Ewolucja stylu Karola Szymanowskiego
Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...
Młoda Polska
W 1905 r. czterech wybitnych polskich kompozytorów Ludomir Różycki, Apolinary Szeluto, Grzegorz Fitelberg na czele z Karolem Szymanowskim przy wsparciu finansowym księcia Władysława Lubomirskiego założyło Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich pod nazwą Młoda PolskaMłoda Polska. Za siedzibę obrano Berlin. Ich działalność zakończyła się wraz z wybuchem I wojny światowej w 1914 r.

Kompozytorzy Młodej Polskiej nawiązywali do osiągnięć neoromantyzmu niemieckiego, zwłaszcza Franciszka Liszta, Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa [czytaj: sztrałsa] i Hugo Wolfa, oraz do twórczości Aleksandra Skriabina, a bezpośrednio także do kompozytorów Potężnej Gromadki. Twórcy Młodej Polski przejęli formę poematu symfonicznegopoematu symfonicznego, pieśnipieśni deklamacyjnejdeklamacyjnej, a także rozbudowany aparat orkiestrowy.
Jednymi z najważniejszych kompozytorów grupy byli Grzegorz Fitelberg oraz Ludomir Różycki.
Głównymi postulatami kompozytorów tworzących w tym nurcie było: tworzenie muzyki oryginalnej a nie przystępnej każdemu czy komponowanie muzyki narodowej bez sięgania do folkloryzmufolkloryzmu.