RVd9AJLx6Dy7O
Zdjęcie przedstawia czarną maszynę do pisania ujętą z lotu ptaka. Stoi ona na czerwonym blacie. Z prawej strony zdjęcia znajduje się kartka papieru zapisana ozdobną czcionką. Napis nieczytelny.

Jak napisać własną baśń?

Maszyna do pisania
Źródło: pexels, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński Jak pisać?

Opowiadanie to jedna z najstarszych form komunikowania się ludzi. Jest relacją ze świata zdarzeń i odnajdziemy tę formę w najstarszych zachowanych tekstach kultury, np. w eposachepos rycerskieposach HomeraHomerHomera, w Biblii, w MahabharacieMahabharataMahabharacie czy w średniowiecznychśredniowiecześredniowiecznych eposach rycerskichepos rycerskieposach rycerskich. Ludzie od najdawniejszych czasów chętnie słuchali opowieści, które poszerzały ich wiedzę o świecie, pozwalając im w ten sposób przekraczać krąg przestrzeni ich aktywności, oczekiwali nie tylko wiernej (realistycznej) relacji, ale także tematów dotyczących niezwykłości, cudowności, dziwności itp. Tak więc słuchanie opowieści nie tylko wypełniało czas, ale zaspokajało ciekawość świata i ludzi. Opowiadania trafiły z czasem do podręczników szkolnych jako tzw. czytanki, pełniąc funkcje edukacyjneedukacyjnyedukacyjne.

Jakpisać Źródło: Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński, Jak pisać?, Bielsko-Biała 2005, s. 42.
edukacyjny
Ćwiczenie 1

Na podstawie powyższego tekstu wymień funkcje, jakie pełni opowiadanie od najdawniejszych czasów.

R1T4iS8kfTHjy
RM89SycUwL7G1
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Podaj 5 synonimów czasownika „opowiedzieć”.

R9AwtR1RUFdom
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w jaki sposób należy opowiadać historię, aby zainteresować odbiorcę.

R7ZE7SAPngM72
Ważne!

Kompozycja opowiadania/baśni.
Kompozycja opowiadania powinna być przemyślana. Należy je zaplanować tak, by zaciekawić odbiorcę. Warto pamiętać, że ma ono określoną budowę:

  1. Wstęp.
    Tutaj znajdują się informacje o czasie i miejscu rozgrywających się wydarzeń. W baśniach występują  stosowne formułki: dawno temu, za górami, za lasami. We wstępie zostają wprowadzeni bohaterowie, a także nakreślone okoliczności, w których będzie się rozgrywała akcja.

  2. Rozwinięcie.
    Tutaj rozgrywa się cała akcja opowiadania/baśni. Należy przedstawić zdarzenia tak, by były ze sobą powiązane w relacje przyczynowo‑skutkowe i  zmierzały do określonego rozwiązania. Wydarzenia powinny mieć przyczynę i skutek. Elementy prawdopodobne powinny mieszać się z fantastycznymi. Fantastyczne przedmioty na pewno uatrakcyjnią akcję.

  3. Zakończenie.
    Tutaj akcja opowiadania/baśni zostaje rozwiązana i może pojawić się puentapuentapuenta. Baśnie powinny mieć szczęśliwe zakończenie i morałmorałmorał.

R1d6vr6DJiqTT
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich kontynuacji z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z podanym poniżej ciągiem przyczynowo‑skutkowym, a następnie uzupełnij podane przykłady.

zazdrość czarownicy → przygotowanie zatrutego jabłka → otrucie królewny

R1GSb5WJPW4Il
nieuczenie się → (Uzupełnij) → (Uzupełnij) pójście późno spać → (Uzupełnij) → (Uzupełnij) czytanie książek → (Uzupełnij) → (Uzupełnij).
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Czasowniki w opowiadaniu wskazują na ruch. Informują, że coś zmienia się w świecie, który jest opisywany. Dostarczają informacji o tym, co się dzieje, gdzie coś/ktoś się znajduje i w jakim jest stanie. Ich funkcją jest więc dynamizowaniedynamizowaćdynamizowanie akcji.

R1XoRJ4fhYoOM
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1VQdMk5RZiZe
Zredaguj krótkie wypowiedzenia wskazujące na dynamikę rozgrywających się na ilustracji sytuacji. Nadaj tytuł, który mogłoby mieć opowiadanie do tego obrazka.
Surferzy
Źródło: pexels, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA;, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie scenę, w której dużo się dzieje (np. surferzy surfujący na wysokich falach). Zaproponuj tytuł dla takiej sceny, a także stwórz trzy wypowiedzenia dynamizujące akcję.

RlUw3T4UD8z9V
surferska
Ważne!

Świat przedstawiony, to świat stworzony przez autora w dziele literackim, na który składają się:

  • przestrzeń, miejsce w którym rozgrywa się akcja,

  • zakres czasu, w którym rozgrywają się wydarzenia,

  • bohaterowie,

  • wydarzenia (zdarzenia, wątki przedstawione w utworze).

R5dD3JPASsoUt
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Retrospekcja, to inaczej spojrzenie w przeszłość; w utworze literackim polega na przypominaniu przeszłych wydarzeń.

RjNsemIgKYYMj
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
R30LV3RhPalE4
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Ważnym elementem struktury opowiadania jest narrator, osoba opowiadająca o świecie przedstawionym w utworze literackim.
W opowiadaniu może występować:

  • narracja pierwszoosobowa – narrator jest bezpośrednim uczestnikiem opisywanych wydarzeń, ma ograniczoną wiedzę, używa czasowników w pierwszej osobie: „widziałem”, „doświadczyłem”, „zauważyliśmy”;

  • narracja trzecioosobowa – narrator nie jest uczestnikiem, ale tylko obserwatorem opisywanych wydarzeń, zna myśli, uczucia, zamierzenia bohaterów, jego wiedza o świecie przestawionym jest nieograniczona, używa czasowników w trzeciej osobie: „widział”, „doświadczał”, „zauważyli”, nazywany jest często narratorem wszechwiedzącym.

Ćwiczenie 12

Przyjrzyj się poniższej ilustracji. Zredaguj krótką opowieść, w której opiszesz spotkanie smoka i dziewczynki. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.

Rg1sfw2WmxGnP
Smok
Źródło: pixaby, domena publiczna.
R1V2pdoChXRfj
Ćwiczenie 12

Zredaguj krótką opowieść o spotkaniu smoka z dziewczynką. Dziewczynka stoi na wysokiej skale i nagle pojawia się smok. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.

R11oHPdS2bGh3

Motywy baśniowe

RCnvy0PeehTi5
motywy baśniowe
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.

Baśniowe postacie

ReHp7lL6JpuX4
baśniowe postacie
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.

Baśniowe przedmioty

R1KLmaceGkBPA
baśniowe przedmioty
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przed napisaniem własnej baśni, popracuj ze słownikiem synonimów (wyrazów bliskoznacznych). Aby uniknąć powtarzania wyrazów w bliskim sąsiedztwie dopisz wyrazy bliskoznaczne do czasowników:

R1ctbuE0H88uW
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 2

Jednym z elementów, z których składa się opowiadanie/baśń, jest opis. Wzbogaca tekst i sprawia, że jest on ciekawszy dla czytelnika. Przeredaguj poniższy fragment charakterystyki głównego bohatera, dodając elementy opisu.

Smok mieszkał na wysokiej skale. (opisz jak wyglądał smok)  Rozciągał się stąd wspaniały widok (opisz krajobraz widziany z wysokiej skały). Któregoś ranka, na sąsiednich skałach  pojawiły się dwa smoki. (opisz jak wyglądały).

R1VEH6IYEmwy5
Polecenie 3

Przekształć w podanym poniżej tekście narrację pierwszoosobową na trzecioosobową.

Pewnego dnia, gdy wygrzewałem swoje łuski na wielkim kamieniu nad brzegiem morza, słońce przysłonił mi nadlatujący smok. Złoty smok! Nigdy nie słyszałem o złotych smokach. Zawsze mówiono mi, że wszystkie są czerwone. O takim, jak ten, który wylądował właśnie przede mną, czytałem tylko w legendach. Ale teraz widziałem go na własne oczy. Długo się mu przyglądałem, oniemiały z zachwytu. Zauważyłem, że złoty smok również wbija we mnie wzrok. Wyglądał mi na zaskoczonego nie mniej niż ja. Przywitał się grzecznie i powiedział, że wprawiłem go w konsternacjękonsternacjakonsternację. Nigdy bowiem nie widział czerwonego smoka.

R1UbZooIr8pHt
Polecenie 4

Napisz własną baśń, w której pojawią się motywy oraz wątki baśniowe połączone ze sobą w ciekawy i logiczny sposób.

Przed przystąpieniem do pracy przemyśl przebieg zdarzeń, wyodrębnij główne wydarzenia, przemyśl miejsca, w których umieścisz akcję, nakreśl sylwetki bohaterów. Zadbaj, aby w baśni znalazły się postacie, wydarzenia i przedmioty fantastyczne. Na końcu umieść morałmorałmorał.

R1FSUVR2rACpn

Słownik

dialog
dialog

rozmowa co najmniej dwóch osób

dynamizować
dynamizować

zwiększać tempo jakiegoś działania; ożywiać, uintensywniać

epos
epos

(inaczej: epopeja) dłuższy utwór, zwykle wierszowany, którego tematem są dzieje bohaterów przedstawione na tle ważnych i przełomowych dla danej społeczności wydarzeń historycznych

epos rycerski
epos rycerski

dłuższy utwór, zazwyczaj wierszowany, ukazujący losy legendarnych, historycznych rycerzy na tle ważnych wydarzeń historycznych

Homer
Homer

grecki pisarz; uważany za twórcę poezji epickiej; autor Iliady oraz Odysei

konsternacja
konsternacja

zakłopotanie, zmieszanie

Mahabharata
Mahabharata

tytuł poematu, jednego z głównych dzieł literatury indyjskiej

monolog
monolog

wypowiedź jednego bohatera

morał
morał

pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia, sytuacji, utworu

narrator
narrator

osoba wypowiadająca się w utworze epickim, nadawca wypowiedzi

puenta
puenta

wyraziste zakończenie utworu stanowiące  podsumowanie jakiejś wypowiedzi lub utworu literackiego

średniowiecze
średniowiecze

okres w historii Europy, rozpoczynający się po upadku cesarstwa rzymskiego i trwający do odkrycia przez Kolumba Ameryk

Notatki

RUrF8GkWejawr
(Uzupełnij).