Na fotografii para starszych w okularach ludzi idzie przez park. Zapada wieczór, nad ich głowami zachodzące słońce podświetla gałęzie drzew.
Na fotografii para starszych w okularach ludzi idzie przez park. Zapada wieczór, nad ich głowami zachodzące słońce podświetla gałęzie drzew.
Jak pokonać przepaść?
Para starszych ludzi na spacerze
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 4.0.
Warto wiedzieć!
Znane polskie przysłowie mówi: Starość nie radość. W dzisiejszych czasach chcemy być piękni, młodzi i bogaci jak najdłużej. Staruszkowie są nam niepotrzebni. Brakuje dla nich czasu, nie mamy cierpliwości. Czy rację ma tylko młodość? Stary człowiek to już nie jest wódz, członek rady, myśliciel, szaman? Nie mamy do niego zaufania? Z wydatną pomocą internetu wszystko wiemy najlepiej, nie chcemy prosić starszych o radę. Nie rozumiemy starości, czy nie chcemy jej zrozumieć? Jak ją oswoić? Jak przywrócić jej godność? Jak żyć RAZEM z ludźmi starymi, a nie obok nich? Może warto zauważyć, że oni często potrzebują pomocy. A może dostrzeganie ich i pomaganie da nam satysfakcję i uczyni nasze życie lepszym?
Dużo pytań. Zatem zastanówmy się razem nad odpowiedziami, a pomoże nam w tym znakomity polski poeta Tadeusz Różewicz.
Polecenie 1
Opisz wygląd zewnętrzny starszej osoby, może to być kobieta lub mężczyzna. Zwróć uwagę na sylwetkę, twarz, włosy, ręce.
RbXAHPkf1TMN4
Miejsce na notatki
Polecenie 1
Opisz, jak podczas rozmowy można rozpoznać, że ma się do czynienia ze starszą osobą. Czy zachowuje się w jakiś charakterystyczny sposób, czy wypowiada się inaczej niż ty i twoi rówieśnicy?
RudqEN2tceZfu
Miejsce na notatki
Polecenie 2
R1Djn7nTql5zJ
Zadanie interaktywne, polega na wypełnieniu i przeciąg
nięciu pól tekstowych w dowolne miejsce.
Zadanie interaktywne, polega na wypełnieniu i przeciąg
nięciu pól tekstowych w dowolne miejsce.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Opisz, jakie uczucia może wzbudzać osoba w podeszłym wieku.
RjYI7OhDZr5ad
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1
Wymień zalety i wady bycia osobą starszą.
RWmdA77h5YUiA
Miejsce na notatki
Weź pod uwagę, że na sposób postrzegania starości może wpływać np. stan zdrowia, stan rodzinny czy kwestie finansowe. Zalety podeszłego wieku mogą być związane np. z większą ilością wolnego czasu, a wady np. ze słabszą kondycją fizyczną.
Za zalety bycia osobą starszą można uznać np.: możliwość zajęcia się hobby, na które wcześniej nie miało się czasu, nadrabianie zaległości czytelniczych, brak konieczności wstawania o określonej porze, brak ustalonego planu dnia, pierwszeństwo w kolejce np. w sklepie. Za wady bycia osobą starszą można uznać np. gorszą kondycję fizyczną, słaby wzrok, samotność, trudności z obsługą nowoczesnych urządzeń (automaty biletowe, kasy samoobsługowe) i aplikacji, brak zrozumienia ze strony młodszych osób.
Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.
PrzepaśćTadeusz Różewicz
Tadeusz RóżewiczPrzepaść
Babcia w czarnych sukniach w drucianych okularach z laseczką stawia stopę nad przepaścią krawężnika cofa rozgląda się bojaźliwie choć nie widać śladu samochodu
Podbiega do niej chłopczyk bierze za rękę i przeprowadza przez otchłań ulicy na drugi brzeg
Rozstępują się straszliwe ciemności nagromadzone nad światem przez złych ludzi kiedy w sercu małego chłopca świeci iskierka miłości
przep_1 Źródło: Tadeusz Różewicz, List do ludożerców, [w:] tegoż, Niepokój, Wrocław 1980, s. 283.
Ćwiczenie 2
Zatytułuj kolejne zwrotki wiersza Przepaść.
RSgv6OgIIFc05
(Uzupełnij)
(Uzupełnij)
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że tytuł powinien odnosić się do tematu lub nastroju danej zwrotki. Postaraj się, aby był zwięzły i konkretny.
Przykłady tytułów do każdej ze zwrotek wiersza: Niepewność, Pomoc, Iskierka.
Ćwiczenie 3
Określ nastrój wiersza. Zilustruj swoją odpowiedź cytatami z utworu.
Rt4SeU3JaNwG4
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, że nastrój wiersza zmienia się w kolejnych zwrotkach.
Tytuł wiersza (Przepaść) oraz treść pierwszej zwrotki sugerują nastrój przerażenia, przygnębienia. Cytat:
„Babcia [...] stawia stopę nad przepaścią krawężnika cofa rozgląda się bojaźliwie”.
W drugiej zwrotce następuje zmiana, nastrój staje się radosny, pogodny. Cytat:
„Podbiega do niej chłopczyk bierze za rękę i przeprowadza przez otchłań ulicy”.
Zakończenie utworu jest optymistyczne, przywraca wiarę w ludzi. Cytat:
„Rozstępują się straszliwe ciemności [...] kiedy w sercu małego chłopca świeci iskierka miłości”.
Ćwiczenie 4
Opisz bohaterów utworu. Odpowiedz na poniższe pytania i wpisz je w wyznaczone pola.
R6sSimPfT3ta2
Babcia
Co robi?
(Uzupełnij). Chłopiec
Co robi?
(Uzupełnij). Jak wygląda?
(Uzupełnij). Co widzi?
(Uzupełnij). Co jej sprawia problem?
(Uzupełnij). Jakie ma cechy charakteru?
(Uzupełnij). Co czuje?
(Uzupełnij). Co czuje?
(Uzupełnij).
Spróbuj spojrzeć na sytuację babci i postawę chłopca z różnych perspektyw: obojga bohaterów i postronnego obserwatora.
Babcia Co robi? Idzie chodnikiem, chce przejść na drugą stronę ulicy, zatrzymuje się na krawężniku. Jak wygląda? Babcia ma na sobie ciemne ubranie, druciane okulary, podpiera się laską. Co jej sprawia problem? Bohaterce sprawia problem przejście zdecydowanym krokiem przez jezdnię. Co czuje? Bohaterka czuje lęk i niepewność, jest zagubiona.
Chłopiec Co robi? Przeprowadza starszą panią przez ulicę. Co widzi? Chłopiec widzi starszą panią, która waha się przed wejściem na pasy. Jakie ma cechy charakteru? Chłopiec jest empatyczny, troskliwy i uczynny. Co czuje? Chłopiec czuje litość.
Ćwiczenie 5
Wyszukaj w utworze te sformułowania, które odnoszą się do mroku oraz te, które odnoszą się do światła. Podaj ich przenośne znaczenie.
RQ3iR4Dslsv0T
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, do jakiej kolorystyki odwołuje się podmiot liryczny.
Wyrażenia w wierszu odnoszące się do mroku:
„[...] w czarnych sukniach” – wskazanie na żałobę,
„straszliwe ciemności” – upadek wartości, samotność, brak pomocy, zagrożenie.
Wyrażenia w wierszu odnoszący się do światła:
„świeci iskra miłości” – ocalenie dzięki wrodzonemu dobru chłopca.
Polecenie 3
Jak wyobrażasz sobie: „przepaść krawężnika” i „otchłań ulicy”? Narysuj wybrany obraz poetycki.
RUY7xc2lEMCUQ
Polecenie 3
Wyjaśnij, kto jeszcze twoim zdaniem oprócz starszych ludzi mógłby w podobny sposób odczuwać „przepaść krawężnika” i otchłań chodnika”?
RU327rHqfFBIi
Miejsce na notatki
Ważne!
Hiperbola to inaczej przesadnia, czyli środek stylistyczny, który polega na celowej przesadzie w opisie czegoś; może dotyczyć np. wyglądu, znaczenia, uczuć; służy do spotęgowania cech przypisywanych przedmiotom lub osobom.
Ćwiczenie 6
R3OBpX3GVLoKT
Ćwiczenie interaktywne polegające na przesunięcie pól tekstowych spod tabeli do odpowiednich komórek tabeli.
Ćwiczenie interaktywne polegające na przesunięcie pól tekstowych spod tabeli do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Oceń, czy chłopiec zachował się bohatersko czy zwyczajnie.
RTdBVQNYYWzwX
Miejsce na notatki
Mianem bohatera określamy osobę, która w szczególnie trudnej sytuacji potrafi wykazać się odwagą i poświęceniem dla innych. Weź pod uwagę, że codzienne czynności, które wydają się nam łatwe, mogą dla starszej osoby okazać się szczególnie trudne, zwłaszcza gdy w swoich zmaganiach musi radzić sobie sama.
Według definicji słownikowej chłopiec nie zachował się bohatersko, nie wykazał się odwagą i męstwem w szczególnie trudnej sytuacji. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę trudności, jakich doświadczyła babcia podczas przechodzenia przez ulicę oraz fakt, że tylko chłopiec zdecydował się jej pomóc, to można uznać, że zachował się jak bohater.
Ćwiczenie 8
Przedstaw przykłady innych, niż przedstawiona w wierszu, sytuacji, które mogą sprawiać trudność starszym osobom. Zaproponuj, w jaki sposób można im pomóc.
R1N6nSuH3klzI
Miejsce na notatki
Spróbuj wyobrazić sobie inne miejsca albo np. urządzenia, które mogą wywoływać strach u starszych osób z powodu ich ograniczeń (pogarszający się wzrok, słuch; gorsza kondycja fizyczna; nieznajomość słownictwa technicznego; nieznajomość języka angielskiego).
„Przepaścią” dla seniora może okazać się np. obsługa komputera, przeczytanie informacji na etykiecie towaru, jazda zatłoczonym tramwajem lub wizyta w urzędzie. Wszystko zależy od tego, z jakimi ograniczeniami związanymi z podeszłym wiekiem boryka się dana osoba, np. szybko się męczy bądź ma słaby wzrok/słuch. Największą pomocą będzie zainteresowanie się sytuacją starszej osoby, może to być spontaniczne i doraźne działanie, np. ustąpienie miejsca w autobusie czy wniesienie ciężkiej torby po schodach. Jeśli uznamy, że potrzebne jest wsparcie długofalowe, warto poprosić o interwencję kogoś dorosłego lub zwrócić się do odpowiednich instytucji czy fundacji.
Polecenie 4
Wyszukaj lub ułóż własną sentencję, której treść będzie współgrała z wymową wiersza.
RdipkfZAC2RDs
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9
RABtdB7RRpbIM
Zadanie interaktywne polegające na przenoszeniu odpowiednich pól tekstowych spod tabeli do komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polegające na przenoszeniu odpowiednich pól tekstowych spod tabeli do komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R9JflfqaEHj3s
Zadanie interaktywne polegające na wypełnieniu pól tekstowych wyrazami o znaczeniu przeciwstawnym.
Zadanie interaktywne polegające na wypełnieniu pól tekstowych wyrazami o znaczeniu przeciwstawnym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1S5KGf0dFsaB
Pamiętaj, że antonimy to wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym, np. biały - czarny.
Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym: tchórz, nieuczynny, pyszny, płytki, nieczuły, silny.
Ćwiczenie 11
RMkEKlDpt4sDz
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu pól tekstowych synonimami.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu pól tekstowych synonimami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDScvbGASvXHn
Pamiętaj, że synonim to wyraz o podobnym, zbliżonym znaczeniu, np. alfabet i abecadło.
Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej zdjęciom. Zdecyduj, czy do każdego z nich odpowiedni jest podpis Przepaść. Uzasadnij swoje zdanie.
R1RYrVxfWhPgJ
Wysoka skała o nieregularnej budowie. Na jej płaskim szczycie zbudowano taras widokowy z barierkami, stoi na nim kilka osób. Dookoła rośnie kilkanaście drzew iglastych, w dole, poniżej pionowej krawędzi skały, rozpościera się gęsty las.
Przepaść I
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R3jcYc7YtV7DO
Dwie fotografie przedstawiają dwóch mężczyzn. Po prawej stronie znajduje się młody, elegancki, zadowolony mężczyzna w garniturze. Jest uśmiechnięty i zadowolony, nosi złoty zegarek i lśniące buty. Drugie zdjęcie po lewej stronie przedstawia bezdomnego mężczyznę, który siedzi pod murem na chodniku. Na głowie ma czarną czapkę, nie ma koszuli, nosi tylko rozpiętą kurtkę i czarne spodnie. Przed nim stoi wózek z supermarketu, w którym znajduje się czarna torba, plastikowa butelka wody. Do rączki wózka przyczepione trzy wypchane, brudne torby.
Przepaść II
Źródło: Pixabay , Wikipedia, domena publiczna.
RFEcjlf9qkHhg
Na ławce w parku siedzą trzy osoby. Z lewej strony dwie kobiety skupione są na swoich telefonach. Obok siedzi starszy mężczyzna, ręce splótł na prawym kolanie, pod pachą trzyma torbę. Ma spokojną twarz, patrzy w kierunku kobiet. To prawdopodobnie jego córka i wnuczka. Postać mężczyzny oraz przestrzeń wokół niego pozbawiona jest koloru. Nawet trawa jest szara.
Przepaść III
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R17GknPCQaNR0
Polecenie 5
Wymień skojarzenia, jakie wywołuje w tobie pojęcie „przepaść”. Wyjaśnij, czy - według ciebie - można zastosować je do sytuacji z codziennego życia, do opisu kontaktów między ludźmi.
RXyPgKhZQMJYg
Miejsce na notatki
Polecenie 6
Zastanów się, komu i w jaki sposób ostatnio pomogłeś. Opisz, co czujesz, kiedy komuś pomagasz.