Ilustracja przedstawia dwadzieścia konturowych, czarno‑białych sylwetek ludzi, którzy stoją lub siedzą, w parach, grupach lub pojedynczo. Mężczyźni mają założone koszule, krawaty, spodnie garniturowe, marynarki. Kobiety - bluzki, spódnice lub spodnie. Wykonują różne gesty, np. stoją z dłońmi wspartymi na biodrach, trzymają ręce w górze (w geście powitalnym), stoją z założonymi rękoma, piszą na tablicy, stoją z nogą wspartą na podwyższeniu, siedzą blisko siebie. Nad głowami przedstawionych osób znajdują się kolorowe dymki komiksowe.
Ilustracja przedstawia dwadzieścia konturowych, czarno‑białych sylwetek ludzi, którzy stoją lub siedzą, w parach, grupach lub pojedynczo. Mężczyźni mają założone koszule, krawaty, spodnie garniturowe, marynarki. Kobiety - bluzki, spódnice lub spodnie. Wykonują różne gesty, np. stoją z dłońmi wspartymi na biodrach, trzymają ręce w górze (w geście powitalnym), stoją z założonymi rękoma, piszą na tablicy, stoją z nogą wspartą na podwyższeniu, siedzą blisko siebie. Nad głowami przedstawionych osób znajdują się kolorowe dymki komiksowe.
Czy zawsze mówimy logicznie i bez błędów?
Komunikacja
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Logiczne i poprawne budowanie wypowiedzi jest sztuką, której trzeba się nauczyć. Nie wystarczy po prostu mówić, by inni nas zrozumieli. Cudzoziemcy rozpoczynający naukę języka polskiego popełniają na początku wiele błędów. Ich pomyłki często utrudniają nam dotarcie do sensu wypowiedzi. Mogą prowadzić również do wielu zabawnych sytuacji, np.: Po drugiej stronie pokoju jest drzwi, obok jakich znajduje się szafa. Prawidłowe brzmienie zdania to: Po drugiej stronie pokoju są drzwi, obok których znajduje się szafa.
Zastanów się, czy ty zawsze mówisz poprawnie.
Już wiesz
Wybierz audycję radiową lub ulubiony program telewizyjny i zwróć uwagę na wypowiedzi dziennikarzy oraz gości. Zanotuj przykłady sformułowań nielogicznych lub niepoprawnych gramatycznie. Podaj przyczynę popełniania tego typu błędów.
RZd0GYXxdwQX5
Miejsce na notatkę ucznia.
Wybierz ulubiony program telewizyjny, audycję radiową lub wywiad. Zwróć uwagę na wypowiedzi dziennikarzy oraz gości. Zanotuj przykłady sformułowań nielogicznych lub niepoprawnych gramatycznie. Zastanów się, czy znasz przyczynę popełniania tego typu błędów.
RzaXn4xOkv2o3
Miejsce na notatkę ucznia.
Błąd a zabawa językowa
Czy wiesz, że nielogiczne wypowiedzi często układa się dla rozrywki? Przykładem mogą być łamańce językowe, które śmieszą z powodu trudności w ich przeczytaniu. Nie zawsze są zrozumiałe i sensowne. Dzięki nim jednak ćwiczymy poprawną wymowę, a przy okazji dobrze się bawimy, np. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Masło maślane
W języku polskim istnieje wiele nielogicznych połączeń wyrazowych, których często nieświadomie używamy. Czy mówisz na przykład: schodzę po schodach w dół, cofam się do tyłu, biegam szybko i prędko? Jeśli tak, to znaczy, że popełniasz błąd logiczno‑językowy, który nazywa się pleonazmem lub tautologiąj0000007VTB2v27_000tp001pleonazmem lub tautologią, a potocznie określany jest jako tzw. masło maślane. Te konstrukcje językowe często niepotrzebnie wydłużają nasze wypowiedzi.
Pamiętaj jednak, że istnieje również wiele sformułowań, które są poprawne, np. mówimy, że słońce wschodzi i zachodzi, a przecież to Ziemia obraca się wokół Słońca, a nie odwrotnie. Ta wypowiedź jest sensowna, ale nie odzwierciedla praw świata, jaki znamy.
j0000007VTB2v27_000tp001
pleonazmy i tautologie – błędne połączenia wyrazowe zawierające zbędną informację (np. zamiast w miesiącu maju lepiej powiedzieć w maju, zamiast kontynuować dalej – wystarczy kontynuować)
j0000007VTB2v27_000tp002
Mówimy, że słońce wschodzi i zachodzi, a przecież to Ziemia obraca się wokół Słońca, a nie odwrotnie.
Dlaczego popełniamy błędy?
Przyczyn popełniania błędów może być wiele. Czasem mówiący jest bardzo zmęczony lub rozkojarzony, a czasem jego umiejętności językowe są zbyt małe i nie potrafi budować poprawnych zdań. Niekiedy się spieszy albo nie dba o dobór słów.
Co ciekawe, według dorosłych małe dzieci tworzą wiele nielogicznych wypowiedzi. W rzeczywistości jednak poprzez naśladowanie usłyszanych wypowiedzi, przekształcanie ich i tworzenie nowych zdań, dzieci nabywają kompetencji językowych. Uczą się, jak mówić poprawnie. Proces ten sprzyja rozwojowi ich mowyj0000007VTB2v27_000tp003mowy.
Również osoby uczące się języka obcego tworzą wiele niepoprawnych pod względem gramatycznym wypowiedzi. Dzieje się tak dlatego, że nie znają jeszcze wszystkich reguł gramatycznych lub nie potrafią ich prawidłowo używać, więc często się mylą.
Kiedy mówimy szybko, chaotycznie, pod wpływem silnych emocji, nie zastanawiamy się nad treścią i budową swojej wypowiedzi. Formułujemy wówczas zdania, które zwykle są nielogicznie i niepoprawnie zbudowane.
j0000007VTB2v27_000tp003
Czy wiesz, że Michał Rusinek zebrał cztery tysiące przekształconych przez dzieci słów i ułożył z nich wierszyki? Znajdziesz je w książce pt. Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci.
zob.: M. Rusinek, Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci, Wyd. Znak, 2010.
Błędy składniowe
Błędy składniowej0000007VTB2v27_000tp004Błędy składniowe bywają trudne do uchwycenia. Trzeba sporo wiedzieć o języku, jego gramatyce, by je zauważyć. Poniżej znajdują się przykłady częstych błędów składniowych.
1) Często nieświadomie zmieniamy szyk wyrazów w zdaniu, tworząc wypowiedzi niepoprawne, np.: Postanowiłem systematycznie uczyć się. (zamiast: Postanowiłem systematycznie się uczyć.) Nie interesowało to ją. (zamiast: Nie interesowało ją to.)
2) Zapominamy, że po niektórych czasownikach pojawia się dopełniacz, a nie biernik, jak w zdaniach: Używam pastę do zębów. (zamiast: Używam pasty do zębów.) Szukam klasę 5B. (zamiast: Szukam klasy 5B.)
3) Niekiedy stosujemy nieprawidłowe formy gramatyczne wyrazów, powodując zaburzenie poprawnościj0000007VTB2v27_000tp005poprawności wypowiedzi: Ile chłopców jest w twojej klasie? (zamiast: Ilu chłopców jest w twojej klasie?) Nie ufaj osobom, którzy tak postępują. (zamiast: Nie ufaj osobom, które tak postępują.)
4) Łączymy ze sobą dwa zdania za pomocą niewłaściwych spójników lub zaimków, tworząc niepoprawną składniowo wypowiedź, np.: Masz ochotę na frytki albo na ryż? (zamiast: Masz ochotę na frytki czy na ryż?) Kurtka jest wygodna i przydatna o każdej porze roku, czyli klienci chętnie ją kupią. (zamiast: Kurtka jest wygodna i przydatna o każdej porze roku, więc klienci chętnie ją kupią.)
Typy błędów logicznych i składniowych
RkT2rTLevCXRB
Tabela wyszczególnia 6 typów błędów logicznych i składniowych, podaje również przykłady.
Tabela wyszczególnia 6 typów błędów logicznych i składniowych, podaje również przykłady.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007VTB2v27_000tp004
Błędy składniowe polegają na niewłaściwym łączeniu wyrazów w zdaniu pojedynczym lub złożonym (np. błędy w zakresie związku zgody i rządu, błędy w użyciu spójników i zaimków względnych, niepoprawny szyk zdania, nieprawidłowe stosowanie konstrukcji z imiesłowami nieodmiennymi w wypowiedziach złożonych).
j0000007VTB2v27_000tp005
Jednym z takich powodów może być naruszenie związku zgody, w którym wyraz określany musi się zgadzać z wyrazem określającym co do rodzaju, liczby i przypadka.
j0000007VTB2v27_0000001V
1
Ćwiczenie 1
Przeczytaj w szybkim tempie poniższą bajkę. Wyjaśnij, w jakim celu została napisana.
Byli żyli trzej Japoni: Jach, Jachcendrach, Jachcendrachcendroni. Były żyły trzy Japonki: Sipi, Sipidripi, Sipidripilampoponi. Ożenili się: Jach – Sipi, Jachcendrach – Sipidripi, Jachcendrachcendroni – Sipidripilampomponi. Jach miał córkę Szach, Jachcendrach miał córkę Szachszarach, Jachcendrachcendroni miał córkę Szachszarachszaroni Fudżi Fajkę. Kto powtórzy całą bajkę?
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na powtarzające się sylaby oraz długość niektórych wyrazów. Zastanów się, czy łatwo jest je przeczytać. Jakie emocje wywołuje treść bajki?
Powyższa bajka jest przykładem zabawy językowej (łamańca językowego). Została napisana dla zabawy oraz ćwiczenia wymowy.
1
Ćwiczenie 2
Rozważ, jak tempo czytania wpływa na stopień zrozumienia powyższej bajki. Uzasadnij swoją odpowiedź.
uzupełnij treść
Przeczytaj bajkę bardzo wolno, a następnie szybko. Postaraj się dokładnie wymówić wszystkie wyrazy. Czy podczas szybkiego czytania tekst jest zrozumiały?
Tempo czytania ma wpływ na poziom zrozumienia tekstu - im szybciej czytamy, tym niższy jest jego poziom. Dzieje się tak dlatego, że podczas szybkiego czytania skupiamy głównie uwagę na prawidłowym wymówieniu trudnych wyrazów zamiast na treści.
1
Polecenie 1
Przeczytaj kilka razy poniższe łamańce językowe. Zadbaj o wyraźną wymowę. Wskaż przykład, który jest twoim zdaniem najłatwiejszy do wymówienia i wyjaśnij, z czego to wynika.
I cóż, że się cieszysz, że się czeszesz w Szczebrzeszynie? Trzy wszy, zaszywszy się w szwy, szły w szyku po trzy wszy. Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3
Podaj dwa przykłady łamańców językowych. Wskaż w nich elementy, które sprawiają trudność podczas wymawiania.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na nagromadzenie trudnych do wymówienia lub łatwych do pomylenia głosek oraz długość wyrazów.
Przykładowe łamańce językowe:
Stół z powyłamywanymi nogami. - trudność sprawia wymówienie wyrazu powyłamywanymi,
Szedł Sasza suchą szosą. - trudność wynika z nagromadzenia głoski sz na początku wyrazów, przez co wymawiamy szuchą zamiast suchą.
Ciekawostka
Trudne do wymówienia sformułowania i wierszyki są popularne również w innych językach. Dzieci w Wielkiej Brytanii uczą się w przedszkolu zabawnych rymowanek, np.: green lorry, red lorry, green lorry, red lorry [czyt.: grin lori, red lori] - co oznacza: zielona ciężarówka, czerwona ciężarówka.
R13h1TO6RZjUl
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań prawidłowymi wyrazami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań prawidłowymi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Wśród wierszy znanych polskich twórców można również odnaleźć przykłady utworów, w których występuje nagromadzenie trudnych do wymówienia wyrazów. Przykładem takiego typu tekstu jest poniższa bajka Ignacego Krasickiego pt. Filozof.
Ćwiczenie 5
R1BxKkWrmzknO
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu czterech zdań w prawidłowej kolejności tak, aby powstała logiczna historia.
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu czterech zdań w prawidłowej kolejności tak, aby powstała logiczna historia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RhmLeUgpjLTCY
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu wszystkich prawidłowych sformułowań funkcjonujących w języku polskim.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
Przeczytaj rozmowę dziecka z rodzicem. Wyjaśnij, na czym polegają popełnione przez dziecko błędy.
Dziecko: Tato, pacz! Pan wygrał i stoi na podiumie. Tata: Pan stoi na podium. Dziecko: Podium. Tata: Chcesz na deser ciastko z cukrem czy z czekoladą? Dziecko: Ce z cukrem. Lubię cukr. Tata: Cukier. Dziecko: Tato!
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na niewyraźną wymowę czasowników oraz nieprawidłowe formy rzeczowników.
Popełnione przez dziecko błędy:
nieprawidłowa wymowa czasowników patrz i chcę (w obu wyrazach w sąsiedztwie znajdują się spółgłoski, które trudniej wymówić, zwłaszcza małemu dziecku),
błędne formy rzeczowników podium i cukier: rzeczownik podium w liczbie pojedynczej nie zmienia swej formy; lubię (Biernik kogo? co?) cukier - forma cukr jest niepoprawna.
Ćwiczenie 8
RY0Z0PsUjeO8O
Zadanie interaktywne polega zaznaczeniu poprawnych wypowiedzi cudzoziemców.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
Na podstawie przykładów z ćwiczenia 8. wyjaśnij, co sprawia najwięcej problemów cudzoziemcom uczącym się języka polskiego.
uzupełnij treść
Przeczytaj uważnie nieprawidłowe wypowiedzi. Zastanów się, czy błąd wynika z niewłaściwej odmiany wyrazów, nieprawidłowego ich zestawienia, a może z ubogiego zasobu słownictwa.
Błędy w wypowiedziach obcokrajowców:
Od dawien dawna marzyłam zwiedzić Polskę. - w zdaniu brakuje przecinka i spójnika np. aby,
Amerykanie ogólnie nie martwią się o tym, że muszą zachować się kulturalnie. Mówią to, co mają na myśli, robią to, co im się podoba. - przyimek o jest zbędny,
Uważam, że praca jako nauczycielka chińskiego jest bardzo interesująca, można poznać ciekawych ludzi i nauczyć się innymi kulturami. - zbędny wyraz jako, niewłaściwa odmiana rzeczownika nauczycielka, błędny/zbędny czasownik nauczyć się oraz niewłaściwa odmiana innymi kulturami.
Z wypowiedzi wynika, że najwięcej problemów sprawia cudzoziemcom dobór właściwych słów, użycie spójników oraz odmiana przez przypadki.
1
Ćwiczenie 10
Przeczytaj zdania, a następnie zapisz ich prawidłowe wersje. Wyjaśnij, jaki efekt wywołuje brak logiki w tych wypowiedziach.
1) Wojtek samodzielnie chodzi po korytarzu. 2) Pisała ławką po piórze. 3) Uderzył kolegę po dzwonku. 4) Były ich tysiące, a nawet setki.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na nieprawidłowy dobór wyrazów (samodzielnie), przejęzyczenia (ławką po piórze) oraz błędny szyk (po dzwonku, tysiące - setki).
Prawidłowe wersje zdań: 1) Wojtek sam chodzi po korytarzu. 2) Pisała piórem po ławce. 3) Po dzwonku uderzył kolegę. 4) Były ich setki, a nawet tysiące. Popełnione błędy powodują, że zdania brzmią zabawnie, wywołują uśmiech.
1
Ćwiczenie 11
Wyjaśnij, na czym polegają błędy w poniższych sformułowaniach. Wskaż wyrazy, które są zbędne.
fakt autentyczny, cofać się do tyłu, spadać na dół, akwen wodny, wracać z powrotem
uzupełnij treść
Skorzystaj ze słownika języka polskiego, aby sprawdzić znaczenie słów: fakt, cofać się, spadać, akwen, wracać. Zastanów się, czy można cofać się „do przodu” lub spadać „do góry”.
Objaśnienie błędów w sformułowaniach:
fakt autentyczny - jeśli coś jest faktem, to znaczy, że wydarzyło się naprawdę (słowo autentyczny jest zbędne),
cofać się do tyłu - cofać się oznacza: iść do tyłu (dodawanie do tyłu jest zbędne),
spadać na dół - spadać oznacza przemieszczać się w dół (na dół jest zbędne),
akwen wodny - akwen oznacza zbiornik wodny (dodawanie słowa wodny jest zbędne),
wracać z powrotem - wracać oznacza iść/jechać do miejsca, w którym się wcześniej było (z powrotem jest zbędne).
1
Ćwiczenie 12
W poniższych sformułowaniach odszukaj i popraw błędy.
nadstawić ucho, iść po najmniejszej linii oporu, ciężki orzech do zgryzienia, odnieść klęskę, w każdym bądź razie, w cudzysłowiu
uzupełnij treść
Przeczytaj uważnie podane sformułowania. Zwróć uwagę na błędnie użytą formę gramatyczną (ucho,cudzysłowiu), nieprawidłowy dobór słów (ciężki, odnieść) oraz szyk (iść po najmniejszej linii oporu). Możesz również skorzystać ze słownika frazeologicznego.
Prawidłowe formy oraz typ błędu:
nadstawić ucha (błędna forma gramatyczna),
iść po linii najmniejszego oporu (błędny szyk wyrazów),
twardy orzech do zgryzienia (błędny dobór słów - użycie nieprawidłowego przymiotnika w związku frazeologicznym),
ponieść klęskę (błędny dobór słów - użycie czasownika charakterystycznego dla innego związku frazeologicznego: „ponieść klęskę” - „odnieść zwycięstwo”),
w każdym razie (zbędne słowo),
w cudzysłowie (błędna forma gramatyczna).
Sprawdź, czy umiesz!
R190NukWdvwRp
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych form wyrazów.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych form wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1COrsjXEZhNo
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne, 16 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: forma poprawna i forma niepoprawna.
Zadanie interaktywne, 16 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: forma poprawna i forma niepoprawna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GiMNCmgmzHD1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: pleonazm, tautologia, błędy logiczne, błędy składniowe, przejęzyczenia, łamańce językowe, zły szyk wyrazów.
R11xYIocL0PCT
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VTB2v27_000tp006
zabawa językowa - tu: trudne do wymówienia sformułowanie, łamaniec językowy