński, 3. Kazimierz Przerwa-Tetmajer, 4. Stefan Witkacy.
RU4Fj3T7UaZMj
Ćwiczenie 23
Wskaż właściwą ilość kompozycji fortepianowych Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. 523, 2. 100, 3. 207, 4. 54

Aktywne słuchanie muzyki Chopina

Polecenie 6

Pierwsze ćwiczenie związane z aktywnym słuchaniem muzyki będzie dotyczyło jednego z preludiów Chopina. Zanim jednak do tego przystąpisz, zapoznaj się z fragmentem biografii kompozytora, który dotyczy okresu, kiedy preludiaPreludiumpreludia powstały.

To kompozycje zupełnie wyjątkowe.

(Liszt)

Różnorodność nastrojów i wrażeń zawartych w Preludiach op. 28 nie znajduje równej sobie w całej światowej literaturze muzycznej.

(Leichtentritt)

Są to przede wszystkim 24 Preludia op. 28. Chopin pracował nad nimi w latach 1838‑39, ale pomysły poszczególnych preludiów sięgają zapewne lat wcześniejszych, być może nawet roku 1831. Praca nad tym dziełem przebiegała w niezwykłej scenerii i w ważnym dla kompozytora momencie życia. Były to pierwsze miesiące związku uczuciowego ChopinaGeorge Sand, którzy - razem z dziećmi pisarki: Maurycym i Solange - jesienią 1838 r. udali się w podróż na Majorkę. Pobyt na pięknej wyspie zaplanowali jako idyllę i początkowo istotnie wiedli tu „przecudne życie” według słów Chopina. Preludia rodziły się najpierw w małej willi blisko Palmy, a potem „w dziwnym miejscu”: w starym klasztorze kartuzów w Valldemosie, „między skałami i morzem”, gdzie przybysze zamieszkali. Romantyczna idylla skończyła się, gdy kompozytor zaczął ciężko chorować, a piękną pogodę zastąpiły deszcze i chłód. Praca nad utworami opóźniała się, mimo to rękopis 24 Preludiów był gotowy w styczniu 1839. W tym samym roku dzieło ukazało się drukiem w Paryżu, Londynie i Lipsku.

Źródło: http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/genre/detail/id/13

R183cPEU9Ni8f
Zdjęcie strony tytułowej francuskiego wydania Preludiów opus dwudzieste ósme Fryderyka Chopina. Na pożółkłej kartce widzimy napisy: Preludes pour te Piano Fred. Chopin., oznaczenie wydawcy: Breitkopf & Härtel oraz pieczęci biblioteczne. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się informacja dodatkowa: „Oeuvre” w języku francuskim znaczy „dzieło”. Po łacinie to „opus”. Skrót „op.” w połączeniu z kolejnym numerem, zapisanym liczbami arabskimi, to oznaczenie chronologiczne dzieła jednego kompozytora, np. Preludium Des-dur op. 28 nr 15. Najczęściej numer opusowy nadawany był przez wydawcę i nie zawsze był zgodny z chronologią powstania utworu. Stąd też dzieła wydawane po śmierci kompozytora mają często wyższy numer niż te wydane za jego życia. Dotyczy to również dzieł Fryderyka Chopina. Jego utwory z okresu młodzieńczego mają wyższe numery niż te, które były wydane za jego życia. Stało się to za sprawą Juliana Fontany, polskiego pianisty i kompozytora. Fontana był agentem i kopistą utworów Chopina, którego Chopin cenił. Kiedy Chopin ukończył na Majorce rękopis Preludiów, zawiadomił o tym Fontanę z poleceniem przepisania tych kompozycji. Po śmierci Chopina Fontana wydał wiele utworów, na których wydanie Chopin nie wyraził za życia zgody. Dzięki temu możemy słuchać dzieł z op. 66-74.
Strona tytułowa francuskiego wydania Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina, ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BKQZWTOnSRp
Ćwiczenie 24
Odpowiedz na pytanie: Ile preludiów zawiera opus dwudzieste ósme Fryderyka Chopina?

Chopin nie nadawał swoim preludiom tytułów, ponieważ uważał, że tytuły są zbyt oczywiste i mogą wprowadzać słuchaczy w błąd co do źródeł inspiracji. Tytuły nadała George Sand, jednak jej notatki z tytułami zaginęły. Te, które znamy, bazują na wspomnieniach jej córki Solange albo zostały nadane przez badaczy twórczości Chopina. Interesującą historię przypisuje się okolicznościom nadania tytułu preludiumPreludiumpreludium powszechnie nazywanego Deszczowym. Przeczytaj na ten temat poniższy tekst.

Pewnego razu, gdy poszła z synem do miasta (George Sand), zerwała się nagła ulewa i odcięła ich od klasztoru. Z powrotem wyruszyć mogli dopiero wieczorem, śród szybko zapadającej ciemności. Po drodze porzucił ich woźnica, który nie chciał jechać po ciemku, poszli więc dalej piechotą. W wąwozie zalanym przez wezbrany potok kaleczyli nogi na ostrych kamieniach, leśne gąszcza szarpały ich ubiór. Przedzierali się pod górę po stromych zboczach, śród deszczu, przez sześć godzin. Do klasztoru dotarli o późnej nocy, przemoczeni do nitki, bez obuwia, zbiedzeni drogą. Gdy stanęli w drzwiach, zobaczyli Chopina, który znad fortepianu spojrzał na nich nieprzytomnym wzrokiem.

- Ach – zawołał zrywając się z miejsca – dobrze wiedziałem, że już nie żyjecie.

Był jakby w transie i dopiero po chwili odzyskał równowagę. Oczekiwał ich powrotu w takim napięciu, że popadł w rodzaj halucynacji. Opowiadał, że myśląc o grożącym im niebezpieczeństwie przestał rozróżniać jawę od koszmarów, które go osaczały. Siedział przy fortepianie i grał, ale zdawało mu się, że nie żyje, ze utopił się w jeziorze i czuje, jak na piersi spadają mu lodowate krople wody w miarowych odstępach.

- To był deszcz, który bije o dach – wtrąciła George.

- Nie słyszałem go – obruszył się i zaczął grać znowu.

Po latach wspominając ten incydent George Sand słusznie pisała o swoim przyjacielu: „Jago geniusz był pełny tajemniczych harmonii natury, które wyrażały się przez najwyższy ekwiwalent myśli muzycznej, a nie przez niewolnicze powtórzenie zewnętrznych dźwięków”. […] Dlatego nieważne wydają się dociekania, które Preludium grał Chopin pani Sand owej nocy. […] Wybór wydaje się możliwy tylko między szóstym a słynnym piętnastym, które ku niezadowoleniu Chopina nazwano popularnie Preludium deszczowym.

Źródło: Kazimierz Wierzyński, Życie Chopina. Z przedmową Artura Rubinsteina., Krajowa Agencja Wydawnicza, Białystok 1990

RGIRicmDeZNGc
Ćwiczenie 25
Zapoznaj się z informacjami na temat Preludium Des-dur opus dwudzieste ósme numer piętnasty, dotyczącymi jego budowy formalnej i określ literami jego budowę. Możliwe odpowiedzi: 1. AB, 2. ABA, 3. ABA1.
R1b7pUEgW7HvK
Obraz autorstwa Eugene Delacroix „Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu, bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży, orli nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. dwudzieste ósme nr piętnasty Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu muzycznego. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
Strona tytułowa francuskiego wydania Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina, ilustracja interaktywna
Źródło: Eugene Delacroix, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna. olej na płótnie, 1838, Luwr, Francja.
Ćwiczenie 25
R1eY3EUaTy2j5
Preludium Des-dur op. 28 nr 15 Fryderyka Chopina ma budowę A B A1. Jego popularna nazwa to Preludium deszczowe. Przed Tobą dwa zadania. Wybierz tylko jedno, które Twoim zdaniem będzie dla Ciebie łatwiejsze do wykonania. Opcja nr 1. Przedstaw formę ronda w sposób graficzny. Użyj motywów związanych z deszczem. Opcja nr 2. Przedstaw budowę utworu za pomocą ruchu lub imitacji gry na instrumencie. Poszczególne części wyróżnij podczas swojej „gry” okazując to zmianą mimiki, ruchów rąk i całego ciała.

Co czułeś podczas „gry” tego Preludium? Czy miałeś jakieś konkretne skojarzenia? Czy Twoim zdaniem tytuł tego utworu jest adekwatny do tego, co sam słyszałeś? Przed Tobą jeszcze jeden tekst o Preludium deszczowym.

Jedno z najsłynniejszych, Preludium piętnaste, jawi się zrazu jak oaza spokoju i uciszenia. Lecz wraz z przejściem z jasnego Des–dur w mroczne cis–moll odzywają się brzmienia ciemne, ponure, niepokojące. W semantycznej interpretacji George Sand chodzi o moment, w którym „cienie zmarłych mnichów suną w żałobnym korowodzie”. Sam Chopin – dopełniając w nutach jednej ze swych uczennic słowo Prelud słowem „deszczowy” - zwrócił uwagę na inny aspekt utworu, na uporczywość i jednostajność, z jaką w całym preludium odzywa się jeden (wciąż ten sam) dźwięk, wywołujący skojarzenia dźwiękonaśladowcze. „Padają tu deszcze, o jakich nie ma się gdzie indziej pojęcia – George Sand informowała Charlotte Marliani, ich wspólną znajomą z Paryża. - Nasz biedny Chopin jest słaby i cierpiący”. We wspomnieniach George Sand trafić można nawet na opis dotyczący genezy preludium skomponowanego, jej zdaniem, w owej deszczowej aurze, która tak bardzo dała się we znaki mieszkańcom opuszczonego klasztoru. Muzyka preludium wywołała u pani Sand dźwiękonaśladowcze skojarzenie i z tym odczuciem się Chopinowi zdradziła. Nie zyskała jego aprobaty. Gdy prosiła – jak sama pisze – „by posłuchał szmeru kropli spadających rzeczywiście na dach, zaprzeczył, jakoby je słyszał”. I – jak uczciwie relacjonuje dalej pisarka – pogniewał się nawet o to, co nazwała harmonią naśladowczą. Protestował z całych sił przeciw dziecinadzie owych wyobrażeń o naśladowaniu tego, co się słyszy. „I miał rację” – dodała. Jednak, by rzecz nieco skomplikować, warto przypomnieć, że parę lat później – jak świadczą o tym nuty jednej z uczennic, dookreślone ręką Chopina – sam nazwał Preludium piętnaste (Des–dur) – „deszczowym”.

Autor: Mieczysław Tomaszewski

Cykl audycji Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie

Polskie Radio II

Źródło: http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/208

Polecenie 7

Wysłuchaj jeszcze raz Preludium op. 28 nr 15 Fryderyka Chopina i stwórz w tym czasie w pracę plastyczną, która Twoim zdaniem odda charakter tego utworu.

R15WZUjXRK2W3
Obraz autorstwa Eugene Delacroix „Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu, bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży orli, nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. dwudzieste ósme nr piętnasty Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu muzycznego. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
Eugene Delacroix, Fryderyk Chopin, Źródło: zpe.gov.pl
RKAXo4GLBy2l2
Polecenie 7
R6UG3OXE8S9AG
Jaką historię może opowiadać Preludium opus dwudzieste ósme numer piętnasty? Opowiedz lub opisz swoją wymyśloną opowieść inspirowaną tym utworem.
1
RTQ1QzmfY3M5j1
Ćwiczenie 26
Odpowiedz na pytanie: Jakie znaczenie w języku polskim ma słowo preludium?
R8FFJgJuvVl0o1
Ćwiczenie 26
Wskaż trzy synonimy słowa "inspirować".
Ćwiczenie 27

Po tych kilku ćwiczeniach wiesz, że w tym preludium Chopina pada deszcz. Dołącz się do tej deszczowej muzyki i zagraj razem z deszczem. Możesz wybrać tylko jeden głos w postaci nieustannie padających kropelek w tym samym rytmie, a jeżeli zdołasz jeszcze zagrać drugą ręką, realizuj głos drugi. Będziesz prawdziwym mistrzem, jeżeli trzeci głos odtworzysz marszem. Spróbuj, ponieważ cały czas będziesz maszerował w rytmie ćwierćnut, wiec nie będzie to takie trudne. Partyturę realizuj tylko w części środkowej preludium. Zapisany rytm wielokrotnie powtarzaj w trakcie całej tej części. Użyj dowolnych instrumentów perkusyjnych, których barwa Twoim zdaniem najlepiej pasuje do tego preludium.

RYtvJzhDyacro
R14YdV5MdkaAf
Nagranie Preludium Des‑dur Fryderyka Chopina. Utwór wykonany na fortepianie. Budowa formalna utworu ABA1. Części A są melancholijne, smutne. Stale powtarzające się dźwięki akompaniamentu imitują padający deszcz. Część B jest burzliwa, dramatyczna.
Ćwiczenie 27
R9O6LTRLRTTQG
Odpowiedz na pytanie: Jakie znasz utwory muzyczne, w których muzyka naśladuje zjawiska przyrodnicze i pogodowe?
Ćwiczenie 28
R47xYxkwVDeQG
Spośród wymienionych wskaż te formy które komponował Fryderyk Chopin: 1. Polonez, 2. Walc, 3. Opera, 4. Symfonia, 5. Mazurek, 6. Nokturn, 7. Pieśń, 8. Etiuda 9. Kwartet smyczkowy, 10. Koncert fortepianowy.
R1M483PQBUBMQ
Ćwiczenie 28
Wskaż formę muzyczną, której Chopin nie komponował.

Słownik pojęć

Ballada
Ballada

utwór instrumentalny o swobodnej budowie, najczęściej na fortepian.

Dumka
Dumka

smętna ludowa pieśń ukraińska.

Etiuda
Etiuda

utwór muzyczny przeznaczony do ćwiczeń utwór muzyczny łączący problemy techniki z muzyką o dużych walorach artystycznych.

Etiuda koncertowa
Etiuda koncertowa

obok walorów dydaktycznych ma wartość dzieła artystycznego (np. etiudy F. Chopina, F. Liszta).

Fortepian
Fortepian

[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’], instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych (chordofony).

Impromptu
Impromptu

liryczny utwór na instrument solo (przeważnie fortepian) o kontrastujących tematach, formie trzyczęściowej.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Koncert
Koncert

instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę symfoniczną.

Krakowiak
Krakowiak

polski taniec ludowy, często poprzedzony przyśpiewką, utrzymany w umiarkowanym lub żywym tempie i metrum parzystym (zwykle 2/4).

Kujawiak
Kujawiak

taniec wywodzący się z ziemi kujawskiej, utrzymany w metrum trójdzielnym, tempie umiarkowanym, często łączony z oberkiem. Zaliczany do grupy tańców narodowych.

Mazur
Mazur

polski taniec ludowy, tańczony parami, w dość żywym tempie, w metrum trójdzielnym i tzw. rytmie mazurkowym (2 ósemki i 2 ćwierćnuty); także utwór artystyczny (zwany częściej mazurkiem), zawierający rytmy mazurkowe. W XVIII w. mazur wyszedł poza muzykę ludową (gdzie trwa do dziś w wielu różnorodnych formach i pod różnymi nazwami), rozpowszechnił się wśród szlachty oraz mieszczan i stał się tańcem narodowym; stylizowane mazury i mazurki komponowali: J. Elsner, K. Kurpiński, F. Chopin, S. Moniuszko, H. Wieniawski, K. Szymanowski i inni.

Mazurek
Mazurek

utwór stylizowany. Opiera się na ludowych tańcach trójmiarowych typu mazurowego: kujawiaku, mazurze, oberku

Nokturn
Nokturn

utwór instrumentalny o spokojnym, sentymentalnym charakterze, mający oddać nastrój nocy

Oberek
Oberek

polski taniec ludowy o tempie szybkim, utrzymany w metrum trójdzielnym; zaliczany do grupy tańców narodowych

Pasaż
Pasaż

szybkie następstwo dźwięków

Pentatonika
Pentatonika

skala muzyczna zawierająca pięć dźwięków w oktawie

Pianista
Pianista

muzyk grający na fortepianie

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny do tekstu poetyckiego

Polonez
Polonez

polski taniec kołowy lub korowodowy, trójmiarowy (w metrum 3/4), o umiarkowanym tempie i charakterystycznej formule rytmicznej: ósemka, 2 szesnastki i 4 ósemki

Preludium
Preludium

samodzielny, krótki utwór instrumentalny; też: wstęp instrumentalny do jakiegoś większego utworu

Rondo
Rondo

od XVIII w.: forma instrumentalna z refrenem przedzielonym epizodami

Scherzo
Scherzo

(wł. żart) utwór instrumentalny, o charakterze żartobliwym

Sonata
Sonata

cztero- lub trzy częściowy utwór instrumentalny, którego pierwsza część to allegro sonatowe o dwóch kontrastujących tematach

Styl brillant
Styl brillant

styl w muzyce charakteryzujący się wirtuozostwem oraz śpiewną melodyką; błyskotliwy, efektowny

Walc
Walc

taniec towarzyski w tempie umiarkowanym, stosowany także w postaci stylizowanej

Wariacja
Wariacja

utwór muzyczny, w którym występują zmiany tematu, melodii, harmonii itp.

Wirtuoz
Wirtuoz

wybitny odtwórca dzieł muzycznych; wybitny śpiewak solista