R1VYLanjfgw5l1
Fotografia przedstawia skrzypce leżące na stole. Obok smyczek. Pod skrzypcami widać pożółknięte kartki z zapisem nut. Na środku napis: Wirtuozeria w kulturze muzycznej XIX wieku. Fenomen Henryka Wieniawskiego

Wirtuozeria w kulturze muzycznej XIX wieku. Fenomen Henryka Wieniawskiego

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...

Dorobek Henryka Wieniawskiego

Oprócz mazurkówmazurekmazurków, Wieniawski skomponował także cztery polonezyPolonezpolonezy. Jest pierwszym kompozytorem, który wprowadził ten taniec do literatury skrzypcowej. Za chwilę wysłuchasz Poloneza D‑dur op. 4 – najtrudniejszy utwór lat młodzieńczych. Dedykowany jest Karolowi Lipińskiemu, którego artysta poznał w 1848 r. Kompozycja była poprawiana kilkakrotnie, co z pewnością związane było z brakiem znajomości zasad kontrapunktukontrapunktkontrapunktuharmoniiharmoniaharmonii. Ostatecznie powstała w dwóch wersjach – na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu oraz na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry. Ma budowę repryzowąrepryzarepryzową i obfituje w kontrasty wyrazowe, agogiczneagogikaagogiczne. Środkowa część jest liryczna z elementami wirtuozowskimi, będąc tym samym odwrotnością części skrajnych. Wysłuchaj teraz fragmentu tego utworu.

RFQcOdkTNiuig1
Mazurek
Mazurek

utwór artystyczny zawierający rytmy mazurkowe

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych muz

Harmonia
Harmonia

dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw

Repryza
Repryza

każde powtórzenie danego fragmentu muzycznego

Agogika
Agogika

odchylenia i zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu muzycznego