21
Ćwiczenie 1
Rru4FGOFcqj6E1
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przyporządkuj i wstaw określenia w odpowiednie miejsce w poniższym równaniu reakcji.

RJU8tLmSiLIRq
Równanie reakcji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsXhL5ONU1oVy1
Ćwiczenie 2
Określ, jakie są substraty, produkty i reagenty w poniższej reakcji chemicznej. Przyporządkuj odpowiednie określenia do podanych wzorów.
3 NaOH+FeCl33 NaCl+FeOH3
NaOH, FeCl3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty

NaCl, FeOH3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty

NaOH, FeCl3, NaCl, FeOH3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Tlen reaguje z siarką, a w wyniku tej reakcji powstaje tlenek siarkiIV. Na podstawie podanej informacji, zapisz równanie tej reakcji na dwa sposoby: pierwszy – stosując nazwy substratów i produktów; drugi – używając symboli i wzorów. Skorzystaj z podanych elementów.

RUWL0qojiqGr0
Dostępne opcje do wyboru: tlenek siarkiIV, S, SO2, siarka. Polecenie: . Zapis słowny:
luka do uzupełnienia + tlen luka do uzupełnienia

Zapis za pomocą symboli i wzorów chemicznych:
luka do uzupełnienia +O2 luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Które z poniższych przemian należą do fizycznych, a które do chemicznych? Dopasuj je do odpowiedniego miejsca w tabeli.

R1XjxP92jwc0m
Przemiana fizyczna (zjawisko fizyczne) Możliwe odpowiedzi: 1. budowanie modeli chemicznych z plasteliny, 2. kwaśnienie ogórków, 3. złamanie gałązki drzewu, 4. trawienie pokarmu w żołądku, 5. pojawienie się szronu w lodówce Przemiana chemiczna (reakcja chemiczna) Możliwe odpowiedzi: 1. budowanie modeli chemicznych z plasteliny, 2. kwaśnienie ogórków, 3. złamanie gałązki drzewu, 4. trawienie pokarmu w żołądku, 5. pojawienie się szronu w lodówce
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RK0bAtaEjQyM52
Oblicz zawartość procentową siarki w związku o wzorze H2S. Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 94%, 2. 1%, 3. 6%
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLJVa5eq9I8Fb2
Ćwiczenie 5
Oblicz, ile powstanie tlenku azotuII, jeśli przereagowały ze sobą całkowicie 1,4 g azotu i 1,6 g tlenu. Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 g, 2. 0,2 g, 3. 2,24 g, 4. 2 g
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BYPPWR6qkV02
Ćwiczenie 6
Jaka masa siarki przypada na 6 u tlenu w tlenku siarkiIV? Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 6 u, 2. 32 u, 3. 16 u, 4. 64 u
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 1
Rru4FGOFcqj6E1
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R153hShkhn48C1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj i wstaw określenia w odpowiednie miejsce w poniższym równaniu reakcji.

RJU8tLmSiLIRq
Równanie reakcji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsXhL5ONU1oVy1
Ćwiczenie 3
Określ, jakie są substraty, produkty i reagenty w poniższej reakcji chemicznej. Przyporządkuj odpowiednie określenia do podanych wzorów.
3 NaOH+FeCl33 NaCl+FeOH3
NaOH, FeCl3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty

NaCl, FeOH3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty

NaOH, FeCl3, NaCl, FeOH3 1. reagenty, 2. substraty, 3. produkty
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Tlen reaguje z siarką, a w wyniku tej reakcji powstaje tlenek siarkiIV. Na podstawie podanej informacji, zapisz równanie tej reakcji na dwa sposoby: pierwszy – stosując nazwy substratów i produktów; drugi – używając symboli i wzorów. Skorzystaj z podanych elementów.

RUWL0qojiqGr0
Dostępne opcje do wyboru: tlenek siarkiIV, S, SO2, siarka. Polecenie: . Zapis słowny:
luka do uzupełnienia + tlen luka do uzupełnienia

Zapis za pomocą symboli i wzorów chemicznych:
luka do uzupełnienia +O2 luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Które z poniższych przemian należą do fizycznych, a które do chemicznych? Dopasuj je do odpowiedniego miejsca w tabeli.

R1XjxP92jwc0m
Przemiana fizyczna (zjawisko fizyczne) Możliwe odpowiedzi: 1. budowanie modeli chemicznych z plasteliny, 2. kwaśnienie ogórków, 3. złamanie gałązki drzewu, 4. trawienie pokarmu w żołądku, 5. pojawienie się szronu w lodówce Przemiana chemiczna (reakcja chemiczna) Możliwe odpowiedzi: 1. budowanie modeli chemicznych z plasteliny, 2. kwaśnienie ogórków, 3. złamanie gałązki drzewu, 4. trawienie pokarmu w żołądku, 5. pojawienie się szronu w lodówce
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RK0bAtaEjQyM52
Ćwiczenie 6
Oblicz zawartość procentową siarki w związku o wzorze H2S. Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 94%, 2. 1%, 3. 6%
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLJVa5eq9I8Fb2
Ćwiczenie 7
Oblicz, ile powstanie tlenku azotuII, jeśli przereagowały ze sobą całkowicie 1,4 g azotu i 1,6 g tlenu. Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 g, 2. 0,2 g, 3. 2,24 g, 4. 2 g
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BYPPWR6qkV02
Ćwiczenie 8
Jaka masa siarki przypada na 6 u tlenu w tlenku siarkiIV? Wybierz i wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 6 u, 2. 32 u, 3. 16 u, 4. 64 u
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9
RPOGRPx7nEc7w1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1ITxd3ggq8g21
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
RntIYH1taZF0j11
Ćwiczenie 11
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12
REowRad6ppIsy1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 13
R1JMxkLveACqf1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 14
RAQc9Q62R6hn61
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 15
R186H1bVi1zsf1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 16
R1Mg4shyvBpYg1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 17
R1HQijAMSRFT11
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 18
RRJj7IrdeDSt71
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 19
RXPxINYFXtJmV1
zadanie interaktywne
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Poniżej podano nazwy dwóch tlenków. Narysuj wzory strukturalne cząsteczek tych tlenków. We wzorach strukturalnych uwzględnij, że atomy tego samego pierwiastka nie mogą być ze sobą bezpośrednio połączone.

I. tlenek azotu(V)

II. tlenek siarki(VI)

R1ImQuCHQ0xrs
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Poniżej podano nazwy dwóch tlenków. Opisz możliwe wzory strukturalne cząsteczek tych tlenków. Uwzględnij fakt, że atomy tego samego pierwiastka nie mogą być ze sobą bezpośrednio połączone.

I. tlenek azotu(V)

II. tlenek siarki(VI)

R2zcwqwznI0yt
I. tlenek azotu(V) (Uzupełnij) II. tlenek siarki(VI) (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gold

Notatnik

R17TY7A3VUjRk
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.