Ortografia - pisownia zakończeń rzeczowników: -ii, -ji, -i
Warto wiedzieć!
Pewnie nie raz zdarzyło ci się pomyśleć, że dużo łatwiej byłoby posługiwać się polszczyzną, gdyby ortografia nie była tak skomplikowana. Dlaczego jednakowo brzmiące głoski zapisujemy w dwojaki sposób: rz - ż, ch - h, ó - u? Dlaczego pewne formy piszemy łącznie, a inne oddzielnie? Zasady ortografii mają różne podłoże i nie da się ich ujednolicić. Nie ma też pewności, czy wprowadzenie pewnych uproszczeń przyniosłoby zamierzony efekt. Być może więc wystarczy inne, historyczne spojrzenie, bo ortografię trudno zrozumieć bez odwoływania się do jej dziejów.
Przyjęcie chrztu w 966 r. w obrządku łacińskim spowodowało wkroczenie naszego kraju w przestrzeń kultury tekstów rękopiśmiennychrękopiśmiennych. W XII w. Polacy przyjęli alfabet łaciński. To duży krok w rozwoju cywilizacyjnym, litery pisma łacińskiego trzeba było przystosować do dźwięków mowy polskiej. Na początku do zapisu kilku różnych głosek polskich wykorzystywano jedną literę łacińską. Uregulowanie konieczne było także w przypadku spółgłosek miękkich, tzw. samogłosek pochylonych i nosowych, i - y - j oraz l - ł.
Bardzo długo nie było w polskiej ortografii litery j. Stosowano zazwyczaj i przed samogłoskami (iasny) oraz y przed spółgłoskami i w wygłosiewygłosie (bayka, kray), czasem również g (gest = jest). J pojawiało się właściwie wyłącznie na początku pewnych wyrazów, np. Jezor (Jęzor), Janouici (Janowicy) można znaleźć w Bulli gnieźnieńskiej.

Jeszcze w 1936 r., kiedy podjęto kilka ważnych ustaleń dotyczących pisowni, uznano sprawę j za najtrudniejszą! Komitet Ortograficzny przyjął, że j w wyrazach zapożyczonych pisane będzie po s, c, z, by zapobiec możliwości odczytania tych spółgłosek jako ś, ć, ź.
Pisownia rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -ja, -ia
Pisownia rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych w mianowniku liczby pojedynczej na -ja, -ia czasami sprawia kłopot.
Rzeczowniki te w dopełniaczu (kogo? czego?), celowniku (komu? czemu?) i miejscowniku (o kim? o czym?) mogą mieć różne zakończenia.
Rzeczowniki zakończone na -ja po spółgłoskach c, s, z, na przykład: lekcja, poezja, Azja, procesja w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku mają zakończenie -ji, na przykład: lekcji, poezji, Azji, procesji.
Rzeczowniki zakończone na -ja po samogłoskach, na przykład: szyja, nadzieja, aleja mają w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku zakończenie -i, na przykład: szyi, nadziei, alei.
Rzeczowniki zakończone na -ia po spółgłoskach b, p, f, w, m, n na przykład: Zofia, utopia, Arabia, armia, Dania w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku mają zakończenie -ii, na przykład: Zofii, utopii, Arabii, armii, Danii.
Rzeczowniki pochodzenia obcego zakończone na -ea np. idea, orchidea
Końcówkę -ii piszemy w wyrazach obcego pochodzenia, np.: komedia – komedii, historia – historii.
Końcówkę -i piszemy w wyrazach rodzimych lub zapożyczonych, całkowicie przyswojonych, np.: jadalnia – jadalni, uczelnia – uczelni.
Końcówkę -i piszemy bez względu na wymowę, np.: ziemia – ziemi, głębia – głębi.
Rzeczowniki pochodzenia obcego zakończone na - ea, -ua, na przykład idea, orchidea, statua, mają w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku zakończenie -ei, -ui, na przykład idei, orchidei, statui.
Do podanych nazw geograficznych dopisz formy dopełniacza liczby pojedynczej.
Przeczytaj zamieszczony poniżej krótki tekst zatytułowany „Lekcja biologii” i wykonaj ćwicz. 7.
Lekcja biologii
Nauczycielka biologii poinformowała uczniów, że w nadchodzącym tygodniu zajęcia dotyczyć będą różnych roślin, takich jak: szałwia, soja, cykoria, dalia, cukinia, akacja, forsycja, brzoskwinia, dynia, bazylia, czereśnia, wiśnia, papaja, aronia, pistacja, nasturcja, hortensja, frezja.
W poniedziałek odbędzie się lekcja o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę –i, natomiast we wtorek lekcja o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę –ii. We środę uczniowie uczyć się będą o roślinach, które w dopełniaczu liczby pojedynczej mają końcówkę –ji.
Oto lista miejsc, w których powinien się znaleźć: pralnia, księgarnia, kwiaciarnia, piekarnia, wypożyczalnia, przechowalnia, cukiernia, lodziarnia, pasmanteria.
Uzupełnij tekst i spraw, aby tata wiedział, co ma w tych miejscach załatwić. Wstaw poprawną formę dopełniacza rzeczowników rodzaju żeńskiego.