Dzielić się z innymi
Warto wiedzieć!
O chlebie naszym powszednim - motyw chleba w kulturze i języku polskimWiększość z nas jada chleb codziennie. Staramy się nie dopuścić do tego, aby się marnował i był wyrzucany na śmietnik. Zapewne widzieliśmy, jak niektórzy całują go z uszanowaniem albo czynią na nim znak krzyża. Modląc się, prosimy o nasz chleb powszedni. Parę nowożeńców witamy chlebem i solą. Zaś dożynek nie możemy sobie wyobrazić bez okazałych bochnów chleba. Wszystkie te zachowania wynikają z symbolicznej roli chleba utrwalonej w wierzeniach, przekonaniach, obrzędach i zwyczajach, dziś w większości zapomnianych, ale składających się na nasze dziedzictwo kulturowe. […]
Chleb podobnie jak wiele innych przedmiotów czy zjawisk miał swoje miejsce w świecie prostego człowieka, który przypisywał mu swoiste znaczenia, wartości i funkcje. […]
To najprostsze i najważniejsze pożywienie traktowano jako dar bogów i ich ciało. Sądzono, że jedząc je, można komunikować się z bóstwem i uczestniczyć w jego potędze. […]
[…] chleb symbolizował najwyższą wartość, jaką jest życie.
[… ] Służył m.in. do komunikowania się z krainą zmarłych. Podczas Zaduszek przynoszono go na cmentarz jako ofiarę dla dusz przodków. Chleb był również eksponowany w obrzędach pogrzebowych. Odgrywał istotną rolę w przygotowaniu duszy
do ostatecznej podróży. Rozpowszechnione było przekonanie, że w zaświaty można przedostać się, wchodząc po drabinie, której szczeble zrobione są z bochenków chleba.[…] Bochenek chleba odgrywał jedną z głównych ról
w obrzędowości weselnej. Pojawiał się przy swatachswatach, zaręczynach, błogosławieństwie udzielanym młodej parze, wyjeździe do kościoła oraz wejściu do nowego, wspólnego domu. […]- Chleb spełniał funkcję magiczną jako element wielu wróżb, szczególnie dotyczących urodzaju, zdrowia i długości życia domowników. Zwracano uwagę na każde pęknięcie lub zdeformowanie pieczonego chleba i interpretowano je jako znak zapowiadający najbliższą przyszłość. Najbardziej rozpowszechnione były wróżby wigilijne i andrzejkowe.
- Chleb miał chronić i gwarantować bezpieczeństwo. Przed postawieniem domu w jego narożnikach układano kawałki chleba, pierwszą wnoszoną do izby rzeczą podczas przeprowadzki był bochenek chleba. Narzędzia służące do jego wypieku miały chronić przed gradem i piorunem. Wierzono, że poświęcony chleb zwiększa mleczność bydła, zabezpiecza ludzi przed bólem gardła, a zboże siewne - przed atakiem gryzoni.
- Chleb to także symbol wspólnoty i ważny element społecznej solidarności, najbardziej czytelny w geście dzielenia się chlebem lub opłatkiem.
- Właściwości chleba i przypisywane mu cechy sprawiały, że miał szerokie zastosowanie w lecznictwie, np. przy odczynianiu urokówodczynianiu uroków, przy suchotach, chorobach skórnych rąk, bólach głowy, oczu, zębów: „Kto cierpi na zęby, niech jada ten chleb, który myszy nadgryzły, a nie będą go zęby bolały ani próchniały”. […]
[…] Szczególny status chleba można więc zauważyć m.in.
w rozpowszechnionych powiedzeniach i przysłowiach z członem chleb. […]Chleb oznacza życie bez głodu, stanowi podstawę ludzkiej fizycznej egzystencji. Bardzo czytelne jest to np. w przysłowiu Chleb i woda - nie ma głoda. Chleb, często w połączeniu z wodą, stał się synonimem życia skromnego, w niedostatku. Jest również tym, co umożliwia przeżycie w warunkach niewoli, np. (żyć)
o chlebie i wodzie, o suchym chlebie. […] Czasami, kiedy jesteśmy bardzo głodni, używamy określenia skórka (od) chleba, mając na myśli cokolwiek do jedzenia, co zaspokoi nasze łaknienie. Natomiast gdy ktoś grymasi, mówimy żartobliwie, że go chleb w zęby kłuje. Obrazowe dzielić się z kimś ostatnim kawałkiem chleba stanowi metaforę wyrzeczenia się czegoś ważnego dla dobra innych. (Żartobliwe) powiedzenie głodnemu chleb na myśli stosuje się zazwyczaj jako komentarz czyjegoś postępowania: ktoś zachowuje się tak, jakby pragnął tego, o czym mowa. Ludowy zwyczaj gościnnego witania przybyszy zawarty jest w wyrażeniu przyjmować kogoś chlebem i solą.Źródło: Hanna Stypa, O chlebie naszym powszednim - motyw chleba w kulturze i języku polskim, [w:] tychże, Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, red. Anetta Głowacka-Penczyńska, Justyna Żychlińska, Bydgoszcz 2018, s. 208–216. Tekst skrócony i zmodyfikowany.

Przysłowie mówi: „Jak chlebem powszednim dzielimy się w zgodzie, tak dobrymi słowami dzielmy się na co dzień”.
Czy znasz przykłady realizacji tego nakazu w polskich tradycjach? Opisz jedną z nich poniżej lub w zeszycie.

Zapoznaj się z nagraniem recytacji wiersza Anny Kamieńskiej Kamienny chleb lub przeczytaj zamieszczony poniżej utwór, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Kamienny chlebNa oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
„Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody”.
„A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! –
FuknęłaFuknęła gospodyni. – Poszedł, jaki żwawyżwawy!”Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieżydzieży.Źródło: Anna Kamieńska, Kamienny chleb, Warszawa 2006, s. 16.

Określ, kim może być podmiot liryczny w wierszu Anny Kamieńskiej.
Opisz zachowanie gospodyni - bohaterki wiersza wobec głodnego gościa.
Zapisz cechy, które określają cechy charakteru gospodyni. Uzasadnij swój wybór.
Napisz, jaką nauczkę otrzymała gospodyni. Zapisz odpowiedź poniżej lub w zeszycie.
Spośród podanych przysłów wskaż te, które najlepiej oddają przesłanie utworu pt. „Kamienny chleb”.
- Nic po chlebie, kiedy brak zębów.
- Biedna to kraina, gdzie się chleb kończy, a kamień zaczyna.
- Kto chleba nie żałuje, nigdy go nie traci.
- Kto nie pracuje na chleb, niegodzien, by go jadł.
- Gdy proszą cię o chleb, nie dawaj kamienia.

Zapisz swoje skojarzenia ze słowem chleb. W odpowiedzi pomogą ci pytania: Jaki może być chleb? Jakie są rodzaje chleba? Jakie tradycje są z nim związane? Czego może być symbolem?
Czy znasz akcje charytatywne polegające na dzieleniu się żywnością? Kogo i jak można w ten sposób wesprzeć? Jeśli nie znasz takich akcji, poszukaj w dostępnych źródłach wiadomości na ich temat.
Sprawdź, czy umiesz!
Jak sądzisz, dlaczego warto się dzielić z innymi? Podaj trzy powody, które uznajesz za słuszne.
Razem z kolegami i koleżankami z klasy dokonaj adaptacji teatralnej wiersza „Kamienny chleb”. Stwórzcie scenkę dramatyczną, napiszcie dialogi, przygotujcie rekwizyty i dekoracje. Zaprezentujcie efekty waszej pracy całej klasie.
Zapisz swoje skojarzenia ze słowem „chleb”.