Kolorowa fotografia przedstawia dwie dłonie, które mają szeroko rozwarte palce. Na wnętrzu dłoni i palcach znajdują się kolorowe napisy w języku angielskim: wiara, przyjaźń, zielone oczy, miłość, mama, przyjaciel, ja.
Kolorowa fotografia przedstawia dwie dłonie, które mają szeroko rozwarte palce. Na wnętrzu dłoni i palcach znajdują się kolorowe napisy w języku angielskim: wiara, przyjaźń, zielone oczy, miłość, mama, przyjaciel, ja.
Słowo - potężne narzędzie
Dłonie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Każdego dnia komunikujemy się z naszym otoczeniem. Przekazujemy i pozyskujemy informacje. Czytamy, opowiadamy, słuchamy... Ze wszystkich stron otaczają nas słowa. Dzięki nim bogacimy naszą wiedzę o świecie, uczymy się. Są też słowa, które służą do wyrażania opinii, oceniania, chwalenia albo krytykowania, witania się, żegnania, dziękowania, przepraszania... Mogą sprawiać wielką radość, ale i przysparzać zmartwień. Jedne leczą, inne ranią. Słowo to potężne narzędzie!
Polecenie 1
Słowa mają wielką moc. Spośród przedstawionych cytatów wybierz, według ciebie, najciekawszy i zapisz go poniżej lub w zeszycie.
„Dobre słowa są plastrem miodu, słodyczą dla gardła, lekiem dla ciała” Pismo Święte, Księga Przysłów 16, 24
„Złe słowo zastąpić umie bombę atomową”. Jan Sztaudynger
„Słowa to tylko rzędy liter, a jednak wypowiedziane z sensem potrafią koić lub ranić, niczym sztylety”. Autor anonimowy
„Słowa potrafią uderzać mocniej niż czyjaś pięść”. Autor anonimowy
RvZzKzj8z35dt
Polecenie 2
Wyjaśnij, jak rozumiesz wybrany przez siebie cytat. Dlaczego właśnie on zwrócił twoją uwagę?
RfK4MzVyTwjxy
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, w jakich sytuacjach słowa:
ranią niczym sztylet, uderzają mocniej niż pięść,
są dobre, są plastrem miodu, są lekiem dla ciała.
Podaj przykłady takich sytuacji.
RWPGxEOEJhePe
Zwróć uwagę na słowa: sztylet, pięść, plaster miodu, lek. Zastanów się, z jakimi działaniami są one związane.
Gdy krytykujemy lub wyśmiewamy kogoś, nasze słowa ranią niczym sztylet, uderzają mocniej niż pięść. Sztylet zadaje ból i cierpienie, rany po nim długo się goją. Tak samo długo pamiętamy słowa obraźliwe lub wyśmiewanie czy krytykowanie. Ciosy zadane pięścią są bolesne, w ich wyniku na ciele człowieka pojawiają się sińce. Tak samo ból sprawia nam usłyszenie niemiłych, złośliwych słów.
Gdy jesteśmy uprzejmi, prawimy komplementy lub pocieszamy kogoś, nasze słowa są dobre - działają niczym lek, mają działanie kojące niczym plaster miodu. Sprawiamy komuś przyjemność, poprawiamy nastrój, np. cieszę się z naszego spotkania, wspaniale grasz w piłkę nożną.
RDHlhtt0btGKp
Grafika przedstawia otwarty kołonotatnik. Widoczne są dwie strony w linie, na których znajduje się tekst oraz osiem żółtych buziek (po lewej stronie cztery smutne buzie, a po prawej cztery wesołe). Treść znajdująca się na kartce po lewej stronie: Słowa, które ranią. Jeśli celowo mówisz o kimś coś złego lub złośliwego, sprawiasz tej osobie przykrość. Nie wyśmiewaj wyglądu, ubioru, zachowania, braku umiejętności. Nie rań. Treść znajdująca się na kartce po prawej stronie: Słowa, które leczą. Jeśli wyrażasz się o innych z szacunkiem i sympatią, sprawiasz im przyjemność. Chwal, doceniaj, wspieraj swoich bliskich, koleżanki i kolegów. Twoje słowa dodadzą otuchy, wprawią w dobry nastrój.
Słowa, które ranią. Słowa, które leczą
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ZsJcy771o4x
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
R7Du5NJm80bXP1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1GfL3U3XjfqJ
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
Po wykonaniu powyższego ćwiczenia, podyskutujcie w klasie o swoich wyborach.
R110Yj6g6DDxd
Ćwiczenie 3
Jak rozumiesz poniższe frazeologizmy? Wyjaśnij ich znaczenie własnymi słowami.
„ważyć słowa”
„od słowa do słowa”
„święte słowa”
„brać słowa do serca”
„łapać kogoś za słowa”
„liczyć się ze słowami”
Rj5cCXNGHZPsa
Skorzystaj ze słownika frazeologicznego, aby prawidłowo rozwiązać zadanie.
Znaczenie poniższych frazeologizmów:
ważyć słowa – mówić z namysłem, zastanawiać się, w jaki sposób coś powiedzieć;
od słowa do słowa – w miarę rozwijania się rozmowy, dyskusji;
święte słowa – pozytywnie odnosić się do czyjejś wypowiedzi, popierać ją;
brać słowa do serca – przejmować się czyimiś słowami;
łapać kogoś za słowa – zwracać złośliwie uwagę na formę czyjejś wypowiedzi, dopatrywać się złych intencji w pojedynczych słowach;
liczyć się ze słowami – uważać na wypowiedziane słowa, starać się nikogo nie urazić.
R7VTtvMAsYPwQ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WPE4DWroYSZ
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
„Bardzo ważne słowa”
Poszukaj w internecie i posłuchaj piosenki Arki Noego Gadu Gadu autorstwa Roberta Friedricha [czyt. fridrisia]lub zapoznaj się z jej tekstem zamieszczonym poniżej.
Bardzo ważne słowaRobert Friedrich
Robert Friedrich Bardzo ważne słowa
Warto znów przypomnieć jeszcze raz od nowa, Jak ważne są dla ludzi wypowiedziane słowa, Słowem można zranić, w brzuchu dziurę wiercić, Albo uratować człowieka od śmierci.
To nie mowa trawa to nie głupia mowa, My tu gadu gadu bardzo ważne słowa.
Słowa mogą burzyć tak jak plotkowanie, Albo odbudować czyjeś zaufanie.
To nie mowa trawa to nie głupia mowa, My tu gadu gadu bardzo ważne słowa, Bardzo ważne słowa, bardzo ważne słowa.
Słowem można zranić, kto mówi niech uważa, Czy może przypadkiem kogoś nie obraża.
To nie mowa trawa to nie głupia mowa, My tu gadu gadu bardzo ważne słowa. Bardzo ważne słowa, bardzo ważne słowa.
s_1 Źródło: Robert Friedrich , Bardzo ważne słowa.
Ćwiczenie 6
R1AC8DlZ1TSgg
Po zapoznaniu się z tekstem piosenki "Gadu gadu" wyjaśnij określenia: "mowa trawa" i "wiercić dziurę w brzuchu".
Skorzystaj z dostępnego ci słownika frazeologicznego, aby prawidłowo rozwiązać zadanie.
„Mowa‑trawa” – słowa bez znaczenia, z których nic nie wynika. „Wiercić dziurę w brzuchu” – nieustępliwe proszenie kogoś o coś.
Ćwiczenie 7
RyXAW10MKGqFC
Przeczytaj jeszcze raz tekst utworu. Wynotuj te fragmenty, które mogą być odpowiedzią na pytanie: Co robią słowa?
Zwróć uwagę na pierwszą, trzecią i piątą strofę tekstu piosenki.
Przykładowe fragmenty:
„Słowa mogą burzyć tak jak plotkowanie, / Albo odbudować czyjeś zaufanie”, „Słowem można zranić, w brzuchu dziurę wiercić, / Albo uratować człowieka od śmierci”, „Słowem można zranić, kto mówi niech uważa, / Czy może przypadkiem kogoś nie obraża”.
RD1Q4VyGy0sK1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na wyborze prawidłowych odpowiedzi.
Komunikacja rządzi się nie tylko zasadą poprawności językowej. Jako akt społeczny - akt mowy powinien spełniać pewne warunki charakterystyczne dla życia w społeczeństwie. Dlatego formułując wypowiedzi, powinniśmy trzymać się zasad etyki, estetyki i etykiety językowej. Niezwykle ważna jest etykieta, czyli obowiązujący sposób zachowania się w jakimś środowisku. Zbiór norm i zasad zachowania się w towarzystwie zwany jest savoir‑vivre’emsavoir‑vivre'emsavoir‑vivre’em. Natomiast w sferze internetowej również obowiązują określone, zwyczajowe zasady, które nazwano netykietą.
savoir‑vivre'em
(fr.) czytaj: sawuar wiwrem
Daniela Podlawska i Iwona Płóciennik, autorki Słownika nauki o języku, uważają, że na etykę słowa składają się:
trzymanie się tematu;
wyraźne określenie celu i intencji wypowiedzi;
podmiotowepodmiotowypodmiotowe traktowanie się nadawcy i odbiorcy;
formułowanie wypowiedzi w sposób jednoznaczny i zrozumiały;
mówienie prawdy;
unikanie oszczerstw i plotek;
unikanie agresji, wulgaryzmów i słów obraźliwych;
nienarzucanie rozmówcy poglądów;
umożliwianie przedstawienia rozmówcy własnego punktu widzenia;
niewywieranie nacisku na rozmówcę;
niewykorzystywanie swojej pozycji społecznej lub zawodowej, żeby zmusić adresata do działań niezgodnych z jego przekonaniami.
Zwolnione lub częściowo zwolnione z zasad etyki słowa są teksty artystyczne (poezja, proza, dramat, piosenka itd.).
podmiotowy
podmiotowe traktowanie człowieka polega na przekonaniu, że druga osoba ma prawo o sobie decydować i wie co jest dla niej najlepsze
Etykieta językowa
Każda społeczność przyjmuje pewne wzorce językowe, które stosuje w określonych sytuacjach. To część dobrego wychowania. W związku z tym trzeba okazywać szacunek partnerowi rozmowy, a szczególnie osobom starszym, kobietom, przełożonym. Należy także interesować się podczas rozmowy sprawami ważnymi dla rozmówcy i jego najbliższych. Na przykład bardzo niegrzeczne jest odwracanie wzroku, kiedy ktoś do nas mówi.
Polskie zachowania grzecznościowe nakazują uwzględnić zwroty takie jak np.: pani dyrektor, panie profesorze, panie doktorze. Odpowiednie słowa służą sformułowaniu podziękowań, powitań, życzeń czy przeprosin. Grzeczność sprawia, że ludzie mogą się lepiej porozumieć.
Ćwiczenie 9
R17asEYpXgPKG
Zaznacz te wypowiedzi, które łamią etykę słowa. Uzasadnij swój wybór.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RYbSkgFQ5smOt
(Uzupełnij).
Uzasadniając swój wybór, weź pod uwagę treść zdań, użyte słowa i znaki interpunkcyjne. Wczuj się w rolę odbiorcy takich komunikatów. Zastanów się, w jaki sposób nadawca wyraża swoje emocje.
R1B8x4mezBv8D
Ćwiczenie 10
Zaznacz poprawne i zgodne z etykietą zwroty. Możliwe odpowiedzi: 1. Nazywam się Sara., 2. Jestem Łukasz., 3. Jestem Piotr Rogowski., 4. Nazywam się Kłosiewicz., 5. Nazwisko?, 6. Z kim mam przyjemność?, 7. Jak się pan miewasz?, 8. Jak pan ma na nazwisko?
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Język współczesnej młodzieży
Język polski, którego używamy na co dzień, nazywamy ogólnonarodowym. Jest on wspólny dla wszystkich Polaków bez względu na miejsce zamieszkania, wykonywany zawód, przynależność do subkulturysubkulturasubkultury czy wiek.
Nie ulega wątpliwości, że każde pokolenie ma swój język młodzieżowy, który cechuje się unikatowym słownictwem i frazeologiąfrazeologiafrazeologią. Z tego powodu nazywamy go slangiem lub żargonem. Dla osób spoza grupy może być on niezrozumiały lub mylący. Dlatego należy pamiętać, aby dostosowywać używany język do otoczenia, w którym się znajdujemy.
Ćwiczenie 11
RwOnJcUiXtkNC
W poniższym dialogu zaznacz te wyrazy i sformułowania, które nie nie występują we współczesnym języku ogólnonarodowym. Na mojej dzielni w zeszłym roku powstało schronisko dla zwierząt. Wybrałyśmy się tam ostatnio z moją psiapsi Ewą, i każda z nas wróciła do domu z kociakiem. O ile Filon Ewy jest słitaśnym śpiochem, to mój Lolek okazał się wulkanem energii i wiecznie głodnym prosidełkiem. Czeka tylko na okazję, żeby przy odpowiedniej widowni wspinać się po futrynach i meblach albo wysypywać ziemię z doniczek. Ponadto koteł w nocy biega, po całym mieszkaniu, tupiąc tak, że mama dała mu już bana na wstęp do naszych sypialni.
W poniższym dialogu zaznacz te wyrazy i sformułowania, które nie nie występują we współczesnym języku ogólnonarodowym. Na mojej dzielni w zeszłym roku powstało schronisko dla zwierząt. Wybrałyśmy się tam ostatnio z moją psiapsi Ewą, i każda z nas wróciła do domu z kociakiem. O ile Filon Ewy jest słitaśnym śpiochem, to mój Lolek okazał się wulkanem energii i wiecznie głodnym prosidełkiem. Czeka tylko na okazję, żeby przy odpowiedniej widowni wspinać się po futrynach i meblach albo wysypywać ziemię z doniczek. Ponadto koteł w nocy biega, po całym mieszkaniu, tupiąc tak, że mama dała mu już bana na wstęp do naszych sypialni.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
RKtkWURGrAfMh
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Młodzi ludzie obserwują aktualne zjawiska polityczne, społeczne i kulturowe, które inspirują ich, aby w spontanicznyspontanicznyspontaniczny i kreatywny sposób tworzyć własny język. Pozwala im to lepiej rozumieć świat i funkcjonować w otaczającej rzeczywistości. Język młodzieżowy zmienia się w dynamicznymdynamicznydynamicznym tempie. Słowa modne dziś po miesiącu odchodzą w zapomnienie. Na kształtowanie się języka młodzieżowego ma przede wszystkim wpływ elektroniczna rzeczywistość, która niekiedy staje się bliższa młodym ludziom niż świat realny.
W języku młodzieżowym dominują:
neologizmy– wyrazy, zwroty lub znaczenia wyrazów nowo powstałe w jakimś języku, np. tupeciara - dziewczyna, która ma tupet, czyli śmiałość i pewność siebie; zodiakara - dziewczyna, która wierzy w moc znaków zodiaku i często o tym mówi,
zapożyczenia – wyrazy, związki wyrazowe lub struktura składniowa przejęte z języka obcego lub na nim wzorowane, np. cringe116_01cringe to zapożyczenie z języka angielskiego i oznacza żenadę, wstyd,
skróty– cząstki wyrazu lub wyrażenia zapisane lub wymówione jako znak całego wyrazu lub wyrażenia, np. jj (już jestem).
Ciekawostka
Od kilkunastu lat jedno z popularnych wydawnictw organizuje plebiscyt na „Młodzieżowe Słowo Roku”. Wiele słów wymyślonych przez współczesną młodzież jest ciekawych i kreatywnych pod względem językowym, co często podkreślają zasiadający w konkursowym jury [czyt. żiri] językoznawcy. Poszukaj w internecie, jakie słowo było w tym roku „Młodzieżowym Słowem Roku”.
Polecenie 6
Wymień trzy słowa najczęściej używane przez twoich rówieśników w tym roku. Czy któreś z nich można by zgłosić do plebiscytu na najbardziej kreatywne modzieżowe słowo? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1MiQZmQDunkq
Miejsce na notatki
Polecenie 7
Wiele młodych osób nie rozstaje się z telefonem. Ułóż krótki slogan, w którym zwrócisz rówieśnikom uwagę, aby dbali o swoje oraz innych bezpieczeństwo i zrezygnowali z używania telefonów np. podczas przechodzenia przez pasy czy jazdy na rowerze.
RrC7S5zs5s7ic
Kolorowa fotografia przedstawia młodą dziewczynę, która idzie ulicą i rozmawia przez telefon komórkowy. Dziewczyna ma delikatny makijaż, ma wydatne naturalnie czerwone usta i proste, czarne, długie włosy z pasmami pofarbowanymi na niebiesko. Ubrana jest w czarną bluzę z białym napisem z przodu, niebieskimi motylami na lewym rękawie i grafitowe jeansy. Na prawym ramieniu ma zawieszoną czarną torebkę, w lewej ręce oprócz telefonu trzyma też maseczkę do zasłaniania twarzy. W tle widać ulicę, tory tramwajowe, jadące samochody i rosnące nieopodal drzewa.
Wiele młodych osób nie rozstaje się z telefonem. Ułóż krótki slogan, w którym zwrócisz rówieśnikom uwagę, aby dbali o swoje oraz innych bezpieczeństwo i zrezygnowali z używania telefonów np. podczas przechodzenia przez pasy czy jazdy na rowerze.
Rkcqd6R6T0wow
Miejsce na notatki
Zapoznaj się z filmem na temat języka współczesnej młodzieży, a następnie wykonaj polecenia.
RRCDTeyMw9MpO
Film pt. „Po dzwonku” dotyczący sposobów komunikacji wśród młodzieży.
Film pt. „Po dzwonku” dotyczący sposobów komunikacji wśród młodzieży.
Film pt. Po dzwonku na temat języka współczesnej młodzieży
Film pt. Po dzwonku na temat języka współczesnej młodzieży
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Film pt. „Po dzwonku” dotyczący sposobów komunikacji wśród młodzieży.
Polecenie 8
Wyobraź sobie, że ktoś dorosły prosi cię o streszczenie powyższego filmu. Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź zgodną z zasadami obowiązującymi w języku ogólnonarodowym.
RwmtiKM5AGOyo
Miejsce na notatki
Polecenie 9
Wyobraź sobie, że twój rówieśnik prosi cię o streszczenie powyższego filmu. Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź w gwarze młodzieżowej.
REb4Z8GBC2lP5
Miejsce na notatki
Polecenie 10
Dopisz po dwa określenia do każdego z bohaterów występujących w filmie:
jedno pochodzące ze slangu młodzieżowego,
jedno zaczerpnięte z języka ogólnonarodowego.
R12qxW553chfE
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13
R1DcnvCOeEAry
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
1. IMO, 2. XOXO, 3. THX, 4. OCB, 5. NW, 6. BTW, 7. GZ – swoją drogą/nawiasem mówiąc/przy okazji
1. IMO, 2. XOXO, 3. THX, 4. OCB, 5. NW, 6. BTW, 7. GZ – o co chodzi?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
R1R0sEWPYvXQ4
Poniżej podano definicję wyrazów będących homonimami. Wpisz ich nazwę. Tu uzupełnij 1) rodzaj naczynia 2) ktoś, kto zrobił coś głupiego Tu uzupełnij 1) uderzenie kijem kuli bilardowej 2) coś niesamowitego, fantastycznego Tu uzupełnij 1) skoszone i wysuszone rośliny łąkowe i pastwiskowe, którymi karmi się zwierzęta 2) pieniądze Tu uzupełnij 1) mieszanina piasku, żwiru lub innego kruszywa z roztworem materiałów wiążących 2) kiepski dowcip Tu uzupełnij 1) program komputerowy do zmniejszania objętości plików 2) mężczyzna, który intensywnie ćwiczy na siłowni i używa specjalnych używek przyspieszających przyrost masy mięśni
Poniżej podano definicję wyrazów będących homonimami. Wpisz ich nazwę. Tu uzupełnij 1) rodzaj naczynia 2) ktoś, kto zrobił coś głupiego Tu uzupełnij 1) uderzenie kijem kuli bilardowej 2) coś niesamowitego, fantastycznego Tu uzupełnij 1) skoszone i wysuszone rośliny łąkowe i pastwiskowe, którymi karmi się zwierzęta 2) pieniądze Tu uzupełnij 1) mieszanina piasku, żwiru lub innego kruszywa z roztworem materiałów wiążących 2) kiepski dowcip Tu uzupełnij 1) program komputerowy do zmniejszania objętości plików 2) mężczyzna, który intensywnie ćwiczy na siłowni i używa specjalnych używek przyspieszających przyrost masy mięśni
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16
RHVjUAQ8qWrAi
Zaznacz wyraz o węższym zakresie znaczeniowym. 1. dziewczyna zodiakara
2. slang język
3. zapożyczenie
cringe
Zaznacz wyraz o węższym zakresie znaczeniowym. 1. dziewczyna zodiakara
2. slang język
3. zapożyczenie
cringe
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17
R1Aquv1k4ZgdI
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18
W poniższym tekście zastąp wyrazy zaczerpnięte ze slangu młodzieżowego ich odpowiednikami właściwymi dla języka ogólnonarodowego.
Dziś pisałam mega hardkorowy sprawdzian z polaka. Żaden ziomek z klasy nie ogarnia gramatyki, więc wpadną lufy. Babka od polaka twierdzi, że nic nie kumamy przez smartfonicę. Wszyscy jopią się w telefony, aż im ajsy wychodzą i się jarają, że ktoś wstawił nową fotę czy posta albo sami czekają na lajki. Fakt, trzeba się w końcu ogarnąć, bo wszyscy zostaniemy dzbanami.
Rj2OvJKXGyJCG
Miejsce na notatki
Jeżeli nie rozumiesz wszystkich wyrazów, możesz skorzystać ze słownika slangu młodzieżowego.
Dziś pisałam bardzo trudny sprawdzian z języka polskiego. Żaden kolega z mojej klasy nie rozumie gramatyki, więc najprawdopodobniej otrzymamy oceny niedostateczne. Nauczycielka języka polskiego twierdzi, że nasze problemy w nauce wynikają z uzależnienia od urządzeń elektronicznych. Wszyscy bez przerwy obserwują, co dzieje się w mediach społecznościowych i uaktywniają się, gdy ktoś zamieści nową fotografię albo wpis. Fakt, trzeba w końcu zająć się nauką, bo bez wykształcenia i podstawowej wiedzy o otaczającym nas świecie trudno będzie odnaleźć się w dorosłym życiu.
Sprawdź, czy umiesz!
RRkVhRt77lFxD
Grafika przedstawia dziewięć różnokolorowych samoprzylepnych karteczek, ułożonych w trzech rzędach po trzy. Na środku karteczka z napisem: Słowa które leczą. Dookoła niej znajdują się karteczki z hasłami o następującej treści:
Poprawisz złą ocenę.
Dasz radę.
Nie poddawaj się!
Nie martw się.
Pomogę ci.
Na pewno sobie poradzisz.
Wybacz mi.
Wszystko będzie dobrze.
Słowa, które leczą.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 11
Stwórz własną listę słów lub haseł, które leczą.
R23964yPhWs76
RAT85amWIhOp21
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polegające na połączeniu elementów wypowiedzi w pary.
Zadanie interaktywne polegające na połączeniu elementów wypowiedzi w pary.
Przyporządkuj do podanych związków frazeologicznych właściwe znaczenia.
nie dotrzymać obietnicy, nie zakończyć jeszcze zamierzenia, wtrącać się, przerywać, być zaręczonym, przypominać o złożonej obietnicy, zdecydowana, dobitna wypowiedź
być z kimś po słowie
złamać słowo
mocne słowa
nie powiedzieć ostatniego słowa
trzymać kogoś za słowo
wpadać komuś w słowo
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1YcdUlduRaOL
Ćwiczenie 20
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 12
Pomyśl, co oznacza fraza: człowiek jest panem słów, a następnie dokończ zdanie:
Człowiek jest panem słów, dlatego powinien…
R1PlGJfNKCaMG
Polecenie 13
Zastanów się, jaką polszczyzną się posługujesz. Jak słowa, których używasz, mogą świadczyć o tobie? Dokończ trzema przymiotnikami:
Na podstawie słów, które wypowiadam, można mnie określić jako osobę…
RjNqpHgFmvNaM
Słownik
dynamiczny
dynamiczny
energiczny; szybko zmieniający się, rozwijający
frazeologia
frazeologia
zbiór trwałych połączeń wyrazowych, na przykład: uciekać gdzie pieprz rośnie, pirat drogowy
subkultura
subkultura
grupa ludzi, których łączy np. hobby, zawód, wiek, a swoją przynależność do określonej subkultury wyrażają m.in. przez specyficzny język, strój czy styl życia; przykładowe subkultury: fani muzyki hip‑hopowej, studenci kierunków technicznych czy więźniowie