Jak napisać plan wydarzeń?
Warto wiedzieć!
Sporządzenie planu wypowiedzi polega na ujęciu w punktach jej najważniejszych treści. Można napisać plan wypracowania, opowiadania, wystąpienia publicznego itp. Plan sporządzony na podstawie istniejącego już tekstu zwany jest „planem odtwórczym”. Może on przedstawiać tylko najważniejsze informacje (plan ramowy) albo zawierać również treści szczegółowe (plan szczegółowy).
Plan odtwórczy
Wygłoszenie przemówienia wymaga opracowania planu wypowiedzi. Wymień dwie inne sytuacje, do których należy się w ten sposób przygotować.
Zapoznaj się z animacją pt. „Jak napisać plan odtwórczy?”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RAs7I8vMEgPft
Animacja przedstawia informacje o tym, jak napisać plan odtwórczy.
Wyobraź sobie, że koleżanka prosi cię o pomoc w napisaniu odtwórczego planu wydarzeń z opowiadania omawianego na lekcjach języka polskiego. Wypisz w punktach najważniejsze rady, jakie możesz jej przekazać, aby wykonała to zadanie prawidłowo.
Sformułuj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu odtwórczego jest przydatną umiejętnością.
Narysuj schematy planu ramowego i planu szczegółowego, które będą przydatne przy sporządzaniu planów wydarzeń.
Opisz, z czego powinny składać się plan ramowy i plan szczegółowy.
Uzupełnij zdania poniższymi wyrazami.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem „Uszy króla Midasa”, a następnie wykonaj polecenia.
Uszy króla MidasaOpowiadają, że król Midas, który zresztą nie znał się na muzyce, miał nieszczęście oświadczyć w czasie konkursu muzycznego, że sylensylen Marsjasz jest lepszym muzykiem niż Apollo. Ten ostatni był bogiem wszystkich sztuk, toteż natychmiast strasznie się rozgniewał. A po to, by ukarać Midasa, wydłużył mu uszy tak, że stały się uszami oślimi.
- Będziesz miał dzięki temu bardziej subtelny słuch! – powiedział.
Biedny Midas, zraniony w swej pysze, musiał z tego powodu nosić ogromną srebrną tiarętiarę przez cały dzień. W ten sposób udało mu się – chociaż z wielkim trudem – ukryć tę ośmieszającą ułomność.
Królewski fryzjer był jedyną wtajemniczoną osobą. A kiedy przychodził podciąć włosy królowi, nie mógł się nadziwić tym długim kosmatymkosmatym wypustkom i płonął z pragnienia wyjawienia sekretu. Król Midas przestrzegał go przed tym wyraźnie:
- Jeśli to powiesz, zginiesz!
Ciężko jest dźwigać taką tajemnicę… Fryzjer wytrzymał dzień, dwa, trzy… Ale rankiem czwartego dnia już nie mógł się powstrzymać. Wybiegł jak wariat z pałacu, skierował się nad brzeg rzeki, wykopał tam dołek i wyszeptał do niego:
- Król Midas ma ośle uszy!
I przyniosło mu to wielką ulgę. Mógł już zagrzebać dołek i powrócić do pałacu.
Niestety, w tym nadbrzeżnym miejscu wyrosła nagle kępa trzcin. A poruszane wiatrem trzciny szeptały:
- Król Midas ma ośle uszy…
Król Midas ma ośle uszy…
Przechodziła tamtędy pewna praczka… usłyszała, powtórzyła… i tajemnica się rozniosła!
Źródło: Michel Piquemal, Uszy króla Midasa, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, Warszawa, s. 55.
Na podstawie przytoczonego fragmentu tekstu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Zaznacz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub Fałsz, jeśli stwierdzenie jest nieprawdziwe.
Wskaż prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie.
Zaznacz najważniejsze informacje dotyczące przytoczonego wyżej fragmentu tekstu.
Podane zdania przekształć w równoważniki zdań, zamieniając pogrubione czasowniki na rzeczowniki.
Ułóż szczegółowy odtwórczy plan wydarzeń z tekstu „Uszy króla Midasa”.
Plan twórczy
Jeśli zamierzasz napisać własne opowiadanie, ujmij w punktach najważniejsze treści. Stwórz plan twórczy. Może on przedstawiać tylko najważniejsze wydarzenia (plan ramowy) lub być uzupełniony o informacje poboczne (plan szczegółowy).
Wymień dwie sytuacje, w których może być ci potrzebne zredagowanie twórczego planu wypowiedzi.
Obejrzyj animację i wykonaj poniższe polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1SatTdHKeW3q
Animacja dotyczy planu twórczego, informuje, czym jest plan twórczy, jak go redagować.
Wyobraź sobie, że koleżanka prosi cię o pomoc w napisaniu przemówienia, które ma wygłosić na zakończenie roku szkolnego. Wypisz w punktach najważniejsze rady, jakie możesz jej przekazać, aby wykonała to zadanie prawidłowo.
Sformułuj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu twórczego powinno poprzedzać redagowanie wypowiedzi pisemnych.
Narysuj rebus, którego rozwiązaniem będzie plan twórczy.
Opisz, z czego powinien składać się plan twórczy tekstu.
Uzupełnij plan opowiadania. Przyporządkuj treści punktów i podpunktów zamieszczone poniżej do odpowiednich miejsc.
I. Wstęp
1.
a) Porywanie czapek i targanie fryzur.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Łamanie gałęzi i konarów drzew.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
II. Rozwinięcie
1.
a) Organizacja pikników na świeżym powietrzu.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Wyrzucanie czapek do śmietników.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) Koniec sportów wodnych typu windsurfing, kitesurfing.
b) Parne powietrze.
c) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
3. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Wybudowanie dla wiatru najwyższego wiatraka na świecie.
c) Napisanie listu do wiatru przez ludzi.
III. Zakończenie
1. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Ustanowienie Światowego Dnia Wiatru.
Słownik
charakteryzujący się brakiem wiatru
człowiek wypowiadający się o jakiejś dziedzinie wiedzy, pomimo braku odpowiedniego wykształcenia ku temu
czytaj: kajtserfing; sport wodny polegający na poruszaniu się po wodzie na desce z pomocą latawca
czytaj: łindserfing; odmiana żeglarstwa uprawiana na nietonącej desce z niedużym żaglem
Sprawdź, czy umiesz!
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem „Bucefał i Aleksander Wielki”, a następnie wykonaj polecenia.
Bucefał i Aleksander WielkiBucefał był koniem o wielkiej piękności, ale żaden jeździec nie potrafił go dosiąść. Nadzwyczaj nerwowy wierzgał, stawał dęba i wysadzał z siodła nieostrożnych jeźdźców. Dlatego mówiono powszechnie, że jest koniem złośliwym i pełnym agresji. Przyprowadzono go kiedyś przed Aleksandra WielkiegoAleksandra Wielkiego, który roztropnie powstrzymywał się od podobnych sądów. Długo i uważnie przyglądał się zachowaniu zwierzęcia, aż odkrył, że po prostu boi się ono swego cienia. Zwrócił więc głowę Bucefała w stronę słońca i utrzymując ją w tej pozycji, zdołał uspokoić konia i zmęczył… a wkrótce potem zaczął na nim jeździć.
Źródło: Bucefał i Aleksander Wielki, [w:] Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, s. 47.
Na podstawie opowieści Bucefał i Aleksander Wielki napisz ramowy odtwórczy plan wydarzeń.
Uzupełnij plan ramowy, który napisałeś w poprzednim ćwiczeniu tak, aby powstał plan szczegółowy.
Zredaguj plan twórczy opowiadania pt. „Moja samotna podróż na Marsa”. Pamiętaj o właściwej kompozycji tekstu.