Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte
Ilustracja przedstawiająca łagodne pagórki w odcieniach ceglastego różu. Pośród nich poruszają się uśmiechnięte ludziki w kształcie puzzli. Dwa z nich wiszą na sznurku przewieszonym przez całą szerokość grafiki, inne stoją lub leżą. Na kilku umieszczono napisy związane z gramatyką: „wołacz”, „dopełniacz”, „liczba mnoga”, „liczba pojedyncza”, „rodzaj męski”, „rodzaj żeński”.Warto wiedzieć!
Czytając książkę albo gazetę, można zauważyć, że zdania nie są równe. Nawet te z jednym orzeczeniem mogą być proste i krótkie, ale mogą być też długie i skomplikowane. Jak tworzyć takie zdania?
Dzięki określeniom!
Rozwiń poniższe zdanie, odpowiadając na trzy pytania. Następnie zapisz ułożone przez siebie nowe zdanie rozwinięte.
Zdanie: Pojawiła się tęcza.
Kiedy pojawiła się tęcza?
Gdzie się pojawiła?
Jaka była tęcza?
RFDNMA5arAG9u
Użyj rozsypanych wyrazów do uzupełnienia dwóch zdań pojedynczych. Rozpoznaj w nich podmioty i orzeczenia.
obraz, mikroskopów, Mikroskopy, razy, Naukowcy, używają, w laboratoriach
.............................. pracujący .............................. często .............................. dobrych ...............................
.............................. powiększają .............................. setki ...............................




Z podanych poniżej zdań wypisz podmioty i orzeczenia.
Czarnowłosa dziewczynka otworzyła walizkę wypełnioną złotymi monetami
Szalony naukowiec wynalazł maszynę do przenoszenia ludzi w czasie.
Z podanych zdań wszystkie związki, zaczynając od związku głównego. Jako pierwsze zapisz wyrazy nadrzędne, a następnie pytania, na które odpowiadają wyrazy podrzędne.
Czarnowłosa dziewczynka otworzyła walizkę wypełnioną złotymi monetami.
Szalony naukowiec wynalazł maszynę do przenoszenia ludzi w czasie.
Rozwiń podane zdania, dopisując dowolne określenia odpowiadające na pytania.
(Jaki?) naukowiec czekał (od kiedy?) (na co?).
(Gdzie?) pokazano (jak?) (jaki?) wynalazek (czyj?).
Czerwony 1. wiatrak, 2. książkę, 3. jechał, 4. mielił, 5. czyta, 6. samochód 1. wiatrak, 2. książkę, 3. jechał, 4. mielił, 5. czyta, 6. samochód z nadmierną prędkością.
W wietrzną pogodę 1. wiatrak, 2. książkę, 3. jechał, 4. mielił, 5. czyta, 6. samochód 1. wiatrak, 2. książkę, 3. jechał, 4. mielił, 5. czyta, 6. samochód dużą ilość zboża.
Określ, jakich informacji brakuje w skróconych zdaniach z 9 ćwiczenia.
Który z wynalazków przywołanych w powyższych ćwiczeniach uważasz za najważniejszy dla siebie i dla ludzkości? Uzasadnij swoje zdanie.
Sprawdź, czy umiesz!
Przeczytaj tekst Zwierzęce powitania. Wypisz z niego pięć orzeczeń.
Dom ciekawostek. Podróż po krainie pasjonujących informacji o świeciePingwiny wyrażają radość krzykiem. Kiedy pingwin samiec odnajdzie swoją partnerkę, rozpoczyna się głośne i wylewne powitanie. Pingwiny żyją w ogromnych, ciasno stłoczonych koloniach. Wszystkie osobniki wyglądają bardzo podobnie, dlatego rozpoznają się po sile głosu i charakterystycznych dźwiękach.
Delfiny pozdrawiają się gwizdem, na który drugi osobnik odpowiada po około trzech sekundach. Komunikacja ta działa na dużą odległość. Delfiny słyszą się wzajemnie z odległości 600 metrów, a raz usłyszanego przedstawiciela swojego gatunku potrafią potem rozpoznać po brzmieniu gwizdu. Oprócz delfinów umiejętność tę posiadają jedynie ludzie i ptaki.Źródło: Zwierzęce powitania, [w:] Stephanie Bush , Ulrich Noller , Dom ciekawostek. Podróż po krainie pasjonujących informacji o świecie, Warszawa 2009.
Wypisz z tekstu Zwierzęce powitania cztery zdania z jednym orzeczeniem.
Poszukaj trzech ciekawostek o ważnych wynalazkach. Ułóż o każdym z nich jedno zdanie rozwinięte. Zapisz je poniżej.
Słownik
połączenie wyrazowe np. przymiotnika z rzeczownikiem, stanowiące jedną całość np. biały gołąb, syneczek mamusi
związek wyrazowy, w którym członem podstawowym jest czasownik