Grafika przedstawia tablicę zapisaną równaniami matematycznymi, rysunkami wykresów, figur i brył.
Grafika przedstawia tablicę zapisaną równaniami matematycznymi, rysunkami wykresów, figur i brył.
Powtórzenie przed egzaminem, cz. 1
Źródło: Chuck Yong, dostępny w internecie: www.pixabay.com.
1. Liczby
Ważne!
Liczby naturalne to: , , , , ...
cyfry
Definicja: cyfry
Do zapisywania liczb używamy znaków zwanych cyframi. Są to: , , , , , , , , , .
liczby całkowite
Definicja: liczby całkowite
Liczby naturalne i liczby do nich przeciwne to liczby całkowite.
liczby wymierne
Definicja: liczby wymierne
Każdą liczbę, która da się przedstawić w postaci ułamka zwykłego, którego licznik jest pewną liczbą całkowitą, a mianownik liczbą całkowitą różną od zera, nazywamy liczbą wymierną.
Każdej liczbie wymiernej odpowiada jeden punkt na osi liczbowej.
wartość bezwzględna
Definicja: wartość bezwzględna
Wartością bezwzględną liczby nazywamy jej odległość od zera na osi liczbowej.
ta potęga liczby
Definicja: ta potęga liczby
Potęga o naturalnym wykładniku, to skrócony zapis iloczynu złożonego z takich samych czynników.
Ważne!
pierwiastek drugiego stopnia z liczby nieujemnej
Definicja: pierwiastek drugiego stopnia z liczby nieujemnej
Pierwiastkiem drugiego stopnia (kwadratowym) z liczby nieujemnej nazywamy taką liczbę nieujemną , która podniesiona do potęgi drugiej jest równa liczbie .
, gdy
pierwiastek trzeciego stopnia z liczby
Definicja: pierwiastek trzeciego stopnia z liczby
Pierwiastkiem trzeciego stopnia (sześciennym) z liczby nazywamy taką liczbę , która podniesiona do trzeciej potęgi jest równa liczbie .
, gdy
RnO1A4lzbWAlR
Ćwiczenie 1
Umieść podane liczby w odpowiednich polach. Liczby naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Liczby całkowite ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Umieść podane liczby w odpowiednich polach. Liczby naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Liczby całkowite ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4lif1FbDmH6w
Ćwiczenie 5
Sumę liczb i podzielono przez . Wynik pomnożono przez . Zaznacz liczbę, którą otrzymano. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EkRvSAEWHat
Ćwiczenie 6
Połącz w pary działanie i wynik. a Możliwe odpowiedzi: 1. a
Połącz w pary działanie i wynik. a Możliwe odpowiedzi: 1. a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EBbAN8NavrN
Ćwiczenie 7
Jaka jest ostatnia cyfra liczby ? Zaznacz odpowiednią cyfrę. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SeEU4qsmipd
Ćwiczenie 8
Do naczynia wlano soku i wodę. Otrzymano napoju. Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie liczby. Do naczynia wlano 1. , 2. , 3. wody.
Wody wlano o 1. , 2. , 3. mniej niż soku.
Napój rozlano do jednakowych naczyć. W każdym naczyniu znalazło się 1. , 2. , 3. napoju.
Do naczynia wlano soku i wodę. Otrzymano napoju. Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie liczby. Do naczynia wlano 1. , 2. , 3. wody.
Wody wlano o 1. , 2. , 3. mniej niż soku.
Napój rozlano do jednakowych naczyć. W każdym naczyniu znalazło się 1. , 2. , 3. napoju.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15ydfdWjpPRQ
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Na wycieczkę pojechało osób. Kobiety stanowiły tej grupy, dzieci , a pozostałe osoby to mężczyźni. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.. Mężczyzn pojechało na wycieczkę tyle samo co kobiet.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Dzieci stanowiły wszystkich osób, które pojechały na wycieczkę.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę pojechało jeszcze kobiet, to stanowiłyby połowę całej grupy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę wyjechało jeszcze dzieci, to stanowiłyby wszystkich uczestników wycieczki.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Łączenie par. Na wycieczkę pojechało osób. Kobiety stanowiły tej grupy, dzieci , a pozostałe osoby to mężczyźni. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.. Mężczyzn pojechało na wycieczkę tyle samo co kobiet.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Dzieci stanowiły wszystkich osób, które pojechały na wycieczkę.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę pojechało jeszcze kobiet, to stanowiłyby połowę całej grupy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę wyjechało jeszcze dzieci, to stanowiłyby wszystkich uczestników wycieczki.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R78bQEJFmUSBV
Ćwiczenie 10
Uzupełnij każde zdanie, dopasowując odpowiednią liczbę. Umieść tę liczbę w luce. Dana jest liczba .
Liczba ta zaokrąglona do jedności to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do setek to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do części setnych to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do części tysięcznych to 1. , 2. , 3. , 4. .
Uzupełnij każde zdanie, dopasowując odpowiednią liczbę. Umieść tę liczbę w luce. Dana jest liczba .
Liczba ta zaokrąglona do jedności to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do setek to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do części setnych to 1. , 2. , 3. , 4. .
Liczba ta zaokrąglona do części tysięcznych to 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R106W39WWTCjM
Ćwiczenie 11
Łączenie par. Sznurek podzielono na części w stosunku . Długość najdłuższej z tych części była równa . Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.. Najkrótsza z tych części była równa .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Druga z tych części różniła się od trzeciej o .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Stosunek najdłuższej z tych części do najkrótszej był równy .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sznurek miał długość większą niż .. Możliwe odpowiedzi: P, F
Łączenie par. Sznurek podzielono na części w stosunku . Długość najdłuższej z tych części była równa . Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.. Najkrótsza z tych części była równa .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Druga z tych części różniła się od trzeciej o .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Stosunek najdłuższej z tych części do najkrótszej był równy .. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sznurek miał długość większą niż .. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 12
Cenę sukienki podwyższono najpierw o , a następnie obniżono o . Oblicz, jakim procentem ceny początkowej jest obecna cena sukienki.
ReGSWZFY7TrGu
(Uzupełnij)
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeśli cenę sukienki oznaczymy przez , to cena po podwyżce o wynosi .
Oznaczmy przez początkową cenę sukienki (w ).
– cena sukienki po podwyżce o (w ).
– cena sukienki po obniżce o (w )
Cena końcowa jest równa cenie początkowej, zatem cena końcowa stanowi ceny początkowej.
Ćwiczenie 13
Podczas egzaminu Janek odpowiedział na pytania, co stanowiło wszystkich pytań. Na ile pytań Janek nie odpowiedział?
RkDVOXUqe2UW0
(Uzupełnij)
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Oblicz najpierw, ile było wszystkich pytań.
Oznaczmy: – liczba wszystkich pytań.
Jeśli Janek odpowiedział na pytania, to nie odpowiedział na
pytań.
Janek nie odpowiedział na pytań.
Ćwiczenie 14
Oblicz .
Rm5Tw6iOhwECY
(Uzupełnij)
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wykonaj obliczenia zgodnie z kolejnością wykonywania działań. Najpierw potęgowanie oraz pierwiastkowanie, następnie mnożenie oraz dzielenie i na koniec dodawanie oraz odejmowanie.
Ćwiczenie 15
Znajdź liczbę spełniającą warunek .
R1abLvjmk9Z7D
(Uzupełnij)
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zapisz iloczyn pierwiastków w postaci pierwiastka z iloczynu i wykonaj mnożenie.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.