RIs9AgUY7tGei
Zdjęcie przedstawia dwie dziewczynki, które siedzą na ziemi i rozmawiają ze sobą. Obie mają jasne, długie włosy związane w kucyk, kolorowe koszulki i spodnie, bose nogi. Jedna z nich trzyma bukiet stokrotek. W tle zielone drzewa.

Rozmowa, czyli jak kulturalnie wymieniać myśli za pomocą słów

Dziewczynki rozmawiają ze sobą
Źródło: Pezibear [czyt. pezbier], Pixabay [czyt. piksabej], domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Kiedy pytasz kolegów, czy przygotowali się do sprawdzianu, wymieniasz uwagi z mamą na temat oglądanego filmu albo opowiadasz młodszemu bratu o koloniach, na które pojedziesz w wakacje, to po prostu rozmawiacie. W inny sposób komunikujesz się z rodziną, a w inny z nauczycielem czy panią w sklepie. Ważne, żeby być kulturalnym i umieć odpowiednio dobierać słowa. Czym jest rozmowa? Poznaj ją nieco lepiej!

Polecenie 1

Skorzystaj z dowolnego słownika języka polskiego i odszukaj znaczenie pojęcia „dialog”. Wyjaśnij, w jaki sposób zapisujemy partie dialogowe w tekście.

Rd6QIiQzcNXh2
Ciekawostka

Słowo „dialog” pochodzi z języka  greckiego: dialegomai – rozmawiać oraz diálogos – rozmowa, dialog. Z kolei diálogos to połączenie wyrazu logos, które oznacza „słowo”, „sens” lub „zamysł” oraz przyimka dia, który w języku greckim określa ruch z jednego punktu do drugiego. W pewien sposób dialog można uznać za wymianę komunikatów, słów i myśli, które krążą pomiędzy rozmówcami.

Zapoznaj się z filmem, w którym Elżbieta Golińska czyta wiersz Stanisława Grabowskiego pt. Rysunek lub przeczytaj zamieszczony poniżej utwór i wykonaj ćwiczenia.

RgnI032hRqAbi
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grabowski „Rysunek”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
RysunekStanisław Grabowski
Stanisław Grabowski Rysunek

– Co robisz, synku?
– Rysuję ptaka.
Oto dziób,
skrzydła,
łapki.
Skończyłem!

– Nie kończ.
Rysuj dalej.
Narysuj mu drzewo,
Narysuj mu gniazdo,
Narysuj mu przyjaciela.

tuPWfWDKvI_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Grabowski, Rysunek, [w:] tegoż, Wierszyki na cały rok, Warszawa 2002, s. 104.
Ćwiczenie 1

Określ, kto z kim rozmawia w  wierszu Stanisława Grochowiaka.

RRAOEHUQIKliQ
Ćwiczenie 2

Poniżej znajdują się trzy pytania. Wybierz jedno z nich i krótko uzasadnij swoją odpowiedź.

  1. Dlaczego  rodzic zaproponował synowi narysowanie drzewa?

  2. Dlaczego rodzic zaproponował narysowanie synowi gniazda?

  3. Dlaczego rodzic zaproponował narysowanie synowi przyjaciela?

R1H46SqEXqnxh
1
Polecenie 2
RAso3oqhroJDV
Interaktywna mapa myśli polegająca na uzupełnieniu pustych pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Utwórz łańcuch skojarzeń ze słowem „gniazdo”. Poniżej wypisz swoje propozycje.

RlgqHuf74yfTy
R1VmNlaJjEF7G
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu odpowiednim kolorem elementów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ZPCiBuuUtcJ
Ćwiczenie 3

Na podstawie wiersza napisz własnymi słowami, o czym rozmawiają ojciec z synem.

RW7wnObFcf7QT
Ćwiczenie 4

Znajdź w tekście wiersza wyraz z wykrzyknikiem. Wyjaśnij, jakie uczucia podkreśla użycie wykrzyknika.

R1RotsjjpX0qh
Polecenie 3

Przeczytaj wiersz Stanisława Grabowskiego z podziałem na role i odpowiednią intonacją.

RRUN42RGYTYf0
Polecenie 3

Dobierz się w parę z kolegą lub koleżanką, zagrajcie scenę z wiersza, w oparciu o treść tekstu wymyślcie dialog ojca z synem.

RSbbSTLo8BL89
Clive Staples Lewis

Przeczytaj fragment powieści Clive Staplesa LewisaClive Staples LewisClive Staplesa Lewisa i wykonaj ćwiczenia.

W tajemniczej krainie Clive Staples Lewis
Clive Staples Lewis W tajemniczej krainie

Był to faunfaunfaun Kiedy zobaczył Łucję, tak gwałtownie podskoczył z wrażenia, że wszystkie paczki wypadły mu z rąk. [...]

– Dobry wieczór  –  powiedziała Łucja. Faun był tak zajęty zbieraniem swoich paczek, że w pierwszej chwili nie odpowiedział na jej powitanie. Dopiero kiedy skończył, lekko się skłonił i powiedział:

– Dobry wieczór, dobry wieczór. Najmocniej przepraszam, nie chciałbym być zbyt natrętny, ale czy nie mylę się, sądząc, że jesteś Córką Ewy?

 – Mam na imię Łucja – odpowiedziała. [...]

– Czy to znaczy, że jesteś człowiekiem?

– Oczywiście, że jestem człowiekiem – powiedziała Łucja [...] zdziwiona.

– Naturalnie, naturalnie. Cóż za głupiec ze mnie! Ale proszę zrozumieć, jeszcze nigdy nie widziałem Syna Adama lub Córki Ewy. Bardzo się cieszę. Trzeba ci bowiem wiedzieć... – i tu urwał, jakby miał powiedzieć coś, czego nie zamierzał, ale w porę ugryzł się w język.

– Bardzo mi przyjemnie. Pozwól, że się przedstawię. Nazywam się Tumnus. [...] – A czy wolno mi zapytać, o Łucjo, Córko Ewy, w jaki sposób znalazłaś się w Narnii?

 – W Narnii? A co to takiego? – zapytała Łucja.

– Przecież znajdujemy się w kraju, który nazywa się Narnią. [...] A ty, ty zapewne przybywasz z Zachodniej Puszczy?

– Ja... ja przyszłam tu ze starej szafy w garderobie – wyjąkała Łucja.

– Ach! – westchnął pan Tumnus melancholijniemelancholiamelancholijnie.

 – Gdybym tylko trochę bardziej przykładał się do geografii, [...] to bez wątpienia wiedziałbym wszystko o tych dalekich [...] krajach.

– Ale to wcale nie są żadne kraje – powiedziała Łucja, rozbawiona.

– To jest tam, zaraz za nami... a w każdym razie... no, nie jestem taka pewna. Tam jest lato.

– Jednakże - zauważył pan Tumnus – w Narnii jest zima, i to od tak dawna! Jeżeli będziemy tak stać i rozmawiać w tym śniegu, to możemy się przeziębić. Czy Córka Ewy z dalekiego kraju Gar‑Deroby, gdzie panuje wieczne lato wokół prześwietnego miasta Staraszafa, nie zechciałaby przyjąć zaproszenia na mały podwieczorek?

- Bardzo panu dziękuję, panie Tumnusie – powiedziała Łucja. [...]  – A więc – w drogę! [...]

narni_1 Źródło: Clive Staples Lewis, W tajemniczej krainie, [w:] tegoż, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, tłum. Andrzej Polkowski, Warszawa 1994, s. 12–13.
RothJHRaVodGx
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie interaktywne polegające na zaznaczeniu właściwych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic S.A, licencja: CC BY 4.0.
R18I7RZoPnpne
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu właściwych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic S.A, licencja: CC BY 4.0.
RjR81M147BZnW
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCltkLenKTjbo
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na wybraniu właściwych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic S.A, licencja: CC BY 4.0.

Ciekawostka

„Gdy porozumiewamy się, ważną rolę odgrywa komunikacja niewerbalna, czyli pozajęzykowa. Możemy „prowadzić rozmowę”, wcale nie mówiąc. Chrząkamy znacząco, rozumnie kiwamy głową, marszczymy z zastanowieniem czoło - jednym słowem uczestniczymy w rozmowie lub w dyskusji. [...] Komunikacja niewerbalna  to komunikacja za pomocą zachowań niejęzykowych: gestów, mimiki, nieartykułowanych dźwięków”.

Źródło: Jerzy Bralczyk, Katarzyna Kłosińska, Włodzimierz Gruszczyński, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Bydgoszcz‑Warszawa 2011, s. 11.

Kultura języka na co dzień

Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej animacją i wykonaj ćwiczenia.

R1JKPxUoD8j9J
Animacja prezentuje, czym jest kultura języka, jakiego języka używamy w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych.
R1VqmtjBmW4LW
Ćwiczenie 9
Z którymi osobami będziesz komunikował/a się w sytuacjach oficjalnych, a z którymi w nieoficjalnych? Oficjalne Możliwe odpowiedzi: 1. rodzice, 2. sprzedawca, 3. sekretarka, 4. kolega, 5. siostra, 6. listonoszka, 7. konduktorka, 8. kuzyn Nieoficjalne Możliwe odpowiedzi: 1. rodzice, 2. sprzedawca, 3. sekretarka, 4. kolega, 5. siostra, 6. listonoszka, 7. konduktorka, 8. kuzyn
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RE6V043MnyQ9b
Ćwiczenie 10
Dobierz parę wypowiedzi, którą mogłabyś/mógłbyś uznać za rozmowę w sytuacji oficjalnej. Dzień dobry pani. Czy sprawdziła Pani już nasze sprawdziany?
1. Dobry pani. Są już nasze sprawdziany?, 2. Dzień dobry. Tak, dzisiaj je omówimy na lekcji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RU24rKAjZ5yUw
Ćwiczenie 11
Dobierz parę wypowiedzi, którą mogłabyś/mógłbyś uznać za rozmowę w sytuacji nieoficjalnej. Witam. Może pójdziemy dziś pośmigać na roleczkach? 1. Tak, oczywiście. Zapraszam cię o 16. Wtedy pójdziemy na rolki., 2. Spoko. Szybka kanapka i lecimy, 3. Dzień dobry. Czy masz ochotę dzisiaj pojeździć na rolkach w godzinach popołudniowych?.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, co umiesz!

Polecenie 4

Ułóż dialog, w którym poprosisz koleżankę lub kolegę o radę. Możesz skorzystać z poniższego wzoru lub wymyślić inną sytuację.

Wzór: Rozmawia dwóch uczniów na przerwie.

– Przyjeżdża do mnie kuzynka z Londynu. Co warto jej u nas pokazać?

– Pokaż jej naszą szkołę.

RUzHZIRwHpOrn
R1eN2OZzVZG2x
Wieczór na plaży
Źródło: Pixabay [czyt. piksabej], domena publiczna.
Polecenie 5

Przyjrzyj się zamieszczonej powyżej fotografii, a następnie ułóż na jej podstawie opowiadanie z dialogiem.

R19SYkbLdeR8a
Polecenie 5

Przeczytaj opis zamieszczonego powyżej zdjęcia, a następnie ułóż na jego podstawie opowiadanie z dialogiem.

R14Sc8CR2n5KZ
Ćwiczenie 12

Wypisz kilka sformułowań z fragmentu powieści C. S. Lewisa, które świadczą o uprzejmości Łucji i pana Tumnusa względem siebie.

RJX7V1YrmrSqU
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6

Zredaguj krótki dialog charakterystyczny na sytuacji oficjalnej.

R1Bakm9HKzGoP
(Uzupełnij).

Słownik

faun
faun

mityczna postać, miał nogi kozła, a tułów człowieka; w mitologii rzymskiej bóg lasów i pól, w mitologii greckiej bożek leśny w orszaku Dionizosa

melancholia
melancholia

nastój łagodnego smutku

sytuacja komunikacyjna
sytuacja komunikacyjna

ogół warunków, w których dochodzi do komunikacji; składają się na nią m.in.: rozmówcy (nadawca i odbiorca), zdarzenie, w którym doszło do komunikacji, sposób komunikacji (bezpośredni lub np. telefoniczny)

zasady etyczne
zasady etyczne

to zasady określające, co jest dobre, a co złe