RZFrOXIlMEXJl
Fotografia barwna przedstawia dziewczynę i psa na tle jesiennego krajobrazu jeziora. Postacie sfotografowano od tyłu, widzimy tylko głowę i plecy dziewczyny i głowę oraz grzbiet psa. Patrzą na jezioro. Dziewczyna ma jesienną kurtkę i rude, proste włosy, pies z rasy bernardynów jest duży, ma biało‑beżowe łaty i oklapłe uszy.

Czy trudno znaleźć przyjaciela?

Przyjaciele
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Niektórzy mają przyjaciół przez całe życie. Znają się i kochają od piaskownicy, dzieląc nie tylko grabki i wiaderko, ale również każdą radość i smuteczek. Jednak nie każda przyjaźń przetrwa próbę, na jaką wystawia ją los. W takiej chwili wyraźnie widać, kto jest prawdziwym przyjacielem... Nad tym ponadczasowym zagadnieniem zastanawiali się nie tylko twórcy dawnych epok, jak Ignacy Krasicki, ale i współcześni artyści. Do jakich wniosków doszli? Przekonaj się.

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z komiksem i napisz, co przydarzyło się zającowi.

R1VxScfHyMU8G
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ignacy Krasicki18011735
R2S3cRoi5dbmU1
Źródło: Johann Gottlieb Becker, Portret Ignacego Krasickiego, 1768, olej, Kuria Metropolitalna Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie, domena publiczna.

Ignacy Krasicki

- wybitny polski pisarz. Pełnił funkcję biskupa warmińskiego. Pisał krótkie wierszowane bajkibajkabajki, w których krytykował ludzkie wady i słabości.

Zapoznaj się z filmem zawierającym nagranie recytacji bajkibajkabajki Ignacego Krasickiego pt. „Przyjaciele” lub przeczytaj utwór zamieszczony poniżej i wykonaj ćwiczenia.

R1D20DYkgIlri
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Ignacy Krasicki „Przyjaciele”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
PrzyjacieleIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Przyjaciele

Zajączek jeden młody,
Korzystając z swobody,
Pasł się trawką, ziółkami w polu i ogrodzie,
Z każdym w zgodzie.
A że był bardzo grzeczny, rozkoszny i miły,
Bardzo go inne zwierzęta lubiły.
I on też, używając wszystkiego z weselemtCZOlkNfg7_000tp001z weselem,
Wszystkich był przyjacielem.
Raz, gdy wyszedł w świtanietCZOlkNfg7_000tp002świtanie i bujał po łące,
Słyszy przerażające
Głosy trąb, psów szczekania, trzask wielki po lesie.
Stanął... Słucha... Dziwuje się...
A gdy się coraz zbliżał ów hałas, wrzask srogi,
Zając w nogi.
WspojźrzytCZOlkNfg7_000tp003Wspojźrzy się poza siebie: aż tuż psy i strzelce!
StrwożontCZOlkNfg7_000tp004Strwożon wielce.
Przecież wypadł na drogę, od psów się oddalił.
Spotkał konia, prosi go, iżby się użaliłtCZOlkNfg7_000tp005użalił:
„Weź mnie na grzbiet i unieś!” Koń na to: „Nie mogę,
Ale od innych pewną będziesz miał załogętCZOlkNfg7_000tp006załogę”.
Jakoż wół się nadarzył. – „Ratuj, przyjacielu!”
Wół na to: „Takich jak ja zapewne niewielu
Znajdziesz, ale poczekaj i ukryj się w trawie.
JałowicatCZOlkNfg7_000tp007Jałowica mnie czeka, niedługo zabawię.
A tymczasem masz kozła, co ci dopomoże”.
Kozieł: „Żal mi cię, niebożętCZOlkNfg7_000tp008niebożę,
Ale ci grzbietu nie dam, twardy, nie dogodzi;
Oto wełniasta owca niedaleko chodzi,
Będzie ci miętkotCZOlkNfg7_000tp009miętko siedzieć...” Owca rzecze:
„Ja nie przeczę,
Ale choć cię uniosę pomiędzy manowcetCZOlkNfg7_000tp00Amanowce,
Psy dogonią i zjedzą zająca i owcę;
Udaj się do cielęcia, które się tu pasie”.
„Jak ja ciebie mam wziąć na siętCZOlkNfg7_000tp00Bna się,
Kiedy starsi nie wzięli?” – cielę na to rzekło
I uciekło.
Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły.

01 Źródło: Ignacy Krasicki, Przyjaciele, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1995, s. 11.
Polecenie 1

Wyszukaj w tekście wiersza niezrozumiałe wyrazy i objaśnij je, korzystając z przypisów, słownika języka polskiego lub słownika etymologicznego .

R7HJDR3TSB8WN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
R1baYNIJdMzjq1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RGAx3saIdZzKb1
Zadanie interaktywne polegające na uporządkowaniu szeregu wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RJio4dF8H1Z1P
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wypowiedzi do zwierząt z wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Dopasuj wypowiedzi zwierząt do opisów ich zachowania.

R1V4QztmlbeiQ
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu cytatów do wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Oceń postawę zwierząt. Czy były prawdziwymi przyjaciółmi zajączka? Wykorzystaj poniższe zwroty i wyrażenia.

  • wyrażenia: prawdziwa przyjaźń, fałszywa przyjaźń,  grono przyjaciół, oddany przyjaciel, fałszywy przyjaciel, najbliższy przyjaciel, dobry przyjaciel, serdeczny przyjaciel, niezawodny przyjaciel, prawdziwy przyjaciel, bezinteresowna przyjaźń, wierna przyjaźń

  • zwroty: darzyć przyjaźnią, przyjaźnić się z jakichś względów,  zaskarbić sobie przyjaźń,  być godnym przyjaźni, żyć z kimś w przyjaźni

R8IOkxzy120DZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak powinni się zachować przyjaciele zajączka w podobnej sytuacji.

R15NNRZZHqNod
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Przygotujcie czytanie bajki z podziałem na role.

  • Wybierzcie narratora i przydzielcie sobie role zwierząt.

  • Zaprezentujcie swoją interpretację utworu pozostałym grupom.

R1QIbUYSmQiCU
Polecenie 2

Napisz nowe zakończenie bajki Przyjaciele. Postaraj się, aby zmieściło się w dwóch wersach i było rymowane.

R4RPbNRkn3vZv
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8
Rt1OUeieEHUJW
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu odpowiednich odpowiedzi w puste miejsca.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.,, licencja: CC BY 3.0.

Janusz Christa

Kajko i Kokosz. Szkoła latania

Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z komiksem „Kajko i Kokosz – szkoła latania” i napisz, co było największym marzeniem Mirmiła.

RgSQFdg7SWpcb
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Wskaż, jak Lubawa zareagowała na pomysł rozpoczęcia przez Mirmiła nauki latania.

Ru4oTB5JyMCuO
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Przedstaw krótko, jak reakcja żony wpłynęła na zachowanie Mirmiła.

R78zuRriS9WVm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 12

Opisz, jak Kajko i Kokosz, przyjaciele Mirmiła, zareagowali na jego stan.

RnQqEvp1G0VLB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 13

Wskaż zdanie, które opisuje stosunek Kajka i Kokosza do Mirmiła.

R129qxsObAHJo
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przyjaźń w języku

Przyjaźń to ważna wartość w życiu człowieka, w związku z tym słowa i sformułowania z nią związane bardzo często pojawiają się w naszych wypowiedziach. Warto nauczyć się, jak się nimi posługiwać, żeby wzbogacić nasze słownictwo i nie popełniać błędów językowych.

Wyrażenie i zwrot
Wyrażenie i zwrot

Wyrażenie to połączenie wyrazów, w którym nie występuje czasownik, np. trudna przyjaźń, przyjaciel domu.

Zwrot to połączenie wyrazów, w którym występuje czasownik, np. zyskać przyjaciela, darzyć przyjaźnią.

Ćwiczenie 14

Wpisz w słoneczko wyrażenia i zwroty, które kojarzą ci się ze słowem przyjaciel.

Rf1S3F0g033Il
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu w schemat wybranych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Wypisz wyrażenia  i zwroty, które kojarzą ci się ze słowem przyjaciel.

R1921zmdORlOk
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Rlzv1cu7tXlxn
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu poprawnej formy wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrażeniami i zwrotami.

R1ch2alTQ5JOa
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu określeń w odpowiednie luki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej wyraz przyjaciel. Zwróć uwagę szczególnie na formę celownika liczby mnogiej.

R1QmF4ioX5ONA
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu tabeli odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18
RtZFJM6qlTEod
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania rzeczownikami w odpowiedniej formie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
R1Qo58Vjes2iC
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdania rzeczownikami w odpowiedniej formie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Z3Os7G5Rasf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
tCZOlkNfg7_000tp001
tCZOlkNfg7_000tp002
tCZOlkNfg7_000tp003
tCZOlkNfg7_000tp004
tCZOlkNfg7_000tp005
tCZOlkNfg7_000tp006
tCZOlkNfg7_000tp007
tCZOlkNfg7_000tp008
tCZOlkNfg7_000tp009
tCZOlkNfg7_000tp00A
tCZOlkNfg7_000tp00B

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 20

Określ za pomocą przymiotników, jaki powinien być prawdziwy przyjaciel.

RZZtQLP4GGBmh
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Czy Twoim zdaniem życie potwierdza smutną prawdę, wynikającą z historii zajączka, że na pomoc przyjaciół nie można liczyć? Uzasadnij swoje zdanie.

R1Sy05JX6LZ4y
(Uzupełnij).

Słownik

bajka
bajka

1. krótki utwór, przeważnie wierszowany, o charakterze satyrycznymsatyrycznysatyrycznymdydaktycznymdydaktycznydydaktycznym, którego bohaterami są zwierzęta, ludzie, rzadziej rośliny i przedmioty; zawiera morał, czyli pouczenie wypowiedziane wprost lub wynikające z treści utworu, które zwykle znajduje się na końcu; celem bajki jest uświadomienie czytelnikowi szkodliwości albo pożyteczności określonego zachowania - Aby ten cel osiągnąć, w bajce przeciwstawiane są postacie na zasadzie kontrastu (dobry – zły, przebiegły – łatwowierny), więc może on wysnuć stosowną naukę;

2. opowiadanie o treści fantastycznej;

3. pot. wiadomość, opowiadanie zmyślone

słownik języka polskiego
słownik języka polskiego

wyjaśnia znaczenie słów, ułożonych w porządku alfabetyczny, podaje przykłady ich użycia, w zależności od objętości słownika, mogą się w nim znajdować informacje o odmianie, ortografii, związkach frazeologicznych

słownik etymologiczny
słownik etymologiczny

wyjaśnia pochodzenie wyrazu, podaje jego znaczenie i opisuje przekształcenia, jakim uległ w ciągu wieków

satyryczny
dydaktyczny