Geografia jako nauka
Witaj w klasie piątej! Przed Tobą wiele ciekawych nowości edukacyjnych. Do Twojego planu lekcji dołączył nowy przedmiot – geografia. Z pewnością kojarzy Ci się ona z podróżami i odkryciami geograficznymi, których dokonywali dawno temu odważni podróżnicy, eksplorując nieznane dotąd obszary. Obecnie już nie ma takich miejsc, do których ludzie by nie dotarli. Jednak czy wszystko już wiemy na temat Ziemi, na której mieszkamy?
Poznając zagadnienia geograficzne przyjmij postawę odkrywcy – badacza, którego cechuje ciekawość świata, umiejętność postrzegania zjawisk i łączenia zależności przyrodniczych.
Podczas pierwszych zajęć przekonasz się, że niektóre treści geograficzne są Ci już znane. Jak to możliwe? Dotyczą bowiem świata, w którym żyjesz i jesteś jego bacznym obserwatorem. Ponadto pewne zagadnienia poznałeś już na lekcjach przyrody. Od teraz rozpoczynamy naszą niezwykłą podróż w świat geografii. Przygotuj się na fascynującą przygodę.

Omówisz, czym zajmuje się geografia jako nauka.
Wymienisz działy geografii.
Wymienisz źródła wiedzy geograficznej.
Czym zajmuje się geografia?
GeografiaGeografia to nauka opisująca świat, w którym żyjemy. Zajmuje się badaniem oraz opisywaniem przestrzennego zróżnicowania naszej planety. Nazwa tej dyscypliny naukowej pochodzi z połączenia greckich słów geos – co znaczy 'ziemia' i grapho, czyli 'pisać, opisywać'. Geografowie na początku zajmowali się zbieraniem podstawowych informacji na temat naszej planety, np. dotyczących rozkładu lądów i mórz, gór, rzek itp. Natomiast obecnie badają powłokę ziemskąpowłokę ziemską zarówno pod względem przyrodniczym, jak i społeczno‑gospodarczym oraz zależności, jakie występują pomiędzy powłoką ziemską a działalnością człowieka.
Współczesna geografia została podzielona przez geografów na dwa działy w zależności od szczegółowego pola badań:
geografię fizycznąfizyczną badającą naturalne procesy i składniki ;
geografię ekonomicznąekonomiczną (czyli społeczno‑gospodarcząspołeczno‑gospodarczą), która bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię oraz wpływ czynników naturalnych na działalność ludzi.
Niektórzy badacze wyróżniają jeszcze kolejne dwa działy:
geografię regionalnąregionalną, która łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na całościowe przedstawienie regionu geograficznego;
kartografię, czyli naukę o mapach.

Skąd współcześnie czerpiemy wiedzę geograficzną?
Wiedzę o naszej planecie ludzie zdobywają, gromadzą i przetwarzają od tysięcy lat. Źródła wiedzy geograficznej możemy podzielić na bezpośrednie i pośrednie.
Źródła bezpośrednie to:
obserwacje (np. zmian rodzaju roślinności wraz ze wzrostem wysokości w górach);
pomiary (np. elementów pogody – temperatury i wilgotności powietrza, opadów, ciśnienia atmosferycznego);
fotografie (np. dokonywane podczas obserwacji, dokumentujące jakieś zjawisko, fotografia lotnicza, zdjęcia satelitarne);
kartowaniekartowanie – nanoszenie na mapę nowych treści zdobytych w trakcie obserwacji i pomiarów terenowych.
Źródła pośrednie to:
zasoby Internetu – największe i najłatwiej dostępne źródło wiedzy; trzeba jednak umiejętnie, krytycznie i ostrożnie dobierać informacje, gdyż często można natknąć się na treści nieaktualne, a nawet całkowicie błędne i niebezpieczne;
mapy – bardzo istotne źródło wiedzy, które będziesz poznawać i analizować i z którego będziesz korzystać na wielu lekcjach geografii;
materiały drukowane – przekazujące informacje za pomocą słów, ilustracji i liczb; do najważniejszych należą: podręczniki, słowniki, encyklopedie, książki podróżnicze, przewodniki turystyczne i aktualizowane co roku roczniki statystyczne albo inne zbiory danych statystycznych;
pliki cyfrowe – obecnie wydawnictwa, urzędy i inne instytucje często publikują swoje treści na nośnikach elektronicznych; e‑podręcznik jest właśnie taką formą przekazu;
filmy i zdjęcia – cenne źródła wiedzy, mogące na przykład pokazać zjawiska geograficzne zachodzące w odległych od nas regionach kuli ziemskiej.
Korzystając z Internetu, encyklopedii oraz map zamieszczonych w atlasie geograficznym, odszukaj kilka informacji. Zmierz, ile czasu zajmuje wyszukanie konkretnych wiadomości w każdym z tych źródeł.
Znajdź w trzech źródłach nazwę stolicy Francji.
W ten sam sposób odszukaj nazwę i wysokość najwyższego szczytu Słowacji.
Wyszukaj nazwy wszystkich państw graniczących z Niemcami.
Porównaj uzyskane odpowiedzi i czas poświęcony na ich zdobycie. Wyciągając wnioski, pamiętaj, że każde źródło wiedzy ma swoją wartość.
Informacje geograficzne często są nieprecyzyjne. Nie jest to jednak spowodowane niedbałością badaczy. Nie ma możliwości wykonania tak dokładnych pomiarów, aby określić precyzyjną liczbę Polaków, wielkość powierzchni lądolodów na kuli ziemskiej albo światowych zbiorów jabłek. Innym przykładem może być podawanie różnych wysokości dla jednego obiektu, np. w wyniku zderzania się płyt litosferycznychpłyt litosferycznych Mount Everest „rośnie” od 4 mm do 6 mm rocznie.

Od lat toczy się spór, jaką naprawdę wysokość ma Mount Everest. Od 2010 roku, po uzgodnieniach Chińczyków z Nepalczykami, podaje się w atlasach wysokość 8848 m n.p.m. z czapą lodową i 8844 m n.p.m. bez tej czapy. Himalaje to pasmo górskie, które powstało w wyniku zderzenia się płyty indyjskiej z kontynentem Azji. W zasadzie to zderzanie trwa nadal, w wyniku czego Himalaje stale zmieniają swoją wysokość. Na przykład podczas ostatniego trzęsienia ziemi, jakie miało miejsce w Nepalu (25.04.2015), wysokość Mount Everestu zmniejszyła się o 2,5 cm.
Podsumowanie
Geografia to nauka opisująca Ziemię – jej środowisko przyrodnicze, a także wpływ działalności człowieka na naszą planetę.
Wiedzę geograficzną można zdobyć z różnych źródeł – bezpośrednich i pośrednich. Źródła bezpośrednie to m.in. obserwacje i pomiary terenowe. Źródła pośrednie to m.in. podręczniki, słowniki, encyklopedie, książki podróżnicze, przewodniki turystyczne, roczniki statystyczne i Internet. Korzystając z nich, nie można zapomnieć o porównywaniu informacji i uzyskanych wyników, a także o ich krytycznej ocenie.
Słownik
nauka, która zajmuje się opisem powłoki ziemskiej; nazwa powstała z połączenia greckich słów geos – co znaczy 'ziemia' – i grapho – 'pisać, opisywać'; ze względu na ogromną różnorodność badań geograficznych oraz analizowanie wielu sfer ziemskich (atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera, magnetosfera) w nowoczesnym ujęciu powinno się raczej używać terminu nauki geograficznenauki geograficzne; analizują one nie tylko poszczególne sfery, ale także powiązania pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a działalnością człowieka
część geografiigeografii, która bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię
część geografiigeografii, która bada naturalne procesy i składniki powłoki ziemskiej
część geografiigeografii, która łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na całościowe przedstawienie wybranego regionu geograficznego
patrz geografia ekonomicznageografia ekonomiczna
nanoszenie na mapę (najczęściej topograficzną) nowych treści zdobytych na podstawie obserwacji i pomiarów terenowych
patrz geografiageografia
część powierzchni Ziemi wraz z przylegającymi warstwami o różnych stanach skupienia, ograniczona taką głębokością i wysokością, do jakiej może sięgnąć działalność człowieka; dzielimy ją na pięć koncentrycznych, częściowo przenikających się sfer (atmosfera, hydrosfera, litosfera, biosfera i pedosfera) zwanych geosferami
Ćwiczenia
Uzupełnij puste miejsca, wybierając brakujące elementy z listy.
Zoogeografia, Geografia polityczna, Astronomia, Geografia fizyczna, Geolokalizacja, Kartografia, Fizyka, Planowanie przestrzenne, Geografia ekonomiczna, Fizyka geograficzna, Paleogeografia, Geografia społeczno-gospodarcza, Geografia regionalna, Geografia handlu, Geografia usług, Nawigacja
................................................................ bada naturalne procesy i składniki powłoki ziemskiej. ................................................................ bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię. ................................................................ łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na kompleksowe przedstawienie wybranego regionu geograficznego. ................................................................ to nauka o mapach.
Wybierz z listy dwa istniejące działy geografii.
- geografia fizyczna
- geografia chemiczna
- geografia muzyczna
- geografia ekonomiczna
- geografia kynologiczna
- geografia ekologiczna
- geografia regionalna
- kartografia
Które z wymienionych poniżej źródeł zawiera najbogatszą wiedzę geograficzną?
- fotografia
- nagranie muzyczne
- mapa
- szkic dokumentacyjny
- dziennik ustaw
Wybierz źródła wiedzy geograficznej, z których warto skorzystać przed wakacyjną podróżą. Tylko dwie odpowiedzi są poprawne.
- folder reklamowy biura podróży
- Internet
- film fabularny
- przewodnik turystyczny
Wymienione źródła wiedzy geograficznej przyporządkuj do odpowiednich kategorii.
przewodniki turystyczne, podręczniki, Internet, mapy, obserwacje, encyklopedie, fotografie wykonywane w terenie, pomiary, kartowanie, roczniki statystyczne
| bezpośrednie źródła wiedzy geograficznej | |
|---|---|
| pośrednie źródła wiedzy geograficznej |