Pola wielokątów
1. Pole figury. Jednostki pola
Pola uprawne widziane z samolotu lecącego na niewielkiej wysokości wyglądają bardzo geometrycznie.

Na zdjęciu widzimy, jak można dzielić figury płaskie w sposób nieregularny.
My zaczniemy od podziału figury na kwadraty.
W osiemnastowiecznej Polsce stosowano inne miary pola niż obecnie. Na przykład jednostkami miar powierzchni stosowanymi dla gruntów rolnych były:
kopanka – ,
laska kwadratowa – kopanki,
kwadratowy pręt większy – laski kwadratowej,
wertel – kwadratowych prętów większych,
morga – wertela – .
Kmiecie, którzy stanowili w owym czasie największą grupę mieszkańców wsi, posiadali najczęściej dziewięćdziesięciomorgowe gospodarstwo.
Pole figury
Wiemy już, że pole figury to nieujemna liczba określająca, ile figur jednostkowych (lub ich części) mieści się w danej figurze.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1czLfMHqANhY
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy policzyć pole powierzchni figury.
Pole figury może przyjmować różne wartości liczbowe w zależności od tego, jaką figurę przyjmiemy za jednostkę miary.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RkGTdtoUCrmw7
Animacja pokazuje jak wyrazić pole tej samej figury przy użyciu różnych jednostek.
Pole prostokąta jest równe , gdy za jednostkę pola przyjmiemy kwadrat.

Określ przybliżone pole tego prostokąta, przyjmując za jednostkę pola figurę wyróżnioną kolorem zielonym.

Odpowiedź:
Do zbudowania każdej z figur użyto tych samych trzech prostokątów , , .
Czy pola tych figur są równe? Jeśli nie, to która z nich ma największe, a która najmniejsze pole? Dlaczego?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RKWnaUbQBpM3T
Animacja przedstawia trzy figury o różnych polach. Każda z figur jest zbudowana z tych samych trzech prostokątów.
Jednostki pola
to kwadrat o boku .
Inne najczęściej używane jednostki pola to: , , , .

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rji1qeiJLKdtj
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Pole powierzchni dywanu jest równe . Ile to ? Ile to ?
to , więc .
to , więc .
Jedna z największych polskich sal kinowych znajduje się w Warszawie w centrum handlowym Złote Tarasy. Ekran w tej sali ma wymiary i .
Jeden z największych ekranów kinowych na świecie znajduje się w Sydney w Australii i ma wymiary i .
Przyjmij, że ekrany kinowe są prostokątami i oblicz, o ile pole ekranu w Sydney jest większe od pola ekranu w Warszawie.
Obliczamy pole powierzchni ekranu w warszawskich Złotych Tarasach w centymetrach kwadratowych i otrzymany wynik zapisujemy w decymetrach kwadratowych.
Obliczamy pole powierzchni ekranu znajdującego się w Sydney w centymetrach kwadratowych i otrzymany wynik zapisujemy w decymetrach kwadratowych.
Wyznaczamy różnicę pól.
Pole powierzchni ekranu w Sydney jest o większe od pola powierzchni ekranu w Warszawie.
Jednostki pola powierzchni gruntów
Jednostki często używane do wyznaczania pól powierzchni gruntów rolnych, działek budowlanych itp. to ar i hektar.
to kwadrat o boku długości .
hektar to kwadrat o boku długości .
Boisko na Stadionie Narodowym w Warszawie ma wymiary i . Ile to hektarów? Ile to arów?
Obliczamy pole powierzchni boiska w metrach kwadratowych.
Zapisujemy wynik w hektarach.
Zapisujemy pole powierzchni boiska w arach.
Odpowiedź: Boisko na Stadionie Narodowym ma pole powierzchni równe , czyli .
Aby dobrze zamieniać jednostki pola, trzeba wiedzieć, ile mniejszych jednostek mieści się w większej.
Mówimy, że jeden centymetr kwadratowy to jedna setna decymetra kwadratowego.
Podobnie
Figury przedstawione na rysunkach zbudowane są z jednakowych kwadratów.
Dwie figury o takim samym kształcie ułożono z dwóch rodzajów kwadratowych klocków. Bok mniejszego klocka jest dwa razy krótszy niż bok większego. Czy obie figury mają jednakowe pole?

Figury przestawione na rysunkach ułożone są z jednakowych kwadratowych klocków.

Wszystkie figury zbudowane są z kwadratów o boku długości .

Narysuj kredą na podłodze kwadrat o polu . Warto sprawdzić, ile osób może równocześnie stanąć na tym kwadracie.
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) Pole kwadratu o boku długości wynosi ............ . Pole tego kwadratu, to ............
b) Pole kwadratu o boku długości wynosi ............ . Pole tego kwadratu, to ............
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , ,
.................. .................. .................. ..................
a) .................. ; b) .................. ; c) .................. ;
d) .................. ; e) .................. ; f) .................. ;
W kwadracie o polu narysowano trzy figury (każda w innym kolorze). Jakie pole ma figura niebieska, jakie zielona, a jakie pomarańczowa? Jaką częścią kwadratu o polu jest każda z kolorowych figur?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , ,
............ ............ ............ ............ ............
a) ............ ; b) ............ ; c) ............ ;
d) ............ ; e) ............ ; f) ............ ;
Przyjmij za jednostkę pola kratkę zeszytową i narysuj figurę o polu
równym ,
mniejszym od ,
większym od .
Przyjmij za jednostkę pola kratkę zeszytową i zastanów się z ilu kratek mogą składać się figury o polu
równym ,
mniejszym od ,
większym od .
Uzupełnij.
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Uzupełnij.
a) ..............
b) ............
c) ............
d) ............
Na planie wykonanym w skali pole powierzchni parku jest równe . Jakie pole powierzchni ma ten park w rzeczywistości?
Kto ma największy trawnik? Możliwe odpowiedzi: 1. Marcin, 2. Agata, 3. Bogdan, 4. Emilia
- Marcin
- Agata
- Bogdan
- Emilia
Połącz w pary.
<span aria-label="siedemset trzydzieści m indeks górny, dwa" role="math"><math><mn>730</mn><mo> </mo><msup><mtext>m</mtext><mn>2</mn></msup></math></span>, <span aria-label="zero przecinek zero siedem trzy km indeks górny, dwa" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>073</mn><mo> </mo><msup><mtext>km</mtext><mn>2</mn></msup></math></span>, <span aria-label="siedem tysięcy trzysta m indeks górny, dwa" role="math"><math><mn>7300</mn><mo> </mo><msup><mtext>m</mtext><mn>2</mn></msup></math></span>, <span aria-label="siedemdziesiąt trzy m indeks górny, dwa" role="math"><math><mn>73</mn><mo> </mo><msup><mtext>m</mtext><mn>2</mn></msup></math></span>
Uruchom poniższy aplet i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhzHlwG1k
Uruchom poniższy aplet i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhzHlwG1k
Uruchom poniższy aplet i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhzHlwG1k
Uruchom poniższy aplet i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhzHlwG1k
Uruchom poniższy aplet i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhzHlwG1k
Oblicz pole figury, przyjmując za jednostkę pola wielokąt wyróżniony kolorem zielonym. Wyniki wpisz w poniższe pola.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
