R8BgoLRlz2qv6
Na fotografii para starszych w okularach ludzi idzie przez park. Zapada wieczór, nad ich głowami zachodzące słońce podświetla gałęzie drzew.

Jak pokonać przepaść?

Para starszych ludzi na spacerze
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 4.0.

Warto wiedzieć!

Znane polskie przysłowie mówi: Starość nie radość. W dzisiejszych czasach chcemy być piękni, młodzi i bogaci jak najdłużej. Staruszkowie są nam niepotrzebni. Brakuje dla nich czasu, nie mamy cierpliwości. Czy rację ma tylko młodość? Stary człowiek to już nie jest wódz, członek rady, myśliciel, szaman? Nie mamy do niego zaufania? Z wydatną pomocą internetu wszystko wiemy najlepiej, nie chcemy prosić starszych o radę.  Nie rozumiemy starości, czy nie chcemy jej zrozumieć?  Jak ją oswoić? Jak przywrócić jej godność? Jak żyć RAZEM z ludźmi starymi, a nie obok nich? Może warto zauważyć, że oni często potrzebują pomocy. A może dostrzeganie ich i pomaganie da nam satysfakcję i uczyni nasze życie lepszym?

Dużo pytań. Zatem zastanówmy się razem nad odpowiedziami, a pomoże nam w tym znakomity polski poeta Tadeusz Różewicz.

Polecenie 1

Opisz wygląd zewnętrzny starszej osoby, może to być kobieta lub mężczyzna. Zwróć uwagę na sylwetkę, twarz, włosy, ręce.

RbXAHPkf1TMN4
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Opisz, jak podczas rozmowy można rozpoznać, że ma się do czynienia ze starszą osobą. Czy zachowuje się w jakiś charakterystyczny sposób, czy wypowiada się inaczej niż ty i twoi rówieśnicy?

RudqEN2tceZfu
Miejsce na notatki
Polecenie 2
R1Djn7nTql5zJ
Zadanie interaktywne, polega na wypełnieniu i przeciąg nięciu pól tekstowych w dowolne miejsce.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jakie uczucia może wzbudzać osoba w podeszłym wieku. 

RjYI7OhDZr5ad
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1

Wymień zalety i wady bycia osobą starszą.

RWmdA77h5YUiA
Miejsce na notatki

Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.

PrzepaśćTadeusz Różewicz
Tadeusz Różewicz Przepaść

Babcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochodu

Podbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzeg

Rozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości

przep_1 Źródło: Tadeusz Różewicz, List do ludożerców, [w:] tegoż, Niepokój, Wrocław 1980, s. 283.
Ćwiczenie 2

Zatytułuj kolejne zwrotki wiersza Przepaść.

RSgv6OgIIFc05
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Określ nastrój wiersza. Zilustruj swoją odpowiedź cytatami z utworu.

Rt4SeU3JaNwG4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Opisz bohaterów utworu. Odpowiedz na poniższe pytania i wpisz je w wyznaczone pola.

R6sSimPfT3ta2
Babcia Co robi? (Uzupełnij). Chłopiec Co robi? (Uzupełnij). Jak wygląda? (Uzupełnij). Co widzi? (Uzupełnij). Co jej sprawia problem? (Uzupełnij). Jakie ma cechy charakteru? (Uzupełnij). Co czuje? (Uzupełnij). Co czuje? (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyszukaj w utworze te sformułowania, które odnoszą się do mroku oraz te, które odnoszą się do światła. Podaj ich przenośne znaczenie.

RQ3iR4Dslsv0T
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Jak wyobrażasz sobie: „przepaść krawężnika” i „otchłań ulicy”? Narysuj wybrany obraz poetycki.

RUY7xc2lEMCUQ
Polecenie 3

Wyjaśnij, kto jeszcze twoim zdaniem oprócz starszych ludzi mógłby w podobny sposób odczuwać „przepaść krawężnika” i otchłań chodnika”?

RU327rHqfFBIi
Miejsce na notatki

Ważne!

Hiperbola to inaczej przesadnia, czyli środek stylistyczny, który polega na celowej przesadzie w opisie czegoś;  może dotyczyć np. wyglądu, znaczenia, uczuć; służy do spotęgowania cech przypisywanych przedmiotom lub osobom.

Ćwiczenie 6
R3OBpX3GVLoKT
Ćwiczenie interaktywne polegające na przesunięcie pól tekstowych spod tabeli do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Oceń, czy chłopiec zachował się bohatersko czy zwyczajnie.

RTdBVQNYYWzwX
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Przedstaw przykłady innych, niż przedstawiona w wierszu, sytuacji, które mogą sprawiać trudność starszym osobom. Zaproponuj, w jaki sposób można im pomóc.

R1N6nSuH3klzI
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Wyszukaj lub ułóż własną sentencję, której treść będzie współgrała z wymową wiersza.

RdipkfZAC2RDs
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9
RABtdB7RRpbIM
Zadanie interaktywne polegające na przenoszeniu odpowiednich pól tekstowych spod tabeli do komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R9JflfqaEHj3s
Zadanie interaktywne polegające na wypełnieniu pól tekstowych wyrazami o znaczeniu przeciwstawnym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1S5KGf0dFsaB
Ćwiczenie 11
RMkEKlDpt4sDz
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu pól tekstowych synonimami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDScvbGASvXHn

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej zdjęciom. Zdecyduj, czy do każdego z nich odpowiedni jest podpis Przepaść.  Uzasadnij swoje zdanie.

R1RYrVxfWhPgJ
Przepaść I
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R3jcYc7YtV7DO
Przepaść II
Źródło: Pixabay , Wikipedia, domena publiczna.
RFEcjlf9qkHhg
Przepaść III
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R17GknPCQaNR0
Polecenie 5

Wymień skojarzenia, jakie wywołuje w tobie pojęcie „przepaść”. Wyjaśnij, czy - według ciebie - można zastosować je do sytuacji z codziennego życia, do opisu kontaktów między ludźmi.

RXyPgKhZQMJYg
Miejsce na notatki
Polecenie 6

Zastanów się, komu i w jaki sposób ostatnio pomogłeś. Opisz, co czujesz, kiedy komuś pomagasz.

R1E0M2YFtYfb8
Miejsce na notatkę