RcMMICLjB644b
Fotografia przedstawia dwie dłonie. Prawa dłoń trzyma czarny flamaster nad niezapisaną kartką leżącą na stole. Na palcu lewej ręki widoczny jest pierścionek. W tle zaadresowana koperta.

Napisz list jak poeta i list oficjalny

List
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

R1e4onRBydPl4
Wielka litera w liście
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RjxEWlV787mqP
Przepis na list
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

List poetycki

R1PNJnIDJo0sq
List Rymowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Zastanów się, czym różni się ona od typowych listów? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?

RMbXtOBI6YwX4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się poniższym obrazkom lub zapoznaj z ich opisem i krótko skomentuj przedstawione scenki, a następnie:

  • Wyjaśnij, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi
    na obrazkach.

  • Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?

  • Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?

  • Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość
    od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujesz?

RcCZy5Ap6pZ9M
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1M2rtuy58c9l
Księżniczka czytająca wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhGXWWvxk8Uo0
Biznesmen czytający wiadomość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RUv3QAlqdz2a81
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu podpisów do trzech ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1bpzVdWVPemX1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z obu kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1PGGbZYp52pp1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu brakującymi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. List z wakacji lub ją przeczytaj. Zastanów się, które elementy prawdziwego listu występują w tym tekście. Wskaż je.

R1ErcUpFIA6bT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R13I8Jgtumx6c
Nagranie recytacji wiersza przez aktora.
List z wakacjiTadeusz Śliwiak
Tadeusz Śliwiak List z wakacji

Kochani Rodzice

w mieście K.!

Wasz syn się całkiem

dobrze ma.

Oddycha świeżym powietrzem,

a kiedy chłodno, śpi w swetrze.

Nie ma chrypki, kataru

ni słonecznego udaru.

Śpi co dzień po obiedzie

od drugiej piętnaście do trzeciej.

Myje szyję i nogi.

Nie wchodzi do wody głębokiej.

I wstydu Wam nie przyniesie,

choć wychowuje się w lesie.

Jedyne, co trzeba mu więcej,

to, proszę Mamy, pieniędzy.

Na lody śmietankowe.

Na kino objazdowe.

Na oranżadę w proszku.

Na czekoladę gorzką.

Na chałwę, na dropsy miętowe.

Na kwaśne mleko – bo zdrowe.

I, proszę Mamy i Tatki,

na różne inne wydatki.

Na koniec serdecznie pozdrawiam

Babcię i Dziadka z Wrocławia,

i Ciocię Helę z córkami,

i kłaniam się Tacie i Mamie.

Wasz ukochany syn Jacek,

co nie ma pieniędzy na znaczek.

CART1 Źródło: Tadeusz Śliwiak, List z wakacji, [w:] tegoż, Bajkoteka druga, Kraków 1985.
Ćwiczenie 6
REvNiRhNPJJsJ1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Wiersz jest utworem poetyckim o charakterystycznej budowie. Składa się z wersów i strof. Wers to jedna linijka tekstu. Strofa to kilka wersów, które tworzą zwrotkę wiersza.

List oficjalny

List oficjalny to forma wypowiedzi, którą stosuje się, pisząc do urzędów, instytucji, organizacji, osób publicznych, dyrekcji szkoły itd. W liście oficjalnym należy stosować styl oficjalny; wypowiedź powinna być zwięzła, rzeczowa.

Ćwiczenie 7

Przeczytaj zamieszczony poniżej list oficjalny i odpowiedz na pytania.

  • Kto do kogo napisał list?

  • W jakim celu został napisany list?

  • Jaki charakter ma ten list?

Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1J1La5XJES9R
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z opisem zamieszczonego poniżej listu  i odpowiedz na pytania.

Uzasadnij swoją odpowiedź, cytując właściwe fragmenty.

R6RBcBm0FRTIS
R1Dgck3tCHXp5
List oficjalny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

W liście oficjalnym powinny się znaleźć następujące informacje:

  • dane nadawcy i adresata,

  • nagłówek z bezpośrednim zwrotem do adresata,

  • informacje o miejscowości i dacie,

  • cel, w jakim napisano pismo,

  • własnoręczny podpis.

RhjGincGQ3Mvd
List oficjalny
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R19oD96OgqZ9V
List oficjalny
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RmZgJb4T04oBN
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację elementów listu oficjalnego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wymień najważniejsze elementy, z których składa się list oficjalny. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

RiShpFKICSkuP
Miejsce na notatkę
Rw8AsyTPzCDjb
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację przedstawiającą list oficjalny brakujących elementów, które należy umieścić we właściwych miejscach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wymień przykładowe instytucje, do których można skierować list oficjalny. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

R142R6oqoaVlW
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10
R6qAcXpeT7SAU
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu w tekście zwrotów i wyrażeń, których nie powinno się stosować w liście oficjalnym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wybierz z podanych niżej zwrotów te, które nie pasują do listu oficjalnego. Zapisze je poniżej.

Szanowny Panie..., Wielce Szanowni Państwo..., Ciociu..., Szanowny Panie Dyrektorze..., Szanowny Panie Burmistrzu..., Kasiu..., Czcigodny Panie Profesorze..., Ekscelencjo...,

Pozwalam sobie zwrócić się do Pana z..., Proszę, żebyś..., Mam zaszczyt..., W odpowiedzi na..., Odpowiadam Ci, bo..., Po zapoznaniu się z..., Łączę wyrazy szacunku..., Do widzenia..., Pozdrawiam..., Z wyrazami szacunku, Z poważaniem..., Łączę wyrazy szacunku i poważania..., Przesyłam buziaki...

R1aw4Znkp4zR6
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Przeczytaj uważnie list, który wczoraj trafił do Apoloniusza Dzikowskiego. Wyjaśnij, jak nadawca uzasadnia swoją prośbę. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

Rnx5GM6fYl6qm
Miejsce na notatkę
R1E5YLKGlCyXm
List oficjalny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Napisz list w imieniu dyrektora Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Szczecinie, który będzie odpowiedzią na list Katarzyny Jabłońskiej.

R1ImM1IqqcSxk
Miejsce na notatkę

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 12
RzyJNx6578xjr1
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu luk właściwymi formami słów "nadawca" i "adresat".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RXZgFAUa1O0Mr1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RSowETI5MEvBC1
Zadanie interaktywne, polega na ułożeniu elementów listu w prawidłowej kolejności, tak aby miał sens.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zredaguj list oficjalny do wybranego adresata:

  • do dyrektora szkoły (np. z prośbą o przesunięcie terminu dyskoteki szkolnej);

  • do Ministra Edukacji i Nauki (np. z prośbą o dodatkowy dzień wolny od nauki szkolnej);

  • do Przewodniczącego Rady Miasta (np. z prośbą o sfinansowanie budowy pływalni w twojej szkole).

R1PXnTJrKskjg
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 15
R1OCYKwP0RSSN1
Zadanie interaktywne, polega na przeniesieniu ramek z nazwami elementów listu i upuszczeniu ich w odpowiednich miejscach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Do podanych fragmentów listu przyporządkuj odpowiednie nazwy: nagłówek, zwrot pożegnalny, miejsce i data, podpis, postscriptum.

1. Marcin

2. Poznań, 18 maja 2019 r.

3. Cześć Tomku!

4. Trzymaj się.

5. Zapomniałem dodać, że dostałem psa!

R1HOed0xB48n4
Tu wpisz odpowiedź
Ćwiczenie 16
R7Al5T4Xu4qzW1
Zadanie interaktywne, 14 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: nagłówki i formuły końcowe.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R1RrpjFyjniUg1
Zadanie interaktywne, polega na wpisaniu w odpowiednie miejsca słów: moja, cię, ciebie, tobą, tobie, naszych wielką lub małą literą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Zastanów się, jak rozpoczniesz i jak zakończysz list, pisząc do:

1. kolegi lub koleżanki z klasy,

2. ulubionej cioci,

3. dziadka,

4. nauczycielki.

Zapisz swoje propozycje poniżej lub w zeszycie.