Grafika przedstawia okrągły zegar z cyframi arabskimi, którego tłem są szare okręgi.
Grafika przedstawia okrągły zegar z cyframi arabskimi, którego tłem są szare okręgi.
Czas na czasownik. O formach czasu - powtórzenie
Czas na intro
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Gdy myślimy o zjawiskach konkretnych czy abstrakcyjnych, próbujemy je w języku poukładać (skategoryzować). Rzeczowniki nazywają świat, przymiotniki i przysłówki mówią o właściwościach przedmiotów i zdarzeń. Ale najważniejszą częścią mowy, która pojawia się w myśleniu i działaniu jest czasownik.
Kiedy o czymś opowiadasz, mówisz o wydarzeniach, które były, są albo będą, wówczas pomagają ci w tym czasowniki w określonych czasach gramatycznych. Zwróć uwagę na to, czy dana czynność jest wykonywana w chwili obecnej (czas teraźniejszy), czy została już wykonana (czas przeszły), czy dopiero zostanie wykonana (czas przyszły). Zanim utrwalisz wiadomości o czasach czasownika, wykonaj poniższe ćwiczenia.
RvSfGN2oLpRCP
Grafika. Kartka z kalendarza z napisami „wczoraj”, „dziś”, „jutro”.
Kartka z kalendarza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Polecenie 1
R1damxv8F91Sp
Na podstawie opisów dzieł Gauguina wyjaśnij, jak rozumiesz pojęcia syntetyzm i cloisonizm.
Polecenie 2
Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem czasopisma. Musisz napisać artykuł pod tytułem: Tydzień w Polsce i na świecie. Przejrzyj kilka portali informacyjnych lub codzienne wydania gazet i wybierz po dwa przykłady wydarzeń. Napisz, co wydarzyło się wczoraj, dziś i co wydarzy się jutro. Sporządź notatki w podanych niżej rubrykach, stosuj odpowiednie formy czasowników w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym.
Ra3IPPxfaEDkH
WCZORAJ
Ćwiczenie 1
Rmlbk7fzanGuh
Wersja alternatywna: Przeciągnij nazwy czasów i czasowniki w odpowiednie miejsca na osi. Propozycje czas przeszły, zrozumiałem, przyszedłem, czas teraźniejszy, piszę, czytam, czas przyszły, rozwiążę, będę pracował, będę jadł
Wersja alternatywna: Przeciągnij nazwy czasów i czasowniki w odpowiednie miejsca na osi. Propozycje czas przeszły, zrozumiałem, przyszedłem, czas teraźniejszy, piszę, czytam, czas przyszły, rozwiążę, będę pracował, będę jadł
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na to, że czas przyszły wyrażamy na dwa sposoby: prosty np. napiszę i złożony np. będę pisał.
czas przeszły pierwszy ludzik - zrozumiałem, przyszedłem czas teraźniejszy środkowy ludzik - piszę, czytam czas przyszły trzeci ludzik - ułożę, rozwiążę, będę pracował, będę jadł
RyMKMAutnAb8X
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj poniższe czasowniki do grup: czas przeszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas teraźniejszy Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas przyszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem
Przyporządkuj poniższe czasowniki do grup: czas przeszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas teraźniejszy Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem czas przyszły Możliwe odpowiedzi: 1. czytam, piszę, 2. przyszedłem, 3. będę jadł, 4. ułożę, 5. będę pracował, 6. zrozumiałem
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
RIn2N8LHMZZDj
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które nie muszą być zakończone lub się powtarzają. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: kupowałem, czytałem, pisaliśmy, budowaliśmy, pisaliście, rysujemy, płacę, mówię, tłumaczysz się, będziesz jechał, będziecie kupowały, będziecie mówić
będziecie robiły.
Kategorie czasowe: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które nie muszą być zakończone lub się powtarzają. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: kupowałem, czytałem, pisaliśmy, budowaliśmy, pisaliście, rysujemy, płacę, mówię, tłumaczysz się, będziesz jechał, będziecie kupowały, będziecie mówić
będziecie robiły.
Kategorie czasowe: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RjRkx91rFd2pu
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: zapłaciłem, kupiłem, przeczytałem, zapisałyśmy, zbudowaliście, kupią, przeczytamy, zapiszecie, zbudujecie, zapłacicie.
Kategorie czasowe: przeszłość, przyszłość.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj zbiór czasowników opisujących czynności, które zostały zakończone lub w przyszłości nastąpi ich koniec. Umieść je w odpowiedniej kategorii czasowej.
Czasowniki do uporządkowania: zapłaciłem, kupiłem, przeczytałem, zapisałyśmy, zbudowaliście, kupią, przeczytamy, zapiszecie, zbudujecie, zapłacicie.
Kategorie czasowe: przeszłość, przyszłość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Już wiesz...
RHcFMwRDa2SHo
Grafika przedstawia schemat prezentujący informacje o tym, przez jakie czasy odmienia się czasownik. Tekst na schemacie: Czasownik odmienia się przez czasy: przeszły, teraźniejszy, przyszły (prosty i złożony).
Czasy czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Czas teraźniejszy
Liczba pojedyncza i mnoga
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
1. OSOBA – JA
piszę
1. OSOBA – MY
piszemy
2. OSOBA – TY
piszesz
2. OSOBA – WY
piszecie
3. OSOBA – ON / ONA / ONO
pisze
3. OSOBA – ONI / ONE
piszą
Ćwiczenie 4
Odmień przez osoby czasownik „podróżować” w czasie teraźniejszym i wpisz w okienka odpowiednią formę.
R6s3jSel7uYWt
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu odpowiednich form czasownika „pisać”.
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu odpowiednich form czasownika „pisać”.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RFK4VAnuXJ41j
Zadanie interaktywne. Tabela. 4 rubryki. 1. rubryka: osoba – ja, ty, on/ona/ono; 2. rubryka do uzupełnienia: liczba pojedyncza; 3. rubryka: osoba – my, wy, oni/one; 4. rubryka do uzupełnienia: liczba mnoga.
Wstaw formy czasownika w czasie teraźniejszym do odpowiednich rubryk. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie.
Formy czasownika do wstawienia:
– widzę, płacę, czytam, noszę, koszę, umiem,
– liczysz, myślisz, uważasz, rozumiesz, lubisz,
– gotuje, pakuje, wie, sądzi, umie, krzyczy,
– czytamy, wołamy, rozumiemy, gramy, nosimy,
– wołacie, gotujecie, szyjecie, robicie, myślicie,
– piszą, czytają, walczą, cieszą się, rozumieją, lubią.
Zadanie interaktywne. Tabela. 4 rubryki. 1. rubryka: osoba – ja, ty, on/ona/ono; 2. rubryka do uzupełnienia: liczba pojedyncza; 3. rubryka: osoba – my, wy, oni/one; 4. rubryka do uzupełnienia: liczba mnoga.
Wstaw formy czasownika w czasie teraźniejszym do odpowiednich rubryk. Pamiętaj o zmieniającej się liczbie.
Formy czasownika do wstawienia:
– widzę, płacę, czytam, noszę, koszę, umiem,
– liczysz, myślisz, uważasz, rozumiesz, lubisz,
– gotuje, pakuje, wie, sądzi, umie, krzyczy,
– czytamy, wołamy, rozumiemy, gramy, nosimy,
– wołacie, gotujecie, szyjecie, robicie, myślicie,
– piszą, czytają, walczą, cieszą się, rozumieją, lubią.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Określ formę podanych czasowników. Połącz osobę i liczbę z odpowiednim czasownikiem.
RPhlOU9OmNXr1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary czasowników z odpowiadającymi im rodzajom oraz liczbom.
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary czasowników z odpowiadającymi im rodzajom oraz liczbom.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Czas przeszły
Czas przeszły, liczba pojedyncza
męski
żeński
nijaki
1. ja czytałem
2. ty czytałeś
3. on czytał
1. ja czytałam
2. ty czytałaś
3. ona czytała
1. ja -
2. ty -
3. ono czytało
Czas przeszły, liczba mnoga
męskoosobowy
niemęskoosobowy
1. my czytaliśmy
2. wy czytaliście
3. oni czytali
1. my czytałyśmy
2. wy czytałyście
3. one czytały
Ćwiczenie 7
R1cBSFyVWABDK
Podziel czasowniki ze względu na ich rodzaj: męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy. Umieść je przy właściwych obrazkach. Zadbaj, aby czasowniki ułożyć zgodnie z ich odmianą przez osoby (ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one).
Podziel czasowniki ze względu na ich rodzaj: męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy. Umieść je przy właściwych obrazkach. Zadbaj, aby czasowniki ułożyć zgodnie z ich odmianą przez osoby (ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R1F6l7d2SjFou
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Pamiętaj, że czas przeszły oznacza czynność, która już się zakończyła.
Zwróć uwagę, że w liczbie pojedynczej w 1. i 2. osobie czasownik ma dwie formy: męską i żeńską, w 3. osobie trzy formy: męską, żeńską i nijaką. Natomiast w liczbie mnogiej występuje w formie męskoosobowej i niemęskoosobowej.
liczba pojedyncza:
1. ja czytałam, czytałem
2. ty czytałaś, czytałeś
3. ona czytała, on czytał, ono czytało
liczba mnoga:
1. my czytałyśmy, czytaliśmy
2. wy czytałyście, czytaliśce
3. one czytały, oni czytali
Aspekt czasownika
Aspekt to słowo oznacza punkt widzenia, z którego coś się rozpatruje. Najczęściej rzeczownika aspekt używa się w książkach naukowych i artykułach prasowych. Na przykład kiedy ktoś pisze o aspekcie edukacyjnym, to ma na myśli różne kwestie związane ze szkołą, nauczycielami, uczniami, podręcznikami, ocenami itp.
Słowo aspekt odnosi się także do czasownika, ale więcej na ten temat dowiesz się, wykonując poniższe ćwiczenia.
Ćwiczenie 8
Sprawdź, jak wyglądają pokoje Ani i Zosi oraz notatki, które dziewczynki zostawiły swoim mamom. Napisz, czyja mama będzie twoim zdaniem bardziej zadowolona. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RYQJMfS1zAmJp
Na ilustracji widzimy pokój Ani. Pod ścianą na wprost stoi kanapa, na której są rozrzucone książki. Nad kanapą wisi półka, na której stoi kilka książek. Na prawo od kanapy, pod samą ścianą stoi wysoka lampa podłogowa. Na lewo od kanapy, pod samym oknem stoi biurko z krzesłem. Przy biurku stoi odkurzacz, na biurku – konewka, na krześle obrotowym leży szmatka, zasłonka w oknie luźno powiewa. Na prawo od biurka stoi kosz na śmieci. Na lewo od biurka stoi tuż przy ścianie czerwony zamykany regał. Widać kilka karteczek samoprzylepnych przylepionych do jego bocznej ściany. Notatka Ani zamieszczona obok ilustracji: Mamusiu, robiłam porządki: ścierałam kurze, odkurzałam pokój, układałam książki, podlewałam kwiatki.
Pokój Ani
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.,, licencja: CC BY 3.0.
R18ryhOBFjSEI
Na ilustracji widzimy pokój Zosi. Po prawej stronie pod ścianą na wprost stoi kanapa, na której są równo ułożone poduszki. Po prawej strony kanapy, tuż przy ścianie stoi lampa. Nad kanapą wisi dwupoziomowa półka, są na niej równo ustawione książki i półki zamykane na drzwiczki, a także stoi kwiat w doniczce. Po lewej stronie kanapy, tuż pod oknem stoi biurko z krzesłem. Na parapecie okiennym stoi doniczka z kwiatkiem, zasłonki są równo spięte po obu stronach okna. Z karnisza zwiesza się na sznureczku do połowy okna serduszko. Po prawej stronie biurka stoi kosz na śmieci. Po lewej stronie biurka na ścianie wisi biała zapisana tablica. Notatka Zosi zamieszczona obok ilustracji: Mamusiu, zrobiłam porządki: starłam kurze, odkurzyłam pokój, ułożyłam książki, podlałam kwiatki.
Pokój Zosi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.,, licencja: CC BY 3.0.
RgKe9aEjbTHh7
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na formy czasowników użytych przez dziewczynki. Czy oznaczają one czynności zakończone czy nie?
Mama Zosi będzie bardziej zadowolona niż mama Ani, ponieważ Zosia posprzątała swój pokój, a Ania nie skończyła sprzątania.
1
Ćwiczenie 9
Wypisz wszystkie czasowniki z notatek Ani i Zosi.
uzupełnij treść
Czasownik to część mowy nazywająca czynności i stany.
Czasowniki w notatce Ani: robiłam, ścierałam, odkurzałam, układałam, podlewałam.
Czasowniki w notatce Zosi: zrobiłam, starłam, odkurzyłam, ułożyłam, podlałam.
Ćwiczenie 10
Rl6s7mx0udG8n
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Jaką zauważasz różnicę między czasownikami na kartce Ani a czasownikami na kartce Zosi? Uzupełnij zdanie.
niedokonane, dokonane
Czasowniki na kartce Ani wskazują, że czynności są ......................, a czasowniki na kartce Zosi informują, że czynności są .......................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
Rt02etYGxhLXC
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
RyfXuiriDbnJJ
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
A teraz uzupełnij definicję. Zapisz ją w zeszycie.
Czasowniki w języku polskim zawierają informację o trwaniu (powtarzaniu się) danej ........................ lub o jej skończeniu. Taką ........................ nazywa się odpowiednio aspektem dokonanym lub .........................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1dmhi1AN593N
Grafika przedstawia mężczyznę z profilu, postać ma ciemne włosy, podwinięty lok na czubku głowy oraz dwa loczki z tyłu głowy na wysokości szyi, a na nosie okrągłe, ciemne okulary. Mężczyzna jest ubrany w dwukolorowy smoking, koszulę w kropki, poszarpane spodnie z dziurami, a także w pasiaste skarpetki nie od pary. Prawą rękę trzyma w kieszeni smokingu, a lewą podnosi do ust filiżankę. Z jego ust wydobywa się dymek z tekstem. Napis: Czasowniki dokonane informują o czynnościach zakończonych lub takich, które zakończą się w przyszłości, na przykład poszedłem, pójdę. Czasowniki niedokonane informują o czynnościach, które nie są zakończone lub nie wiadomo, czy się zakończą, na przykład piszę, pisałem, będę pisać. Polacy intuicyjnie rozumieją różnicę między aspektem dokonanym a niedokonanym czasownika, ponieważ chętnie wykorzystują ją do precyzowania znaczenia.
Aspekt czasownika
Źródło: ZPE gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Słów kilka o bezokoliczniku
Skryty i tajemniczy: o osobie nic nie powie, o liczbie milczy, o czasie nie przebąkuje nawet. Ot, taki czasownik małomówny, bez którego byłoby trudno nam się… porozumieć. To bezokolicznik!
Polecenie 3
Oto czasownik „słuchać”. Zastanów się i odpowiedz na pytania:
Czy na podstawie formy tego czasownika wiadomo, kto ma słuchać?
Czy wiadomo, w ile osób słucha?
Czy można wskazać płeć osób, które słuchają?
Czy wiadomo kiedy odbyła się czynność słuchania?
Czy można określić czas, rodzaj i osobę tego czasownika?
R1e3SfRFg8sro
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 13
R1AVMO8dSXmP2
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu tekstu w luki w definicji bezokolicznika.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu tekstu w luki w definicji bezokolicznika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19hJX8G3ImNU
Na ilustracji z lewej strony znajduje się mężczyzna w stroju błazna, siedzący na jednokołowym rowerze i żonglujący trzema zapalonymi bombami. Ma brodę, pomalowaną twarz i uśmiecha się. W prawym górnym rogu w dymku komiksowym znajduje się tekst, który wypowiada błazen: Pisownia niektórych bezokoliczników jest niezgodna z wymową, np. wieźć, gryźć. Jeśli w zakończeniach innych form danego czasownika występuje z, piszemy -źć, np. znaleźć, bo znalazłem, ugryźć, bo ugryzłem; jeśli nie występuje z, piszemy -ść, np. nieść, bo niosłem.
Pisownia bezokoliczników
Źródło: a. nn.
R5UsjnqaWT2zB
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu bezokolicznikami utworzonymi od form osobowych czasowników oraz na uzupełnieniu wniosku dotyczącego bezokolicznika.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu bezokolicznikami utworzonymi od form osobowych czasowników oraz na uzupełnieniu wniosku dotyczącego bezokolicznika.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
RgCwgShq1w5z51
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu osobowymi formami czasowników we wskazanym w nawiasie czasie.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu osobowymi formami czasowników we wskazanym w nawiasie czasie.
Uzasadnij pisownię bezokoliczników według wzoru: wieźć, bo ja wiozę. Wykorzystaj podpowiedzi w nawiasach.
gryźć, bo ja ............ (czas teraźniejszy)
podnieść, bo on .................... (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
ugryźć, bo ja .............. (czas przyszły)
odnaleźć, bo on .................. (czas przeszły) lub ona .................... (czas przeszły)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Czas przyszły
Aspekt czasownika wskazuje czynność trwającą w czasie lub czynność zakończoną. Może być dokonany lub niedokonany. Czasowniki niedokonane wskazują stany, wydarzenia z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, które nie mają zakończenia np.: liczyłem, będę kupował, śpiewam. Czasowniki dokonane wskazują na stany, wydarzenia z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, które mają swój koniec np. odliczyłem, odkupię, zaśpiewam.
Informacje związane z aspektem czasownika są ważne, gdyż przydają się podczas tworzenia form czasu przyszłego.
RN4fpFgDuvPnL
Schemat przedstawia rodzaje czasów czasownika. Na górze napis: czasy czasownika od niego odchodzą trzy odgałęzienia, od lewej w pierwszym prostokącie napis: Teraźniejszy, rysuję, w środkowym prostokącie napis: Przeszły rysowałam, w ostatnim z prawej strony napis: Przyszły. Od tego prostokąta dwa rozgałęzienia, na ich końcu dwa prostokąty z napisami: Prosty narysuję, drugi prostokąt z napisem: Złożony będę rysować, będę rysowała.
Czasy
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Czas przyszły prosty
Czas przyszły prosty, liczba pojedyncza
męski
żeński
nijaki
1. ja przeczytam
2. ty przeczytasz
3. on przeczyta
1. ja przeczytam
2. ty przeczytasz
3. ona przeczyta
1. ja przeczytam
2. ty przeczytasz
3. ono przeczyta
Czas przyszły prosty, liczba mnoga
męskoosobowy
niemęskoosobowy
1. my przeczytamy
2. wy przeczytacie
3. oni przeczytają
1. my przeczytamy
2. wy przeczytacie
3. one przeczytają
Czas przyszły złożony
Czas przyszły złożony, liczba pojedyncza
męski
żeński
nijaki
1. ja będę czytał/czytać
2. ty będziesz czytał/czytać
3. on będzie czytał/czytać
1. ja będę czytała/czytać
2. ty będziesz czytała/czytać
3. ona będzie czytała/czytać
1. ja będę czytało/czytać
2. ty będziesz czytało/czytać
3. ono będzie czytało/czytać
Czas przyszły złożony, liczba mnoga
męskoosobowy
niemęskoosobowy
1. my będziemy czytali/czytać
2. wy będziecie czytali/czytać
3. oni będą czytali/czytać
1. my będziemy czytały/czytać
2. wy będziecie czytały/czytać
3. one będą czytały/czytać
R3VuwIIEwKx3j
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RS1rj8WIa7Tm7
Zadanie polega na uzupełnieniu tabeli czasownikami we właściwej formie.
Zadanie polega na uzupełnieniu tabeli czasownikami we właściwej formie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18
RUitewKpa19yl1
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przyszłym.
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przyszłym.
Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” (czas przyszły).
Liczba pojedyncza
męski
żeński
nijaki
będę kupowała
Liczba mnoga
męskoosobowy
niemęskoosobowy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
Rofa7nsDvY6W41
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przeszłym.
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” w liczbie pojedynczej w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim; w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym w czasie przeszłym.
Uzupełnij tabelę z odmianą czasownika „kupować” (czas przeszły).
Liczba pojedyncza
męski
żeński
nijaki
Liczba mnoga
męskoosobowy
niemęskoosobowy
kupowaliśmy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RFgcN88ubGdS51
Zadanie interaktywne. Odmień wyrazy przez 3 osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przyszłym prostym.
Wyrazy do odmiany: zbudować, zapisać, przeczytać, oddać, napisać.
Zadanie interaktywne. Odmień wyrazy przez 3 osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przyszłym prostym.
Wyrazy do odmiany: zbudować, zapisać, przeczytać, oddać, napisać.
Uzupełnij okienka tabeli właściwymi formami czasu przyszłego prostego.
ZBUDOWAĆ
ZAPISAĆ
PRZECZYTAĆ
ODDAĆ
NAPISAĆ
1. osoba l.p.
zbuduję
2. osoba l.p.
zapiszesz
3. osoba l.p.
przeczyta
1. osoba l.m.
oddamy
2. osoba l.m.
napiszecie
3. osoba l.m.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 21
R1Z3zYSGO5nCm
Zadanie interaktywne. Rozpoznaj formy czasownika: czas, osobę, liczbę i rodzaj (pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju).
Czasowniki do określenia: przeczytaliście, będziesz pisała, pisałyśmy, liczyłaś, będziemy liczyli, policzą, policzyliście, mówicie, mówiłyście.
Wzór: przeczytamy - czas: przyszły prosty, osoba: pierwsza, liczba: mnoga, rodzaj: brak.
Zadanie interaktywne. Rozpoznaj formy czasownika: czas, osobę, liczbę i rodzaj (pamiętaj, że w czasie teraźniejszym i przyszłym prostym nie wskazujemy rodzaju).
Czasowniki do określenia: przeczytaliście, będziesz pisała, pisałyśmy, liczyłaś, będziemy liczyli, policzą, policzyliście, mówicie, mówiłyście.
Wzór: przeczytamy - czas: przyszły prosty, osoba: pierwsza, liczba: mnoga, rodzaj: brak.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R19hE8iatAIdZ
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
W podanych rzeczownikach ukryły się czasowniki w 3. os. lp. Znajdź je i zapisz poniżej lub w zeszycie.