Ri9hIrgXVrkDh
Fotografia przedstawia tułów kobiety ubranej w szary prążkowany żakiet i białą koszulę, z której wystaje kołnierzyk. Kobieta pisze w notesie, który trzyma w lewej ręce. W prawej dłoni trzyma pióro.

Opisywanie i określanie rzeczy i czynności. Stopniowanie przymiotników i przysłówków

intro
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Aby przekazać jakąś informację o kimś, mówimy, że „ktoś robi coś”, np. „Uczeń przegląda wiadomości”. W wypowiedzi tej wskazujemy osobę („uczeń”), opisujemy jej czynność („przegląda”), a nawet wymieniamy przedmiot („wiadomości”). Zdanie można wzbogacić informacjami o właściwościach (cechach, przymiotach) osób i rzeczy (np. zdolny uczeń, krótkie wiadomości), a także czynności (długo przegląda, zawsze przegląda, stale przegląda).

RkP2MKJb0UxHq
Ćwiczenie 1
Fotografia, na której należy oznaczyć cechy elementów. Na fotografii: naczynie na blacie; w środku naczynia: pomidory, pieczarki, papryka, papryczki, czosnek, chili. Elementy do oznaczenia: okrągły, podłużny, żółty, owalny, drewniany, biały, ostry.
Źródło: Pixabay Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10XaxJEXOpGy
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy potrawy z jej smakiem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9Oi2UkGO4mn9
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację nazw określeń smaku.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R9nrIa2dNQmG4
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy potrawy z jej smakiem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
RAk8eS4yGXhbL
Zadanie interaktywne. Wpisz właściwe słowa w zdania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Odpowiedz, jakimi częściami mowy są wpisane przez ciebie w powyższym ćwiczeniu wyrazy? Jaką funkcję pełnią w języku?

RPD2uzwMRbc25
Miejsce na notatkę
Ważne!

Jakie są zjawiska i osoby – nazwane przez rzeczownik – określamy zwykle za pomocą przymiotnika. Natomiast aby opisać jak, kiedy i gdzie nastąpiły jakieś zdarzenia, czynności i stany, które wyrażają się za pomocą czasowników, korzystamy z przysłówka.

Przymiotnik

Przymiotnik – to odmienna część mowy, która określa przede wszystkim cechy rzeczownika np. kształty, wielkość, kolory, materiał.  Odpowiada głównie na pytania: jaki?, jaka?, jakie? (a także czyj?, czyja?, czyje?; który?, która?, które?).

RiNyybGt21Lr2
Przymiotnik - stopniowanie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RGd5wgkB9qQHi
Przymiotnik - stopniowanie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Ćwiczenie 5
R1VQj3uF58Enn1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli właściwymi formami stopni podanych przymiotników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RSXN1LAtFRDU3
Pisownia cząstki nie z przymiotnikami
Źródło: a.nn., domena publiczna.
R6bUXW0IZl7vf
Źródło: Materiał powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020), licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RxTeezdldSd7a1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli przymiotnikami we właściwym stopniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RX7SIhZt4ps7U1
Zadanie interaktywne. Uzupełnij tekst inną formą przymiotnika w stopniu wyższym lub najwyższym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przysłówek

Przysłówek – to nieodmienna część mowy, określa najczęściej czas, miejsce, intensywność jakichś czynności, zdarzeń, stanów. W zdaniu stoi przy czasowniku, może też być określeniem przymiotnika. To nieodmienna część mowy, którą wskazujemy, posługując się pytaniami: jak?, kiedy?, gdzie?, np.:

Wczoraj wieczorem (kiedy?) Jan pisał e‑mail.
Jan wesoło i głośno (jak?) podśpiewuje.
Jan znajduje się blisko (gdzie?).

Bardzo często przysłówki można utworzyć od przymiotników, np.:
duży → dużo,
względny → względnie.

Ćwiczenie 8
RdvuyUaLks2C21
Zadanie interaktywne. Do przymiotników dopisz ich odpowiedniki w formie przysłówka. wąski – {przysłówek} ładny – {przysłówek} chłodny – {przysłówek} ciekawszy – {przysłówek} bogaty – {przysłówek} milszy – {przysłówek}
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Rs6PhHewMFMlk1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu elementów do właściwych pól, pogrupowaniu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Właściwości rzeczy i czynności

Aby opisać cechy, wygląd, wady i zalety osób i przedmiotów, a także rzeczy abstrakcyjnych, głównie korzystamy z przymiotnika, który się stopniuje, na przykład: dobra – lepsza – najlepsza książka. Podobnie opisać można cechy czynności: dobrze/źle to zrobiłeś. Posługujemy się wówczas przysłówkami. Za pomocą przysłówków również możemy te czynności lub stany oceniać albo mówić o ich intensywności: dobrze – lepiej – najlepiej to wygląda.

Ważne!

Przymiotniki głównie opisują, jakie są rzeczy, ludzie, zjawiska. Zwykle
są określeniami rzeczowników.

Przysłówki głównie opisują jak, gdzie i kiedy nastąpiły zdarzenia, czynności i stany. Zwykle są określeniami czasowników.

Przymiotniki i przysłówki możemy stopniować regularnie, opisowonieregularnie, czyli pokazywać intensywność lub wzmocnienie jakiejś cechy. Dodajemy wówczas cząstki:

  • (ej)szy, naj- → do wyrazu przymiotnikowego,

  • -ej, naj- → do wyrazu przysłówkowego

Możemy również to samo znaczenie oddać za pomocą wyrazów „bardziej” i „najbardziej”.

Stopniowanie przymiotników i przysłówków:

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

wesoły

weselszy
bardziej wesoły

najweselszy
najbardziej wesoły

Stopień równy

Stopień wyższy

Stopień najwyższy

wesoło

weselej
bardziej wesoło

najweselej
najbardziej wesoło

R14VAWHxXFYzp
Źródło: Materiał powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020), licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Jeżeli możliwe jest stopniowanie proste, daje się mu pierwszeństwo przed stopniowaniem opisowym.

RvPIKYlyQOoI9
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu poprawnymi formami przymiotników.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Przeczytaj poniższy tekst Tove JanssonTove JanssonTove Jansson, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia..

Tove Jansson Kometa nad Doliną Muminków

Owego piątku siódmego sierpnia było […] bezwietrznie i potwornie gorąco. Nikt nie wiedział, która godzina, mieli tylko ogólne wrażenie, że jest bardzo późno.
Kometa zrobiła się jeszcze większa i widać było wyraźnie, że zmierza ku Dolinie Muminków. Płomienie wokół niej były białe i strasznie mocno świeciły.
Muminek pierwszy zszedł z drzewa. Rozejrzał się ostrożnie, węsząc na wszystkie strony. A potem zawołał:
– Jak tu zielono! Wszędzie są liście i kwiaty!
Las nie był wyjedzony i wyglądał normalnie, a nawet podobny był do lasu niedaleko ich domu. Tego dnia wszystkie stworzonka, najmniejsze nawet mrówki, schowały się pod ziemię, jak tylko mogły najgłębiej, ptaki siedziały cicho w drzewach i czekały.

CART1 Źródło: Tove Jansson, Kometa nad Doliną Muminków, tłum. Teresa Chłapowska, Warszawa 1977, s. 166–167.
Tove Jansson
Ćwiczenie 11

Wybierz z tekstu „Kometa nad Doliną Muminków” cztery przysłówki, które się stopniują. Zapisz ich formy każdego stopnia.

RJVuRFH1tveZS
Miejsce do uzupełnienia
Ćwiczenie 11

Wybierz z tekstu „Kometa nad Doliną Muminków” cztery przysłówki, które się stopniują. Zapisz ich formy każdego stopnia.

R1XX8KW0cbc1a
Miejsce do uzupełnienia
Ćwiczenie 12
R9Ko1nDv7pirW1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Określ stopnie przysłówków z poprzedniego ćwiczenia.

RXGeJz4u7SVG0
(Uzupełnij).
RhVfmdvLIhrME
Pisownia nie z przysłówkami
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RdbMqPQl6K0ln1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Ułóż zdania z przysłówkami w formie zaprzeczonej z poprzedniego ćwiczenia.

R1I2leL63v7RI

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 16
R6eRQAyTj2WEV1
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w definicję przymiotnika właściwych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RijUaNPeuQEqR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzkIiepj9ckfZ
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Opisz widok z okna twojego pokoju/domu. W swoim opisie użyj jak największej liczby przymiotników i przysłówków w różnych stopniach.

R1EJrl9MP1gj4