RUdxUEuScTMF4
Grafika przedstawia tablicę zapisaną równaniami matematycznymi, rysunkami wykresów, figur i brył.

Powtórzenie przed egzaminem, cz. 1

Źródło: Chuck Yong, dostępny w internecie: www.pixabay.com.

1. Liczby

Ważne!

Liczby naturalne to: 0, 1, 2, 3, ...

cyfry
Definicja: cyfry

Do zapisywania liczb używamy znaków zwanych cyframi.
Są to: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

liczby całkowite
Definicja: liczby całkowite

Liczby naturalne i liczby do nich przeciwne to liczby całkowite.

liczby wymierne
Definicja: liczby wymierne

Każdą liczbę, która da się przedstawić w postaci ułamka zwykłego, którego licznik jest pewną liczbą całkowitą, a mianownik liczbą całkowitą różną od zera, nazywamy liczbą wymierną.

Każdej liczbie wymiernej odpowiada jeden punkt na osi liczbowej.

wartość bezwzględna
Definicja: wartość bezwzględna

Wartością bezwzględną liczby nazywamy jej odległość od zera na osi liczbowej.

n-ta potęga liczby a
Definicja: n-ta potęga liczby a

Potęga o naturalnym wykładniku, to skrócony zapis iloczynu złożonego z takich samych czynników.

an=a·a·...·an-razy
Ważne!

a0=1

a1=a

pierwiastek drugiego stopnia z liczby nieujemnej
Definicja: pierwiastek drugiego stopnia z liczby nieujemnej

Pierwiastkiem drugiego stopnia (kwadratowym) z liczby nieujemnej a nazywamy taką liczbę nieujemną b, która podniesiona do potęgi drugiej jest równa liczbie a.

a=b, gdy a=b2 a0, b0
pierwiastek trzeciego stopnia z liczby a
Definicja: pierwiastek trzeciego stopnia z liczby a

Pierwiastkiem trzeciego stopnia (sześciennym) z liczby a nazywamy taką liczbę b, która podniesiona do trzeciej potęgi jest równa liczbie a.

a3=b, gdy a=b3
RnO1A4lzbWAlR
Ćwiczenie 1
Umieść podane liczby w odpowiednich polach. Liczby naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. 71, 3. 63, 4. 5, 5. 10, 6. 0 Liczby całkowite ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. 71, 3. 63, 4. 5, 5. 10, 6. 0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12vCCSGxjzaB
Ćwiczenie 2
Uzupełnij kratki, dopasowując odpowiednie liczby tak, aby liczby były uporządkowane rosnąco. 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5, 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5, 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5, 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5, 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5, 1. 612, 2. -114, 3. --83, 4. 0, 5. -52, 6. 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKuXEcWWqaOcL
Ćwiczenie 3
Ile jest równa liczba MMDCCCLVI? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2856, 2. 2850, 3. 1156, 4. 2584
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WwzmNHS3qne
Ćwiczenie 4
Porównaj liczby. Uzupełnij zapisy, przeciągając odpowiednie znaki. zankia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4lif1FbDmH6w
Ćwiczenie 5
Sumę liczb 13,8-3,6 podzielono przez 2. Wynik pomnożono przez 3. Zaznacz liczbę, którą otrzymano. Możliwe odpowiedzi: 1. 15,3, 2. 5,2, 3. 26,1, 4. 36
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EkRvSAEWHat
Ćwiczenie 6
Połącz w pary działanie i wynik. a Możliwe odpowiedzi: 1. a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EBbAN8NavrN
Ćwiczenie 7
Jaka jest ostatnia cyfra liczby 105+25+15? Zaznacz odpowiednią cyfrę. Możliwe odpowiedzi: 1. 0, 2. 2, 3. 3, 4. 1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SeEU4qsmipd
Ćwiczenie 8
Do naczynia wlano 334 l soku i wodę. Otrzymano 5 l napoju. Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie liczby. Do naczynia wlano 1. 212 l, 2. 114 l, 3. 512 l wody.
Wody wlano o 1. 212 l, 2. 114 l, 3. 512 l mniej niż soku.
Napój rozlano do 12 jednakowych naczyć. W każdym naczyniu znalazło się 1. 212 l, 2. 114 l, 3. 512 l napoju.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15ydfdWjpPRQ
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Na wycieczkę pojechało 40 osób. Kobiety stanowiły 38 tej grupy, dzieci 14, a pozostałe osoby to mężczyźni. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.. Mężczyzn pojechało na wycieczkę tyle samo co kobiet.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Dzieci stanowiły 10% wszystkich osób, które pojechały na wycieczkę.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę pojechało jeszcze 5 kobiet, to stanowiłyby połowę całej grupy.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Gdyby na wycieczkę wyjechało jeszcze 10 dzieci, to stanowiłyby 10% wszystkich uczestników wycieczki.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R78bQEJFmUSBV
Ćwiczenie 10
Uzupełnij każde zdanie, dopasowując odpowiednią liczbę. Umieść tę liczbę w luce. Dana jest liczba 728,9174.
Liczba ta zaokrąglona do jedności to 1. 700, 2. 729,92, 3. 729,917, 4. 729.
Liczba ta zaokrąglona do setek to 1. 700, 2. 729,92, 3. 729,917, 4. 729.
Liczba ta zaokrąglona do części setnych to 1. 700, 2. 729,92, 3. 729,917, 4. 729.
Liczba ta zaokrąglona do części tysięcznych to 1. 700, 2. 729,92, 3. 729,917, 4. 729.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R106W39WWTCjM
Ćwiczenie 11
Łączenie par. Sznurek podzielono na 3 części w stosunku 2:3:4. Długość najdłuższej z tych części była równa 3,6 m. Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.. Najkrótsza z tych części była równa 0,4 m.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Druga z tych części różniła się od trzeciej o 0,9 m.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Stosunek najdłuższej z tych części do najkrótszej był równy 2:1.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Sznurek miał długość większą niż 8 m.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 12

Cenę sukienki podwyższono najpierw o 25%, a następnie obniżono o 20%. Oblicz, jakim procentem ceny początkowej jest obecna cena sukienki.

ReGSWZFY7TrGu
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 13

Podczas egzaminu Janek odpowiedział na 24 pytania, co stanowiło 80% wszystkich pytań. Na ile pytań Janek nie odpowiedział?

RkDVOXUqe2UW0
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14

Oblicz -1100·-41232·-83+9-525:24.

Rm5Tw6iOhwECY
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15

Znajdź liczbę x spełniającą warunek x·3=3-22·3+22.

R1abLvjmk9Z7D
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.