Poznajmy się!
Warto wiedzieć!
Dawno temu prawdziwe imię dostawało się dopiero przy postrzyżynach. Wtedy siedmioletnim chłopcom obcinano włosy i przechodzili oni pod opiekę ojca. Po przyjęciu chrześcijaństwa imię nadawano dziecku na chrzcie.
Skąd się wzięły nazwiska? Kogoś zaczęto nazywać Gdańskim, bo pochodził spod Gdańska. Ktoś inny otrzymał nazwisko Pawlak, bo jego ojciec miał na imię Paweł. Ktoś inny został Piekarzem. Pewnie się domyślasz dlaczego?
Nazwisko dziedziczone z ojca na dzieci i oznaczające przynależność do rodziny rozpowszechniło się na początku XIX wieku.
Odkąd pojawiły się w Polsce nazwiska, zawsze pisano je po imieniu. Pisanie nazwiska przed imieniem jest czymś sztucznym. Oczywiście w spisach alfabetycznych, na przykład w dzienniku lub bibliotecznym katalogu, jest to konieczne – ale w pozostałych przypadkach jest po prostu błędne.
Na podstawie książki Witolda Pawła Cienkowskiego pt. „Z tajemnic języka”, Warszawa 1963.
Najpierw imię czy nazwisko? Znasz odpowiedź na to pytanie? Przyjrzyj się lub zapoznaj z opisem obrazków i na ich podstawie odpowiedz:
Co było pierwsze: imię czy nazwisko?
Skąd się wzięły nazwiska?

Jak myślisz, jak powstało twoje nazwisko? Od jakiego słowa może pochodzić? Przedstaw jego historię.
Jan czy Jasiulek?
Jak zwracają się do ciebie rodzice, koleżanki i koledzy? Czy zawsze tak samo? Czy lubisz zdrobnienia? A może podobają ci się inne imiona niż twoje? Porozmawiajcie o tym w klasie.
Zapisz swoje wnioski – tutaj lub w zeszycie – z dyskusji o imionach. Możesz wykorzystać następujące sformułowania:
Mam na imię...
Nie lubię, gdy ktoś zwraca się do mnie…
Wolę zdrobnienie…
Imię, które najbardziej mi się podoba, to…
Ile osób w twojej klasie ma tak samo na imię?
Czy w twojej rodzinie imiona też się powtarzają? Jeśli tak, wymień, kto je nosi.
Poszukaj informacji o znanych osobach lub postaciach literackich, które mają tak samo na imię jak ty.
Napisz o tym tutaj lub w zeszycie.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1H1n8PgT3kLJ
Nagranie Wideo. Na początku pojawia się plansza: „Co było pierwsze – imię czy nazwisko?”. Następnie pojawia się prof. Jan Miodek. Mężczyzna siedzi na tle regałów wypełnionych książkami. W trakcie nagrania wyświetlają się portrety władców Polski i portret Mikołaja Wolskiego. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpił prof. dr hab. Jan Miodek. Realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", czerwiec 2015.
Czy kiedy poznajesz nowe osoby, zastanawiasz się, jakie są? One też chcą cię bliżej poznać. Zapisz swoje imię pionowo (litera pod literą). Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie. Spróbuj opisać siebie za pomocą słów, które rozpoczynają się od litery w każdej linijce, np.:
Ambitna
Niecierpliwa
Nieustępliwa
Aktywna
Wypisz przydomki charakterystyczne dla polskich królów. Skorzystaj z dostępnych źródeł.

Niektórzy historycy twierdzą, że przydomek Bolesława Krzywoustego nie odnosił się do jego ułomności fizycznej, lecz pochodził od krzywoprzysięstwakrzywoprzysięstwa, jakiego się dopuścił wobec swojego brata.
Przezwiska nie zawsze są miłe, ale jeśli nikogo nie obrażają, mogą być zabawne.
Czy znasz takie? Porozmawiaj o tym w klasie. Zapisz przykłady przyjacielskich przezwisk, używanych w klasie, na podwórku albo w domu.
Wymyśl swoje internetowe przezwisko, czyli nick? Nie używaj swojego imienia ani nazwiska.
Dane kontaktowe
Przypomnij sobie, jak wyglądała wizytówka Epitetu. Co było na niej napisane?

Wizytownik służy do przechowywania wizytówek. Ma postać niewielkiego, płaskiego pudełka z kieszeniami na wizytówki. Wykonuje się je z przezroczystej folii, aby można było bez potrzeby wyjmowania przeczytać wizytówkę. Wizytowniki są często opatrzone literowymi przekładkami, aby umożliwić właścicielowi ich alfabetyczne ułożenie. Jest rodzajem bazy danych do kontaktu.
Przypomnij sobie:
co powinno się znaleźć na wizytówce,
w jakiej kolejności,
jaką pisownię zastosować.
Wypisz dane, które należy umieścić na własnej wizytówce.
Sprawdź, czy umiesz!
Korzystając ze słownika lub leksykonu imion, sprawdź znaczenie twojego imienia lub imion. Czy odnalezione znaczenia odpowiadają – w twojej ocenie – twojemu charakterowi i osobowości? Uzasadnij odpowiedź.