RCRrJGz91TTSL1

Podmiot i orzeczenie

Ilustracja przedstawiająca, skaczące po czerwonych i różowych pagórkach, ludziki w kształcie puzzli. Niektóre oznaczono napisami związanymi z gramatyką:„liczba mnoga”, „wołacz”, „rodzaj męski”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Co sprawia, że słowa układają się w zdania?

Bez czego nie da się ułożyć ani jednego?

Poznaj głównych bohaterów na gramatycznej scenie, oto orzeczenie i podmiot.

Ćwiczenie 1
RbL8ODaG2PC2G1
Połącz rzeczowniki z czasownikami tak, aby powstały zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wypisz czynności z poniższych zdań.

  • Ustawili się w długiej kolejce.

  • Kupił ostatnie dwa bilety na szkolne przedstawienie.

  • Oddała płaszcz do szatni.

  • Usiadły w pierwszym rzędzie.

  • Przez cały czas szeleścili papierkami od cukierków.

RpRTB3FCbLDJp
Ćwiczenie 3
R1ahO3c9Rr7jn
zadanie interaktywne
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.

Zadania orzeczenia

Zdanie składa się z różnych wyrazów, z których najważniejsze jest orzeczenie.

Bez orzeczenia nie ma zdania!

Orzeczenie oznacza czynność lub stan, jest wyrażone czasownikiem w formie osobowej i odpowiada na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?.

Przykłady:
Na scenie pojawiła się dziwna postać.

Publiczność zamarła w oczekiwaniu.

R1VnF4Uck66e01
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RXhBXhHpj1zwC
Podmiot i orzeczenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1YG5jrpXvBAG
W podanych zdaniach zaznacz kolorem żółtym podmioty, a niebieskim orzeczenia. Dziadek ze strony mamy grał w teatrze. Babcia szyła kostiumy. Wuj Anatol sprzedawał bilety. Ciotka Matylda tańczyła w zespole. Wszyscy ludzie z okolicy oglądali czwartkowe przedstawienia organizowane w miejskim parku.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

W poniższych zdaniach wskaż i orzeczenie.

  1. Dziadek ze strony mamy grał w teatrze.

  2. Babcia szyła kostiumy.

  3. Wuj Anatol sprzedawał bilety.

  4. Ciocia Matylda tańczyła w zespole.

  5. Wszyscy ludzie z okolicy oglądali czwartkowe przedstawienia organizowane w miejskim parku.

R12MZVyKbM9sc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R1dVgJmTcXlWl
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Uzupełnij zdania z poprzedniego ćwiczenia. Dopisz tutaj lub w zeszycie wymagane określenia do orzeczeń.

R1T9O4Ak7qYac
Ćwiczenie 7
Rv3OnEDUstpui
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Przeczytaj uważnie poniższy tekst, następnie wypisz czynności i ich wykonawców.

Niedaleko królewskiego zamku w ciemnej pieczarze leżał samotnie straszny smok. Słońce oświetlało jego ogromną sylwetkę. Potwór mocno spał. Chrapanie słyszeli wszyscy mieszkańcy królestwa. Cała okolica żyła od miesiąca w panicznym strachu. Dzieciom śniły się koszmary. Kobiety płakały. Mężczyźni czuli narastający gniew. Miarka się przebrała. Uzbrojeni po zęby chłopi stanęli półkolem przed wejściem do smoczej pieczary. Zapanowała cisza. Czekali w napięciu. Minęła godzina. Zdziwieni ludzie zajrzeli do pieczary. Smok ulotnił się jak kamfora...

RIh65ekOez9zG
Ćwiczenie 8

Z poniższego tekstu wypisz czynności i wykonawców.

Niedaleko królewskiego zamku w ciemnej pieczarze leżał samotnie straszny smok. Słońce oświetlało jego ogromną sylwetkę. Potwór mocno spał. Chrapanie słyszeli wszyscy mieszkańcy. Cała okolica żyła od miesiąca w panicznym strachu. Dzieciom śniły się koszmary. Kobiety głośno płakały. Mężczyźni czuli narastający gniew. Miarka się przebrała. Uzbrojeni po zęby chłopi stanęli półkolem przed wejściem do smoczej pieczary. Zapanowała cisza. Czekali w olbrzymim napięciu. Minęła godzina. Zdziwieni ludzie zajrzeli do pieczary. Smok ulotnił się jak kamfora...

RHJSmu1PPyJyu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RCJXKGfMJWqDf
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Przeczytaj umieszczone poniżej wybrane tytuły rozdziałów książki „Tajemniczy ogród” i wypisz orzeczenia.

I  „Nie został nikt „

II „Panna Mary kapryśnica „

V  „Krzyk w korytarzu „

VI „A jednak ktoś płakał”

VIII „Gil wskazał drogę „

XI „Gniazdo mysikrólika „

XIX „Nadeszła chwila”

XX „Będę żył, zawsze, zawsze”

RfqPxyKncKiwv
Ćwiczenie 9

Wypisz numery rozdziałów, których tytuły nie zawierają orzeczenia. Napisz, jak nazywamy takie wypowiedzenia.

R11YPXgSRT9se
Miejsce na notatki
RgmmzJbNrecmU
Diagram: Zdanie i równoważnik zdania
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
R1U7ht6AHqdhH
Równoważnik zdania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R15JdVq4jVboV
Zaznacz równoważnik zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie zaprojektowali ogród na terenie szkoły., 2. Uczniowski projekt ogrodu na terenie szkoły., 3. Kto zaprojektował ogród na terenie szkoły?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Podane równoważniki zdań przekształć w zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Spokój!
Jasne jak słońce.
Mamusiu, herbaty?
Ale ulewa!
Marsz do domu!

RYOtg3CEKnVRO
Ćwiczenie 12

Z podanych wyrazów skonstruuj trzy zdania. Możesz zmienić formę wyrazów.

  1. berek w chłopcy bawić się przerwa na

  2. na pani tabliczki pytać z matematyka mnożenie

  3. droga w dziewczynki przeczytana niedawno książka rozmawiać o powrotna

RfykJR827kWHw