RurvYJlqELIjT
Rysunek przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Postać ukazuje prawy profil. Twarz mężczyzny jest owalna. Ma on ciemne brwi, zwężone oczy, haczykowaty nos i sumiaste wąsy. Mężczyzna jest prezentowany od pasa w górę. Ręce zakłada na piersiach. Na głowie ma czapkę obszytą futrem. Jest ubrany w żupan i kontusz.

Sędziego nauka o grzeczności i współczesny savoir‑vivre

Projekt kostiumu Sędziego do filmu Pan Tadeusz w reż. Ryszarda Ordyńskiego z 1928 r.
Źródło: domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Zasady dobrego wychowania, savoir‑vivresavoir- vivresavoir‑vivre , etykietaetykietaetykieta, grzeczność - wszystkie te określenia odnoszą się do tego samego zjawiska kulturowego. Niezależnie od czasów ludzie tworzą kodeksy, które określają zasady pomagające funkcjonować w społeczeństwie. Jak sądzisz, po co potrzebujemy norm dotyczących tego, w jaki sposób zachować się w określonych sytuacjach i w stosunku do pewnych osób? Podejmij refleksję nad fragmentem dziewiętnastowiecznej epopeiepopejaepopei i współczesnymi zasadami właściwego zachowania. Zastanów się nad podobieństwami i różnicami między nimi i powodami ich występowania.

Pan Tadeusz, epopejaepopejaepopeja Adama Mickiewicza, jest ważną dla naszego narodu księgą, która pozwoliła pokoleniom przetrwać czasy zaborów, wojen, a także zachować obraz idealnego kraju, który jest ostoją polskości:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga I

Takie były zabawy, spory w one lata
Śród cichej wsi litewskiej, kiedy reszta świata
We łzach i krwi tonęła...

CART1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga I, Warszawa 1982, s. 35.

EpiloguepilogEpilogu do Pana Tadeusza, napisanym znacznie później niż cały utwór, Mickiewicz wyjaśnia genezę swojego dzieła. Jednym z powodów jego powstania było pragnienie odtworzenia idealnego świata, który poeta pamiętał z dzieciństwa:

epilog
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Epilog

Chciałem pominąć, ptak małego lotu,
Pominąć strefy ulewy i grzmotu,
I szukać tylko cienia i pogody:
Wieki dzieciństwa, domowe zagrody… 

CART2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Epilog, Warszawa 1982, s. 387.

Na owym idealnym obrazie pojawiają się jednak pęknięcia. Bohaterowie zauważają przepaść, jaka dzieli tradycyjne szlacheckie wychowanie, do którego są przyzwyczajeni, i współczesne im społeczeństwo. Według jednego z bohaterów Pana Tadeusza – Sędziego – zapomniano o zasadach grzeczności, zaniedbano etykietęetykietaetykietę i wyzbyto się zasad. Sędzia pragnie przypomnieć innym o podstawowych wartościach. W tym celu wygłasza podczas uczty przemowę na temat grzeczności, która stanowi ocenę młodzieży żyjącej w początku XIX wieku, skontrastowanej z tradycyjnym społeczeństwem szlacheckim.

Sędzia

Sędzia, bohater poematu Mickiewicza, jest właścicielem Soplicowa i stryjem tytułowego Tadeusza. Na prośbę nieobecnego brata, Jacka Soplicy,  dba o edukację bratanka, opiekuje się także Zosią. Trzyma również pieczę nad ładem we dworze, pełni funkcję gospodarza.

Przeczytaj uważnie zamieszczone poniżej fragmenty „Pana Tadeusza” i wykonaj ćwiczenie.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga I

I wnet sierpy gromadnie dzwoniące
We zbożach, i grabliska suwane po łące,
Ucichły i stanęły: tak pan Sędzia każe,
U niego ze dniem kończą pracę gospodarze.
«Pan świata wie, jak długo pracować potrzeba;
Słońce, Jego robotnik, kiedy znijdzie z nieba,
Czas i ziemianinowi ustępować z pola».
Tak zwykł mawiać pan Sędzia [...].

CART3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga I, Warszawa 1982, s. 12.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga I

Bo Sędzia w domu dawne obyczaje chował
I nigdy nie dozwalał, by chybianochybianochybiano względu
Dla wieku, urodzenia, rozumu, urzędu;
Tym ładem, mawiał, domy i narody słyną.
Z jego upadkiem domy i narody giną.

CART4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga I, Warszawa 1982, s. 13.
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj krótko Sędziego.

RyISeMuejMpYv
R1Ml0te4aNToa
Uczta u Radziwiłłów
Źródło: Aleksander Orłowski, domena publiczna.

Podczas uczty w zamku Sędzia wygłasza naukę o grzeczności, w której przekazuje Tadeuszowi i młodemu pokoleniu wskazówki, w jaki sposób przestrzegać zasad etykietyetykietaetykiety, by uchodzić za człowieka dobrze wychowanego i tym zyskiwać szacunek innych.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga I

Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą.
Niełatwą, bo nie na tym kończy się, jak nogą
Zręcznie wierzgnąćwierzgnąćwierzgnąć, z uśmiechem witać lada kogo;
Bo taka grzeczność modna, zda mi się kupiecka,
Ale nie staropolska, ani też szlachecka.
Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna;
Bo nie jest bez grzeczności i miłość dziecinna,
I wzgląd męża dla żony przy ludziach, i pana
Dla sług swoich, a w każdej jest pewna odmiana.
Trzeba się długo uczyć, ażeby nie zbłądzić
I każdemu powinną uczciwość wyrządzićpowinną uczciwość wyrządzićpowinną uczciwość wyrządzić.
I starzy się uczyli; u panów rozmowa,
Była to historyja żyjąca krajowahistoryja żyjąca krajowahistoryja żyjąca krajowa,
A między szlachtą dzieje domowe powiatu.
Dawano przez to poznać szlachcicowi bratu,
Że wszyscy o nim wiedzą, lekce go nie ważąlekce go nie ważąlekce go nie ważą;
Więc szlachcic obyczaje swe trzymał pod strażą.
Dziś człowieka nie pytaj: co zacz? kto go rodzi?
Z kim on żył? co porabiał? Każdy gdzie chce wchodzi,
Byle nie szpieg rządowy i byle nie w nędzy.
Jak ów Wespazyjanus nie wąchał pieniędzyWespazjanus nie wąchał pieniędzyWespazyjanus nie wąchał pieniędzy
I nie chciał wiedzieć, skąd są, z jakich rąk i krajów,
Tak nie chcą znać człowieka rodu, obyczajów!
Dość, że ważny i że się stempelstempelstempel na nim widzi,
Więc szanują przyjaciół jak pieniądze Żydzi.

[...] Grzeczność nie jest rzeczą małą:
Kiedy się człowiek uczy ważyć, jak przystało,
Drugich wiek, urodzenie, cnoty, obyczajeurodzenie, cnoty, obyczajeurodzenie, cnoty, obyczaje
Wtenczas i swoją ważność zarazem poznaje:
Jak na szalachszalachszalach, żebyśmy nasz ciężar poznali,
Musim kogoś posadzić na przeciwnej szali.
Zaś godna jest waszmościów uwagi osobnej
Grzeczność, którą powinna młódź dla płci nadobnejpłci nadobnejpłci nadobnej;
Zwłaszcza gdy zacność domu, fortuny szczodrotyfortuny szczodrotyfortuny szczodroty
Objaśniają wrodzone wdzięki i przymioty.
Stąd droga do afektówafektówafektów i stąd się kojarzy
Wspaniały domów sojusz. Tak myślili starzy.
A zatem…

CART5 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga I, Warszawa 1982, s. 18–19.
Ćwiczenie 2

Odmień przez przypadki wyraz „sędzia” w liczbie pojedynczej.

RQaGrtXzOqQzA
RNZa90uOJmj3m
Ćwiczenie 3
Na podstawie zamieszczonego powyżej fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza wskaż wyznawane przez Sędziego zasady.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RzJsIFAUSl1tJ
Na podstawie powyższego fragmentu "Pana Tadeusza" nazwij wartości ważne dla Sędziego.
Ćwiczenie 5

Zastanów się, które nauki Sędziego przekonują cię, a z którymi się nie identyfikujesz. Sformułuj odpowiednie argumenty.

RwVR8jjrZU5q0
Argumenty za nauką Sędziego: (Uzupełnij) Argumenty przeciw nauce Sędziego: (Uzupełnij).
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Księga I

(...) Dziś nowym zwyczajem,
My na naukę młodzież do stolicy dajem
nie przeczymnie przeczymnie przeczym, że nasi synowie i wnuki
Mają od starych więcej książkowej nauki;
Ale co dzień postrzegam, jak młódź cierpi na tem,
Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem.
Dawniej na dwory polskie jechał szlachcic młody;
Ja sam lat dziesięć byłem dworskim Wojewody,
Ojca Podkomorzego, Mościwego Pana
(Mówiąc Podkomorzemu uścisnął kolanaMówiąc Podkomorzemu uścisnął kolanaMówiąc Podkomorzemu uścisnął kolana);
On mnie radą do usług publicznych sposobiłdo usług publicznych sposobiłdo usług publicznych sposobił,
Z opieki nie wypuścił, aż człowiekiem zrobił.
W mym domu wiecznie będzie jego pamięć droga,
Co dzień za duszę jego proszę Pana Boga.
Jeślim tyle na jego nie korzystał dworze
Jak drudzy i wróciwszy zimie orzę,
Gdy inni, więcej godni Wojewody względówGdy inni, więcej godni Wojewody względów, / Doszli potem najwyższych krajowych urzędówGdy inni, więcej godni Wojewody względów,
Doszli potem do najwyższych krajowych urzędówGdy inni, więcej godni Wojewody względów, / Doszli potem najwyższych krajowych urzędówDoszli potem do najwyższych krajowych urzędów,
Przynajmniej tom skorzystał, że mi w moim domu
Nikt nigdy nie zarzuci, bym uchybił komu
W uczciwości, w grzeczności; a ja powiem śmiało (...)

CART6 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga I, Wrocław 1980, s. 34–36.
Ćwiczenie 6
RYDZZrvrp48h1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Po zapoznaniu się z wypowiedzią Sędziego oceń, czy współczesny młody człowiek chciałby żyć w dawnej Polsce szlacheckiej. Swoją wypowiedź poprzyj argumentami.

RmHJIM5DuIqHK
Rk0wARrEtN8Rv
Ćwiczenie 8
Odszukaj w tekście "Pana Tadeusza" fragmenty dotyczące porządku, w jakim goście Sędziego wracali ze spaceru i zasiadali przy stole. Uzupełnij poniższy tekst właściwymi informacjami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
R1Exmf3XX88Jf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10
RkuC5Gscb9CiQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1QWrE0yPVUXU
Ćwiczenie 11
Ułóż puzzle, a dowiesz się, kto tańczył poloneza na weselu Zosi.
Elwiro Andrioli, Ilustracja do Księgi XII "Pana Tadeusza"
Źródło: Wikipedia, domena publiczna.
Ćwiczenie 11
ReC0Y0mX0aDgh
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 12
RRAu5Zzn9OmiU
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zasady dobrego wychowania

Polecenie 1

Zapoznaj się z tabelą zachowań grzecznościowych, uzupełnij ją własnymi przykładami.

RF0LpPoXmjgga
R6aNDoS5bJfuX1
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Savoir‑vivresavoir- vivreSavoir‑vivre to ogół zasad dobrego zachowania się, norm i zwyczajów towarzyskich obowiązujących w danej społeczności. Tym terminem określa się również znajomość tych reguł.
Częścią savoir - vivresavoir- vivresavoir - vivre’u jest etykieta językowa, czyli zestaw wzorów językowych zachowań grzecznościowych, typowych dla danej społeczności.
Odmianą etykiety obowiązującej w internecie jest netykietanetykietanetykieta.
Komunikacja międzyludzka może mieć charakter oficjalny, kiedy występuje między nieznajomymi lub osobami o różnej pozycji w społeczeństwie (dyrektor - podwładny/uczeń), jak również nieoficjalny między członkami rodziny czy znajomymi.

Zwroty grzecznościowe są wyrazem dobrego wychowania i szacunku do rozmówcy. Wśród nich wyróżniamy:

  1. Zwroty powitalne - służą nawiązaniu kontaktu, np.: Szanowny Panie, Dzień dobry, Cześć, Hej.

  2. Zwroty pożegnalne - służą zakończeniu kontaktu, np: Z poważaniem, Z wyrazami szacunku, Łączę ukłony, Pozdrawiam, Przesyłam uściski, Ściskam, Z pozdrowieniami.

  3. Przeprosiny - mają prowadzić do zażegnania konfliktu, np: Przepraszam, Wybacz, Przykro mi.

  4. Prośbę - np: Proszę, Czy mógłbyś, Zwracam się z uprzejmą prośbą.

  5. Podziękowanie - wdzięczność wyrażona w formie ustnej lub pisemnej, np.: Dziękuję, Jestem wdzięczny/a, Składam podziękowania.

  6. Zaproszenie - pisemnie lub ustnie wyrażona prośba o przyjście dokądś i wzięcie udziału w jakimś wydarzeniu.

  7. Gratulacje - wyrazy uznania składane komuś z okazji sukcesu lub szczęśliwego wydarzenia, np.: Gratuluję, Składam gratulacje.

Przestrzeganie zasad etykiety językowej jest świadectwem dobrego wychowania, świadczy o pozytywnym i życzliwym stosunku nadawcy do odbiorcy. Z kolei ich niestosowanie świadczy o nieznajomości zasad dobrego wychowania, może skutkować społecznymi sankcjamisankcjasankcjami (np. rozmowa zakończy się niepowodzeniem, rozmówca poczuje się urażony).

savoir- vivre
sankcja
Ćwiczenie 13

Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej rzeczownik „savoir‑vivresavoir- vivresavoir‑vivre” . Zwróć szczególną uwagę na pisownię.

RgofeT3OKfUU7
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M2sBeLHsP6q
Ćwiczenie 14
Przyporządkuj podane zwroty do poszczególnych kategorii. Możesz skorzystać ze Słownika językowego savoir-vivre’u Małgorzaty Marcjanik. Przeprosiny Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Reakcja na podziękowanie Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Grzecznościowa obudowa wypowiedzi Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać Odmowa Możliwe odpowiedzi: 1. dziękuję, nie, 2. żałuję, ale, 3. bardzo się cieszę, 4. to drobiazg, 5. bez urazy, 6. to ja dziękuję, 7. dziękuję, ale, 8. cieszę się, że, 9. państwo pozwolą, 10. nie chciałbym sprawiać kłopotu, 11. przepraszam za kłopot, 12. uprzejmie informujemy, 13. prawdopodobnie, 14. najmocniej pana/panią przepraszam, 15. nie, dziękuję, 16. proszę mi wybaczyć, 17. jest mi bardzo przykro, 18. mam nadzieję, że, 19. cała przyjemność po mojej stronie, 20. jeśli wolno zapytać
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RMFW8rSKHjSsK
Ćwiczenie 15
Pogrupuj znane ci zwroty grzecznościowe stosowane w podanych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych. Oficjalnie Możliwe odpowiedzi: 1. Dziękuję, że zajęliście się organizacją przyjęcia weselnego., 2. Pragnę podziękować za trud włożony w organizację przyjęcia weselnego., 3. Hej!, 4. Dzień dobry!, 5. Z okazji imienin życzę Ci…., 6. Szanowna Pani, 7. Usiądźcie., 8. Z okazji imienin życzę Pani..., 9. Do widzenia!, 10. Pa!, 11. Najdroższa, 12. Proszę o zajęcie miejsc. Nieoficjalnie Możliwe odpowiedzi: 1. Dziękuję, że zajęliście się organizacją przyjęcia weselnego., 2. Pragnę podziękować za trud włożony w organizację przyjęcia weselnego., 3. Hej!, 4. Dzień dobry!, 5. Z okazji imienin życzę Ci…., 6. Szanowna Pani, 7. Usiądźcie., 8. Z okazji imienin życzę Pani..., 9. Do widzenia!, 10. Pa!, 11. Najdroższa, 12. Proszę o zajęcie miejsc.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Strategie grzecznościowe

Małgorzata Marcjanik, językoznawca, badaczka etykiety językowej i retoryki mediów  wygłosiła wykład podczas inauguracji roku akademickiego 2015/16 na Uniwersytecie Warszawskim. Nosił on tytuł: Współczesna etykieta językowa – zmierzch wartości?. Przestawiła w nim tezę, że grzeczność jest rodzajem społecznie akceptowanej gry. Grę taką prowadzi się zawsze w jakimś celu, np. by rozmówca dobrze się poczuł, by rozpoznał, że nadawca okazuje mu szacunek. Dzięki temu nadawca ma prawo oczekiwać wzajemności. Wykładowczyni przeanalizowała współczesne zachowania Polaków i przedstawiła wnioski.

Polacy, by osiągnąć cele, w swoich wypowiedziach stosują cztery strategie grzecznościowe:

RUdTwaxGfSWq7
Grafika wykonana na podstawie: Małgorzata Marcjanik, Polska grzeczność językowa, Kielce 1997.
Grafika: Englishsquare.pl sp. z o.o.
Polecenie 2

Zapoznaj się z czterema strategiami grzecznościowymi, stosowanymi współcześnie przez Polaków i podyskutuj o nich w klasie. Zastanówcie się, czy stosujecie je na co dzień. Przedstawcie przykłady takich sytuacji z własnego życia. Dokonajcie oceny tych sytuacji.

R1YbRmil4RV34
Polecenie 3

Czy Sędzia z „Pana Tadeusza” stosowałby współczesne strategie grzecznościowe? Zbierz argumenty za i przeciw.

Rb6On9a8MpYhv

Sprawdź, czy umiesz!

R1AnWXRRWlk2R
Ćwiczenie 16
Na podstawie obu fragmentów "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, w których wypowiada się Sędzia, określ, jakie wartości były ważne dla tego bohatera.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Porównaj zasady dobrego wychowania wyłożone przez Sędziego we fragmentach „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza ze współczesnym savoir‑vivresavoir- vivresavoir‑vivre'em. Określ, które różnice uważasz za najważniejsze.

RZQ7aSa3eRjOq
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 5

Przeprowadź wywiad z Sędzią -  bohaterem „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, który znalazł się we współczesnym świecie. Ułóż co najmniej cztery pytania dotyczące poglądów szlachcica na współczesne zasady savoir‑vivre`savoir- vivresavoir‑vivre`u i wymyśl odpowiedzi postaci.

R1Y2nPnFUa3E8
Miejsce na odpowiedź.

Słownik

epopeja
epopeja

inaczej epos; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności

etykieta
etykieta

określony sposób zachowania się obowiązujący w jakimś środowisku, zwłaszcza dyplomatycznym lub dworskim

chybiano
wierzgnąć
lada kogo
powinną uczciwość wyrządzić
historyja żyjąca krajowa
lekce go nie ważą
Wespazjanus nie wąchał pieniędzy
stempel
urodzenie, cnoty, obyczaje
szalach
płci nadobnej
fortuny szczodroty
afektów
Mówiąc Podkomorzemu uścisnął kolana
Mówiąc Podkomorzemu uścisnął kolana

zwyczaj dla wyrażenia komuś szczególnego uszanowania dawniej pospolity w stosunkach towarzyskich szlachty

netykieta
netykieta

zwyczajowe zasady korzystania z usług internetu, na przykład: komunikatorów, forów, mediów społecznościowych

nie przeczym
do usług publicznych sposobił
Gdy inni, więcej godni Wojewody względów, / Doszli potem najwyższych krajowych urzędów