RO5BkQWRaP9Sz
Kolorowa fotografia przestawia stopy siedzących baletnic w jasnoróżowych, białych i czarnych baletkach. Wszystkie mają białe rajstopy. U jednej, siedzącej w środku, która nosi czarne baletki, rajstopy zrolowały się przy kostkach. Stopy, kostki i łydki odbijają się w gładkiej, błyszczącej podłodze.

Spotkanie ze sztuką

Balet
Źródło: Pixabay , domena publiczna.

Taniec malowany pędzlem i słowem

Taniec zawsze fascynował ludzi. Obrazy, rzeźby, płaskorzeźby i literatura często ukazują pląsające postacie. Taniec może być spontanicznym wyrazem emocji lub sztuką, której, zafascynowani nim ludzie, uczą się latami. Ruch, gracja, zwiewność, harmonia ciała, lekkie spódniczki baletnic zainspirowały niejednego artystę do stworzenia dzieła malarskiego lub wiersza.  

Zapoznaj się z obrazem Lekcja tańca Edgara Degasa124_01Degasa, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1ZautcNC6lLL
Lekcja tańca Edgar Degas
Źródło: Edgar Degas, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R195sEheJsmAa
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R18Hx5EwEmMpB
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z wierszem Tancerki Ludwika Janiona, a następnie wykonaj ćwiczenia.

TancerkiLudwik Janion
Ludwik Janion Tancerki

Mistrz tanecznej szkoły życia,
tytantytantytan wdzięku i obyciaobycieobycia,
panny wiotkie niczym ptak
uczył tańczyć, nucąc tak:

Do kółeczka, do kółeczka!
Rączka – luźna, brzuch – niteczka!
Raz, trzy, dwa! Raz, trzy, dwa!
Lewą nóżką jeden kroczek!
Prawą nóżką kroczek w boczek!
Ę, dy, tła124_02Ę, dy, tła! Ę, dy, tła!

Panny, któż to wie, dlaczego
w ząb nie znały francuskiego!
Mistrz poprawił lekko frak
i powtórzył, nucąc tak:

Do kółeczka, do kółeczka!
Rączka – luźna, brzuch – niteczka!
Raz, trzy, dwa! Raz, trzy, dwa!
Lewą nóżką jeden kroczek!
Prawą nóżką kroczek w boczek!
Ę, dy, tła! Ę, dy, tła!

tan_1 Źródło: Ludwik Janion, Tancerki, [w:] tegoż, Siła wyobraźni, Warszawa, s. 28.
Ćwiczenie 3
RZFnv0Cqyp6B8
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RgvYcBwYzk5Pp
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Oceń, czy wiersz Tancerki Ludwika Janiona korespondujekorespondowaćkoresponduje z obrazem Lekcja tańca Edgara Degasa.

R1T15wFowE3xN
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5
RlJvAcCUQJbz2
Zadanie interaktywne polegające na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z wierszem Balet powojów Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Balet powojówMaria Pawlikowska‑Jasnorzewska
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska Balet powojów

Zachód dogasa...
Już się stroją,
Już się bielą
Powoje,
Balet z czasów Degasa...
Kręgi sukien,
Wstrzymany pędpędpęd
Stoją nieruchome
Sur les pointessur les pointesSur les pointes...

tan_2 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Balet powojów, [w:] tejże, Wybór poezji, Wrocław 1972, s. 166–167.
R1FVZMUE3mQdT
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać i zaznaczyć właściwą ilustrację spośród 4 zamieszczonych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat wyglądu powoju.

RhlvQeCipLdtl
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego poetka uczyniła powoje bohaterkami swojego wiersza.

Rt4V5tE3wkap7
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Sformułuj trzy argumenty świadczące o tym, że do napisania wiersza zainspirowało poetkę dzieło Edgara Degasa. Każdy argument zilustruj przykładem z utworu.

R1Tlb49Oj9nbc
Miejsce na notatki

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 2

Stwórz ilustrację do wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Balet powojów. Możesz skorzystać z dostępnego poniżej szkicownika.

RTXNancrl3r2S
Polecenie 2

Wymyśl inny tytuł dla utworu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Balet powojów.

R1TLHsOpO0wa5
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Przeprowadź prawdziwy lub wymyślony wywiad z baletnicą. Zapoznaj się z historią baletu i podstawowymi terminami sztuki baletowej, przygotuj interesujące pytania. Zaprezentuj swój wywiad w klasie. Zaproś do współpracy koleżankę z klasy i przedstawcie scenkę dramową.

R1Kk3UybZaGM1

Słownik

korespondować
korespondować

nawiązywać do innej rzeczy lub zjawiska bądź wykazywać podobieństwo do nich

obycie
obycie

umiejętność odpowiedniego zachowania się

pęd
pęd

bardzo szybki ruch

tytan
tytan

tu: człowiek potężny i silny fizycznie lub wielki duchem

sur les pointes
sur les pointes

[czytaj: su le płant] nazwa jednej z pozycji baletowych, w której baletnica stoi na czubkach placów

124_01
124_02